Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-07@12:34:23 GMT

واکنش دانایی فر به احتمال حضور فرانسه در نشست بغداد

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۱۱۶۰۱

واکنش دانایی فر به احتمال حضور فرانسه در نشست بغداد

حسن دانایی‌فر، سفیر پیشین ایران در عراق در واکنش به دعوت نخست‌وزیر عراق از مقامات کشورمان برای شرکت در نشستی با حضور برخی از کشورهای منطقه گفت: عراق به دو دلیل اصرار بر این کار دارد؛ اول معتقد است که هر چقدر در پیرامون عراق آرامش بیشتری برقرار باشد در روند داخلی این کشور نیز تاثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: لذا به عنوان یک راه چاره که بتوانند مسائل عراق را به یک آرامش و ثبات قابل قبول برسانند، سیاستمداران عراقی دنبال این هستند که روابط کشورهای پیرامونی را بهبود بخشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانایی‌فر تصریح کرد: این ایده نیز، ایده‌ی جدیدی نیست. از دوره‌ی دوم مالکی و همچنین حیدرالعبادی، عبدالمهدی، صالح و وزیر امور خارجه این کشور همگی بر این ایده برای تامین امنیت داخلی تصریح دارند.

سفیر پیشین کشورمان در عراق افزود: نکته‌ی دوم این است که عراق از این نشست به عنوان یک دستاورد استفاده می‌کند که بتواند جایگاه و نقش منطقه‌ای خود را ارتقا دهد.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به نشست سه جانبه‌ای که با حضور عراق، مصر و اردن برگزار شد، آقای الکاظمی به دنبال این است که جایگاه سنتی عراق را در معادلات جهان عرب و در ارتباط با قبایل عرب جایگاه ویژه‌ای را بدست آورد.

دانایی‌فر تاکید کرد: ایران از این تفکر و رفتار عراق استقبال می‌کند زیرا منطقه نیاز به همکاری و تفاهم بیشتر دارد.

این دیپلمات سابق کشورمان گفت: اما یک سوالی که وجود دارد این است که آیا مشکلات بین کشورهای منطقه با برگزاری یک نشست حل خواهد شد؟ و اینکه با چه مکانیزمی می‌خواهند مشکلات بین ایران، عربستان و ترکیه را حل کنند، جای سوال دارد.

وی ادامه داد: لذا امیدوارم این صرفا یک نشست تشریفاتی نباشد. هرچند برای عراق نیز یک نشست تشریفاتی دارای دستاورد خواهد بود و برای کم کردن تنش‌ها نیز بی‌تاثیر نیست.

دانایی‌فر در خصوص سطح حضور احتمالی مقامات کشورمان در این نشست گفت: رئیس جمهور کشورمان اشاره داشت که ما علاقه‌مند هستیم به اینکه این نوع نشست‌ها برگزار شود و به صلح منطقه کمک کند، اما باید ببینیم سایر کشورها در چه سطحی شرکت خواهند کرد.

سفیر پیشین ایران در عراق همچنین در واکنش به حضور احتمالی کشورهای فرامنطقه‌ای مانند فرانسه، در این نشست تصریح کرد: من فکر می‌کنم حضور بیگانگان در این نشست منجر به انحراف از اصل موضوع خواهد شد. روابط ترکیه و فرانسه خوب نیست و فرانسه به عنوان یک مجموعه بی‌طرف در موضوعات غرب آسیا رفتار نمی‌کند. لذا بهتر است این نشست صرفا با حضور کشورهای منطقه باشد./ مهر

منبع: فردا

کلیدواژه: فرانسه دانایی فر نشست بغداد دانایی فر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۱۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش روسیه به اقدام خصمانه کشورهای بالتیک برای قطع روابط

به گزارش خبرآنلاین «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد کشورهای حوزه بالتیک شامل لیتوانی، لتونی و استونی که از اعضای ناتو هستند با در پیش گرفتن مواضع خصمانه باعث قطع بیشتر روابط خود با مسکو شدند.

زاخارووا در مصاحبه با خبرگزاری «نووستی» خاطرنشان کرد: «دولت‌های ویلنیوس،‌ ریگا و تالین (پایتخت سه کشور لیتوانی، لتونی و استونی) به دلیل اتخاذ خط مشی خصمانه علنی باعث قطع شدن روابطشان با روسیه در سطوح بین‌دولتی، بین سازمانی، منطقه‌ای و ناحیه‌ای شدند.»

به نقل از ایسنا زاخارووا به آنها هشدار داد که مسکو با اتخاذ تدابیر نامتقارنی به خصومت آنها پاسخ خواهد داد اما توضیح بیشتری در این مورد نداد.

او بیان کرد: «ما با تدابیر نامتقارن به اقدامات خصمانه کشورهای بالتیک، در درجه اول در حوزه‌های اقتصادی و حمل و نقل پاسخ خواهیم داد.»

«دیمیتری مدودف»، معاون رئیس شورای امنیت روسیه و نخست وزیر اسبق این کشور سال گذشته میلادی اعلام کرد کشورهای حوزه بالتیک به روسیه تعلق دارند و از مشاهده عملیات نظامی ویژه مسکو در اوکراین به وحشت افتاده‌اند.

تالین و ویلنیوس هفته گذشته روسیه را به مداخله در ترافیک هوایی در منطقه متهم کردند.

ناتو نیز روز پنجشنبه مدعی شد روسیه دست به جنگ «ترکیبی» در منطقه و کلیت اروپا زده است.

روسیه در ماه فوریه «کایا کالاس»، نخست وزیر استونی و همین طور وزیر فرهنگ لیتوانی و نمایندگان پارلمان سابق لتونی را به اتهام تخریب بناهای متعلق به دوران شوروی سابق در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داد.

حامیان این اقدام در این سه کشور مدعی شدند که این بناها یادآور دردناک دوران اشغال شدن از سوی شوروی سابق بوده و باید به منظور همبستگی نشان دادن با کی‌یف حذف شوند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903375

دیگر خبرها

  • واکنش روسیه به اقدام خصمانه کشورهای بالتیک برای قطع روابط
  • امیرعبداللهیان: احتمال توقف جنگ در غزه افزایش پیدا کرده است
  • حضور طالبان در نشست کشورهای اسلامی
  • افزایش احتمال توقف جنگ در غزه
  • وزیر امور خارجه: احتمال توقف جنگ در غزه نسبت به گذشته قدری افزایش پیدا کرده است
  • احتمال توقف جنگ در غزه افزایش پیدا کرده است
  • فشار‌ها بر اسرائیل احتمال آتش بس در غزه را افزایش داده است
  • احتمال توقف جنگ در غزه نسبت به گذشته قدری افزایش پیدا کرده است
  • امیرعبداللهیان: احتمال توقف جنگ در غزه افزایش پیدا کرده است | توافقاتی داشتیم که...
  • امیرعبداللهیان: احتمال توقف جنگ در غزه نسبت به گذشته قدری افزایش پیدا کرده است