Web Analytics Made Easy - Statcounter

برگزاری ترم تابستان در دانشگاه‌های دولتی کشور و از جمله آنها دانشگاههای صنعتی نسبت به دو نیمسال‌ تحصیلی شرایط متفاوتی دارد. چرا که دانشجویان دوره‌های روزانه که مشغول تحصیل رایگان هستند، برای گذراندن ترم تابستان شهریه پرداخت می‌کنند و در صورت ارائه دروس، می‌توانند تعداد محدودی واحد درسی اخذ کنند.

به گزارش ایسنا، تابستان از نیمه گذشته و ترم تابستان در دانشگاه‌ها همچنان در حال برگزاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید اینگونه به نظر برسد، دانشجویانی که در دوره‌های روزانه دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند، علاوه بر طول سال تحصیلی، برای ترم تابستان نیز هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. اما، بنا بر مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور اگر دانشگاهی در تابستان اقدام به برگزاری ترم تابستانی کند، مجاز به دریافت شهریه است.

در ادامه دو سال کرونایی اخیر، ترم گذشته نیز به دلیل تداوم شیوع کرونا ویروس، همچنان کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شد. اما برخی از دانشجویان به دلیل ابتلای خود یا خانواده‌شان به کووید-۱۹ قادر به گذراندن نیمسال دوم نشدند و مجبور به حذف ترم شدند. 

ترم تابستان فرصت خوبی برای این دسته از دانشجویان بود تا بتوانند تعدادی از واحدهای عقب‌مانده خود را جبران کنند و با پرداخت شهریه، در کلاس‌های مجازی ترم تابستان شرکت کنند. 

تابستان امسال نیز با توجه به تداوم برگزاری آموزش مجازی، بسیاری از دانشگاه‌های کشور ترم تابستان را برگزار کردند که البته دانشجویان نیز استقبال خوبی از این کلاس‌ها داشته‌اند.

در گزارش زیر، وضعیت ترم تابستانی چند دانشگاه‌ صنعتی مطرح کشور را بررسی می‌کنیم.

دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه صنعتی شریف غالبا در طول ترم تابستان دوره‌های درسی برگزار نمی‌کند و به اصطلاح ترم تابستانی ندارد. اما این دانشگاه‌ با اعلام قبلی، در طول تابستان دوره‌های فرهنگی و علمی متعددی را برای دانشجویان علاقه‌مند خود برگزار می‌کند که دانشجویان می‌توانند بسیاری از آنها را به رایگان سپری کنند.

دانشگاه علم و صنعت 

دانشگاه علم و صنعت اعلام کرده با توجه به تقاضای بالای دانشجویان این دانشگاه،‌ ترم تابستانه ۱۴۰۰ در این دانشگاه در حال برگزاری است.

در این راستا، دکتر ابوالفضل واحدی معاون آموزشی دانشگاه علم وصنعت در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: ترم تابستانی یک ترم فوق‌العاده است و برای آن دسته از دانشجویانی برگزار می‌شود که در طول سال تحصیلی از دروس خود عقب مانده‌اند یا دچار مشکل شده‌اند. این دانشجویان می‌توانند با گذراندن ترم تابستانی درس‌های عقب‌ مانده خود را جبران کنند.

وی در رابطه با شهریه دریافتی دانشگاه علم و صنعت برای ترم تابستانی گفت: شهریه‌ای که برای ترم تابستان از دانشجویان دریافت می‌شود،‌بسیار ناچیز است. به نحوی که که می‌توان گفت این مبلغ حتی با مبلغ شهریه دوره‌های نوبت دوم هم قابل مقایسه نیست. البته میزان شهریه طبق مصوبه هیات امنا دانشگاه در وزارت علوم است.

دکتر واحدی با بیان اینکه ثبت‌نام در ترم تابستان برای دانشجویان کاملا اختیاری است، ادامه داد: بسیاری از دانشجویان تمایل دارند برای جبران دروس عقب‌ افتاده خود، در ترم تابستان ثبت‌ نام کنند و دانشگاه علم وصنعت نیز بنا به این درخواست ها، از دو سال پیش این دوره‌ها را برگزار می‌کند که البته امسال هم به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی در حال برگزاری است.

