Web Analytics Made Easy - Statcounter

یاسین حجازی واژه‌ها را به مثابه نما‌های تصویری جوری کنار هم نشانیده تا تعلیق و کشمکش روایت حفظ شود. او پلان به پلان با حفظ سیر خطی ماجرا و تمِ سندمحور آن خوانندگانش را با خود همراه کند.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو؛ در روزگار کار‌های سردستی و بزن در رویی، در زمانه تولید انبوه و کتاب‌سازی، جوانی پیدا شده سخت‌گیر و کاربلد که از قضا دست روی سوژه بزرگ و دشواری هم گذاشته؛ بازخوانی مقتل حسین ابن علی (ع).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای همین خواندن «کتاب آه» از یاسین حجازی مغتنم است و لذتی مضاعف دارد؛ کسی که اهل کوشش است و کار‌های سخت و با زحمت و زمان‌بر. او با وسواس زیاد کتاب درمی‌آورد و کلمه به کلمه منتش را مثل قطعات پازل یا نت‌های یک سمفونی کلاسیک جوری کنار هم می‌چیند که مو لازی درز کارش نرود. «یاسین حجازی» از هر منتقدی به خودش سخت‌گیرتر است و همین باعث می‌شود که نتیجه کار اثری شود به غایت خواندنی، خاص و بکر.


«کتاب آه» بازخوانی مقتل امام حسین (ع) است؛ از مرگ معاویه و بیعت مردم با یزید تا شهادت حسین (ع) و یارانش و بازگشت خاندان حضرتش به مدینه بدون او. «کتاب آه» حاصل بازخوانی یکی از مهمترین مقاتل مکتوب و به جا مانده از واقعه کربلا است؛ «نَفَسُ‌المهموم» که شیخ عباس قمی آن را تألیف کرده است؛ مبتنی بر گردآوری نقل‌های صحیح و کتاب‌های معتبر تاریخی. هرچند «کتاب آه» بر اساس کار شیخ عباس قمی خلق شده و یاسین حجازی در کمال فروتنی و تواضع کار خود را «ویرایش» عنوان کرده، اما حاصل کار بی‌گمان فراتر از این است.


یاسین حجازی -بنا به تعبیر خودش- برای نوشتن «کتاب آه» پشت میز تدوین نشسته است. سینمایی‌ها می‌گویند تدوین کارگردانی دوم است. بازآفرینی دوباره اثری که مواد خام آن جمع‌آوری شده است. تدوین می‌تواند اثر را از بین برد یا آن را خواندنی و تماشایی کند؛ و «کتاب آه» یاسین حجازی بی‌شک تدوین درست، کامل و موفقی از تلاش تحقیق‌محور و زحمتی است که شیخ عباس قمی در قالب یک پژوهشگر تاریخی و محدث کشیده است. یاسین حجازی واژه‌ها را به مثابه نما‌های تصویری جوری کنار هم نشانیده تا تعلیق و کشمکش روایت حفظ شود. او پلان به پلان با حفظ سیر خطی ماجرا و تمِ سندمحور آن خوانندگانش را با خود همراه کند. مخاطب کتاب همراه با کاروان حسین (ع) از مدینه سفر می‌کند و لحظه به لحظه در تجربه سهمناک عاشورا سهیم می‌شود.


«کتاب آه» خرده روایت‌های منظم و بهم پیوسته‌ای است که مثل تصاویری از یک فیلم سینمایی پیش چشم مخاطب قرار می‌گیرند. یا داستانک‌هایی هستند گیرا که رسالت‌شان روایت دراماتیک‌ترین ماجرای عالم است. آن‌ها قرار است آنچه را که بر حسین (ع) و یارانش گذشته بازآفرینی کنند؛ کاری دشوار و سترگ و مهیب. برای همین گاهی این بازخوانی تاریخی بدل به روضه‌ای مصور می‌شود؛ پر از اندوه و ماتم و غم، که چشم‌ها را خیس می‌کند و قلب‌ها را به درد می‌آورد:
«هفتاد و دو زخم بر حسین آمد؛ و بعضی گفته‌اند «بر او سی‌وسه زخم نیزه و سی‌وچهار زخم شمشیر یافتیم.»
و تیر بر تنش مانند خار بود بر تن خارپشت؛ و آن همه تیر بر پیش تن حسین بود.
چون زخم بر پیکرش بسیار شد، صالح ابن وهب یزنی نیزه بر تهیگاه او زد:
حسین از اسب به زمین افتاد به گونه‌ی راست. گفت «بسم الله و بالله و علی ملة الرسول الله.»
افتاد و برخاست.»


