Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:52:45 GMT

وحدت و ایمان راسخ؛ رمز پیروزی حزب‌الله در جنگ ۳۳ روزه

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۰۸۹۴۲

وحدت و ایمان راسخ؛ رمز پیروزی حزب‌الله در جنگ ۳۳ روزه

۲۳ مرداد در ایران به دلیل  پیروزی غرورآفرین حزب الله لبنان در برابر رژیم صهیونیستی روز مقاومت اسلامی در تقویم ملی نامگذاری شده است. نامگذاری این روز بیش از هر چیزی، تجلیل از واژه مقدس "مقاومت" است. مقاومتی که ریشه در اعتقادات اسلامی مردم جنوب لبنان و معطوف به اراده پولادین آنان است. مردمی جنگ زده، محروم و زجر کشیده که در برابر تجاوز همه جانبه و غیرانسانی رژیم اشغالگر قدس، تا پای جان ایستادگی کردند و با رهبری سید حسن نصرالله و تکیه بر همت خودشان، ارتش اشغالگر قدس را زمینگیر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاهی به جنگ ۳۳ روزه

در تابستان ۲۰۰۶ میلادی رژیم صهیونیستی حمله ای گسترده و همه جانبه علیه لبنان انجام داد. این جنگ که در میان لبنانی ها به «نبرد تموز» شهرت یافته و براساس یک «نقشه جامع» که توسط آمریکا، انگلیس، فرانسه، رژیم صهیونیستی و دیگر حامیان آنها طراحی شده بود به اجرا درآمد. گستره عملیات رژیم صهیونیستی در این نبرد تمام مناطق جنوبی لبنان تا جنوب بیروت را شامل می شد. در روزهای آغازین جنگ بسیاری از تحلیلگران استراتژیک، کار حزب الله لبنان را تمام شده تلقی می کردند. سیدحسن نصرالله که رهبری جنبش مردمی و محبوب حزب الله را برعهده دارد با شجاعت و درایت تمام، اراده مردم مبارز لبنان را علیه دشمن متجاوز بسیج و معطوف کرد. رژیم صهیونیستی که از ابتدای موجودیت جعلی خود در هیچ جنگی شکست نخورده بود، در این جنگ پس از ۳۳ روز حمله گسترده به مواضع حزب‌الله و تخریب تأسیسات زیربنایی لبنان و کشتار غیرنظامیان نتوانست به اهداف از پیش‌تعیین‌ شده خود دست‌ یابد. شکست خفت‌بار رژیم صهیونیستی که چهارمین ارتش مدرن و مجهز دنیا را در اختیار داشت، نشان داد که گفتمان مقاومت تنها راه غلبه بر دشمنان است.

وقتی جنگ تمام شد، طرف های جنگ در ۲ وضعیت کاملاً متفاوت قرار داشتند. صهیونیست ها یکی یکی به شکست سنگین خود اذعان کردند. از آن طرف، حزب الله لبنان پس از جنگ مورد تحسین فراوان ملت ها قرار گرفت، حالا دیگر ملت ۳ تا ۴ میلیونی لبنان می توانستند خود را در کانون توجهات ۳۰۰ میلیون عرب و مسلمانان جهان ببینند و رهبر روحانی آنان در صدر شخصیت های اول خاورمیانه عربی بنشیند. بدون شک آنچه این نیروی اندک را برتری بخشید، تعداد نظامیان نبود، بلکه اعتماد راسخ آنان به درستی راه و مسیر انتخاب شده و اعتقاد عمیق آنان به پیروزی ـ در هر ۲ حالت شکست دشمن یا شهادت بود. نکته قابل توجه این که حزب الله به خوبی می دانست که چه می خواهد. هدف روشن و واضح، آنان را در برابر نیروهای اشغالگر همگام و منسجم کرده بود. افزون بر این، آنان می دانستند که دشمن توان و امکان بهره گیری از سلاح های کشتار جمعی و غیر متعارف را ندارد. از سوی دیگر آنان بازیگران مستقلی بودند که به راحتی در میان مردم جای می گرفتند و رژیم صهیونیستی برای هدف قرار دادن آنان به ناچار می بایست که ملت لبنان را نشانه می رفت. آنها به خوبی حمایت افکار عمومی منطقه و جهان را به طرف خویش جلب کرده بودند و این برای آنها عقبه مطمئنی ایجاد می کرد که با تکیه بر آن بتوانند مشروعیت مبارزات خویش را تعمیق بخشند. همچنین پراکندگی این نیروها در سطح کشور و ممانعت های جهانی نیز مانع به کارگیری گسترده سلاح های کشتار جمعی می شد. بنابراین رژیم صهیونیستی نه می توانست و نه در صورت توانایی انجام حمله گسترده علیه حزب الله ـ حمله با سلاح های کشتار جمعی ـ خواست او جامه عمل می پوشید.

