Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-04@03:37:12 GMT

مورچه‌ها چگونه نفس می‌کشند؟

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۰۱۸۷۳

سیستم تنفسی مورچه تفاوت بسیاری با سیستم انسان دارد. مورچه‌ها بسته به گونه دارای ۹ یا ۱۰ جفت دهانه در کنار بدنشان هستند که این دهانه‌ها سوراخ تنفسی نام دارند.

خبرگزاری میزان _ آنا نوشت: دهان و گلوی خود را باز کنید Y، اما دیافراگم و سینه خود را کاملاً بی‌حرکت نگه دارید. در این حالت نفس خود را به طور کامل حبس نکرده‌اید، مقداری اکسیژن از طریق انتشار تصادفی مولکول‌های هوا به ریه شما راه پیدا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال این مقدار اکسیژن به اندازه‌ای نیست که نیاز بدن انسان را برآورده کند.

زنده ماندن بدون دیافراگمی که هوا را به داخل و خارج از ریه‌ها هدایت می‌کند برای انسان میسر نیست. درواقع موجودی با بدنی بسیار کوچک‌تر از بدن انسان یا دارای چند گلو می‌تواند از این روش برای نفس کشیدن استفاده کند. مورچه‌ها نه‌تنها دارای چند گلو هستند بلکه بدنی بسیار کوچک‌تر از انسان دارند. مورچه‌ها بسته به گونه دارای ۹ یا ۱۰ جفت دهانه در کنار بدنشان هستند که این دهانه‌ها سوراخ تنفسی نام دارند.

هر سوراخ تنفسی به مجموعه‌ای از لوله‌های شاخه‌ای ظریف به نام نای متصل است. این بخش از سیستم تنفسی مورچه‌ها شبیه به ریه‌های انسان است، تنها با این تفاوت که حمل اکسیژن از نای به باقی اندام‌های بدن در حشرات از طریق خون انجام نمی‌شود. در عوض، نای‌ها در سراسر بدن پخش شده‌اند و هر شاخه به یک کیسه با دیواره‌های انتهایی مرطوب ختم می‌شود که با غشای سلولی ارتباط مستقیم دارد. این سیستم تنها در حیوانات بزرگ کار می‌کند، وقتی اندازه بدن جانور از یک تا دو سانتی‌متر بیشتر می‌شود، نای‌ها پاسخگوی نیاز اکسیژن‌رسانی به تمام اندام‌های بدن نیستند.

بیشتر بخوانید: باغ وحش یا مرکز حیوان آزاری؟ انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود. برچسب ها: مورچه دانستنی ها

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مورچه دانستنی ها مورچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۰۱۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واژگونی تیبا در محور مورچه خورت با ۵ فوتی و مصدوم

سخنگوی اورژانس و فوریت‌های پزشکی اصفهان از واژگونی تیبا در محور مورچه خورت خبر داد.

عباس عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حادثه واژگونی خودروی سواری تیبا ساعت ۰۹:۱۵ امروز _جمعه چهاردهم اردیبهشت_ به مرکز اورژانس اصفهان گزارش شد.

وی با اشاره به اعزام دو واحد امدادی ۱۱۵ و یک کد هلال‌احمر به محل حادثه افزود: این حادثه در محور مورچه خورت به سمت علویجه رخ داده بود.

سخنگوی اورژانس و فوریت‌های پزشکی اصفهان تصریح کرد: چهار نفر شامل دو مرد، یک زن و یک دختربچه شش ماهه در پی این حادثه مصدوم و به بیمارستان گلدیس منتقل شدند.

عابدی ادامه داد: یک زن ۱۸ ساله بر اثر این حادثه جان خود را از دست داد.

کد خبر 750298

دیگر خبرها

  • واژگونی تیبا در محور مورچه‌خورت ۴ مصدوم و یک فوتی داشت
  • واژگونی تیبا در محور مورچه خورت با ۵ فوتی و مصدوم
  • «اگزمای بهاره» چیست و برای مقابله با آن چه باید کرد؟
  • اگر معده درد یا رفلاکس معده دارید، این مطلب را بخوانید
  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید
  • «قلیان اکسیژن» در مرحله آزمایش است/ برای نتیجه‌گیری زود است
  • خوک خاکی؛ پسرخاله مورچه خوار (فیلم)
  • قدرتمندترین موتور فضایی چین ۵۰۰ تن پیشرانش تولید کرد
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!