Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-29@17:08:22 GMT

تاثیرات ازدواج کردن بر سلامت روان

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۰۷۷۸۱

میزان سلامت روان در ازدواج یکی از معیار‌های مهمی است که کیفیت زندگی زناشویی زوجین را تعیین می‌کند. ناطقان: یکی از نیاز‌های مهم در ازدواج احساس آرامش است. آرامش روانی تأثیر به سزایی در طول عمر انسان دارد. تنهایی یکی از علل افزایش مرگ است و ازدواج موفق باعث طولانی شدن عمر انسان می‌شود. همسرانی که نسبت به عوامل بیرونی واکنش خوش بینانه تری نشان می‌دهند، زوج‌های شاد‌تر و مقاوم تری هستند و احتمال کم تری وجود دارد که به بیماری‌های جسمی و روانی دچار شوند و عمر طولانی تری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



از مولفه‌های سلامت روان به شناخت خود می‌توان اشاره کرد. هر چه بیشتر زوایای وجودی تان را بشناسید و درباره‌ی خودتان بیشتر بدانید، در هنگام انتخاب شریک زندگی جهت گیری درونی شفاف تری خواهید داشت. افرادی که مرحله‌ی آشنایی را گیج کننده می‌دانند، با خودشان آشنا نیستند.

مشکلات سلامت روان می‌تواند طیف وسیعی از علل را به همراه داشته باشد و بر اساس شدت آن شرایط حادی را ایجاد می‌کند.

افسانه صمدزاده روانشناس و استاد دانشگاه درباره سلامت روان و نقش آن در ازدواج گفت: سلامت روان به معنای سلامت هیجانی و روانشناختی است، به گونه‌ای که فرد بتواند از تفکر و توانایی‌های خود استفاده کند، در جامعه عملکرد داشته باشد و نیاز‌های معمول زندگی روزمره را برآورده سازد.

وی ادامه داد: ازدواج در مولفه‌های فردی و اجتماعی سلامت روانی، تاثیرات مهمی دارد. طبق بررسی‌های انجام شده در مجموع افراد متاهل به طور متوسط سلامت روانی بالاتری نسبت به افراد مجرد دارند و از کارکرد روانی و جسمانی بهتری برخوردارند. البته این امر به موفق و سالم بودن ازدواج بستگی دارد و ازدواج ناموفق چنین آثاری را در بر ندارد.

این روانشناس تصریح کرد: ازدواج موفق و ارتباط سالم میان همسران، احتمال ابتلا به افسردگی، الکلیسم و خودکشی را در افراد کاهش می‌دهد و زمینه را برای ارتقای سطح سلامت روانی آن‌ها فراهم می‌کند.

صمدزاده انواع مشکلاتی که سلامت روان را تهدید می‌کند این گونه گفت:عواملی که در پیدایش و یا تشدید مشکلات روانی مؤثر باشد فراوان است. دانشمندان در تحقیقات و تجربیات خود به تأثیر چند عامل از عوامل ارثی، جسمی، اجتماعی، عاطفی و شناختی رسیده اند.

وی عنوان کرد: عواملی از قبیل عدم تعادل بین نوعی از مواد بیوشیمیایی در مغز به نام ناقل‌های عصبی ناشی از بیماری، عفونت، الکل، تغذیه نامناسب و ناکافی، دارو به ویژه دارو‌های فشار خون و ضد بارداری، ضربه‌های ناگهانی و اختلالات تیروئید، طرز تلقی غیرمنطقی از وقایع، کشمکش‌های خانوادگی، اختلال در روابط اولیه کودکی، حوادث ناگوار مانند از دست دادن شغل، یامرگ عزیزان، احساس ناامنی و تنهایی و فشار‌ها و مشکلات اجتماعی و اقتصادی و..

واقع‌بینی و شناخت و پذیرش واقعیت‌ها از اصول اساسی بهداشت روانی فرد است. فرد واقع‌بین نقاط قوت و ضعف خود را می‌شناسد و می‌تواند تعامل بهتری با جهان داشته باشد.

این روانشناس برای بررسی بهداشت روانی در ازدواج اقداماتی را لازم دانست و گفت: توانایی فرد در کنار آمدن با استرس‌های روزمره زندگی یکی از فاکتور‌های سلامت روان محسوب می‌شود. افرادی که زود دلسرد می‌شوند یا از روحیه مصممی برای برخورد با مشکلات زندگی برخوردار نیستند، احتمالاً در زندگی مشترک خود با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد؛ زیرا پس از ازدواج مسئولیت‌ها و وظایف افراد بیشتر می‌شود و آن‌ها باید بتوانند از پس مشکلات بیشتری بربیایند.

