Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@23:53:51 GMT

بخش کشاورزی؛ موتور محرکه اقتصاد

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۰۷۹۱۶

بخش کشاورزی؛ موتور محرکه اقتصاد

روزنامه ایران شنبه ۲۳ مرداد در یادداشتی به قلم صادق صدقگو دکترای مدیریت رسانه، پژوهشگر برنامه‌ریزی کشاورزی، آورده است: قریب به ۹۸ درصد از ﺑﺨﺶ ﻛﺸﺎورزی کشورمان غیردولتی و ﻣﺮدمی اﺳﺖ و براساس آخرین آمار و مستندات حوزه اشتغال و کارآفرینی در بخش‌های عمده اقتصادی کشور، بخش کشاورزی با ۱۷.۶درصد در پله سوم از سهم اشتغال کشور قرار دارد و علاوه بر تولید محصولاتی با ارزش بیش از ۷۰ میلیارد دلار، در فضای کسب و کار نیز سهمی بیش از ۳۰درصد (به صورت مستقیم و غیرمستقیم) را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 این در حالی است که نیاز به سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک واحد شغل (نفر) در صنایعی همچون: نفت و گاز ۱۷۱.۴ برابر، پتروشیمی ۴۲.۸ برابر، فولاد ۱۴ برابر و بخش صنعت ۵.۷ برابر سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک واحد (نفر) اشتغال پایدار در بخش کشاورزی است. این بخش در اوج تحریم‌های بین‌المللی در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ دارای نرخ رشد ۴.۵ درصدی بوده، در صورتی که در بازه زمانی مذکور کل اقتصاد ایران رشد ۳.۶ درصدی را شاهد بوده است. در این راستا، بخش کشاورزی را علاوه‌ بر «مردم‌نهاد» بودن، می‌توان «درون‌زا»، «پایدار» و «مولد» دانست که با کمترین سرمایه‌گذاری و بدون وابستگی به منابع ارزی، امنیت غذایی کشور (به عنوان یکی از مهمترین مؤلفه‌های امنیت ملی) را تضمین می‌کند.


وزارت جهاد کشاورزی به عنوان تنها متولی رسمی در زمینه تضمین امنیت غذایی کشور با شعار محوری حمایت از زنجیره «مزرعه تا سفره» حوزه عملکرد متنوع و وسیعی دارد. حوزه‌ای که تنها فرایند تولید محصولات کشاورزی را در بر نمی‌گیرد بلکه اقدامات تحقیقاتی، پژوهشی و برنامه‌ریزی قبل از تولید، تأمین زیرساخت‌های تولید و مدیریت و هماهنگی جهت توزیع محصولات (با نظارت وزارت صمت) را نیز دربر می‌گیرد.


وسعت و تنوع در حوزه کاری از یک‌سو و گستردگی و پراکندگی جامعه هدف (بهره‌برداران بخش کشاورزی) از سوی دیگر، اهمیت و حساسیت جایگاه‌ «وزارت معیشت مردم» را در کشوری که از نظر تنوع اقلیم آب و هوایی دارای ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهانی است، به صورت ویژه‌ای افزایش داده و از سایر نهادهای به ظاهر همتراز دولتی متمایز کرده است. آنگونه که جلوس بر کرسی صدارت آن، از عهده هر فردی برنمی‌آید. فارغ از شرایط حساس کنونی کشور، کاستی‌های سیستم اجرایی کشور در حوزه منابع (مالی و نیروی انسانی) و معضلات ناشی از ناکارآمدی و رخوت در بدنه دولت، نگرانی‌ها و دغدغه‌ها برای چگونگی این مدیریت و رفع مشکلات جاری را دوچندان کرده است.

