Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@10:16:25 GMT

نذر خون ایثاری از جنس دلدادگی و نوع دوستی در ایام محرم

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۰۸۲۶۱

نذر خون ایثاری از جنس دلدادگی و نوع دوستی در ایام محرم

نیاز به خون و فرآورده‌های آن همیشگی است و مختص به زمان خاصی نیست، اما با توجه به نوعدوستی مردم و طرح نذر خون که چندسالی است در ایام محرم  و صفر برگزار می شود، جوانان و اهدا کنندگان خون و عزادار حسینی از اهدای خون استقبال می‌کنند.

همانطور که در ایام ماه محرم حضور جوانان در آیین های عزاداری البته امسال با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی پر رنگ است، برای اهدای خون نیز در سراسر کشور پیش قدم باشند و با اهدای خون نجات دهنده کسانی باشند که چشم انتظار قطرات حیات بخش خون هستند تا جانی دوباره یافته و به زندگی برگردند و خانواده ای را شاد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیماران همیشه نیازمند اهدای خون هستند و در هرشرایط نیاز به خون احساس می شود، اما در برخی از شرایط مانند وجود بحران ها، اپیدمی ها، سوانح طبیعی مانند زلزله و سیل و جنگ موجب می شود که نیاز به خون بیشتر شود، اما گاهی هم برخی از اتفاقات مانند سردی و گرمی هوا و اپیدمی شدن یک بیماری موجب می شود که میزان استقبال از اهدای خون کاهش یابد، این موضوع را در پاندومی کرونا هم شاهد هستیم در همه دینا این اتفاق افتاده است و میزان استقبال برای اهدای خون کاهش یافته است.

در ایران هم بعد از شیوع ویروس کرونا شاهد کاهش میزان اهدای خون بودیم، اگر چه این میزان کاهش در ایران نسبت به دیگر نقاط دنیا کمتر بوده است و در هر حالی میزان خون مورد نیاز بیماران، بیمارستان ها ومراکز درمانی تامین شده است و هیچگاه ذخیره خون در دوران کرونا درایران به بحران نرسید، اما باید توجه داشت که نیاز به خون همیشگی است و بیماران همیشه نیازمند به خون و فرآورده های آن هستند.

راه اندازی پویش نذر خون در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی در سراسر کشور است

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت : برنامه نذر خون امسال طبق سال های گذشته در ماه های محرم و صفر با شعار فرهنگ حسینی و نذر عاشقان اباعبدالله حسین (ع) در ادارات کل انتقال خون سراسر کشور برگزارخواهد شد.

بشیر حاجی بیگی افزود: پویش نذر خون از تاسوعای حسینی تا اربعین راه اندازی خواهد شد و فرهنگ اهدای خون به عنوان یک فرهنگ انسان دوستانه و ایثارگرانه به محلی برای حضور عاشقان امام حسین (ع) به عنوان مصداق حقیقی کشتی نجات در جامعه اسلامی ما و حضور در مراکز انتقال خون جهت اهدای خون اجرایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: در تمامی مراکز انتقال خون سراسر کشور شیوه نامه های بهداشتی در بالاترین سطح رعایت می شود و سلامت اهدا کنندگان خون وظیفه اصلی مراکز انتقال خون است و همه هموطنان برنامه نذر خون را درکنار سایر نذورات در ما ههای محرم و صفر در برنامه کاری خود قرار دهند.

حاجی بیگی خاطرنشان کرد: اولویت فعالیت های سازمان انتقال خون ایران رعایت کامل استاندارد ها و ارتقای کیفیت است و تمامی استاندارد های فنی سازمان در ایام شیوع کرونا حفظ شده است و در تمامی فعالیت های فنی سازمان کیفیت برکمیت اولویت دارد و هیچگاه کیفیت را فدای کمیت نخواهیم کرد.

در خواست از شهرداری ها و  هلال احمر برای همکاری در اجرای پویش نذر خون

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: از شهرداری ها، مراکز سلامت شهرداری و فرهنگسراها و همچنین جعمیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به عنوان بازوان همیشگی و همراه انتقال خون در امر اهدای خون در ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در خواست می کنیم در راه اندازی پویش نذر خون در کنار سازمان انتقال خون قرار گیرند.

وی با بیان اینکه برنامه و پویش نذر خون برای نخستین بار در کشور ما در میان کشور های منطقه از سال ها پیش شروع شد، تصریح کرد: امیدواریم امسال نیز این طرح با رعایت همه پروتکل های بهداشتی با موفقیت در سراسر کشور در مراکز انتقال خون اجرا شود.

پویش نذر خون با اهدای خون ورزشکاران

حاجی بیگی گفت: امسال پویش نذر خون با اهدای خون ورزشکاران و با همکاری فدراسیون های ورزشی در سراسر کشورآغاز خواهد شد و امسال با توجه به برگزاری المپیک و حضور ورزشکاران کشورمان در این رویداد مهم و شعار هر اهداکننده خون یک قهرمان است با دعوت از ورزشکاران عزیز کشورمان منتظر حضور گرم آنها در مراکز انتقال خون هستیم و برنامه نذرخون از تاسوعای حسینی شروع و تا اربعین ادامه خواهد داشت.

وی افزود: هدف از این پویش همدلی، همراهی و مشارکت جامعه ورزشی کشور به عنوان جمعی از سفیران انتقال خون در امر اهدای خون در سراسرکشور است.

حداقل سن اهدای خون ۱۸ و حداکثر ۶۰ سال است

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال و حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی اهدا کننده مستمر(با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است.

حاجی بیگی تصریح کرد: در شرایط کنونی که کشور با شیوع ویروس کرونا مواجه است سازمان انتقال خون بازهم از امن ترین و کم خطرترین اماکن نظام بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: هموطنان نوعدوست که در همه شرایط یاری‌گر سازمان انتقال خون برای تامین خون و فرآورده‌های خون مورد نیاز بیماران نیازمند به خون هستند، توجه داشته باشند که ترس از کرونا موجب این نشود که اهدای خون را فراموش کنند، مردم توجه داشته باشند که نیاز به خون همیشگی است، پس بنابراین بیماران نیازمند به خون را فراموش نکنند و به کمک این بیماران بشتابند.

وی تاکید کرد: اهدا کنندگان خون اطمینان داشته باشند که سازمان انتقال خون  بر اساس آخرین استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های انتقال خون جهان، تمام نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می کند و تمام مراکز انتقال و اهدای خون و تمام تجهیزات این مراکز درکشور در حال حاضر و همین طور همیشه، ضد عفونی و استریل می شوند و اهدا کنندگان با اطمینان خاطر خون  اهدا کنند.

برای اهدای خون، کارت شناسایی معتبر الزامی است

حاجی بیگی تاکید کرد: هنگام مراجعه به مراکز انتقال خون برای اهدای خون داشتن کارت شناسایی معتبر الزامی است وبرای اهداکنندگان بار اول همراه داشتن کارت ملی و اهداکنندگان مستمر خون (با سابقه حداقل دوباراهدی خون درسال) کارت شناسایی معتبر کافی است.

وی اضافه کرد : سالانه حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به منظور اهدای خون به مراکز انتقال خون کشور مراجعه می کنند که از این شمار مراجعه کننده ۲میلیون و ۱۰۰ هزار نفر موفق به اهدای خون می شوند.

هر واحد خون جان سه نفر را نجات می دهد

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: با اهدای یک واحد خون می‌توان جان سه نفر را نجات داد؛ از یک واحد خون، گلبول خون فشرده گرفته می‌شود که در جراحی‌ها کاربرد دارد، پس از آن پلاکت گرفته می‌شود که به مصرف بیماران سرطانی می‌رسد، پلاسمای خون نیز در بیماران کبدی و سوختگی استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: هر واحد خون اهدایی حدود ۴۵۰ میلی لیتر و معادل فقط ۱۰ درصد حجم کل خون بدن است، پلاسما و گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها، ظرف مدت چند روز به طور طبیعی توسط سیستم خون ساز بدن جایگزین می‌شوند و بدن با افزایش جذب آهن از دستگاه گوارش، آهن از دست رفته را به مرور و طی حدود یک ماه جایگزین خواهد کرد، بنابراین گلبول‌های قرمز خون حداکثر در سه تا چهار هفته در بدن بازسازی می‌شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون درباره ضرورت اهدای خون تصریح کرد: خون سالم، نجات دهنده زندگی است و همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده های خونی نیاز دارند، به طوری که از هر سه نفر مردم دنیا، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده های خونی پیدا می کند.

وی گفت: بارزترین مثال برای موقعیت‌هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می‌شود، عبارت از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگون نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی‌ها و اعمال جراحی است.

حاجی بیگی اضافه کرد: علاوه بر این زنان باردار در حین زایمان، نوزادان و به خصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می شوند، نیازمند خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده های خون هستند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: بسیاری از دیگر بیماران مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای تمام عمر به شکل منظم خون یا فرآورده‌های خون دریافت کنند.

از ناهید حاجی خانی

برچسب‌ها ویروس کرونا اختصاصی ایرنا نذری سازمان انتقال خون ایران حاجی بیگی پروندهٔ خبری کرونا و اهدای خون

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اختصاصی ایرنا نذری ویروس کرونا اختصاصی ایرنا نذری سازمان انتقال خون ایران حاجی بیگی خون و فرآورده های خون مراکز انتقال خون برای اهدای خون سراسر کشور اهدا کنندگان پویش نذر خون کنندگان خون نیاز به خون اهدا کنند خون هستند حاجی بیگی خواهد شد واحد خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۰۸۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) تنها فیلم با صدای رضا شاه پهلوی بعد از ۹۰ سال؛ صدای واقعی رضاخان را بشنوید!

زی‌سان:  چند سال پیش نسخه‌ای تازه و متفاوت از فیلم ناطق مربوط به سفر رضاشاه به ترکیه در انبار یکی از میوه‌فروشی‌های استانبول پیدا شد. در این فیلم صدای گفت‌وگوی رضاشاه و آتاتورک شنیده می‌شود و پس از آن چند صحنه گوناگون از مراسم این سفر به نمایش در می‌آید.

به گزارش زی‌سان؛ در این فیلم که روز ۲۶ خرداد ۱۳۱۳ گرفته شده دیده می‌شود که این دو سیاستمدار تعارفات اولیه را به زبان ترکی انجام می‌دهند و سپس به بازدید از مراسم مختلف می‌روند.

رضاشاه، ۱۲ خرداد ۱۳۱۳، در رأس یک هیأت ۱۷ نفره که اکثرشان نظامی بودند وارد آنکارا شد. در این سفر ۳۸ روزه که تنها سفر خارجی رضاشاه بود دو پیمان دوستی و امنیت و رفع اختلاف مرزی در آنکارا بین دو کشور به امضا رسید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی ترجمه صحبت‌های رضاشاه و مصطفی کمال پاشا (آتاتورک) به فارسی:

آتاتورک: خیلی مایه خوش‌بختی است که به ترکیه تشریف آوردید.

رضاشاه: من هم بی‌نهایت خوش‌وقتم که موفق شدم به آرزوی دیرینه‌ای که داشتم برسم.

آتاتورک: خیلی متشکرم. مدت‌ها بود که منتظر تشریف‌فرمایی شما بودم. حسرت دیدار شما را داشتیم و صمیمانه می‌گویم که خیلی خوش‌وقتم که بالاخره روز ملاقات رسید.

رضاشاه: شاید بدانید که چند سال پیش به نماینده شما عرض کردم که برای زیارت شما به ترکیه سفر خواهم کرد.

آتاتورک: خیلی ممنونم. خیلی ممنونم. دوستی ما خیلی قدیمی است و از سال‌ها پیش شروع شد. این، دوستی و آشنایی متقابل را بیش از پیش تقویت خواهیم کرد.

رضاشاه: شاید در گذشته غفلت شده‌باشد ولی امیدوارم در آتیه جبران شود.

آتاتورک: هیچ شک و شبهه‌ای ندارم و تمام ترک‌ها هم همین نظر را دارند.

tags # رضا شاه ، تاریخ معاصر ایران سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • موعد پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه تعیین شد
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • (ویدئو) تنها فیلم با صدای رضا شاه پهلوی بعد از ۹۰ سال؛ صدای واقعی رضاخان را بشنوید!
  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند
  • آب شرب روستا‌های سیل زده خراسان جنوبی وصل شد
  • آب روستا‌های سیل زده خراسان جنوبی وصل شد
  • امروز با حافظ : کس ندارد ذوقِ مستی میگساران را چه شد؟
  • سپاهان سرمربی محبوب را می خواهد | انتقال سخت عملی می شود؟
  • وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین با واردات
  • آشنایی معاونان و معلمان پرورشی مدارس یزد با فرهنگ اهدای خون