Web Analytics Made Easy - Statcounter

جامعه شناسان و مسوولان اجتماعی شنبه ۲۳ مرداد در گفت وگو با روزنامه ایران، از راهکارهای عبور از بحران دلتا کرونا می‌گویند: از طرفی مسئولان نظام سلامت نیز در تلاش هستند تا با واردات بیشترمحموله‌های واکسن از کشورهای خارجی و افزایش تولید واکسن داخلی و همچنین اجرای هر چه سریع‌تر واکسیناسیون گروه جدید میزان مرگ و میرها را کاهش داده و سیر صعودی منحنی را به سمت نزول و کاهش هدایت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما گزارش‌ها از نقاط مختلف نشان می‌دهد که ویروس دلتا کرونا در سایه کم توجهی به اجرای پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در مراکز و محافل عمومی بویژه در تالارها، پاساژها و رستوران‌ها و همچنین در سیستم حمل‌ونقل عمومی بویژه در مترو و اتوبوس همچنان قربانیان خود را ازبین افراد بی‌تفاوت وبی خیال انتخاب می‌کند.

در این خصوص کارشناسان، جامعه‌شناسان، متخصصان و کارشناسان اجتماعی معتقدند برای جلوگیری از افزایش آمار مرگ و میر ناشی از کرونا می‌بایست مراکز تزریق واکسن در سطح کشور بویژه در استان‌های درگیر و پرخطر گسترش و افزایش یابد. همچنین بایستی با اجرای سیاست‌های تشویقی و تنبیهی نسبت به رفتار اجتماعی مردم مانع از انتقال زنجیره‌ای این بیماری به دیگران شد. به‌عبارتی مسئولیت‌پذیری هر فرد درقبال جان و سلامت تک تک شهروندان باید جدی گرفته شود و در قبال کسانی که پروتکل شکنی می‌کنند باید برخورد شدید قانونی صورت بگیرد. درذیل نظرات جمعی از مسئولان اجتماعی و جامعه‌شناسان را می‌خوانید:
 

کنترل رفتار مردم با اجرای سیاست‌های تشویقی و تنبیهی
دکتر مجید صفاری‌نیا استاد روان‌شناسی رئیس انجمن روان‌شناسی اجتماعی ایران: آنچه در کنترل پاندمی کرونا و بحران‌های اینچنینی مهم است؛ طراحی محیطی و رفتاری صحیح است که توسط ساختار حکمرانی انجام می‌پذیرد. تصور بر این است که افراد هوشمندی با کمترین خطاهای شناختی مسئولیت‌هایی را برعهده دارند که می‌توانند با آینده نگری و برنامه‌ریزی از رخداد حوادث و اتفاقات جلوگیری کنند. مردم به واسطه داشتن تفکر خودکار قادر به کنترل و دقت در بروز رفتار پیشگیرانه نیستند. منظور از تفکر خودکار، تفکر ناخودآگاه است. پس مردم به واسطه این تفکر ناخودآگاه قدرت کنترل دقیق رفتارهای پیشگیرانه را ندارند. بعد آنکه مشکلات اقتصادی نیز می‌تواند دلیل دیگری باشد که مردم، برای رفع نیاز روزمره خودشان رفتارهای پیشگیرانه را رعایت نکنند. همچنین عوامل شخصیتی نیز عامل دیگری بر عدم بروز رفتار پیشگیرانه در افراد است. این وظیفه مدیران و مسئولان است که با طراحی صحیح دستورالعمل پیشگیرانه در کنترل این روند نقش اساسی ایفا کنند. طراحی سیاست‌های تشویقی و تنبیهی صحیح می‌تواند یکی از موارد کنترل رفتار افراد جامعه و رعایت اعمال پیشگیرانه از سوی افراد باشد. برنامه‌ریزی و قاطعیت در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های پیشگیرانه اتخاذ شده نیز امر مهمی در مهار وضع کنونی است. برای مثال جریمه عبور از چراغ قرمز مدلی از طراحی کنترل رفتار افراد است.

اگر جریمه‌ای در نظر گرفته نشود، همه از چراغ قرمز عبور می‌کنند. مدیران فهیم، مسئولان هوشمند در طراحی مدل‌های کنترل رفتار افراد جامعه نقش بسزایی دارند. پس ما نیازمند مدیرانی هستیم که در کنار هوشمندی، طراحی درست و مدل‌های  کنترلی صحیح برای مهار بحران ارائه دهند. اگر مدیریت طراحی همراه با هوشمندی باشد، مردم از دستورالعمل‌ها تبعیت می‌کنند. به زبان ساده‌تر مردم مجبورند که تبعیت کنند. اگر این طراحی درست نباشد، مردم از قوانین پیروی نمی‌کنند. مانند عبور از چراغ قرمز و یا استفاده نکردن موتورسواران از کلاه ایمنی و ... در حال حاضر چند درصد از موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده می‌کنند؟ در حالی که استفاده از کلاه به نوعی تضمین کننده حفاظت از جان آنهاست. پس با توصیه و پند و نصیحت، رفتاری اصلاح نمی‌شود. اصلاح رفتار در گرو طراحی صحیح محیط است. طراحی محیط هم بدین معناست که مسئول برای فرد بیمار بیمارستان با خدمات در خور مهیا کند، برای آن شخصی که در این شرایط بیکار است منابع مالی در نظر گیرد، ماسک در اختیار فرد قرار دهد، قطارها را برای پیشگیری از شیوع بیماری زوج و فرد کند. پس اگر طراحی صحیح صورت نگیرد، افراد هم رفتار پیشگیرانه نشان نمی‌دهند و شرایط تبدیل به هرج و مرج می‌شود. در صورت طراحی صحیح محیطی و عدم تبعیت مردم از دستورالعمل‌ها؛ سیاست‌های تنبیهی متناسب با رفتار افراد باید در نظر گرفته شود. متأسفانه حکمرانی در مدیریت و طراحی برنامه پیشگیری از پاندمی کرونا مسیر اشتباهی را طی کرده است و تا تأخیر زیادی نشده برنامه جدی برای کنترل آن لازم است.
 

افزایش فوری مراکز واکسیناسیون در نقاط مختلف شهر
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران: همانطور که می‌دانید برنامه‌ها در حوزه کرونا در سطح شهر و شورای شهر تصمیم‌گیری نمی‌شود و ستاد ملی مقابله کرونا در این زمینه مسئولیت دارد و طبق مواردی که مصوب می کند، تصمیمات اجرایی شوند. البته مدیریت شهری هم طبق آنچه به مدیران شهری محول و ابلاغ شده تاکنون به وظایف خود عمل کرده اند. با این حال قرار بر این بود تا مطالعات بیشتری در این حوزه صورت گیرد تا مشخص شود که چگونه می‌توان از ظرفیت‌های مردمی؛ بسیج و سمن‌ها استفاده بیشتری کنیم البته هنوز وارد جزئیات این برنامه‌ها نشده‌ایم و نمی‌دانیم که چگونه می‌توان از این ظرفیت‌ها بیشتر و در چه حوزه‌هایی کمک گرفت. لازم است هرچه زودتر جلسه هماهنگی برگزار شود. جلسه‌ای که خروجی مطلوبی دارد نه اینکه به صرف حرف زدن باشد و نتیجه‌ای به‌دنبال نداشته باشد. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توان درحال حاضر انجام داد؛ بحث گسترش مراکز واکسیناسیون با توجه به شدت گرفتن روند تزریق واکسن در کشور است. چراکه هم اکنون میلیون‌ها دوز واکسن موجود شده است و باید مراکز گسترش یابد تا از شلوغی و ازدحام در برخی مراکز که مزاحمت‌هایی را ایجاد می‌کند؛ کاسته شود.