معاون آموزشی دانشگاه علم وصنعت در پایان خاطرنشان کرد: ترم تابستانی این دانشگاه از دوم مرداد ماه آغاز شد و تا چهارم شهریور ماه سال جاری ادامه خواهد یافت.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

شیوه برگزاری ترم تابستانی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کمی متفاوت است. چراکه بنا بر اعلام معاون آموزشی دانشگاه امیرکبیر، در این دانشگاه، تنها دروس کارگاهی و دروسی که دانشجو موفق به قبولی آنها در طول ترم نشده، ارائه می‌شود. البته بنا بر اعلام معاون آموزشی دانشگاه امیرکبیر، ترم تابستان این دانشگاه امسال برگزار نشده است. 

دکتر سید محمد حسین کریمیان در این رابطه به ایسنا گفت: در دانشگاه امیرکبیر، دروس عمومی یا دروس پایه در طول تابستان ارائه نمی‌شود و فقط واحدهای کارگاهی و واحدهایی که دانشجو موفق به گذراندن آن نشده، ارائه می‌شود و دانشجویان برای گذراندن این واحدها شهریه پرداخت می‌کنند. ولی امسال به دلیل میزان شیوع بالای کرونا و وضعیت قرمز ، با توجه به عملی بودن دروس کارگاهی و لزوم حضور دانشجویان، امسال ترم تابستان برگزار نشد.

وی افزود: ما چندین بار برای برگزاری این دروس برنامه‌ریزی کردیم ولی متاسفانه هر مرتبه با یکی از پیک‌های کرونا روبه‌رو شدیم که برنامه‌ریزی‌های ما را بهم ریخت. ترم تابستان امسال نیز پیک پنجم کرونا برنامه‌ریزی ما را بهم ریخت و طبیعتا اولویت نخست ما نیز سلامتی دانشجویان و اساتید است. 

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: دانشجویان دانشگاه‌ امیرکبیر در تابستان ۱۴۰۰ فقط دوره‌های کارورزی، کوآپ و واحدهای تک درس خود را می‌گذرانند.

 دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از جمله دانشگاه‌هایی است که با توجه به ضوابط و مقررات وزارت علوم، ترم تابستانی ۱۴۰۰ را برگزار می‌کند.

دکتر سعید رعیتی معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در این زمینه به ایسنا گفت: ترم تابستان جزء دوره‌های مصوب نیست و در حقیقت مازاد محسوب می‌شود. بنابراین  وزارت علوم به دانشگاه‌ها مجوز داده است که در صورت برگزاری ترم تابستانی، مجاز هستند با توجه به قوانین و مصوبات هیات امنا از دانشجویان شهریه دریافت کنند. دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز ۴ سال است که ترم تابستانی برگزار می‌کند.

وی ادامه داد: در ترم تابستان که امسال نیز به دلیل پاندمی کووید-۱۹ به صورت مجازی برگزار می‌شود، یک سری قوانین آموزشی وجود دارد و دانشجو می‌تواند در ترم تابستان که به مدت ۵ هفته است، دو درس یا حداکثر ۶ واحد اخذ کند.

معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه ما برای شهریه ترم تابستان امسال، تقریبا تغییری نسبت به سال گذشته نداشته‌ایم،افزود: میزان شهریه‌ای که برای ترم تابستان دریافت می‌شود، نسبت به شهریه‌های دوره شبانه بسیار کمتر است و دانشجویان نیز استقبال خوبی داشته‌اند چراکه دانشجویان دانشگاه‌های دیگر نیز می‌توانند نسبت به اخذ واحد در ترم تابستان اقدام کنند.

دکتر رعیتی با اشاره به آموزش مجازی دوران کرونا اظهار کرد: در دوران شیوع کرونا نیز برخی از دانشجویان به دلیل مشکل بیماری خود یا خانوداه ‌شان مجبور به حذف ترم شدند و این ترم تابستان فرصت خوبی است تا دروس عقب مانده خود را جبران کنند.

وی تاکید کرد: برگزاری کلاس‌های دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برای ترم تابستان از شنبه ۲ مرداد آغاز شده و تا چهارشنبه ۳ شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در پایان خاطرنشان کرد: تاریخ برگزاری آزمون‌های پایانی ترم تابستانی این دانشگاه نیز طی روزهای ۶ تا ۱۰ شهریور سال جاری خواهد بود.

به گزارش ایسنا، با توجه به شرایط روز کشور در زمینه شیوع کرونا، وضعیت ترم تابستانی دانشگاه‌ها نیز از تبعات این شیوع در امان نمانده و دستخوش تغییرات مکرر در برنامه ریزی دانشگاه ها شده است که با توجه به تجربه دوساله آموزش در فضای کرونایی به نظر می رشد دانشگاه ها باید چند مدل را برای پیشبرد اهداف آموزشی خود لحاظ کنند تا در صورت تغییر شرایط کرونایی دچار مشکل نشوند.