تحلیل­گران مسایل سیاسی معتقدند که حزب الله لبنان با حرکت منطقی خود، جهان اسلام را از توطئه‌­ای بزرگ نجات داد که در صورت اجرا، جهان اسلام هزینه‌­هایی چند صد برابر بیش از تلفات و خسارات جنگ بر ضد لبنان، پرداخت می­‌کرد. «حجت الاسلام نعمت الله سرلکیان» در این خصوص بر این باور است که مردمی که سال­ های سال زیر فشارها و ستم ­ها و استبداد و بی­ عدالتی حاکمان خود قرار داشتند، خواهان رسیدن به آزادی و استقلال هستند و این از عواملی است که مردم را در مقابل حاکمان دیکتاتور خود قرار داده اما کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه نمی­ خواهند این خواسته ­ها به انجام برسد و خواهان در اختیار گرفتن این کشورها برای استفاده از موقعیت سیاسی و اقتصادی­ شان برای استثمار ذخایر نفتی و منابع مالی آنها می­ باشند لذا به همین دلایل به دنبال خارج کردن مسیر این انقلاب­ ها هستند و خواهان در هم شکستن مقاومت مردم این مناطق هستند اما، در پس این هدف، هدفی مهمتر از این مسایل قرار دارد و آن عقاید اسلامی و انقلابی این مردم هستند که خواهان ایستادگی در مقابل کشورهای زورگو و مستبد منطقه و جهان هستند، لذا شاید بتوانند موفقیت­ هایی را بدست آورند اما مقاومت مردمی مانند حزب الله لبنان یا مردم کشور فلسطین که بیش از ۷۰ سال در مقابل همین قدرت ­های زورگو ایستاده اند، ثابت می ­کند که مقاومت مردم و اراده آنها شکستنی نیست و بایستی تلاش شود تا انقلاب­ ها از مسیر خود خارج نشود و به سرانجام برسند.

معرفی کتاب در خصوص جنگ ۳۳ روزه

یکی از آثاری که به خوبی وقایع و رخدادهای ۳۳ روزه جنگ را به تصویر می‌کشد، کتاب جنگ غافلگیری‌ها و تدبیرها است. این کتاب توسط سمیر الخادم به نگارش درآمده است و از آنجا که نویسنده کتاب از نزدیک شاهد جنگ بوده، جزئیات بسیاری را درباره آن ارایه کرده است. همچنین مطالعه این کتاب می‌تواند ابعاد دیگری از مقاومت اسلامی حزب‌الله به همراه مدیریت هوشمندانه جنگ را روشن نماید. این کتاب توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است. کتاب «دگران روند و آیند و تو همچنان که هستی» از مجموعه ادبیات داستانی مقاومت اسلامی لبنان که ترجمه‌ای است از کتاب «یرحل المقیمون و انت باق» به همت موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی ترجمه و منتشر شده است. این کتاب به قلم عبدالقدوس‌الامین می‌کوشد تا خواننده را از میان سطرها عبور داده، وارد دنیای کلمات کرده و در داخل آنها مانند جزئی از داستان به حرکت وادارد. این کتاب توسط مسیح و محمد موحدیان عطار ترجمه شده است.

از دیگر آثار مهمی که در ایران در خصوص جنگ ۳۳ روزه نوشته شده است؛ کتاب «حزب‌الله لبنان» است که با نگاهی به وضعیت سیاسی و اجتماعی شیعیان لبنان در نیم سده گذشته به بررسی مهم‌ترین، اثرگذارترین گروه شیعیان لبنانی یعنی حزب‌الله لبنان می‌پردازد. این اثر به زمینه‌ها و ریشه‌های راه‌اندازی تشکیلات حزب‌الله، مواجهه و درگیری‌های حزب‌الله با رژیم غاصب صهیونیستی و به تشریح اهداف، ایدئولوژی و فعالیت‌های سیاسی اجتماعی یاران سید حسن نصرالله می‌پردازد. این اثر با رویکرد بررسی‌های پیروزی مقاومت در مواجهه با رژیم صهیونیستی تاریخ پر فراز و نشیب مواجهه حزب‌الله با صهیونیست‌ها را روایت می‌کند. علاوه بر این تبیین فعالیت‌های مقاومت حزب‌الله در فضای سیاسی لبنان و تشریح ظرفیت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مقاومت لبنان از دیگر بخش‌های این کتاب است.

یکی دیگر از آثاری که در ایران و توسط حمید پاشاپور به نگارش درآمده است؛ «حزب‌الله لبنان و بیداری اسلامی» است. این اثر با بررسی سیر تاریخی تأسیس و گسترش مقاومت اسلامی در لبنان به تأثیرات تشکیلات حزب‌الله در بیداری مردم کشورهای اسلامی می‌پردازد. از جمله موضوعات جالب این کتاب بحثی پیرامون حزب‌الله و دشمنان بیداری اسلامی است.
 

برچسب‌ها انقلاب اسلامی ایران سید حسن نصرالله حزب الله لبنان ایالات متحده آمریکا خاورمیانه رژیم صهیونیستی فلسطین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران سید حسن نصرالله حزب الله لبنان انقلاب اسلامی ایران سید حسن نصرالله حزب الله لبنان ایالات متحده آمریکا خاورمیانه رژیم صهیونیستی فلسطین رژیم صهیونیستی حزب الله لبنان مقاومت اسلامی جنگ ۳۳ روزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۰۸۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ پرقدرت حزب الله به رژیم صهیونیستی و بحران در اتاق جنگ اسرائیل

خبرگزاری تقریب:
حزب الله لبنان بامداد پنجشنبه _ 6 اردیبهشت/25 آوریل_  فیلمی از شلیک چندین موشک به چندین نقطه از مواضع رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی در پاسخ به حملات صهیونیست‌ها به مناطق مسکونی در جنوب لبنان منتشر کرد  و اعلام کرده بود این عملیات را در پاسخ به  حمله دشمن صهیونیستی به غیرنظامیان لبنانی انجام داده است.
 
حزب الله لبنان در نبرد میدانی با رژیم صهیونیستی عملیات پیچیده میدانی_روانی  را در پیش گرفته است.
 
حزب الله لبنان نقشه ای را با توجه به تجربه جنگ 33 روزه اش با رژیم غاصب اسرائیل تا کنون اجرایی کرده است که می‌بینیم بر طبق این راهبرد فشار روانی در شمال سرزمین‌های اشغالی منجر به فرار 62 هزار شهرک نشین اسرائیلی از سرزمین‌های اشغالی شده است و باید این را هم در نظر گرفت که بخش قابل توجهی از شهرک‌نشین‌های صهیونیستی دیگر حاضر به بازگشت به شمال سرزمین اشغالی نیستند.
 
در این بین رژیم صهیونیستی باید توانایی نقطه زنی حزب الله، توانایی عبور از سامانه‌های پدافندی این رژیم و همچنین ضربات کشنده ای که حزب الله توانسته است به نیروهای نظامی اش وارد کند را در ذیل تمامی موارد، مورد توجه قرار دهد.
 
بحران در اتاق جنگ اسرائیل
فعالیت‌های حزب الله سبب شده است دغدغه ی بزرگ دیگری در اتاق جنگ رژیم غاصب اسرائیل به وجود بیاید. در این بین صهیونیست ها سعی کرده اند با ترور برخی از مقامات جبهه مقاومت در جنوب لبنان یا حتی در بیروت، فضای متشنجی را ایجاد کرده که به دنبال آن لبنان زیر بار فشار جریانات داخلی کشورش مجبور به پذیرش آتش‌بس بشود.
 
در این بین شاهد هشدار حزب الله مبنی بر این که طرح های آتش بس به رژیم صهیونیستی کمک خواهد کرد تا در غزه به جنایات خود ادامه دهد هستیم. بیانیه اخیر حزب الله لبنان نشان داد نیروهای مقاومت قصد دارند در اصلی ترین خاکریز خود در مقابل رژیم صهیونیستی مادامی که جنگ غزه ادامه دارد به مبارزه خود ادامه دهند.
 
اگر به یمن نگاهی بیندازیم می‌بینیم که آنان هم چنین شرطی مبنی بر اینکه مادامی که جنگ غزه ادامه داشته باشد کارزار خودشان را  علیه منافع رژیم صهیونیستی و علیه این رژیم همچنان ادامه خواهند داد را برای رژیم اشغالگر قدس گذاشته اند.
 
رژیم غاصب اسرائیل با وجود گذشت ۸ ماه از آغاز حمله به غزه در هزارتوی سیاسی، دیپلماتیک، امنیتی، اجتماعی و نظامی قرار دارد؛ این وضعیت زمانی پیچیده تر شد که "نتانیاهو" با احتمال صدور حکم بازداشت خود توسط دادگاه بین‌المللی کیفری در لاهه به دلیل عملیات نظامی در نوار غزه مواجه است. در این بین جهان شاهد این است که هر روز امکان تصمیم گیری درست برای نتانیاهو و دیگر مقامات کابینه اسرئیل در حال از بین رفتن است.  
 
انتهای پیام/
 
 

دیگر خبرها

  • حزب الله لبنان پادگان «برانیت» رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد
  • حزب الله لبنان یک پایگاه اسرائیل را درهم کوبید
  • صهیونیست ها از اتحاد کشورهای اسلامی ترس دارند/ وحدت جهان اسلام از مهمات پیروزی بر صهیونیسم است
  • باتلاق شمال در انتظار صهیونیست‌ها
  • واکنش حزب‌الله به حمله‌های رژیم صهیونیستی علیه روستاهای لبنانی
  • اظهارات بودار سمیر جعجع علیه مقاومت با حمایت تلویحی از اشغالگران!
  • ۷۱۹ حمله حزب‌الله علیه رژیم صهیونیستی در یک ماه
  • پاسخ پرقدرت حزب الله به رژیم صهیونیستی و بحران در اتاق جنگ اسرائیل
  • شهادت رزمنده حزب الله در راه قدس
  • حزب‌الله لبنان نظامیان صهیونیست و یک تانک مرکاوا را هدف قرار داد