بسیج دراین زمینه اعلام آمادگی کرده و شهرداری هم می‌تواند سوله‌های بحران بیشتری در اختیار بگذارد تا کار گسترش بیشتری پیدا کند. حتی می‌توانیم از ظرفیت مدارس نیز برای واکسیناسیون استفاده کنیم. اگرچه همه می‌دانیم که شیوع کرونا در حمل‌ونقل عمومی به مراتب بیشتر است و کارشناسان نیز در این زمینه هشدار می‌دهند و ما نیز در این حوزه نگرانی‌های زیادی داریم؛ اما نمی‌توان بسرعت در این حوزه اقدامی انجام داد. چراکه این مسأله باید از چهارسال گذشته حل می‌شد که متأسفانه از اقداماتی که باید در آن زمان صورت می‌گرفت؛ غفلت شد. اما اگر مدیریت شهری همین حالا هم کار را شروع کند؛ در حوزه اتوبوسرانی حداقل یکسال و در حوزه مترو نیز دو سال زمان نیاز داریم تا بتوانیم این کمبودها و نواقص را جبران کنیم و به نتیجه‌ای که مد نظر داریم برسیم. در غیراین صورت اقدامات دیگری که بتواند مشکلات موجود را ریشه‌ای حل کند؛ نمی‌توان انجام داد. بجز برخی برنامه‌های کوتاه مدت مقطعی که تأثیر محدودی به‌دنبال دارد. حداکثر تلاش شورای ششم، برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی و بویژه بسیج است.



اتخاذ تدابیر ویژه متناسب با شرایط خاص
سعید معدنی جامعه شناس: شیوع گسترده بیماری کرونا جامعه ما را با بحرانی عمیق مواجه کرده است و مردم روزهای دشواری را می‌گذرانند. متأسفانه در موضوع کنترل بیماری کرونا، برخی از اقدامات بموقع صورت نگرفت و برخی تکالیف انجام نشده روی هم تلنبار شد. از سوی دیگر به‌دلیل ناشناخته بودن ویروس کووید۱۹ برای بشر، نوعی خوش خیالی برای غلبه بر بیماری  شکل گرفت چون هرگز پیش‌بینی نمی‌شد انواع جدید ویروس کووید۱۹ با چنین قدرتی منتشر شوند و چنین فاجعه‌ای را رقم بزنند. همچنین کمتر کسی گمان می‌کرد با وجود اینکه جان مردم درمیان است آنها از رعایت پروتکل‌های بهداشتی خسته شوند و نسبت به هشدارها بی‌توجهی کنند. حقیقت این است که همه این موارد دست به دست هم دادند و باعث شدند هم اکنون جامعه با بحرانی عمیق مواجه شود. از طرف دیگر تغییر دولت در موقعیتی بحرانی و حساس صورت گرفت؛ به این معنا که هنگامی که مسئولان باید باتمام توان به فکر کنترل بیماری باشند کشور درحال گذر از یک دولت به دولتی دیگر است. به‌دنبال این جابه‌جایی برخی از مسئولان دربلاتکلیفی قرار گرفته‌اند و نمی‌توانند مسئولیت خود را تمام و کمال انجام دهند. پیشنهاد من این است که در حال حاضر فارغ از اقدامات درست یا اشتباه گذشته باید تمامی انرژی مسئولان و کشور روی کنترل بحران فعلی متمرکز شود. شرایط امروز ما دست‌کمی از شرایط جنگی ندارد و نیازمند تدابیر ویژه‌ای است. در واقع شرایط امروز ما همانند موقعیتی است که در آن کشوری بیگانه به کشور ما حمله می‌کند. همانگونه که در هنگام هجوم بیگانگان؛ ما به مسائل حاشیه‌ای و فرعی نمی‌پردازیم و موضع اصلی ما مقابله با دشمن است، در حال حاضر هم می‌بایستی همه انرژی و توان مسئولان کشور برموضوع غلبه بر بیماری متمرکز شود تا بتوانند به شیوه‌های صحیح بیماری را کنترل کنند. البته همزمان با این اقدامات بایستی به هرشکل ممکن و از هرجای ممکن واکسن تهیه شود و همچنین هشدارهای لازم به شیوه‌ای مناسب به مردم ارائه شود تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم.



مسئولیت‌پذیری فردی در مقابله با کرونا
محمد زینالی جامعه‌شناس: این سؤال مطرح است که مراقبت از خویشتن در برابر کرونا مسأله‌ «فرد» است یا «اجتماع»؟ حتماً بسیاری معتقدند که مسئولیت تنظیم مسائل مربوط به کرونا و پیشگیری از شیوع آن برعهده‌ اجتماع رسمی و متولیان امور آن است. بلی این صحیح است اما، باید گفته شود کرونا مانند دیگر مسائل توسعه‌ جامعه یا ساماندهی بازار نیست که افراد منتظر اقدام جمعی و دولتی بمانند، بلکه کرونا اقدام فردی هم دارد و به همین جهت از مستثنائاتی است که تا کنون در مورد مسائل جمعی در زندگی تک‌تک ما دیده شده‌است. می‌خواهم گامی فراتر بگذارم و مراقبت خویشتن در برابر کرونا را به طور کلی مسأله‌ای فردی بدانم و بگویم مشکل از جایی صورت می‌گیرد که مسئولیت فردی، به جهت فرا افکندن آن برعهده‌ اجتماعات رسمی و دولت، از خویشتن فردی سلب شده و ذهن‌ها تماماً به این جانب می‌رود که آیا دولت تعطیلاتی اعلام کرده یا نه، ساختمان‌های اداری و تجاری اجرا می‌کنند یا نه، مسئولان اقدام می‌کنند یا نه! لذا چون از ابتدا مسأله‌ فردی مغفول بوده، نگاه همه به برنامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی دولتی بوده و اشخاص جامعه بلافاصله پس از اینکه گشایشی در سخت‌گیری‌ها رخ می‌دهد مانند فنری می‌جهند و به برنامه‌های جمعی می‌پردازند. اگرچه رعایت قواعد مراقبت از سلامتی در برابر بیماری مهیبی چون کرونا در دوران امروز مسئولیت اخلاقی فردی و اجتماعی را با هم می‌طلبد، اما بیشتر ما تنها دولت و مجامع رسمی را مکلّف به اجرای آن دانسته‌ایم.

شاید به دلیل این بوده که هیچ کسی رعایت حال دیگران و زایل نکردن حقوق حق‌الناس (و حتی حق‌النفس) را که در مورد کرونا به شدت مشاهده می‌شود، بر ما ابلاغ نکرده است،  ولی به هر حال در نظام اجتماعی جدید مسئولیت هم برعهده‌ جمع و هم مسئولیت فردی برآمده از آن است. یعنی ما به لحاظ اخلاقی مکلف به اجرای قواعدی هستیم که از سوی جمع بر ما ایفا می‌شود، هر چند که به لحاظ انتظامی جبری بیرونی بر ما اعمال نگردد. باری علاوه بر مسئولیت اخلاقی که از سوی جمع بر ما تکلیف می‌شود، چه بر ما ابلاغ گردد چه نه، ما از سوی بعد وجودی خودمان هم مسئولیتی داریم که تنها کس و چیزی که آن را بر ما واجب و مفروض می‌دارد، نیاز و علاقه‌ خودمان به حفظ بقای خودمان است. مراقبت از وجود خودمان،‌ حتی اگر دنیا هم از هم بپاشد، مسئولیتی است که نه از سوی دیگران تکلیف می‌شود، بلکه به جهت احساس خودمان و میل مان به زندگی بر ما عارض می‌شود. با اینکه این مسئولیت درونی خودمان باری از مسئولیت متولیان اجتماعات برنمی‌دارد، اما هم اولین و هم آخرین پناهی که می‌تواند جان ما را حفظ کند، وجود شخصی خودمان است. چه اینکه ما به عنوان شخص خودمان هر تکلیف دیگری هم رعایت نشود، خودمان تنها کسی هستیم که باید از وجود شخصی خودمان مراقبت کنیم و اگر در راه مراقبت خویشتن در برابر کرونا، خود را نیز ببازیم، از دست بی‌مسئولیتی‌های محتمل در اجتماعات هیچ راه گریزی نخواهیم داشت.


 

منبع: روزنامه ایران برچسب‌ها کرونا شورای شهر انجمن روان شناسی اجتماعی ایران واکسن کرونا روزنامه ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا شورای شهر کرونا شورای شهر واکسن کرونا روزنامه ایران رفتار افراد کنترل رفتار طراحی صحیح برنامه ها پروتکل ها حال حاضر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۰۸۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبات شورای شهر تهران قابل ردیابی شد

آفتاب‌‌نیوز :

 در جریان جلسه دویست و سی و سوم شورا، از سامانه پایش اجرای مصوبات شورای شهر، رونمایی شد. ابتدا، محمدرضا رضوی فرد، معاون پایش عملکرد اداره کل اجرایی شورا در توضیح عملکرد این سامانه بیان کرد: همانطور که می‌دانید در گذشته دو سامانه در شورا یکی مربوط به طرح‌ها و لوایح و دیگری سامانه جامع مصوبات وجود داشت که سامانه پایش اجرای مصوبات حلقه سوم این دو سامانه و در واقع مکمل آن‌هاست.

وی افزود: سامانه طرح‌ها و لوایح با وصول طرح‌ها و لوایح شروع شده و به دستور جلسه ختم می‌شود، سامانه جامع مصوبات با بارگذاری متن و تصویر مصوبات آغاز شده با تنقیح مصوبات به پایان می‌رسد، اما سامانه پایش با استخراج احکام مصوبات شروع شده و با ارجاع گزارش‌ها به کمیسیون‌ها تمام می‌شود.

معاون پایش اداره کل اجرایی شورا هدف از اجرای این سامانه را نظارت دقیق و منظم بر اجرای مصوبات خوانده و افزود: پیش از این مصوبات به صورت موردی پیگیری می‌شد، اما در حال حاضر با کمک این سامانه می‌توان لحظه به لحظه اجرای مصوبات را رصد کرد. این سامانه برای اعضا و کارشناسان شورا این امکان را فراهم می‌آورد که از وضعیت اجرای مصوبات مطلع شده و نسبت به حسن اجرای آن‌ها نظارت کامل داشته باشند.

معاون پایش عملکرد اداره کل اجرایی شورا با بیان اینکه اجرای مصوبات در شورا از چهار طریق پیگیری شده که شامل معاونت مصوبات، معاونت پیگیری آن‌ها از طریق مکاتبه و بازدید میدانی، کمیسیون‌های تخصصی و معاونت محاسبات و پایش عملکرد می‌شود؛ گفت: بر اساس آسیب شناسی انجام شده از این تعدد واحد‌های پیگیری، مشاهده شد احتمال موازی کاری و از قلم افتادن برخی از مصوبات و نیز اخلال در عملکرد واحد‌های تهیه گزارش و همچنین عملکرد واحد‌های نظارت بر اجرای مصوبات وجود داشت لذا برای رفع این مسئله طرحی تهیه و به رئیس شورا ارائه شد که در آن در خصوص محاسن این طرح گفته شده بود.

وی افزود: طراحی بانک اطلاعات آماده‌سازی فرم‌های مشاهده اطلاعات، پیاده سازی فرم‌های ورود اطلاعات در سامانه، استخراج احکام و الزامات مندرج در هر مصوبه و وارد کردن اطلاعات و اسناد در سامانه از موارد تعبیه شده در طراحی این سامانه است. در این مسیر، اشکالاتی وجود داشت از جمله اینکه گزارش‌هایی که از شهرداری دریافت می‌شد؛ رویه ثابتی نداشت و این امر طراحی سامانه را با مشکل مواجه می‌کرد. مشکل دوم، استخراج اسناد از سامانه بود که باید از طریق اتوماسیون انجام می‌شد و این کار نیز پیچیدگی‌های خاص خود را داشت. مشکل سوم و اصلی‌ترین مسئله، حمله سایبری به فاوا بود. چرا که اقدامات پیش از آن به صورت آنلاین انجام می‌شد؛ برای تهیه بارگذاری اسناد در سامانه پایش اجرای مصوبات، همه مراحل ذکر شده طی شد. 

رضوی فرد با بیان اینکه درج انواع اسناد در سامانه به صورت‌های مختلف انجام می‌شود که شامل اسناد واصله از شهرداری تهران با موضوع اجرای مصوبات شورا، تذکرات اعضا در خصوص مصوبه مربوطه و نامه پیگیری اجرای مصوبات می‌شود؛ گفت: اسناد واصله از شهرداری به این شکل است: گزارش اجرای مصوبات توسط واحد‌های پیگیری آن‌ها، پیوست‌های گزارش‌های اجرای مصوبات، نامه حامل اجرای گزارش مصوبه، مکاتبات واحد‌های شهرداری تهران در خصوص اجرای مصوبات، نامه ابلاغ مصوبات شورا توسط شهردار تهران به واحد‌های تابعه خود. طبقه‌بندی اسناد بارگذاری شده در سامانه پایش نیز به همین صورت انجام می‌شود. گفتنی است که در این فرآیند حدود ۶۵۷۸ سند استخراج شده است که صفحات این اسناد بالغ بر ۱۲۸۵۰ صفحه است که یافتن آن‌ها در اتوماسیون بسیار مشکل است. 

وی افزود: احکام استخراج شده در این سامانه بر اساس ارائه لایحه، طرح، گزارش، دستورالعمل، تخصیص بودجه، پروژه عمرانی، الزام شورا، تشکیل کمیسیون، معرفی نماینده‌ها، پیشنهاد‌های دستگاه‌های خارجی و الزام عمومی طبقه‌بندی شده‌اند. در این سامانه می‌توان وضعیت اجرای مصوبات را مشاهده کرد که آیا در مهلت معین اجرا شده یا بعد از نوبت اجرا شده و یا اجرای ناقص انجام شده است و یا به صوررت اجرا شده فاقد مهلت و دارای مهلت بوده است.

معاون پایش اداره کل اجرایی شورا ادامه داد: کنتور‌هایی برای این مصوبات روشن شده که البته با چالش‌هایی مواجه بوده است. مثلاً می‌توان کنتور طرح‌ها و لوایح را روشن کرد، اما در خصوص مصوباتی که مهلت اجرای آن‌ها ۳ تا ۶ ماهه مشخص شده؛ چالش‌هایی را ایجاد می‌کند که درصدد رفع آن‌ها هستیم. گزارش‌های قابل استخراج تمام این امکانات را دارا خواهد بود.

این سامانه برای اولین بار در کشور این طراحی و افتخار آن نصیب شورا شده که حاصل ساعت‌ها کار کارشناسانه است. از تمام افرادی که در این مسیر ما را یاری رساندند؛ تشکر می‌کنیم. این سامانه کمک بزرگی برای افزایش بعد نظارتی شوراست. 

معاون پایش اداره کل اجرایی شورا در معرفی بیشتر این سامانه اظهار داشت: این سامانه در عرصه قانونگذاری کشور یک اتفاق است؛ اینکه اجرای دقیق مصوبات به صورت گام به گام و لحظه‌ای اطلاع رسانی شود در هیچ سامانه‌ای تاکنون انجام نشده و برای نخستین بار در کشور، با افتخار در شورای اسلامی شهر تهران این اقدام انجام شده است. مسیر ورودی این سامانه از صفحه اصلی سامانه مصوبات است و به منظور یکپارچه سازی، هر سه سامانه مذکور در قالب یک سامانه ارائه شده است. در این سامانه پرونده جامع مصوبات از ابتدا تا پایان قابل مشاهده و رصد است. 

رئیس شورا نیز در ادامه ضمن قدردانی از زحمات انجام شده برای طراحی و راه اندازی این سامانه در توضیحات تکمیلی بیان کرد: این کار به صورت جهادی و با کمترین امکانات انجام شده است و پس از سامانه تنقیح قوانین که در آینده در صحن شورا ارائه می‌شود؛ طراحی این سامانه اقدام بسیار ارزنده‌ای است و می‌تواند پرونده هر موضوعی را در شورا و شهرداری به راحتی و سهولت بررسی کند. 

در ادامه روند فرآیند رونمایی، صادقی، عضو کمیسسیون برنامه و بودجه شورا هم در خصوص این سامانه گفت: در دوره مدیریت آقای چمران، اقدامات ارزنده و شایسته‌ای انجام شده که در حافظه شورا ماندگار شده است. به عنوان مثال در دوره چهارم راه‌اندازی سامانه مصوبات که اقدام بزرگی محسوب می‌شد، انجام شد که به الگو و مدلی برای کل کشور تبدیل شد و شاید یکی از ماندگارترین اقدامات دوره چهارم محسوب شود. سامانه فوق نیز از جمله اقدامات ماندگار در دوره ششم خواهد بود. 

صادقی با بیان اینکه همواره ما در شورا در خصوص سرانجام اجرای مصوبات با ابهام مواجه بودیم؛ تصریح کرد: اکنون با طراحی و راه‌اندازی این سامانه این مشکلات رفع خواهد شد. طراحی این سامانه از مصادیق هوشمندسازی است که ما می‌توانیم به عنوان یک دوره پیشتاز در حوزه هوشمندسازی آن را مورد توجه قرار دهیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز درباره سامانه فوق، با تأکید بر اینکه هر اقدام جدیدی ابتدا با نقایصی مواجه خواهد بود؛ گفت: در هر اقدام و فعالیتی، باید در ابتدا به صورت آزمایشی عمل شود و این سامانه نیز از این قاعده مستثنا نیست و مراحل تکمیل آن با نظر اعضا انجام خواهد شد. معمولاً چنین بوده که مدیران اجرایی از رصد لحظه به لحظه اقداماتشان فراری بوده‌اند و همواره به اجرای آن بخشی که از طریق آن مشکل خودشان حل می‌شود؛ می‌پردازند. بخش‌هایی در مصوبات وجود دارد که به بخش نظارتی شورا محسوب می‌شود، بنابراین نظارت بر اجرای مصوبات همواره از دغدغه‌های شورا بوده است. 

وی افزود: پیش از این از ابزار و مکانیسم لازم برای این منظور برخوردار نبودیم، لذا پیشنهاد می‌شود کنار کار نظارتی، این سامانه اقدامات مربوط به پیگیری اجرای مصوبات را نیز انجام دهد. شهرداری همواره بخش‌هایی که خود با آن مسئله داشته انجام داده است و به باقی بخش‌ها اعتنایی نداشته است.

رئیس کمیته نظارت شورا ضمن تشکر و تقدیر از طراحی و راه‌اندازی این سامانه بیان کرد: همواره جای خالی چنین سامانه‌ای در شورا احساس می‌شد و یکی از دغدغه‌های ما از ابتدای این دوره بوده است. اما نکته‌ای که باید به آن اشاره شود این است که ما با یک شهردار و شهرداری نظارت گریز مواجه هستیم که علاقه‌ای به پاسخگویی به تذکرات و سؤالات و ابهامات ندارند و این مسئله اساسی ما در شوراست؛ لذا حتی اگر ۱۰ سامانه دیگر نیز غیر از این سامانه طراحی و راه‌اندازی شود؛ باز هم شهرداری التزامی به آن نخواهد داشت.

وی افزود: مادامی که شهرداری خود را پاسخگوی اعضای شورا نداند؛ هیچ مشکلی حل نخواهد شد. به عنوان مثال تذکر شماره ۷۱ بنده که در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ عنوان شده است؛ با وجود گذشت سه ماه از زمان آن هیچ اقدامی در خصوص آن انجام نشده است. مشکل در بی‌اعتنایی معاونتی است که متولی رسیدگی به امور شوراست. این‌ها مصادیق تبصره ۵ همین مصوبه دو میلیارد و اندی یوروی ارائه شده به شهردار تهران است. 

رئیس کمیته نظارت شورا در ادامه با انتقاد از سازمان صدا وسیما در دعوت از شهردار تهران و پرداختن یکطرفه به موضوع قرارداد‌های چین، تصریح کرد: بر اساس بند پنجم، شهرداری تهران موظف است با رعایت سقف تعیین شده در بند ۱ جدول ذیل لیست تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد توافق را طی گزارشی به شورای اسلامی شهر تهران ارائه دهد. یعنی شهردار باید این گزارش را به صحن شورا ارائه می‌کرده، اما آیا این اقدام انجام نشده است. اینکه در برخی موارد مطرح می‌شود که چرا اعضای شورا در خصوص قرارداد چین سؤال می‌کنند؛ باید گفت که قرارداد باید در اختیار تمام اعضا قرار می‌گرفته است. از صدا و سیما درخواست می‌شود که در این باره یک طرف قضاوت نکند و تنها به اظهارات شهردار تهران اکتفا نکند. صدا و سیما باید به افرادی که نام آن‌ها در برنامه ذکر شده است؛ فرصت حضور دهد. اینکه صدا و سیما و رسانه‌ها یکطرفه به موضوع قرارداد چین بپردازند؛ نادرست است. این‌ها مسائل نظارتی است که به نظر می‌رسد با این سامانه‌ها حل نخواهد شد و باید شهردار تهران پاسخگوی نمایندگان مردم باشد. 

معاون منابع انسانی و امور شورای در شهرداری تهران، در پاسخ به تذکر و اظهارات اقراریان توضیح داد: گفته می‌شود شهرداری نظارت گریز است؛ با این سامانه در آینده قابل اثبات است که در این دوره بالغ بر ۲۲ هزار مکاتبه از سوی شورا با شهرداری انجام شده است. به این معنا که در حال حاضر، نظامی در شهرداری مستقر است که مکاتبات را محترم شمرده و به آن‌ها پاسخ می‌دهد. 

وی با تأکید بر اینکه مشی شهرداری هیچگاه عدم پاسخگویی نبوده است؛ اظهار داشت: این حجم نظارت‌ها از مناطق و برگزاری جلسات متعدد حاکی از علاقه‌مندی ما در خصوص پاسخ به نظارت‌های شورا در قالب یک تعامل سازنده است. سامانه فوق نیز نشان می‌دهد کدام تذکرات رسیدگی شده و کدام عقب افتاده است. ما در پاسخ و پیگیری تذکرات جدی هستیم و اگر مشکلی وجود داشته باشد با برگزاری جلساتی اقدام به رفع آن می‌کنیم. این نکته مهم است که بدانیم بنایی برای عدم توجه و پاسخگویی نیست. ما نباید مروج و مقوم این ایده باشیم که نسبت به نظارت شورا، گریزی وجود دارد. ما بر علاقمندی برای تعامل با شورا تأکید داریم.

منبع: اکوایران

دیگر خبرها

  • کسانی که واکسن آسترازنکا تزریق کرده‌اند بخوانند | این واکسن کرونا خونمان را لخته کرده است؟
  • پادشاه اردن: کنترل اسرائیل بر گذرگاه رفح فاجعه غزه را تشدید می‌کند
  • بوستان رازی به محیط ویژه برای نوجوانان تبدیل می شود
  • نجات ۴۳ هزار زن باردار در مناطق درگیر سیل بلوچستان
  • عدم تامین معیشت؛ مانع استقبال روحانیون از مسئولیت امامت جماعت
  • اجرای طرح هر کلاس یک قفسه کتاب
  • اتمام اجرای طراحی طرح فیبرنوری در شهرکرد
  • سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ نجات جان ۱۵۴ میلیون نفر با تزریق واکسن در ۵۰ سال گذشته
  • واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند
  • مصوبات شورای شهر تهران قابل ردیابی شد