Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-30@06:50:34 GMT

پخش آواز تاج اصفهانی در «نغمه های جاویدان»

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۰۱۸۷۴

پخش آواز تاج اصفهانی در «نغمه های جاویدان»

آواز «تاج اصفهانی»با شعری از حافظ شیرازی در برنامه «نغمه های جاویدان» جمعه ۲۲ مرداد از رادیو فرهنگ پخش می شود .

به گزارش برنا؛ برنامه «نغمه های جاویدان» با موضوع آشنایی با زندگی خوانندگان و شیوه خواندن آنها، پخش موسیقی و ترانه و تصنیفی از آنها و معرفی اثر همراه با نام شاعر و نوازندگان جمعه ها روی آنتن رادیو فرهنگ می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در برنامه » نغمه های جاویدان» این هفته آوازی از تاج اصفهانی در نغمه بیات زند با شعری از حافظ شیرازی پخش می شود که استادان جلیل شهناز، احمد عبادی و حسن کسایی نوازندگان آن بوده اند .

استاد جلال تاج اصفهانی صاحب آثار همایون و به اصفهان رو‌، از اساتید مطرح موسیقی آوازی ایران و احیاگر مکتب آواز اصفهان است.

 تاج در سال‌های ۱۳۱۹ و ۱۳۲۰ خورشیدی از نخستین خوانندگانی بود که با دستگاه تازه تأسیس رادیو تهران همکاری داشت و برنامه‌های بسیاری همراه با ساز و ارکستر هنرمندان از جمله با حبیب سماعی استاد بزرگ سنتور اجرا کرد و از ۱۳۲۸ با رادیو اصفهان همکاری می‌کرد، تاج ضمن خوانندگی، سرپرست نوازندگان رادیو اصفهان شد و برنامه‌های زیادی از صدای او همراه با ساز هنرمندان اصفهانی اجرا شد. وی در رادیو اصفهان به اجرای برنامه‌هایی با تار اکبر خان نوروزی و برنامه آموزش گوشه‌های دستگاه‌های موسیقی ایرانی پرداخت. همچنین در چند کنسرت بزرگ انجمن موسیقی ملی به رهبری روح‌الله خالقی در سال‌های ۱۳۲۴ تا ۱۳۲۷ خورشیدی شرکت کرد. او در ۱۳۳۰ خورشیدی نیز مدت کوتاهی مشاور بخش موسیقی رادیو تهران بود.

از جمله شاگردان استاد جلال تاج اصفهانی آقایان احمد مراتب متخلص به درة التاج، ایرج، علی‌اصغر شاه‌زیدی، عسگری آقاجانیان میری، محمد تقی سعیدی والاشانی، فضل‌الله شاهزمانی، سید رضا طباطبایی کربکندی، علی‌رضا افتخاری، مرتضی شریف، ناصر یزدخواستی، رضا قرنیان اصفهانی و حمیدرضا نوربخش را می‌توان نام برد،از مشهورترین آثار جلال‌الدین تاج اصفهانی صفحه آواز همایون است که در حدود ۱۳۱۲ خورشیدی در تهران ضبط شد. این اثر، دهه‌های متوالی از شهرت و محبوبیت برخوردار بود و اکنون نیز از آثار معیار در بررسی مکتب آواز اصفهان است، احیاگر مکتب آواز اصفهان ۱۳ آذر ۱۳۶۰ درگذشت و در آرامگاه تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

علاقه مندان می توانند جمعه ساعت ۶:۳۰، روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ این قطعه  ماندگار و خاطره انگیز را بشنوند.

در این برنامه ۳۰ دقیقه ای یلدا احتشامی به عنوان تهیه کننده آوازها و تصنیف های ماندگار را انتخاب کرده  و برای شنوندگان پخش می کند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: موسیقی اصفهان ایران فولاد خاک موسیقی آواز رادیو فرهنگ تاج اصفهانی حافظ شیرازی تاج اصفهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۰۱۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت جمعی از بانوان اصفهانی از طرح نور

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان گفت: اجرای این طرح برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی در حوزه حجاب و عفاف از ۲۵ فروردین در سراسر کشور از جمله در اماکن و معابر عمومی، واحد‌های صنفی و خودرو‌ها آغاز شده است.
سردار محمدرضا هاشمی فر با بیان اینکه اولویت اصلی پلیس، زیست عفیفانه و توجه به حفظ حرمت و حریم خانواده است افزود: نیرو‌های انتظامی در اجرای طرح عفاف و حجاب نور، وظیفه دعوت مردم را به قانون مداری دارد، اگر هنجارشکن در مرحله اول که تذکر زبانی است، پذیرفت که هیچ، اما اگر بخواهد از قانون سرپیچی کند، اعمال قانون می‌شود.
بانوان شرکت کننده در این برنامه، تداوم اجرای طرح نور از سوی فراجا را خواستار شدند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی یازدهم اردیبهشت
  • وزیری‌تبار، قره‌نی‌نواز سال کودتا: قمرالملوک پیر دیر است و برایم ارشدیت دارد/ از مردها بنان و بنان و بنان
  • پیکر مرتضی شفیعی در اصفهان خاکسپاری شد
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • دوقلوهای آواز ایرانی در شهر اصفهان به روی صحنه می‌روند
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • حمایت جمعی از بانوان اصفهانی از طرح نور
  • پخش صدای علیرضا قربانی قبل از مسابقه حساس فوتبال !
  • آواز علیرضا قربانی در استادیوم فوتبال؛ جدی می‌فرمایید؟
  • جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی هشتم اردیبهشت