منبع: روزنامه ایران برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی اقتصاد مقاومتی کشاورزی روزنامه ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی اقتصاد مقاومتی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اقتصاد مقاومتی کشاورزی روزنامه ایران بخش کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۰۷۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید به نهضت مردم نیاز دارد

 ملک رئیسی دستیار فرماندار در امر مردمی سازی در شورای مردمی سازی فرمانداری سرباز  سخنان خود را با  فرمایشات مقام معظم رهبری شروع کردند و گفتند اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، بایستی اقتصاد را مردمی کنیم، باید پای مردم را به عرصه‌ی تولید به نحو محسوسی باز کنیم، موانع حضور مردم را برطرف کنیم. در بخش مردمی ظرفیّتهای بزرگی وجود دارد که ... بایستی فعّال بشود، باید از آنها به نفع کشور و به نفع مردم استفاده بشود.

ملکرئیسی  گفت: جلسات شورای مردمی با دستور کار تبیین شعار سال و بررسی مسائل و مشکلات آب شرب شهرستان می باشد.

وی افزود: با عنایت به اینکه نامگذاری سال ۱۴۰۳ از سوی مقام معظم رهبری سال« جهش تولید با مشارکت مردم» نشان از آن دارد که اقتصاد کشور بیمار است و انتخاب شعارهایی با موضوع تولید و اقتصاد در ۱۶ سال گذشته مهر تاییدی بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی امسال که ضعف اساسی کشور را در حوزه اقتصادی دانستند.

دستیار فرماندار شهرستان سرباز در امر مردمی سازی عنوان کرد طبق گفته مقام معظم رهبری تنها راه برون رفت از مشکلات و نجات کشور  رونق تولید و اقتصاد می باشد و تنها نسخه شفابخش اقتصاد بیمارگونه کشور، تغییر و تحول اساسی و  ورود انقلاب جهادی در اقتصاد می باشد.

ملک رئیسی در ادامه اشاره به مشکلات، معضلات و مطالبه ی مردم شهرستان سرباز  بیان کردند اگر  در دو حوزه  آب شرب بهداشتی و کشاورزی  بصورت برنامه ریزی اصولی و هدفمند  ورود کنیم و مشکلات این دو حوزه را با مشارکت مردم و دولت بصورت جهادی مرتفع کنیم  بار سنگینی از دوش ملت و دولت برداشته می شود و رضایت عمومی مردم در شهرستان بیشتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: در حوزه کشاورزی باید برنامه ریزی درستی جهت برند نمودن محصولات انحصاری شهرستان و فرآوری محصولات کشاورزی بخصوص خرمای شهرستان و بهبود اقتصاد کشاورزان  می تواند نقطه عطفی در تحقق شعار سال در شهرستان باشد.

اربابی معاون فرماندار ضمن تشکر از نگاه امیدبخش دستیار مردمی در حوزه های مختلف، مدیران و مسئولان ادارات و سازمان ها و خیرین شهرستان را در تحقق اهداف کلان شهرستان تشویق نمود و بحث کشاورزی را از مهمترین و بهترین پتانسیل های مردم شهرستان دانست و در برنامه ریزی جهت رفع مشکلات این حوزه نیز تاکید نمود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ایران میزبان ۲۲۰۰ مهمان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ است
  • ظرفیت‌های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط» عراق مهیا است
  • برنامه‌های وزارت صمت در حوزه صنایع خلاق موجب جهش تولید می شود
  • کرمانشاه صاحب «سرزمین اقتصاد دیجیتال» می‌شود
  • این ۱۰۰ شرکت سال ۱۴۰۲ ارز نیمایی گرفتند | گمرک اسامی ارزبگیران را منتشر کرد
  • در سال جهش تولید با مشارکت مردم، نواقص گذشته جامعه کارگری برطرف شود/ نیروی کار و کارگر موتور محرکه اقتصاد کشور است
  • پیگیری پروژه‌های مهم اقتصاد دیجیتال در استان کرمانشاه
  • جهش تولید به نهضت مردم نیاز دارد
  • کارگران موتور محرک چرخه اقتصاد کشور هستند
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان