Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@17:24:46 GMT

قندهار و هرات به دست طالبان افتاد

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۰۱۳۷۷

قندهار و هرات به دست طالبان افتاد

جنگجویان طالبان وارد بخش‌هایی از شهر‌های هرات در غرب و قندهار در جنوب شده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که افراد طالبان در اطراف ارگ هرات در گردش هستند. همچنین در ویدیویی به نظر می‌رسد که شبه‌نظامیان طالبان وارد یکی از پایگاه‌های نظامی در هرات شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان مدعی شده که طالبان فرماندهی امنیت هرات را به تصرف خود درآورده‌اند.
خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع امنیتی نوشته است که پس از عقب‌نشینی نیروهای دولتی، طالبان این شهر را تصرف کرده‌اند.
یک منبع از هرات گفت که ساختمان ولایت هرات هنوز در کنترل نیروهای دولتی است.
یک مقام ارشد امنیتی در خصوص تسخیر هرات به خبرگزاری فرانسه گفت که طالبان «همه چیز را گرفت» و افزود که نیروهای افغان «برای جلوگیری از خسارت بیشتر در شهر» به یک پایگاه نظامی در ولسوای «گذره» در ولایت هرات عقب‌نشینی می‌کنند.
این خبرگزاری به نقل از خبرنگار خود می‌نویسد که شبه‌نظامیان طالبان با مقاومت نیروهای افغان مواجه نشده‌اند و ذبیح الله مجاهد، سخنگوی اسلامگرایان طالبان در توئیتی نوشته است که «دشمن فرار کرد… ده‌ها خودروی نظامی، سلاح و مهمات به دست طالبان افتاد».
به گزارش طلوع نیوز عبدالصبور قانع، والی هرات امروز اعلام کرده بود که طالبان شب گذشته از چهار طرف به این شهر حمله کرده اما با مقاومت سخت نیروهای امنیتی و نیروهای مردمی رو به‌رو شده بودند. والی هرات گفته بود که در این درگیری‌ها ۳۰ تن از جنگنجویان طالبان کشته و ده‌ها نفر از نیروهای این گروه زخمی شده‌اند
در روزهای گذشته نیز طالبان حملات گسترده‌ای برای تصرف هرات انجام داده بودند که با مقاومت نیروهای دولتی و بسیج مردمی به فرماندهی محمد اسماعیل خان روبه رو شدند و نتوانستند این شهر را تصرف کنند.
هرات در مرز ایران، از بزرگترین و مهم‌ترین ولایت‌های افغانستان است.
در شهر قندهار نیز شاهدان عینی از حضور طالبان در بخش‌هایی از مرکز شهر خبر داده‌اند.
گفته شده است که جنگ شدیدی در این شهر میان طالبان و نیروهای دولتی جریان دارد.
یک خبرنگار ساکن قندهار نوشته است که طالبان را در نزدیک اداره ولایت قندهار مشاهده کرده است.
عصر روز گذشته طالبان زندان مرکزی قندهار را تصرف کردند و مدعی شدند که صدها زندانی را رها کرده‌اند.
جنگ در شمال و جنوب افغانستان به شدت جریان دارد و هزاران نفر از ترس جنگ به کابل، پایتخت فرار کرده‌اند. شمار زیادی از آوارگان به کمک‌های انسانی نیاز دارند.
امروز در پی سقوط شهر غزنی به دست طالبان وزارت داخله افغانستان گفت که محمد داوود لغمانی، والی ولایت غزنی، همراه با معاون و رئیس دفترش از سوی نیروهای امنیت داخلی وزارت داخله در ولایت میدان وردک بازداشت شدند.
درهمین حال سفارت آمریکا در کابل در اعلامیه‌ای بازداشت کارمندان و مقام‌های دولتی از سوی طالبان را «غیرقانونی» خوانده و محکوم کرده است.
در اعلامیه این سفارت آمده است که نظر به گزارش‌های معتبر، طالبان در مناطق مختلف کارمندان غیرنظامی دولتی و اعضای پلیس افغانستان را بازداشت کرده‌اند که با ادعای این گروه مبنی بر توافق روی یک راه حل سیاسی در نتیجه گفتگوهای جاری در دوحه، در تناقض است.
سفارت آمریکا از طالبان خواسته که فورا تمام کارمندان دولتی را که بازداشت کرده‌اند، آزاد کنند و به گفتگوهای صلح برای پایان دادن رنج افغان‌ها بپیوندند.
عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان خواهان برگزاری نشست اضطراری جلسه شورای امنیت سازمان ملل در باره افغانستان شد.
دوحه پایتخت قطر، در سه روز گذشته میزبان نشست‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای در مورد صلح و وضعیت افغانستان است.
عبدالله در سومین روز این نشست گفت: وقت آن رسیده است تا شورای امنیت در جلسه اضطراری خود قضیه افغانستان و عواقب امنیتی-بشری آن را به بحث گیرد و در مورد رسیدگی به بحران کشور تصمیم عاجل و قاطع اتخاذ کند.
عبدالله، گفت بحران افغانستان، امنیت جهانی را تهدید می‌کند و برای بررسی آن باید این نشست برگزار شود.
این در حالی است که هفته گذشته (جمعه، ۱۵ مرداد) شورای امنیت سازمان ملل یک جلسه فوری درباره افغانستان در نیویورک برگزار کرد و نمایندگان کشورهای عضو این سازمان نسبت به افزایش کم‌سابقه خشونت‌ها، تشدید حملات طالبان و تلفات غیرنظامیان در این کشور ابراز نگرانی کردند و از طالبان خواستند که راه صلح و آتش‌بس را در پیش بگیرند.
دبرا لاینز، نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان در این نشست گفت وضعیت افغانستان وارد یک مرحله خطرناک شده است. او افزود جنگ به طور بی‌رحمانه‌ای جریان دارد و میزان نقض حقوق بشر و خشونت‌ها چند برابر شده است. خانم لاینز تاکید کرد که جامعه بین‌المللی در حال حاضر به طور متحد می‌تواند برای جلوگیری از وقوع «یک فاجعه بسیار جدی» اقدام کند.
عمران‌خان، نخست وزیرپاکستان نیز می‌گوید تا زمانی که اشرف غنی از قدرت کنار نرود، طالبان صلح نخواهند کرد.
به گزارش طلوع‌نیوز، عمران‌خان در این باره گفت: «من شخصاً سعی کردم طالبان را ماه‌ها پیش - سه تا چهار ماه پیش - متقاعد کنم. رهبری ارشد طالبان به اینجا آمد و ما سعی کرد آنها را متقاعد کنیم که به نوعی حل و فصل سیاسی برسند. تنها چیزی که مانع از سقوط افغانستان به سمت هرج و مرج می‌شود، حل و فصل سیاسی است. اما متأسفانه طالبان وقتی در اینجا بودند، احساس کردند که آنها از صحبت کردن با اشرف غنی خودداری کردند. شرط آنان این است تا زمانی که اشرف غنی آنجاست، ما قصد نداریم با حکومت افغانستان گفت وگو کنیم.»
نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید او احساس می‌کند حکومت افغانستان اکنون در تلاش است تا ایالات متحده را متقاعد کند که بازگردد و دوباره درجنگ افغانستان مداخله نماید: «آنان یعنی (حکومت افغانستان) اکنون در تلاش هستند تا به نحوی امریکاییان را به افغانستان بازگردانند. شما می‌دانید که تمام موضع گیری آنان در حال حاضر این است که امریکاییان و پاکستان را مسئول این خرابی می‌دانند. آنان سعی می‌کنند به نوعی امریکاییان را متقاعد کنند که در واقع مداخله کنند.»