یاسین حجازی زبان را می‌شناسد و قدر کلمات را می‌داند. آن‌ها را به راحتی خرج نمی‌کند و توی متنش نمی‌پراکند. واژه‌ها ابزار کار او هستند برای بازنمایی و بازسازی بزرگترین رویداد تاریخ، پس به چینش، طراحی و همنشینی آن‌ها فکر می‌کند و «کتاب آه» بهترین گواه و شاهد است بر توفیق او در این کار. در کنار این او سعی می‌کند احساساتش را کنترل و حقیقت رویداد‌ها و اتفاقات را فدای برانگیختن عواطف مخاطبانش نکند. او حد نگه می‌دارد و به جای کاسبی گریه و اشک، درک و دریافت خوانندگانش را از آنچه به راستی رخ داده بالا می‌برد. این البته به معنای خشک و جدی بودن «کتاب آه» نیست. اتفاقاً خواندن آن جا‌به‌جا آدم را غمگین و اندوهناک می‌کند، اما این به خاطر سرنوشت تراژیک حسین (ع) و یارانش است و حجازی کوشیده در آن هیچ دخل و تصرفی نکند و به واقعیت و درک تاریخی خود وفادار باشد.


«کتاب آه» اثری است که خوانش آن برای همه آن‌هایی که می‌خواهند سرگذشت کربلا و حسین (ع) را بدانند لازم است و واجب و خواندن آن در روز‌های عزاداری سالار شهیدان هم البته لذت و برکت مضاعفی دارد.


ویکتور هوگو می‌گوید: «خوشبخت، کسى است که به یکى از این دو چیز دست‌رسى دارد، یا کتاب‌هاى خوب یا دوستانى که اهل کتاب باشند.» پس ما انسان‌های خوشبختی هستیم که می‌توانیم «کتاب آه» یاسین حجازی را بخوانیم. کتابی خوب، نوشته یک دوست خوب –که تا حالا از نزدیک او را ندیده‌ام- درباره سرگذشت فرزند آخرین پیامبر خدا (ص)؛ حسین (ع) و یارانش، که بر بلندای تاریخ ایستاده‌اند و هیچگاه از یاد‌ها نمی‌روند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: یاسین حجازی کتاب آه حسینیه دانشجو یاسین حجازی کتاب آه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۰۴۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده صادق نمایشی از قدرت مکتب کربلا بود

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله عبدالحسین معزی ظهر یکشنبه در آئین تودیع و معارفه مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر اردبیل اظهار کرد: آموزه های کربلا نه تنها جوانان ما را در دوران دفع مقدس به اوج سلحشوری و ایثار رساند بلکه امروز جوانان غیرتمند این سرزمین در سنگر دفاع از این نظام و دستاوردهای انقلاب در صحنه حاضر هستند.

وی خاطرنشان کرد: فرزندان رشید این ملت و سرو قامتان سپاه پاسداران در عملیات غرورآفرین وعده صادق چنان انتقامی را از دشمنان گرفتند که برای همیشه درس عبرت برای مستکبران و مستبدان باشد.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در تداوم این حرکت عزتمندانه دانشجویان دانشگاه های آمریکایی و اروپایی نیز برای اعلام بیزاری از صهیونیسم خیزش عظیمی را به راه انداخته اند که نتیجه هلاکت رژیم صهیونیستی خواهد بود.

معزی بیان کرد: این دانشجویان در مقابل کاخ سفید و مراکز حساس اروپا فریاد حمایت از غزه و توقف کشتار بیرحمانه در این سرزمین را سر داده و بر اضمحلال صهیونیسم جهانی تاکید دارند.

وی افزود: قطعاً این خیز عظیم آزادیخواهان جهان بنیان صهیونیسم و رژیم جعلی اسرائیل را که به کودک کشی و نسل کشی معروف است از بین برده و زمینه آزادی مظلومان جهان را از یوغ استکبار فراهم می آورد.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ماموری هلال احمر به عنوان تعهدات بین المللی و خارج از مرزها اظهار کرد: هرچند هلال احمر با حوادث غیرمترقبه شناخته شده است اما این مجموعه ماموریت کاستن از آلام بشریت را در کنار انجام وظایف و رسالت بشردوستانه برعهده دارد.

آیت الله معزی با قدردانی از مسئول سابق نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر اردبیل تصریح کرد: حجت الاسلام اکبر قیامی در مسئولیت جدید این نهاد تلاش خواهد کرد تا رسالت سنگین این مجموعه به شکل شایسته انجام شده و ماموریت ها در راستای اعتلای هلال احمر به سرانجام برسد.

کد خبر 6091101

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی برای برگزاری یادواره ملی شهدای ترور خراسان رضوی
  • لشکر پیروز ۲۵ کربلا در جبهه مقاومت درخشیده است
  • پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه احداث فرودگاه بین المللی کربلا
  • وعده صادق نمایشی از قدرت مکتب کربلا بود
  • فعالیت ۲۹ موکب همدان در ایام اربعین در نجف و کربلا
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • آخرین خبر از وضعیت مصدومیت یاسین سلمانی
  • سردار فدوی: مستکبرین عالم فکر نمی‌کردند روزی در منطقه غرب آسیا اساس آن‌ها زیر سوال برود
  • جانشین فرمانده کل سپاه: شهید حجازی موجب اقتدار و اوج‌گیری جبهه مقاومت شد