Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@19:44:31 GMT

فاز جدید همکاری‌های تهران- مسکو در دولت سیزدهم

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۱۱۴۶۷

فاز جدید همکاری‌های تهران- مسکو در دولت سیزدهم

به گزارش روز شنبه ایرنا  «ویاچسلاو ولودین» رییس مجلس دومای دولتی روسیه در حاشیه مراسم تحلیف آیت الله سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری جدید ایران با ابلاغ تبریک و آرزوی موفقیت خود و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور برای دولت سیزدهم و رییس جمهوری اسلامی ایران بر لزوم ارتقای سطح همکاری‌های دو کشور در همه زمینه ها تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته کارشناسان روس همکاری ایران و روسیه به عنوان دو کشوری که از حسن همجواری برخوردارند و در بسیاری از مسائل بین المللی اتفاق نظر دارند می توانند در دولت جدید ایران در رفع بسیاری از موانع بخصوص در زمینه اقتصادی و فرهنگی راهگشا باشند.    

همکاری روسیه با ایران در دوره دولت رئیسی

«گورک میرزایان» استاد دانشگاه مالی تحت نظارت ریاست جمهوری روسیه و از خبرنگاران امور بین المللی این کشور معتقد است که در شرایط کنونی و با آغاز فعالیت دولت جدید تهران، ایران و روسیه برای مقابله با چالش ها و تهدیدها باید ساختار همکاری های خود را گسترش دهند و همه شرایط برای توسعه همکاریها فراهم است.  

وی در گفت و گو با ایرنا به طرح امنیتی روسیه برای خلیج فارس اشاره کرد و افزود: این طرح زمینه خوبی را برای تامین امنیت خلیج فارس و همکاری های کشورهای منطقه در این پهنه آبی فراهم می کند.

خبرنگار امور بین المللی روسیه به مساله افغانستان به عنوان عرصه دیگری برای همکاری مسکو و تهران اشاره کرد و گفت: روسیه از مشارکت ایران در مذاکرات برای حل مسائل افغانستان حمایت می کند.

وی با اشاره به اینکه ایران بازیگر مهم در منطقه است و مرزهای طولانی با افغانستان دارد، غیاب تهران در مذاکرات گروه تروئیکای گسترش یافته شامل روسیه، آمریکا، چین و پاکستان را غیرمنطقی خواند.

به گفته میرزایان، ایران و روسیه همچنین می توانند در چارچوب طرح راهگذر بین المللی شمال-جنوب نیز مشارکت گسترده ای داشته باشند. وی خاطرنشان کرد که این طرح هند را از طریق ایران و روسیه به اروپای شمالی متصل می کند و انتقال محموله ها از طریق آن حداقل ۱۰ روز مسیر کوتاهتر نسبت به کانال سوئز می پیماید.

خبرنگار امور بین المللی روسیه معتقد است که مشارکت ایران و روسیه برای حل مسائل امنیتی مناطق حائل بین دو کشور ازجمله قفقاز و دریای خزر بسیار مهم است و این دو بازیگر می توانند در شکوفایی این مناطق و حل و فصل مسائل موجود، همکاری گسترده ای داشته باشند و مسکو برای چنین تعاملی با تهران آماده است و پیام هایی که از ایران می رسد هم حاکی از نگاه مثبت سران ایران به گسترش همکاریهای دوجانبه و ارتقاء سطح همکاریها به سطح جدید و بالاتر است.  

ایران و روسیه در دولت آینده تلاش بیشتری برای تقویت روابط خواهند داشت

اسماعیل شعبانف عضو شورای روابط بین اقوام که زیر نظر ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه فعالیت می‌کند نیز با بیان اینکه دوره ریاست جمهور جدید ایران  دوره ای تاثیر گذار برای ایران و منطقه خواهد بود، اظهار امیدواری کرد که در دوره ریاست جمهوری رئیسی، روابط فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران به رغم برخی مشکلات به سطح بالاتری ارتقاء کند.  

