Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبد الباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم با تاکید بر شکست سخت آمریکا و سازمان‌های اطلاعاتی آن در افغانستان، تصریح کرد آمریکا در عراق و سوریه نیز با همین سرنوشت مواجه خواهد شد و در عین حال کشور افغانستان با حضور طالبان به خطر بزرگی برای اهداف آمریکا در هر جایی از جهان تبدیل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبد الباری عطوان گفت: «اوضاع افغانستان به ویتنام شبیه است و شکست در افغانستان در این کشور بسیار بدتر از ویتنام است. خسارت آمریکا در این کشور بیشتر از خسارت‌های واشنگتن در ویتنام خواهد بود، زیرا آمریکا به دست جنبشی شکست خورد که هیچ کشور بزرگی آن را به رسمیت نمی‌شناسد. آمریکا پس از ۲۰ سال جنگ در افغانستان در ارائه الگویی به ملت افغان یا ملت‌های خاورمیانه به سختی شکست خورد. اکنون در کابل، سپس بغداد و پس از آن، دمشق این اتفاق تکرار خواهد شد.»

وی افزود: «آمریکا در این جنگ خواست که خسارت‌ها را کاهش دهد. به این نتیجه رسید که با دو گزینه مواجه است؛ خسارت‌های بسیار گسترده یا کاستن از این خسارت ها. آمریکا به خوبی می‌داند که موفق به شکست طالبان نخواهد شد. طالبان اکنون بر بیشتر مراکز ولایت‌های افغانستان تسلط دارد و پس از تسلط بر کابل، از تشکیل امارات اسلامی طالبان خبر خواهد داد. آمریکا با سازمان‌های مختلف از جمله سازمان اطلاعات، در ارزیابی درباره شرایط افغانستان اشتباه کرد. این شکست نشان می‌دهد که مقاومت تنها راه آزاد سازی کشور است.»

سازمان سیا در ارزیابی خود درباره افغانستان اشتباه کرد

عطوان در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و دیگر سازمان‌های جاسوسی این کشور در ارزیابی موضع در افغانستان به شدت اشتباه کردند. آن‌ها می‌گفتند که کابل پس از سه ماه سقوط خواهد کرد. اکنون می‌گویند کمتر از یک ماه چنین اتفاقی خواهد افتاد. این موضوع بازتاب دهنده آشفتگی بی سابقه سازمان اطلاعات آمریکا است که گفته می‌شود بهترین سازمان اطلاعات در سطح جهان است. موضوع دوم، ارزیابی نادرست در خصوص دیپلماسی طالبان است. طالبان با بیشتر کشور‌های همسایه روابط قدرتمندانه‌ای برقرار کرد. همان طور که این کار را در قبال چین انجام داد. به مسکو رفت و با روسیه روابط برقرار کرد. باید به یاد داشته باشیم که پاکستان از همان روز نخست، حامی اصلی طالبان بوده است و این علت همگرایی طالبان با چین است. چین برنده نخست این شکست آمریکا خواهد بود، زیرا چین طرح‌هایی برای بازسازی افغانستان و همچنین طرح‌هایی برای تشکیل حکومت دوم طالبان دارد. به نظرم جاده ابریشم هم از افغانستان عبور خواهد کرد.»

وی در ادامه گفت: «برخی در اروپا و آمریکا پیش بینی می‌کنند که شاید افغانستان عرصه جنگ داخلی و هرج و مرج شود. این موضوع بعید نیست. طالبان حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از ملت افغان را تشکیل می‌دهد. آمریکا در جدا کردن این جنبش و قبیله پشتون شکست خورد. موضوع دوم این است که عناصر طالبان جنگجو و از تجربه بالایی برخوردار هستند. به نظرم طالبان و افغانستان برای آمریکا بسیار خطرناک خواهد شد. آمریکا فرماندهی خاصی در دوحه برای پیگیری شرایط خشونت آمیز و فرستادن هواپیما‌ها برای هدف قرار دادن افغانستان ایجاد کرد. در صورتی که آمریکا افغانستان را هدف قرار دهد، افغانستان را به این اقدام سوق خواهد داد که آمریکا را در هر جایی هدف قرار دهد.»

بیشتر بخوانید:

واشنگتن پست: فروپاشی سریع افغانستان، بخشی از شکست آمریکاست
اعزام نظامیان آمریکایی و انگلیسی به کابل/ واشنگتن با طالبان به صورت مخفیانه مذاکره می‌کند

از سوی دیگر، گای تیلور خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز گفت: «بر این باورم که دولت جو بایدن در زمینه سیاست خارجی با مشکل واقعی مواجه شد.»