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نیروهای دولتی شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۰۱۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد

دولت کانادا با اصلاح قوانین ضد تروریسم خود، در سال جاری میلادی کمک‌های توسعه‌ای به افغانستان را از سرمی‌گیرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های کانادایی گزارش دادند اتاوا در نظر دارد در سال جاری کمک‌های توسعه‌ای خود را به افغانستان از سر گیرد.

مجلس عوام و سنای کانادا خرداد سال گذشته اصلاحیه‌ای را برای معافیت سازمان‌های امدادی از قوانین ضد تروریسم این کشور علیه طالبان تصویب کردند؛ بدین ترتیب، گروه‌های امدادی هنگام کمک‌رسانی به افغان‌ها به خاطر پرداخت مالیات به طالبان مجرم شناخته نمی‌شوند.

تغییر این حکم قانونی به سازمان‌های امدادرسانی اجازه می‌دهد که با کسب مجوز برای تعامل با طالبان، از مجازات کیفری مصون باشند.

به گزارش «گلوبال نیوز»، اداره امنیت عمومی کانادا در گزارشی دراین‌باره نوشت: تلاش‌ها برای عملیاتی کردن صدور مجوز ادامه دارد.

در این گزارش آمده است: «اتاوا قصد دارد این روند را تا بهار 2024 راه‌اندازی کند و برای دستیابی به ظرفیت کامل عملیاتی تا اواخر سال 2024 تلاش خواهد کرد».

کانادا: برنامه مشخصی برای کمک به افغانستان نداریم تصویب اصلاحیه قانون ضد تروریسم در کانادا برای کمک به افغانستان کانادا درخواست طالبان برای کنترل سفارت افغانستان در اوتاوا را رد کرد

«هارجیت سینگ ساجان» وزیر توسعه بین‌المللی کانادا پیش از این اعلام کرده بود قوانین ضد طالبان این کشور ممکن است با هدف تسهیل کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان دچار تغییراتی شود.

ساجان در گفتگو با «کانادین پرس» تأکید کرده بود با این حال اوتاوا طالبان را از فهرست تروریست‌ها خارج نخواهد کرد.

وی گفته بود: ما در حال بررسی گزینه‌هایی هستیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم انعطاف‌پذیری که سایر کشورها برای کمک به افغانستان دارند را به دست آوریم.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • آغاز ساخت بزرگ‌راه هرات - غور
  • فوری | حمله خونین افراد مسلح به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • تاکید طالبان بر ساخت راه برای توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد