Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@04:22:43 GMT

کابینه تخصص‌گرا؛ غیر سیاسی و غیر قبیله‌ای

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۰۱۸۹۶

کابینه تخصص‌گرا؛ غیر سیاسی و غیر قبیله‌ای

به گزارش خبرگزاری فارس، صالح اسکندری طی یادداشتی نوشت: گزینش اعضای کابینه در اغلب کشورها محصول یک‌کاسه کردن اولویت‌ها و مواضع حاکم بر دولت منتخب مردم نسبت به مسائل داخلی و خارجی است. درواقع، واریانس پیچیده‌ای بین اقتضائات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی حاکم بر جوامع، حدود اختیارات و مسئولیت های رئیس جمهور یا نخست‌وزیر و اعضای هیئت دولت و روش‌ها و محدودیت‌های گزینش مدیران بالادستی و میان دستی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معرفی اعضای کابینه دولت سیزدهم به مجلس نیز تابعی از همین متغیرهای پیچیده بوده و رئیس‌جمهور، آیت‌الله رئیسی تصمیم‌گیر نهائی در انتخاب اعضای کابینه بوده است.
ترکیب کابینه بسته به پیش‌زمینه‌های شناختی هر یک از نخبگان می‌تواند نمره‌ای از صفر تا ۱۰۰ بگیرد و برای هر شخص بدون در نظر گرفتن واریانس مذکور می توان نمره متفاوتی منظور کرد. 
ضمن احترام به نظر نقادان و صاحب‌نظران و علاوه بر اینکه مجلس حق قانونی بررسی کامل سوابق، برنامه و کارنامه وزرای پیشنهادی را دارد اما به هر حال به سرعت باید از مرحله تعیین اعضای کابینه عبور کنیم و دولت هر چه سریع‌تر تشکیل شود. امروز دو اولویت اصلی کشور معیشت مردم و شیوع بی‌سابقه و تلفات کرونا است. 
امروز اولویت کشور مواجهه خردمندانه و فوری با میراث ناکارآمدی دولت گذشته است. صف‌های مجددی است که برای مرغ دولتی تشکیل می‌شود، قطعی برق در شهرهای بزرگ و کوچک که مردم را کلافه کرده است، افزایش افسارگسیخته قیمت کالاهای اساسی، قریب به روزانه ۶۰۰ نفر قربانی کرونا، رکود در بازار، سیمان ۱۰۰ هزار تومانی، کمبود بی‌سابقه مسکن، بدهی‌های سنگین صندوق‌های بازنشستگی، نقدینگی رو به انفجار در جامعه، رسوب میلیون‌ها تن کالای اساسی در گمرکات کشور، ناتوانی اصناف و تولیدکنندگان از پرداخت مالیات به دلیل رکود بازار و تعطیلی های ناشی از کرونا، فساد که در لایه‌های مدیریت اجرایی کشور ریشه دوانده، تورم ۵۰ درصدی، ۱۰ میلیون جوان مجرد، نرخ یک به سه طلاق، معضل کم‌آبی خوزستان و فقدان آب برای کشت پاییزه و ... است. اولویت کشور الان حل اینهاست، دعوا برای تصدی پست و منصب نیست. اتفاقاً افرادی که در مقام وزرای پیشنهادی هستند اگر دانسته، مؤمنانه و مخلصانه این مسئولیت را پذیرفته‌اند باید از آنها تجلیل کرد چون در چهار سال پیش رو  از خودشان و خانواده‌شان و همه آسایشی که می‌توانستند داشته باشند گذشته‌اند و داوطلب میدان مجاهدت شبانه‌روزی شدند.
رمدارک علمی وزرای پیشنهادی گواهی بر تخصصی‌بودن و غیر سیاسی بودن کابینه است.
وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، دارای دکترای علوم اقتصادی، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دکترای آبخیزداری، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دکترای مهندسی کامپیوتر، وزیر پیشنهادی کار و رفاه دانش‌آموخته دکترای اقتصاد، وزیر پیشنهادی دفاع دکترای علوم دفاعی راهبردی، وزیر پیشنهادی راه کارشناسی ارشد مهندسی عمران، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، دکترای علوم تربیتی (فلسفه تعلیم و تربیت)، وزیر پیشنهادی ورزش دکترای مدیریت و برنامه‌ریزی در تربیت بدنی، وزیر پیشنهادی نفت دانش آموخته مهندسی نفت، وزیر پیشنهادی صمت، مهندسی سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی، وزیر خارجه دکترای روابط بین‌الملل و ...
 حداقل سه وزیر امنیتی، سیاسی و اقتصادی سابقه حضور در نیروی قدس دارند و امتحان پس داده‌اند، روی امام‌صادقی‌های کابینه نیز می توان قسم خورد؛ جوان هستند اما اتفاقا اگر امیدی به حل مشکلات اقتصادی کشور باشد همین فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق علیه‌السلام می‌توانند تحول‌آفرین باشند.
عناصر فرهنگی و ورزشی نیز خوش‌سابقه هستند و از نگاه‌های متحجرانه و یا روشنفکرانه به نسبت مبرا هستند.
اگر قرار باشد یک میلیون مسکن هر سال ساخته شود مدیر اجرایی به قوت رستم قاسمی می‌تواند این حجم از مسکن را بسازد و بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت نیرو و سایر وزارتخانه‌ها را با خود همراه کند.
اگر قرار باشد امنیت کشور حفظ شود و توأ مان برای مقابله اساسی برای آسیب های اجتماعی برنامه داشت چه کسی بهتر وحیدی که صاحب‌سبک است می‌تواند اوضاع را بسامان کند.
اوجی علاوه بر رشته تحصیلی و سوابق زیادی که در صنعت نفت دارد مورد توافق همه مدیران و کارکنان صنعت نفت است و می‌تواند همه ظرفیت‌ها، امکانات و منابع  وزارت نفت را جهت بی‌اثرسازی تحریم‌ها بسیج کند. 
حمید سجادی علاوه بر اینکه از ورزشکاران حرفه ای و مدال آوران کشور است مورد اجماع جامعه ورزشی است و صاحب ایده و برنامه در حوزه ورزش و جوانان است. 
برای سایر وزرای پیشنهادی هم می‌توان همین امتیازات و یا مواردی مشابه را برشمرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: صالح اسکندری کابینه سیزدهم وزرای پیشنهادی وزیر پیشنهادی اعضای کابینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۰۱۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای ۲ سند همکاری اقتصادی میان ایران و امارات 

وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات دو سند همکاری با رئیس اماراتی این کمیسیون امضا کرد.

به گزارش ایسنا، نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات کار خود را با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و بن الطوق الماری، وزیر اقتصاد امارات، در شهر ابوظبی آغاز کرد و طی آن دو سند همکاری توسط طرفین به امضا رسید.

سند تاسیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و امارات و سند صورت‌جلسه اولین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و امارات، اسنادی است که در این نشست به امضای طرفین رسید.

مذاکراتی درباره توسعه مناسبات دو کشور در حوزه کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی به‌ویژه کریدور شمال - جنوب به‌منظور گسترش ترانزیت کالاهای اماراتی به سمت کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و روسیه و نیز اروپا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در دستور کار طرفین قرار دارد.

تسریع در انجام مذاکرات و نهایی کردن اسناد همکاری مبادله شده در حوزه های مختلف اقتصادی بین دو کشور، ایجاد کمیته اقتصادی و بازرگانی با مسئولیت وزارت صمت ایران و وزارت تجارت خارجی امارات، ایجاد و تعیین تیم مشترک کاری در زمینه همکاری‌های صنعتی و گازی و تشکیل کارگروه مشترک بانکی تحت نظارت بانک‌های مرکزی دو کشور و تشویق بانک‌های تجاری به برقراری وگسترش روابط کارگزاری بانکی بین دو کشور از جمله مواردی است که در دستور کار این نشست قرار دارد.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، سومین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات کار خود را با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و بن الطوق الماری، وزیر اقتصاد امارات در شهر ابوظبی آغاز کرد که آخرین اجلاس این کمیسیون در فروردین ۱۳۹۳ برگزار شده و این نشست پس از گذشت ۱۰ سال؛ به‌منظور توسعه همکاری‌های دو کشور در کلیه زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و حمل‌ونقلی (هوایی، دریایی، جاده‌ای و ترکیبی) برگزار شده است.

در ابتدای این جلسه طرف اماراتی ضمن اعلام تمایل دولت امارات متحده عربی به توسعه روابط با ایران نکاتی درباره میزان حجم تجارت و مبادلات بین تهران و ابوظبی بیان کرد.

این در حالی است که مذاکراتی درباره توسعه مناسبات دو کشور در حوزه کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی به‌ویژه کریدور شمال - جنوب به‌منظور گسترش ترانزیت کالاهای اماراتی به سمت کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و روسیه و نیز اروپا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در دستور کار طرفین قرار دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • باید به تشکل‌های تولیدی و نیروی کار اولویت دهیم
  • اولویت اصلی مجلس دوازدهم مدیریت بحران گرانی باشد
  • امضای ۲ سند همکاری اقتصادی میان ایران و امارات 
  • بلینکن در تل‌آویو: حالا وقت توافق است
  • اشاره گادی آیزنکوت به کناره‌گیری از کابینه جنگ رژیم صهیونیستی
  • کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار می شود
  • فشار بن گویر بر نتانیاهو: نخست وزیر قول حمله به رفح و عدم پایان جنگ را داده است
  • اکسپو ۲۰۲۴، «نمایش امنیت» ایران
  • پشت پرده استعفای فرمانده منطقه مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی
  • وزیر نفت: ۵۰ درصد از رشد اقتصادی کشور مربوط به نفت است