این فعال اجتماعی فرهنگی روس در گفت و گو با ایرنا سطح مبادلات اقتصادی و بازرگانی ایران و روسیه را ناکافی خواند و برای افزایش همکاری های دو کشور در این عرصه در دوره رئیس جمهوری جدید ایران ابراز امیدواری کرد.

شعبانوف گفت: اطمینان  دارم در دوره ریاست جمهوری رئیسی، ایران در تحکیم روابط دوستانه با روسیه تلاش و عزم بیشتری خواهد داشت. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در دوره ریاست جمهوری رئیسی، وضعیت کشورهای همسایه ازجمله در منطقه قفقاز جنوبی با تلاش های ایران حل و فصل شود.

روابط ایران و روسیه مستحکم می شود

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه می گوید: پیام مبادله شده در سال میلادی جاری  بین رهبران  دو کشور نشانگر تاکید دو طرف برای توسعه روابط هست و خوشبخانه در حوزه های مختف روابط ما روز به روز در عرصه های سیاسی، نظامی، فنی، فرهنگی و اقتصادی گسترش یافته و هم اکنون با شتاب در حال پیش رفتن است و در دولت جدید ایران نیز با توجه به اراده و عزم جدی دو طرف امیدواریم تعاملات مستحکم تر شود.


 
وی در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: دو ملت ایران و روسیه از سابقه تمدنی بالا و از روابط دیرینه خوبی با هم برخوردارند و این روابط در وضعیت کنونی در بهترین وضعیت خود قرار دارد و در مقطع کنونی نیز، اشتراک نظر بین رهبران دو کشور باعث روابط بهتر دو کشور شده است.

جلالی با بیان  اینکه هر دو کشور در موضوع مدیریت جهانی در تقابل با یکجانبه گرایی نظرات مشترکی دارند، افزود: تهران و مسکو در عرصه بین الملی قدرتمند و از توانمندهای بالفعل و بالقوه زیادی برخوردار هستند.  

همکاری های تهران - مسکو در ابعاد مختلف در حال توسعه است 

«ویاچسلاو ولودین» رییس مجلس دومای دولتی روسیه در حاشبه مراسم تحلیف آیت الله سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری جدید ایران یادآور شد که روسیه اهمیت زیادی به توسعه روابط با ایران می دهد. روابط بین پارلمانی دو کشور به شکل مؤثری در فرمت های گوناگون در حال توسعه است. ویچسلاو والودین گفت: «لازم است است هرکاری انجام تا این روند حفظ شود».

وی همچنین آمادگی پارلمان روسیه برای نقش‌آفرینی در این راستا اعلام و تصریح کرد: پیشنهاد شما برای نهایی کردن سند همکاری‌های جامع ایران و روسیه  را به رییس جمهوری منتقل می کنم.

رییس دومای دولتی روسیه با بیان اینکه کشورش همواره حامی گسترش روابط با ایران در عرصه های مختلف بوده است، خاطرنشان کرد: روابط دو کشور هنوز با سطح مطلوب فاصله دارد و بنده نیز به سهم خود تلاش خواهم کرد در چارچوب روابط پارلمانی با ایران، سیاست ارتقای سطح روابط را تسریع کنیم.

ولودین گفت: تحریم ها علیه ایران و روسیه با هدف تضعیف کشورهای ما وضع شدند، اما ما در کنار هم  برای گسترش تعاملات و پیشرفت بر این موانع غلبه خواهیم کرد.

استقبال گرم مقامات روسیه از دولت رئیسی

به دنبال اعلام پیروزی رسمی سیدابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات جمهوری اسلامی ایران  بلافاصله پیام های تبریک روسی به رئیس جمهور منتخب ابراز شد و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نخست رئیس جمهوری در جهان بود که به رئیسی تبریک گفت. به دنبال آن دیگر مقامات و شخصیت های روسیه هم برای رئیسی پیام تبریک فرستادند و دوره جدید را تقویت و شکوفایی روابط نام نهادند.

تاکید بر اهمیت و ضرورت افزایش همکاری ها و تقویت روابط موضوع اصلی پیام ها و بیانیه های تبریک مقامات و شخصیت های روس به حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری منتخب جمهوری اسلامی ایران بوده است.

آندری فورسنکو دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه در دیدار با سفیر ایران برای تقدیم پاسخ سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری منتخب کشورمان به پیام تبریک پوتین گفت: تقویت و تحکیم روابط ایران و روسیه در شرایط پیچیده جهانی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

دستیار رئیس جمهوری روسیه تقویت و تحکیم روابط ایران وروسیه را در شرایط پیچیده جهانی ضرورتی اجتناب ناپذیر دانست و عنوان داشت اعتقاد راسخ دارم استقامت، پایداری و استقلال جمهوری اسلامی ایران برای بسیاری از کشورها الگو است و ایران جزو مستقل ترین کشورهای جهان است.

برچسب‌ها روسیه سید ابراهیم رییسی ولادیمیر پوتین پروندهٔ خبری تنفیذ و تحلیف رییس جمهور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه سید ابراهیم رییسی ولادیمیر پوتین روسیه سید ابراهیم رییسی ولادیمیر پوتین جمهوری اسلامی ایران سید ابراهیم رئیسی دوره ریاست جمهور ولادیمیر پوتین ایران و روسیه جمهوری روسیه ریاست جمهوری رئیس جمهوری رییس جمهوری رئیس جمهور رییس جمهور جدید ایران بین المللی همکاری ها دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۱۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال

آفتاب‌‌نیوز :

 سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در پیامی پیروزی­ مقتدرانه و غرورانگیز تیم ملی فوتسال کشورمان و کسب مقام قهرمانی رقابت­‌های جام ملت‏‌های آسیا ۲۰۲۴ در تایلند و اهتزاز پرچم پرافتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را که موجب سرافرازی و شادمانی همه ایرانیان ورزش‌‏دوست شد، تبریک گفت.

متن پیام رئیس جمهور به شرح زیر است.

بسم الله الرحمن الرحیم

پیروزی­ مقتدرانه و غرورانگیز تیم ملی فوتسال کشورمان و کسب مقام قهرمانی رقابت­‌های جام ملت‏های آسیا ۲۰۲۴ در تایلند و اهتزاز پرچم پرافتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، موجب سرافرازی و شادمانی همه ایرانیان ورزش‏‌دوست شد.

اینجانب با مسرت، این درخشش را که نشانه­ای دیگر بر شایستگی­‌های جوانان پویا و سرزنده این مرز و بوم است، صمیمانه به ملت بزرگ ایران تبریک می­‌گویم و از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­نمایم و امیدوارم این پیروزی­ که در سایه اتکال به خدای متعال و تلاش مستمر ورزشکاران عزیز به دست آمد، در سایر آوردگاه­های ورزشی نیز تداوم یابد.

برای همه ورزشکاران عزیز کشور آرزوی سلامتی دارم و تداوم موفقیت آنان را که مایة سربلندی ملت عزیز ایران هستند، از درگاه خداوند سبحان مسئلت دارم.

سید ابراهیم رئیسی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • ادعای وزیر رئیسی درباره تحقق وعده مهم دولت سیزدهم! | فیلم
  • چرا موافقت نامه همکاری امنیت اطلاعات ایران و روسیه در شورای نگهبان بررسی نشد؟!
  • پرواز بودجه نهاد ریاست‌جمهوری در دولت رئیسی؛ افزایش ۸۶ درصدی کجا صرف می‌شود؟
  • افزایش ۸۶ درصدی بودجه در دولت سیزدهم!
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • نمایش تسلیحات غنیمتی روس ها در «پارک پیروزی» مسکو | ویدئو
  • تبریک رئیسی به‌ مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال
  • پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • محور تحولات و حذف دشمن مشترک