Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاراری فارس لرستان- سمیرا عزیزی، طبق آمار ارائه شده نزدیک به ۱۵۵ هزار بهره‌بردار کشاورزی در لرستان فعالیت دارند که سالانه حدود ۲.۹ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی را با ارزش افزوده‌ای نزدیک به ۷۰۰۰ میلیارد تومان تولید می‌کنند.

این موضوع در حالیست که تنها کم‌تر از ۲۵ درصد از اراضی استان آبی هستند و بالای ۷۵ درصد به صورت دیم کشت می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین بیش از ۴۰ درصد از زمین‌های کشاورزی در کشور آبی هستند و طبق این آمار، لرستان فاصله زیادی با میانگین کشوری دارد.

از طرفی دیگر خشک‌سالی‌های اخیر، لزوم استفاده از روش‌های مدرن آبیاری را بیش از پیش مطرح کرده و قطعا موفقیت هر الگوی کِشتی وابستگی مستقیمی با افزایش بهره‌وری منابع پایه و به طور اخص آب دارد.

در این میان ایستگاه‌های پمپاژ آب کشاورزی به­ دلیل کاربرد در اغلب شبکه‌های آبیاری و زهکشی، عضوی مهم در انتقال، توزیع و افزایش بهره‌وری آب و انرژی در کشاورزی به­ شمار می‌روند و می‌توان گفت که قلب شبکه آبیاری هستند چراکه آب را به انتهایی‌ترین نقاط آن نیز می‌رسانند برای همین توسعه آن‌ها اقدام موثری در این راستا محسوب می‌شود.

بنابراین پیگیری عملیاتی شدن ایستگاه‌های پمپاژ برای گسترش و اجرای طرح‌های نوین آبیاری در استان ضروری است و باید وزارت جهادکشاورزی بیش‌ترین تمرکز خود را بر تحقق این مهم داشته باشد. 

هم‌اکنون به گفته مسوولان ۴۸ ایستگاه پمپاژ در استان ما وجود دارد که ۳۷ مورد از آنها تحت مدیریت جهادکشاورزی است و ۱۱ ایستگاه نیز در حال اجرا هستند.

بی‌شک بهره‌برداری از این ایستگاه‌ها می‌توانست گام‌های موثری در بخش کشاورزی به وجود آورد اما با توجه به محدودیت منابع دولتی، امکان نهایی شدن از طریق اعتبارات را نداشته و از سال‌های گذشته واگذاری آنها به بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت که هر بار خبر از واگذاری آن‌ها به گوش می‌رسد اما ترتیب اثری داده نمی‌شود و در حد اعلام خبر باقی می‌ماند!

 

عمر برخی از پروژه‌ها به حدود ۱۵ سال می‌رسد

در همین خصوص رضا میرزایی، مدیرعامل وقت شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیست و نهم مرداد سال ۹۷ از واگذاری ایستگاه‌های پمپاژ آب این استان به بخش‌خصوصی برای تکمیل خبر داده و گفته بود: آب مهم‌ترین زیرساخت توسعه همه بخش‌ها اعم از کشاورزی، صنعت، شرب و خدمات است، بنابراین پروژه‌های توسعه منابع آب در صورت اتمام می‌توانند نقش بسیار تاثیرگذاری در توسعه و رونق اقتصادی استان داشته باشند.

وی بیان کرده بود: طی سال‌های گذشته عملیات اجرایی طرح‌های توسعه منابع آب قابل توجهی در سطح لرستان شروع شده که به علت محدودیت‌های اعتباری تاکنون به بهره‌برداری نرسیده‌اند، به طوری‌که متأسفانه عمر برخی از این پروژه‌ها به حدود ۱۵ سال می‌رسد.

مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه تاخیر در بهره‌برداری از پروژه‌های حوزه آب، باعث عدم بهره‌وری مطلوب و اتلاف هزینه و انرژی خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به کمبود اعتبارات دولتی، برای سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی پروژه‌ها و تکمیل آنها در یک برنامه زمانی حداکثر دو ساله، بهترین راهکار واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به بخش خصوصی است.

میرزایی عنوان کرد: ماده ۲۷ قانون الحاق (۲) برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، یکی از ظرفیت‌های بسیار مناسب برای واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به بخش خصوصی و تکمیل و بهره‌برداری از آنها در حداقل زمان ممکن است.

 

واگذاری ایستگاه‌ها با استناد به ماده ۲۷ انجام می‌شود

اما ظاهرا اقدام خاصی در این زمینه صورت نپذیرفت به طوری‌که نامدار صیادی، معاون اسبق برنامه‌ریزی سازمان جهادکشاورزی لرستان نهم مهر سال ۹۹ در جمع خبرنگاران با اشاره به واگذاری ۱۱ پروژه ایستگاه پمپاژ آب به بخش خصوصی، گفت: واگذاری این پروژه‌ها براساس دستورالعمل واگذاری پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به بخش غیر دولتی با استناد ماده ۲۷ قانون الحاق ۲ بودجه سال ۹۹ کشور انجام می‌شود.

وی، افزود: واگذاری این پروژه‌ها یکی از اولویت‌های بخش کشاورزی است و رویکرد سازمان جهاد کشاورزی لرستان نسبت به این مسئله مثبت بوده و تمام تلاش خود را برای واگذاری به بخش خصوصی به کار خواهیم گرفت.

معاون پیشین سازمان جهاد کشاورزی لرستان، گفت: در این راستا ۱۱ پروژه به صورت اولویت‌بندی شده به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اعلام شده‌اند و در حال حاضر هفت پروژه خلاصه اطلاعات آنها در کاربرگ‌های شماره ۱ تا ۳ تکمیل شده است.

و باز هم خبر واگذاری ایستگا‌ه‌های پمپاژ آب کشاورزی!؟

بیست و نهم فروردین امسال نیز اسفندیار حسنی مقدم، رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان در جلسه واگذاری طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی ماده ۲۷ تبصره ۱۹ اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی لرستان نسبت به واگذاری ایستگاه‌های پمپاژی که سال‌های گذشته به بهره‌برداری رسیده و  یا در حال تکمیل هستند، آمادگی دارد.

وی افزود: از ١١ ایستگاه پمپاژ جهاد کشاورزی پنج ایستگاه در حوزه شهرستان پلدختر، سه ایستگاه کوهدشت، ۲ ایستگاه حوزه چگنی و یک ایستگاه نیز در شهرستان رومشکان است.

وی گفت: در این راستا مشوق‌های لازم جهت مشارکت سرمایه گذاران از جمله اعطای کمک بلاعوض به منظور اجرای شبکه آبیاری تحت فشار اراضی حوزه این ایستگاه‌ها و تسهیلات از محل تبصره ١٩ در نظر گرفته شده است.

حسنی‌مقدم ادامه داد: تاکنون مراحل قانونی جهت واگذاری ۶ ایستگاه انجام شده و ۲ بار فراخوان از سایت ملی مناقصات و روزنامه‌های کثیر الانتشار برای واگذاری آنها صورت گرفته است.

به گفته وی این ۱۱ ایستگاه آب مورد نیاز چهار هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی را تامین می‌کند.

 

احداث ایستگاه‌های پمپاژ، بدون مشارکت مردم اشتباه است

در پیگیری مجدد خبرگزاری فارس از وضعیت ایستگاه‌های پمپاژ آب کشاورزی استان، بهمن فریدونی مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی لرستان بیان کرد: در سنوات گذشته ایستگاه‌های پمپاژی احداث شد و شاید بتوان گفت از اشتباهاتی بود که بدون مشارکت مردم و به صورت صددرصد از اعتبارات دولتی انجام شدند.

وی ادامه داد: توقع مردم بالا رفته و انتظار دارند اگر قطعه‌ای جزیی مانند واشری هم مستهلک شد، دولت آن را تعویض کند.

فریدونی اضافه کرد: طی ده سالی که از این دستگاه‌ها استفاده کرده‌اند و پمپ یا فیوزی تخریب می‌شود فاکتور را به سازمان می‌آورند تا پرداخت کنیم و البته ما در حدی که بتوانیم ایستگاهی را روشن کنیم تحویل مردم می‌دهیم.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: از سال ۹۶ به بعد رویه تغییر کرده و ابتدا مردم را پای کار می‌آوریم که در این رابطه ۵، ۶ ایستگاه پمپاژ با مشارکت مردم زده‌ایم.