وی گفت: بسیاری از ولایت‌های افغانستان در برابر طالبان تسلیم شدند؛ بی آنکه جنگی صورت بگیرد. با توجه به این شرایط، آمریکا طی ۲۰ سال چه کاری انجام داد؟ ارتش، آموزش نیرو‌های افغان به کجا رسید؟ افکار عمومی چطور؟ آن هم زمانی که بسیاری از مناطق از طالبان استقبال کردند.

تیلور ادامه داد: «به نظرم اتفاقی که طی ۲۰ سال گذشته روی داد، افتتاح برخی از دانشگاه‌ها و حضور زنان در دانشگاه‌ها بود. همان طور که شاهد بودیم که پس از عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی، نیرو‌های طالبان همه افراد بافرهنگ و حتی زنان را ترور کردند. بدون تردید، آمریکا با گروهی از افراد تعامل داشت که خواستار آزادی بودند.»

عطوان در خصوص تغییر دیدگاه طالبان گفت: «طالبان با جنبش ۲۰ سال پیش تفاوت دارد. در غیر این صورت، آمریکا با آن مذاکره نمی‌کرد و نام آن را از فهرست‌های تروریستی خارج نمی‌کرد. طی مذاکرات در دوحه که از پنج سال پیش آغاز شد، نشنیدیم که آمریکا درباره آزادی‌ها در افغانستان سخن بگوید. از سوی دیگر، اگر اشغالگری آمریکا الگو و نمونه است، چرا نیرو‌های ارتش افغانستان از الگوی آمریکا دفاع نکردند. آمریکا حدود ۱۶۰ میلیارد دلار برای تجهیز ارتش افغانستان و آموزش آن هزینه کرد. اما اگر ارتش افغانستان درباره این افکار و آزادی‌ها متقاعد شده بود، چرا از این آزادی‌ها دفاع نکرد؟ به نظرم آمریکا می‌خواست که طالبان چین را دچار فرسایش کند.»

عطوان در انتهای اظهاراتش گفت: «طالبان برای ارسال برخی پیام‌ها تلاش می‌کند. نخست اینکه متخاصم و دشمن آمریکا خواهد بود و در محور چین، روسیه و ایران قرار خواهد گرفت. اگر آمریکا بزرگ‌ترین قدرت جهان بود، شاهد بودیم که در افغانستان شکست خورد و در حال فرار از آن است.»

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نیروهای آمریکایی جنگ در افغانستان تحولات عراق سازمان اطلاعات شکست خورد خسارت ها خواهد شد ۲۰ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۰۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان االقوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود

دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.

به گزارش ایسنا، بیش از ۱۵۰ شاعر از ۱۷ کشور عربی و اسلامی در این جشنواره شرکت کردند که بیش از ۲۴۰ اثر به دبیرخانه جشنواره شعر طوفان القوافی ارسال شد که اغلب این آثار در موضوعات تعیین شده و در قالب های شعری عمودی، تفعیله و هایکو بود.

در میان این شاعران اسامی نام آشنایی همچون بدریه البدری از عمان، مرتضی التمیمی از عراق، اشرف شبانه از مصر، هیلانه عطاالله از سوریه و مطران العیاشی از عربستان سعودی و مرتضی آل کثیر از ایران به چشم می خورد.

بیشترین شرکت کنندگان به ترتیب از سوریه با ۳۷، ایران و عراق با ۲۵، لبنان با ۱۷ هستند، کشورهای یمن، مصر و تونس دیگر کشورهایی هستند که مشارکت خوبی در این جشنواره داشته اند.

هیئت داوران شامل اساتید ثامر الوندی از عراق، عمار جماعی از تونس، راتب سکر از سوریه، حسن حمید از فلسطین، عباس حزباوی از ایران، عباس فتونی از لبنان و عقیل اللواتی از عمان به دبیری استاد ثلمر الوندی به صحت سنجی و داوری خواهند پرداخت.

قرار است از ۶ برگزیده جشنواره در دو بخش شعر فصیح و شعبی در تاریخ ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت(۸ و ۹ می) در شهر بصره عراق تقدیر به عمل آید.

شایان ذکر است نخستین جشنواره بین المللی شعر عربی با عنوان طوفان القوافی با همکاری مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری و مرکز فرهنگی اسلامی جنوب عراق برگزار می شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود
  • افغانستان با شکست عراق در یک قدمی صعود به جام جهانی فوتسال
  • ارسال ۲۴۰ اثر به جشنواره طوفان القوافی
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان القوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان االقوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید