Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@11:46:51 GMT

سیل شدید در شمال ترکیه 27 قربانی گرفت+فیلم

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۰۳۵۶۹

سیل شدید در شمال ترکیه 27 قربانی گرفت+فیلم

‍‍‍‍‍‍

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مقام‌های ترکیه‌ای امروز جمعه اعلام کردند در پی عملیات جستجو و امداد، شبانه ۱۰ جسد دیگر پیدا شد تا شمار قربانیان سیل شدید و گل‌لغزش که در شمال این کشور رخ داده به ۲۷ نفر برسد.

 

 

 

 

سیل روز چهارشنبه استان‌های ساحلی «بارتین»، «قسطمونی»، «سینوپ» و «سامسون» در دریای سیاه را دربرگرفت و خانه‌ها و پل‌ها را خراب کرد و خودروها را با خود برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صدها نفر با بالگرد منتقل و ۱۷۰۰ نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.

ریاست مدیریت بلایا و فوریت‌های ترکیه گفت که امدادگران ۱۰ جسد دیگر را در شهر قسطمونی که متحمل خسارات شدید شده، یافتند و تعداد کشته‌شدگان به ۲۷ نفر رسیده است.

به گزارش رویترز، سیلاب قسمت بزرگی از شهر «بوزکورت» در استان قسطمونی را فرا گرفت. در استان بارتین هم دستکم ۱۳ نفر بر اثر فرورفتن قسمتی از یک پل مجروح شدند.

مدیریت بلایا و فوریت‌ها اعلام کرد پنج پل در سیل فرو ریخت و دو پل دیگر آسیب دید. صدها روستا هم بدون برق ماندند و چندین راه مسدود شد.

«سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه در سخنرانی خود در بوزکورت این صحنه‌ها را شدیدترین فاجعه سیل که به چشم خود دیده توصیف کرد. 

بارش شدید باران و جاری شدن سیل در منطقه دریای سیاه ترکیه مکرراً رخ می‌دهد. در جریان سیل ماه گذشته در استان ساحلی «ریزه» در شرق دریای سیاه دست‌کم ۶ نفر کشته شدند.

این فاجعه در حالی رخ داد که آتش‌نشانان در جنوب غرب ترکیه برای اطفای حریق در استان «موغله» منطقه‌ای که مورد علاقه گردشگران و در امتداد دریای اژه است، همه تلاش خود را به کار بستند. این آتش‌سوزی که یکی از بیش از ۲۰۰ آتش سوزی در ترکیه از ۲۸ ژوئیه بود، سرانجام روز پنجشنبه مهار شد. در پی آن، دستکم هشت نفر جان باختند و هزاران نفر از ساکنان مجبور به فرار از شعله‌های آتش شدند. 

دانشمندان مسائل آب و هوایی می‌گویند هیچ تردیدی وجود ندارد که تغییرات آب و هواییِ ناشی از سوزاندن ذغال سنگ، نفت و گاز طبیعی منجر به تشدید بلایای طبیعی مانند موج گرما، خشکسالی، آتش‌سوزی، سیل و توفان می‌شود و انتظار می‌رود این بلایا با گرم شدن کره زمین بیشتر رخ دهد.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: سیل ترکیه آتش سوزی کشته و مجروح تغییرات آب و هوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۰۳۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار هواشناسی:  امروز جاده چالوس خطرناک است

عکس آرشیوی است.

به گزارش «تابناک»،، بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز سه‌شنبه (۱۸ اردیبهشت ماه) با تداوم فعالیت سامانه بارشی در شمال غرب، غرب، سواحل دریای خزر، شمال شرق و دامنه‌های جنوبی البرز ابرناکی، رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و در برخی نقاط مرکز، شرق و دامنه، ارتفاعات زاگرس مرکزی و جنوبی رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد نسبتاً شدید تا شدید پیش‌بینی می‌شود.

چهارشنبه در شمال غرب، سواحل شمالی، شمال شرق کشور و ارتفاعات البرز بارندگی ادامه می‌یابد و در جنوب، شرق و جنوب شرق کشور نیز افزایش ابر، وزش باد شدید و رگبار پراکنده انتظار می‌رود. بارش‌ها در این روز برای استان‌های گیلان، اردبیل و شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی شدید خواهد بود.

پنجشنبه در استان‌های واقع در شمال غرب کشور از شدت بارش کاسته می‌شود و در سواحل دریای خزر شمال شرق دامنه و ارتفاعات جنوبی البرز شامل استان‌های البرز، تهران و سمنان رگبار، رعدوبرق و وزش باد روی می‌دهد که شدت بارش در مازندران و خراسان رضوی خواهد بود. همچنین طی این روز وزش باد شدید در شرق و جنوب شرق کشور همراه با کاهش نسبی دما پیش‌بینی شده و در اواخر وقت نیز سامانه بارشی از شرق کشور خارج می‌شود.

جمعه و شنبه هفته آینده در اکثر مناطق کشور جو آرام و پایداری همراه با افزایش نسبی دما حاکم است و تنها در روز جمعه در شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و ارتفاعات مازندران و شنبه در شمال آذربایجان غربی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر افزایش ابر و بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

لازم به ذکر است طی این دو روز در شرق و جنوب شرق کشور به‌ویژه منطقه زابل وزش باد شدید ادامه خواهد داشت. تا روز چهارشنبه دریای خزر، امروز شمال خلیج فارس و از بعدازظهر فردا تا جمعه مرکز و شرق خلیج فارس تنگه هرمز و دریای عمان مواج است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی مسافران از تردد در جاده چالوس خودداری کنند.

هشدار خسارت به کشاورزان

سازمان هواشناسی در هشداری به کشاورزان نوع مخاطره را رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی کرد.

منطقه اثر

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۸: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، قزوین، قم، تهران، البرز، سمنان، کرمانشاه، کردستان، لرستان، ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس، اصفهان.

اثر مخاطره نیز آسیب به محصولات کشاورزی عنوان شده است.

سازمان هواشناسی همچنین توصیه‌های زیر را به کشاورزان ارائه کرده است.

تسریع در شخم مزارع شالیزاری به کمک روان‌آب‌های سطحی موجود.

دادن کود سرک به مزارع گندم آبی و کلزا قبل از وقوع بارش در استان‌های شمال غربی.

عدم انجام آبیاری مزارع غلات جهت جلوگیری از ورس با توجه به پیش‌بینی وقوع باد شدید.

تسریع در برداشت مزارع غلات و کلزا آماده برداشت در استان‌های جنوبی و چغندرقند در خوزستان.

محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش رگباری به‌ویژه در استان بوشهر.

خودداری از برداشت یونجه، نعنا و گل محمدی در استان فارس.

اجتناب از محلول‌پاشی و سم‌پاشی در مزارع و باغات با توجه به وقوع بارش‌ها.

آماده‌سازی زمین برای کشت محصولات کشاورزی بهاره (سیب زمینی و چغندرقند بهاره در استان لرستان و ذرت در استان البرز، سبزی و صیفی به خصوص سیب زمینی در مناطق سردسیر استان‌های شمال غربی).

زهکشی و پاک‌سازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، حفاظت از مزارع صیفی‌جات.

کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، بسته نگهداشتن دریچه گلخانه‌ها در هنگام بارش و استحکام آنها در برابر باد شدید.

عدم استفاده از آب باران برای دام‌ها.

جلوگیری از نفوذ روان‌آب به داخل سالن‌ها.

پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه ورودی و خروجی آب استخرها.

خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات و انتقال دام‌ها به مکان سرپوشیده در هنگام وقوع بارش.

عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش و باد شدید.

استحکام نهال‌های جوان در برابر باد شدید.

عدم تردد ماشین‌آلات کشاورزی و کمباین‌های برداشت غلات بر روی مزارع در موقع بارندگی.

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت / بارش باران در محورهای ۶ استان
  • هشدار هواشناسی:  امروز جاده چالوس خطرناک است
  • هشدار هواشناسی به کشاورزان ۲۵ استان
  • هشدار بارش‌های شدید در ۱۷ استان
  • کشته‌شدن ۴ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق
  • ترکیه: مسئله فلسطین نباید قربانی رقابت‌های منطقه‌ای شود
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت / ترافیک سنگین در محورهای شمالی
  • رگبار شدید و رعد و برق در ۵ استان از فردا | تداوم بارش‌ها تا آخر هفته در این مناطق | وزش و باد و گرد وخاک در بخش‌هایی از کشور
  • ورود سامانه بارشی جدید به کشور / موج جدید بارش‌ها کدام مناطق را در برمی‌گیرد؟
  • کشته شدن ۳۲ عنصر پ ک ک در شمال عراق توسط ترکیه