 از طرفی، دانشگاه‌ها می‌توانند با توجه به میزان درخواست دانشجویان خود، ترم تابستانی را در دانشگاه خود دایر کنند تا دانشجویان، ترم تابستان را هم در دانشگاه‌های خود بگذرانند و مجبور نباشند برای گذراندن چند واحد در ترم تابستان و جبران عقب ماندگی های درسی خود، در دانشگاهی دیگر ثبت‌نام کنند. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه اميركبير دانشگاه شريف دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی دانشگاه علم و صنعت دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی معاون آموزشی دانشگاه برگزاری ترم تابستان برای ترم تابستان ترم تابستان ترم تابستان دانشگاه صنعتی دانشگاه ها دانشگاه علم ترم تابستانی برنامه ریزی وزارت علوم شیوع کرونا کلاس ها دوره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۰۱۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سال گذشته اردوی راهیان نور با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از دانشجویان برگزار شد

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از قزوین؛ محمدرضا حیدری فرمانده بسیج دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در خصوص انجام فعالیت‌های اخیر در حوزه‌های مختلف بسیج دانشگاهی بیان کرد: به همت و با تلاش، اخلاص و ایثار دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در سال تحصیلی گذشته گام‌ها و فعالیت‌های متعددی در عرصه‌های مختلف مبتنی بر فرامین مقام معظم رهبری انجام شد. خدا را شاکریم که با حضور بدنه تشکلی و حمایت‌های مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و مخصوصا ناحیه بسیج دانشجویی استان در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، علمی، آموزشی خدمات رسانی، جهادی، معرفتی، عقیدتی، اردویی، تشکیلاتی و... گام‌های مهمی برداشته شد. در سال گذشته با رویکرد مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن و ایجاد دانشگاهی با نشاط و دانشگاهی جدی فعالیت‌های بسیاری انجام پذیرفت همچون برپایی برنامه‌های مناسبتی مانند روز دختر و سالروز تشکیل بسیج. در ادامه فعالیت‌های فرهنگی می‌توان به برپایی ایستگاه‌های صلواتی، تاسیس و برگزاری هیئت های هفتگی دانشجویی مصباح الهدی، شب های فرهنگی خوابگاهی، مسابقات با نشاط در خوابگاه، اکران فیلم و مستند و مراسمات یادواره شهدا، تشییع شهید گمنام و سه شنبه های مهدوی در جوار مزار شهدای گمنام اشاره کرد.

وی ادامه داد: در عرصه سیاسی می‌توان به دعوت از مسئولین استانی، تجمعات دانشجویی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، مناظرات انتخاباتی، تیربون های آزاد دانشجویی و مردمی، تولید نشریات، آماده سازی بردهای دانشجویی در ایام مختلف، مطالبه گری در عرصه های مختلف استانی و کشوری و کنش های سیاسی در بستر فضای مجازی اشاره کرد .

فرمانده بسیج یکی از فعالیت‌های تاثیر گزار را برگزاری اردوهای راهیان نور دانست و ادامه داد: در طول سال گذشته اردوی راهیان نور با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از دانشجویان برگزار شد همچنین فعالیت های اردویی همچون برگزاری اربعین دانشجویی ، اردوی زیارتی قم ، اردوی بازدید از نمایشگاه کتاب و اردوهای داخل شهر برای دانشجویان خوابگاهی انجام شد. همچنین در عرصه‌های جهادی و خدمت رسانی می توان به خرید موبایل برای دانش آموزان نیازمند ، جمع آوری کمک های مردمی برای مردم زلزله زده خوی، اطعام و پخت ۱۵۰۰ پرس غذای گرم برای نیازمندان در عید غدیر و اردو ها جهادی در حاشیه شهر قزوین اشاره کرد. همچنین قرارگاه جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد در تابستان سال گذشته با استقرار ۷ روزه در دهستان چوگور طارم سفلی در ۷ روستای این منطقه در ۶ عرصه فرهنگی، آموزشی، عمرانی، پزشکی، مطالبه گری، مشاوره و روانپزشکی با حضور بیش از ۵۰ نفر از دانشجویان به مردم مستضعف آن منطقه خدمت رسانی کرد.

حیدری در مورد برگزاری تشکل‌های مختلف بسیج اظهار کرد: این دفتر با برگزاری دوره‌ی معرفتی خط امام (ره) در قم، دوره‌ی تشکیلاتی سید الشهدا (ع) در رامسر و دوره های متعدد کوتاه مدت تشکیلاتی در شهر قزوین سعی در تقویت بدنه تشکلی خود داشت. این حوزه با عنایت به وظیفه دانشجویی خود در موارد بسیار زیاد پیگیر مشکلات صنفی دانشجویان از مسئولین دانشگاه بوده و با ارتباط گیری با گروه‌ها دانشجویی مختلف و ارتباط دهی آن ها با مسئولین سعی در حل مشکلات صنفی دانشجویان عزیز داشته و در تعامل با انجمن‌های علمی تشکل‌های دانشجویی و کانون‌های فرهنگی سعی در حمایت و حل مشکلات این گروه های دانشجویی داشته است همچنین با برپایی و تشکیل ستاد استقبال از دانشجویان جدید الورود در ایام ثبت نام نو دانشجویان با خدمت رسانی ۱۰ روزه در ۷ عرصه مشغول به خدمت رسانی به دانشجویان عزیز بود.
با ابتکار دانشجویان بسیجی ۲ طرح در ایام ثبت نام انجام شد.استقرار سیستم نظام وظیفه با رایزنی با فرماندهی انتظامی استان و حضور دانشجویان به صورت جهادی در این غرفه مشکل رفت و آمد دانشجویان به داخل شهر برای انجام خدمات نظام وظیفه حل شد و این خدمت در یکی از دفاتر دانشگاه به صورت صبح تا شب همه روزه انجام میشد. همچنین با طراحی طرح «از من بپرس» در مراحل مختلف ثبت نام دانشجویان راهنمایی‌های متعددی را دریافت کردند.

وی تاکید کرد: تشکیل مجمع عافا (دفاتر بسیج دانشجویی ۴ دانشگاه بزرگ استان ) از مهمترین دستاوردهای این دفتر در سال گذشته به حساب می‌آید.

محمدرضا حیدری در خصوص فعالیت تشکل‌ها در حوزه رسانه و عرصه های علمی گفت: در حوزه‌های رسانه با تشکیل تیم حرفه‌ای و تخصصی و جذب امکانات تخصصی لازم از مجموعه سازمان بسیج دانشجویی و سپاه استان قزوین مشغول به تولید محتوای با کیفیت و دانشجویی و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی هستیم. در عرصه‌ علمی با برگزاری نشست‌های تخصصی معرفی رشته‌های تحصیلی در ابتدای سال، نشست های علمی مختلف، بازدید های علمی شهاب همچون بازدید از نیروگاه برقی شهید رجایی، دادگاه های خانواده، مجلس شورای اسلامی می‌توان اشاره کرد.

فرمانده بسیج دانشگاه آزاد قزوین در پایان خالصانه از زحمات دانشجویان بسیجی قدردانی کرد و افزود: از زحمات دانشجویان بسیجی این دانشگاه که مجاهدانه مشغول بست گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع تمام جانبه از این آرمان‌ها هستند ممنون و سپاسگزارم. همچنین از حمایت‌های ناحیه بسیج دانشجویی استان قزوین و فرمانده محترم این رده جناب آقای دکتر محمدی و حمایت‌های دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و جناب دکتر زینالی ممنونم و امیدوارم که در ادامه شاهد همکاری های بیش از پیش مجموعه دانشگاه باشیم.

خبرنگار: حدیثه کاظمی

انتهای پیام/

کد خبر: 1226827 برچسب‌ها بسیج دانشجویی

دیگر خبرها

  • تجمع اساتید و دانشجویان دانشگاه ایلام در محکومیت آمریکا برگزار شد
  • اجتماع بزرگ دانشگاهیان کرمانشاه برگزار می شود
  • مسابقات ملی «سدید»‌ بستری برای رشد و تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان است
  • سال گذشته اردوی راهیان نور با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از دانشجویان برگزار شد
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزبان جشنواره شهید مطهری
  • تجمع دانشگاه‌های ایران در حمایت از خیزش دانشگاهیان آمریکایی
  • بیانیه دانشگاه امیرکبیر در محکومیت سرکوب خشونت‌بار پلیس آمریکا با دانشگاهیان حامی فلسطین
  • کلاس مجردها پس از ۶۰ ماه مجدداً مهمان دانشگاه تهران می‌شود
  • جشن ازدواج ۵۰ زوج دانشجو در قم برگزار شد
  • پلیس فرانسه اعتراضات حامیان فلسطین را سرکوب کرد/ راهپیمایی‌ها ادامه دارد