 

باید نگرش مردم را در رابطه با ایستگاه‌های پمپاژ آب تغییر داد

همچنین در این رابطه اسفندیار حسنی‌مقدم، رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان با بیان اینکه در استان ۱۱ ایستگاه داریم که سه مورد آنها در شهرستان کوهدشت قرار دارند، ادامه داد: قرار است در قالب ماده ۲۷ واگذار شوند و هر ارگانی اعلام آمادگی کند ترتیب اثر داده می‌شود.

وی بیان کرد: مدیریت بهره‌برداری هم به شکلی است که یک سهم را آب منطقه‌ای و سهمی دیگر را سرمایه‌گذار برمی‌دارد. اگر مردم هم تعاونی تشکیل بدهند هم می‌توان به آنان واگذار کرد.

حسنی‌مقدم با تاکید بر اینکه باید در نگرش مردم در رابطه با ایستگاه‌های پمپاژ آب تغییر ایجاد کرد، افزود: لازم است که استفاده، بهره‌برداری و تعمیر این دستگا‌ه‌ها را خود افراد بومی و کشاورزان برعهده بگیرند و سیاست کاری ما نیز همین‌گونه خواهد بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان بیان کرد: هر کسی برای واگذاری ایستگاه‌های پمپاژ اعلام آمادگی کند اقدامات لازم در این رابطه به عمل خواهد آمد.

در پایان باید گفت که با توجه به اظهارات مسوولان تاکنون سرمایه‌گذاری برای این ایستگاه‌ها پیدا نشده و ظاهرا جلسات گوناگونی که پیرامون واگذاری این طرح‌ها تشکیل می‌شد راه به جایی نبرده است.

اهمیت موضوع به قدری است که باید این مهم مورد بررسی بیشتر و موشکافانه‌تری قرار گیرد؛ تنها اعلام آمادگی برای واگذار کردن این پروژه‌ها تکلیف را بر مسوولان امر تمام نمی‌کند و انتظار می‌رود با توجه به خشکسالی‌های اخیر و البته پایین بودن سطح اراضی آبی استان، هر چه سریع‌تر این پمپاژها وارد مدار شوند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کشاورزی لرستان آب بخش خصوصی سازمان جهاد کشاورزی لرستان سازمان جهادکشاورزی لرستان ایستگاه های پمپاژ آب واگذاری ایستگاه ها ایستگاه پمپاژ برای واگذاری بخش خصوصی پروژه ها بهره برداری حسنی مقدم ماده ۲۷ طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۰۹۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیران استان بوشهر برای رفع مشکلات کشاورزان پای کار باشند

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی مهر انگیز ظهر شنبه در نشست شورای حفظ حقوق بیت المال گفت: اجرای رفع تداخلات طبق پیگیری‌های صورت گرفته رشد بسیار خوبی از سال ۱۴۰۱ تاکنون داشته است.

وی گفت: طبق تعهد هر شهرستان هفته‌ای دو پلاک باید به دبیرخانه کمیسیون ارسال کند تا این کار بسیار مهم اتمام و در راستای صدور سایر اراضی کشاورزی اقدام شود.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر افزود: با وجود کمبودهای زیاد از جمله در حوزه تجهیزات به ویژه سخت افزاری همه مدیران پای کار هستند و کار برای مردم است مردمی که انقلابی‌تر و جهادی تر هستند.

وی در خصوص صدور اسناد کشاورزی بیان کرد: تاکنون ۷۶ درصد اسناد کشاورزی دارای سند شدند.

کد خبر 6089937

دیگر خبرها

  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • بهره‌برداری از بازار گل و گیاه ارغوان تا پایان ۱۴۰۳
  • 0 تا 100 ایستگاه پمپاژ فاضلاب؟ تجهیزات و قیمت | مزایا و نکات مهم در انتخاب
  • مدیران استان بوشهر برای رفع مشکلات کشاورزان پای کار باشند
  • بهسازی ایستگاه پمپاژ نخل تقی عسلویه
  • انتقال آب به اراضی روستای رحیم آباد شهرستان کیار
  • بهره‌برداری از پروژه فروسیلیس منگنز ازنا در چند ماه آینده
  • پروژه پمپاژ آب ناغان می‌تواند در بخش کشاورزی تحول ایجاد کند
  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • آخرین خبر‌ها از ۲ ایستگاه پمپاژ آب پلدختر