Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، استان گلستان که مستعد فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری است و اقتصاد بسیاری از مردم به این بخش وابسته شده حالا در گیر و دار مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند، گرانی نهاده‌های کشاورزی و پایین بودن درآمد سرانه مردم رغبت تولید در این بخش را از کشاورزان گرفته است از طرفی خشکسالی به چالش‌های کشاورزی اضافه شده و اکنون اکثر اراضی کشاورزی در استان گلستان برای کشت دوم خالی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه در سال تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی‌ها قرار داریم نیاز است که دولت توجه ویژه‌ای به بخش کشاورزی داشته باشد تا اقتصاد کشاورزان و مهمتر از آن امنیت غذایی مردم مورد تهدید قرار نگیرد.

* عدم توجه مسوولان به قیمت عادلانه محصولات کشاورزی

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: کمبود منابع آبی و چالش‌های پیش‌روی بخش کشاورزی از قبل پیش‌بینی شده بود، امسال ۵ میلیون تن از گندم تولیدی کشور خریداری شد که این میزان فاجعه است، نیاز کشور در بخش گندم بالاتر از ۱۲ میلیون تن است.

امیر یوسفی عدم توجه به قیمت عادلانه محصولات کشاورزی را ضعف بزرگی دانست و تصریح کرد: اگر مسوولان برای محصولات کشاورزی قیمت عادلانه در نظر می‌گرفتند کشاورز انگیزه برای تولید محصول و سرمایه‌گذاری در این بخش داشت.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان استان گلستان برای خرید آفت‌کش گندم استقبال نداشتند، افزود: کشاورزان استان به دلیل قیمت چندبرابری سموم از خرید آن ممانعت کردند.

* اکثر زمین‌های کشاورزی گلستان برای کشت دوم خالی است

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی استان گلستان گفت: اکثر مردم در بخش کشاورزی خرده‌مالک هستند، گلستان جزو استان‌هایی است که ۵۰ درصد جمعیت در روستاها زندگی می‌کنند اگر شرایط فعالیت کشاورزی و دامپروری فراهم نشود مهاجرت روستائیان به حاشیه شهر اتفاق می‌افتد.

یوسفی با بیان اینکه اکثر زمین‌های کشاورزی استان گلستان برای کشت دوم خالی مانده است، ابراز کرد: این وضعیت برای بخش کشاورزی فاجعه است.

وی در خصوص چالش‌های کشت سیب‌زمینی در استان گفت: دو سال متوالی سیب‌زمینی‌کاران استان گلستان دچار ضرر سنگین می‌شوند خرید تضمینی زمانی انجام گرفت که سیب‌زمینی در مزرعه نابود شده بود.

* بخش زیادی از محصولات کشاورزی به دلیل گرما در داخل مزارع از بین رفت

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی استان گلستان با اشاره به اینکه برای تقویت بخش کشاورزی نباید حتی یک ساعت را از دست داد، بیان کرد: بخش زیادی از محصولات کشاورزی به دلیل گرما در داخل مزارع از بین رفت.

یوسفی از دولت جدید خواست با نگاه ویژه‌ای به کشاورزی نسبت به ترمیم این بخش بپردازد اگر مشکلات کشاورزی حل نشود سرمایه‌های زیادی را در این بخش از دست خواهیم داد، نیاز است شرایط برای کشاورزان بهبود بخشیده شود.

انتهای پیام/۸۳۰۰۱

منبع: فارس

کلیدواژه: کشاورزی گلستان کشاورزان خشکسالی محصولات کشاورزی استان گلستان بخش کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۰۲۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان

سرپرست جهاد کشاورزی استان مازندران با اشاره به توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان این استان از صادرات ۱۲۵ هزار تن کیوی و مرکبات از مازندران به خارج از کشور خبر داد.

بابک مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از با اشاره به اینکه با توجه به آغاز کشت برنج در اراضی کشاورزی به منظور تأمین و توزیع کود شیمیایی توزیع آن بین کشاورزان شتاب گرفته است، اظهار کرد با پیگیری‌های انجام شده برای تأمین کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان مازندرانی از سوی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور، روند تأمین و ارسال کود شیمیایی به مازندران شتاب گرفته که به طور روزانه ۸۰۰ تا یک‌هزار تن انواع کودهای شیمیایی شامل اوره، فسفات و پتاس وارد این استان می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۲۰ هزار تن کودهای پایه ازته، فسفاته و پتاسه برای کشاورزی مازندران تأمین شد که حدود ۱۰ درصد از کل سهمیه کودی استان در سال‌جاری است، افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۱ هزار تن کود اوره، فسفات و پتاس در سراسر مازندران توزیع شد و روند تأمین و توزیع کودهای شیمیایی مورد نیاز کشاورزان همچنان با شتاب بیشتری دستور کار است.

مؤمنی با بیان اینکه کشاورزان مازندرانی هیچ‌گونه نگرانی بابت تأمین کود مورد نیاز خود نداشته باشند، گفت: تلاشمان بر این است تمام سهیمه ابلاغی کود شیمیایی مورد نیاز استان تأمین و به موقع در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی در ادامه از صادرات مرکبات و کیوی از مبدأ استان مازندران به خارج از کشور خبر داد و مطرح کرد: امسال ۷۶ هزار و ۵۷۷ تن پرتقال در قالب سه هزار و ۶۳۴ محموله و ۲۵ هزار و ۱۲۱ تن نارنگی در قالب یک‌هزار و ۳۱۹ محموله از مبدأ مازندران صادر شد.

این مسئول با اعلام اینکه در مجموع ۱۰۱ هزار و ۷۰۰ تن مرکبات در قالب چهار هزار و ۹۵۳ محموله از استان صادرات داشتیم، عنوان کرد: ۲۴ هزار و ۲۰ تن کیوی نیز در قالب یک‌هزار و ۵۵ محموله صادرات انجام شد.

مؤمنی از صادرات ۱۰ هزار و ۲۵۶ تن کیوی با ۴۲۵ محموله طی سال گذشته از مازندران به کشور هند بیان و خاطرنشان کرد: سال قبل ۴۸ هزار و ۹۱۲ تن با دو هزار و ۴۵۱ محموله پرتقال از استان مازندران صادرات انجام شد که در این مدت ۱۳ هزار و ۲۸۷ تن نارنگی با ۷۳۵ محموله صادر شد.

کد خبر 748484

دیگر خبرها

  • توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • مدیران استان بوشهر برای رفع مشکلات کشاورزان پای کار باشند
  • سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد
  • پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در گلستان
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در استان گلستان
  • حمل محصولات کشاورزی گلستان، برنامه ریزی های لازم را می خواهد
  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • پیش بینی کشت ۲۰ هزار هکتار پنبه در گلستان