سلامت روان نیاز حیاتی و اولیه انسان در جهت بهتر زندگی کردن است. ازدواج نقشی اساسی در سلامت روان انسان دارد که فواید و نتیجه‌های بی-شماری بر آن مترتب است.

وی خاطرنشان کرد: برای این که بتوانید از واکنش‌های قبلی فرد نسبت به مشکلات و استرس‌های روزمره آگاه شوید، می‌توانید از او بخواهید تا خاطراتی در مورد مشکلاتی که در گذشته تجربه کرده را برای شما بگوید.

وی افزود:همچنین می‌توانید از طریق صحبت با دوستان و آشنایان طرف مقابل اطلاعات بیشتری در مورد روحیات او کسب کنید. نحوه برخورد با مشکلات عاطفی نیز از شاخص‌های سلامت روانی محسوب می‌شود.

صمدزاده بیان کرد: همچنین مهارت‌های ارتباطی خوب از نشانه‌های یک فرد سالم محسوب می‌شوند. این مهارت‌ها در کیفیت زندگی مشترک افراد نقش بسزایی ایفا می‌کنند. فردی که از مهارت‌های ارتباطی مناسب برخوردار است نه تن‌ها در ارتباط با همسر خود خوب عمل می‌کند، بلکه در ارتباط با سایر افراد نزدیک به خود نیز عملکرد مناسبی خواهد داشت.

این روانشناس لزوم شناخت خود در ازدواج گفت: لازمه یک انتخاب صحیح در یک ازدواج برای هر فردی، رسیدن به خودآگاهی است. به طور کلی، یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی، "خودآگاهی "و "خودشناسی” است.

وی افزود: در خود آگاهی افراد به شناخت درباره ویژگی‌های مثبت و منفی شخصیتی خود می‌رسند و سعی دارند تا نقاط مثبت را تقویت و نقاط منفی را کاملا از بین ببرند.

کانون خانواده واحد اصلی و زیربنایی جامعه است و منبع تأمین احساس امنیت، آرامش و تأمین نیاز‌های عاطفی و هیجانی است. زیرساخت هرگونه پرورش و تکامل اجتماعی، روانی و اخلاقی، اقتصادی و دینی در خانواده شکل می‌گیرد.

صمدزاده در پایان گفت: در "خودشناسی”، افراد به شناخت ملاک‌های ازدواج و انتظارات خود از همسر آینده شان، می‌رسند.

میزان سلامت روان در ازدواج یکی از معیار‌های مهمی است که کیفیت زندگی زناشویی زوجین را تعیین می‌کند. زیرا که عدم برخورداری از سلامت روان ویژگی‌های رفتاری فرد را به میزان زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهد و بر اساس آن بر رابطه‌ی زن و شوهر تاثیر می‌گذارد.

یکی از مهارت‌های درست زندگی کردن مراقبت از خود است. مراقبت از خود، باعث می‌شود متعادل و پرانرژی باشیم. این انرژِی به ما کمک می‌کند تا به خواسته‌های خود برسیم و کیفیت زندگی‌ها را افزایش می‌دهد و روابط ما را بهتر می‌کند.

ازدواج کردن یکی از راه‌هایی است که افراد می‌توانند با استفاده هر از آن سلامت روان خود را بهبود بخشند. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: اردواج کردن ، سلامت روان ، زندگی زناشویی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: سلامت روان زندگی زناشویی سلامت روانی کیفیت زندگی سلامت روان مهارت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۰۷۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

متاسفانه یا خوشبختانه زندگی پستی و بلندی‌های بسیار دارد اکثر مردم در طول زندگی خود رویدادهایی را تجربه می‌کنند که درک آنان را از خودشان و جهان تغییر می‌دهد.

به گزارش ایسنا، می‌گویند تغییر اجباری و رشد اختیاری است. همانگونه که انسان نمی‌تواند محل زندگی، عوامل محیطی یا والدین خود را انتخاب کند نمی‌داند در خانواده سالم یا ناسالم پا به دنیا می‌گذارد. اما به دنیا آمدن در خانواده ناسالم این مجوز را به افراد نمی‌دهد. برای به دست آوردن شخصیت سالم تلاش نکنند و رفتار خود را به نسلی دیگر منتقل کنند. ایجاد شخصیت سالم مانند هر مهارت دیگر نیاز به تلاش و تمرین دارد تا شما بتوانید شخصیتی سالم و دوست داشتنی بسازید. شخصیت سالم ویژگی‌هایی دارد که براساس معیارهای سلامت روانی مشخص می‌شوند.

شخصیت‌ها چگونه شکل می‌گیرند؟

هرچند مانند همه مفاهیم علوم انسانی تعریف واحدی از شخصیت وجود ندارد. اما تعریفی که می‌توان از شخصیت ارائه داد این است شخصیت را الگوی با صفات نسبتا پایدار و ویژگی‌های منحصر به فردی دانستند که به رفتار شخص ثبات و فردیت می‌بخشد. با توجه به پایدار بودن شخصیت برخی‌ها این پرسش را مطرح می‌کنند آیا شخصیت تغییر پیدا می کند؟ در گذشته اعتقاد بر این بود که افراد نمی‌توانند شخصیت خود را تغییر دهند و شخصیت تا حد زیادی پایدار و موروثی است. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ویژگی‌های شخصیتی می‌توانند از طریق مداخله مداوم و رویدادهای مهم زندگی تغییر کنند.

شخصیت سالم یا خوش شانس‌ها کیستند؟

اگر در یک خانواده سالم به دنیا آمدید و شخصیت سالم دارید شاید شما خوش شانس باشید اما این خوش شانسی شاید همیشگی نباشی. هزار رویداد در زندگی می تواند در زندگی روی بدهد شما دیگر شخصیت سالم نداشته باشید.

متاسفانه یا خوشبختانه زندگی پستی و بلندی‌های بسیار دارد اکثر مردم در طول زندگی خود رویدادهایی را تجربه می‌کنند که باعث ایجاد درک جدیدی از پدیده‌ها و جهان هستی در فرد می‌شود. برای مثال، فردی که به راحتی و سریع با دیگران ارتباط برقرار می‌کند، ممکن است پس از تجربۀ سوءاستفاده در یک رابطۀ عمیق، در برقراری ارتباط سختگیرتر شود. بنابراین هر روز در زندگی با رویدادها و موقعیت‌هایی مواجه می شویم که گاهی اوقات، این رویدادها می‌توانند شخصیت و نحوه تفکر ما را در هسته تغییر دهند.

شخصیت‌ها چگونه شکل می‌گیرند؟

در باب چگونگی شکل‌گیری شخصیت و ساخت شخصیت سالم و عوامل تاثیرگذار تاکنون نظریه‌های متفاوتی داده شده است. اینکه ژن‌ ها در این مورد نقش دارند یا نه هنوز به درستی قابل اثبات نیست اما عوامل محیطی، تعلیم و تربیت، فضای خانواده و آداب و رسوم جامعه، در شکل‌ گیری شخصیت تاثیر زیادی دارد.

انسان سالم از نظر روانشناسی

شخصیت سالم به فردی اطلاق می‌شود با وجود نقاط ضعف و قوت به موانع رشد خود آگاه باشد و در راه رشد و پیشرفت از توانایی و استعدادهایش استفاده کند.

سازمان بهداشت جهانی با تاکید بر اهمیت سلامت روان مبنی بر عدم وجود بیماری روانی بر این نکته نیز پای می‌فشارد. زمانی شما شخصیت سالم دارید که از رفاه نیز برخوردار باشید. افراد سالم می‌توانند با استرس‌های عادی که در زندگی روزمره مواجه‌اند کنار بیایند. سلامت روان به افراد این امکان را می‌دهد که توانایی‌های خود را بشناسند، کار مولد داشته و کمک‌های معناداری به جوامع خود داشته باشند.

شخصیت سالم از منظر قرآن:

مطابق آموزه‌های قرآنی زندگی دنیوی مقدمه‌ای برای زندگی جاودانه در جهان آخرت به شمار می‌آید. مطابق این دیدگاه کسی می‌تواند از فرصت چند روز زندگی در دنیا برای آخرت بهره ببرد که از سلامتی شخصیت نیز برخوردار باشد.

شاخص‌های سلامت روانی سالم در زندگی دنیا که قرآن برآن تاکید دارد موارد مختلف مانند، سکینه، آرامش و اطمینان و نداشتن اندوه و بیم و... است. که انسان با ایجاد این موارد می تواند به رستگاری برسد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روانشناسان نقش بسیار کلیدی در سلامت فردی و اجتماعی دارند
  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • سلامت از ارکان اصلی خوشبختی و بهروزی/ خانواده سلامت محور «زندگی زیسته» سالمی دارد
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • از روان تا درمان
  • آغاز زندگی مشترک دو زوج ناشنوا در سلامت شهر
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان