Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@06:57:26 GMT

تفاوت های دام بافی در انزلی و بوشهر

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۱۲۰۰۲

تفاوت های دام بافی در انزلی و بوشهر

ایسنا/گیلان اگر اهل بندرانزلی باشید و از خانواده صیادان، حتما دام بافی زنان این شهر را دیده اید؛ البته این صنعت دستی که با هنر عجین شده، مغفول مانده است.

ماهیگیری از دیرباز تا به امرزو یکی از مشاغل مردان انزلیچی بوده است و تور ابزاری ضروری برای این حرفه به شمار می رود؛ البته در گذشته دام‌بافی بیشتر توسط بانوان انجام می‌شد و مردان به دل دریا می زدند و تور پهن می‌کردند و نان از آب می گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاطمه رمضانی، یکی از بانوان انزلیچی است که در گفت‌وگو با ایسنا به سابقه دام‌بافی در خانواده‌اش اشاره کرد و گفت: به یاد دارم زمانی که کودک بودم مادربزرگم و بزرگترها دور هم جمع می‌شدند تا تور ببافند و ما دختربچه ها که کوچک بودیم سعی می‌کردیم این هنر دست را یاد بگیریم.

وی با اشاره به اینکه عموما زنان دام می‌بافتند و مردان برای صید به دریا می‌رفتند، افزود: برای بافتن ابتدا «وِوچاری» می‌کردند بعد نخ را دور «چینی» می‌تاباندند تا جایی که روی آن پُر می‌شد؛ سپس چینی را در یک دست و «لاتک» را در دست دیگر می‌گرفتند و بعد نخ دور چینی را به انگشت بزرگ پای خود می‌پیچاندند و بعد از چرخش به دور لاتک دوبار گره می‌زدند و اولین چشمه دام یا تور بافته می‌شد.

وی ادامه داد: آن روزها دام‌بافی فرصتی برای دور هم‌ آمدن زنان فامیل هم بود و تورها را که تند و تند از هم رد می‌کردند تا بافته شود، آوازهای محلی می‌خواندند و چایی و کاکا(شیرینی محلی) می‌خوردند، اما اکنون بانوانی که دام‌بافی می‌کنند به تنهایی در منزل خود و برای سرگرمی به این کار مشغولند و یا به عنوان آب باریکه و کسب درآمد تور می‌گیرند و دام می‌بافند.

به دلیل نوسان برق نتوانستیم دام‌بافی را صنعتی کنیم

رسول داور، مدیرعامل یکی از شرکت های صادرات و واردات تور ماهیگیری در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: هر ساله با توجه به نیاز بازار سفارش داده و تورها را وارد می‌کنیم که تورهای وارداتی به صورت کلافی هستند و در ابتدا باید «ورچین» شوند تا بتوان آنها را برای بافت مورد استفاده قرار داد.

وی افزود: در حال حاضر تعدادی از بانوان محلی برای بافتن تور اعلام آمادگی کرده‌اند و هر موقع کار و سفارش از طرف صیاد داشته باشیم، به آنها اعلام می‌کنیم و تورها را برای بافت دام تحویل می‌دهیم.

این فعال اقتصادی، با بیان اینکه بانوان دام‌باف تحت پوشش اتحادیه خاصی نیستند و معمولا با علاقه شخصی این هنر را از بافندگان قدیمی فرا گرفته‌اند، تصریح کرد: این بانوان به عنوان کمک هزینه‌ای کوچک برای خود این کار را در منزل انجام می‌دهند.

داور ادمه داد: عرض چشمه‌ها که همان شبکه‌های روی تور است با توجه به نیاز صیاد سفارش گرفته و بافته می‌شود که اندازه‌های مختلف دارد از ۴۱ تا ۸۰ ام.دی است که همه این اندازه‌ها با توجه به نوع ماهی که می‌خواهند صید کنند، تعیین می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲۰ سال قبل با همکاری یک شرکت ژاپنی قرار شد دستگاه‌های مورد نیاز برای بافت تور را به انزلی بیاوریم و یک شرکت راه‌اندازی کنیم، گفت: به دلیل نوسان و قطعی برق این منطقه از انجام کار منصرف شدیم، زیرا خمیری که برای تهیه تور آماده می‌شود حساس است و اگر به موقع وارد دستگاه نشود خراب می‌شود.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: همان سال ها کارخانه‌ای در بوشهر بود که تور می‌بافت و صیادان از آنجا خرید می‌کردند و یا از طریق نمایندگی‌هایی که در شهرهای شمالی داشت تور را تهیه می‌کردیم؛ البته این شرکت هم ورشکسته و تعطیل شد.

دام‌ها کفاف یک فصل صید را می‌دهند

داور، با بیان اینکه تورهای ماهیگیری با گره بافته می‌شوند، اضافه کرد: تورهایی که بوشهر می‌زد گره‌های درشت داشت و زیر آب معلوم بود و انگار ماهی‌ها هم آن گره‌ها را می‌دیدند و به سمت آن نمی‌رفتند و در عمل هم ماهی‌های بیشتری در دام تورهای سیمی که گره‌های ریزتری داشتند صید می‌شدند و همین باعث شد که کارخانه فروش نداشته باشد و ورشکست شود.

وی با تاکید بر اینکه قیمت تور وارداتی براساس دلار تعیین می‌شود، تاکید کرد: سال گذشته به دلیل نوسان دلار خیلی ضرر کردیم، اما عده‌ای که قبلا با دلار پایین تور وارد کرده‌ بودند از افزایش یکباره قیمت دلار سود خوبی بردند.

این فعال اقتصادی، تولید شرکت خود را انبوه ندانست و اظهار کرد: باید به دنبال بازاریابی در کشورهای خارجی برویم تا نیازسنجی کنیم و به سمت تولید انبوه برویم تا چیزی برای صادرات داشته باشیم.

داور، با بیان اینکه از ۱۵ سالگی وارد فعالیت ماهیگیری شده و بیش از ۵۰ سال است در امور مربوط به این حوزه فعالیت‌ دارم‌، گفت: در گذشته دام‌ها ضخیم بود و با نخ پنبه تهیه می‌شد که به آن «پیراژ» می‌گفتند؛ البته ماهی در آن زمان زیاد بود و برای صید لازم نبود به عمق زیاد دریا برویم. ضمن اینکه دام‌هایی که با نخ پنبه بافته می‌شد دوام زیادی نداشت و زود از بین می رفت.

وی با اشاره به اینکه معمولا دام‌های خریداری شده کفاف یک فصل صید را می‌دهد، خاطرنشان کرد: فصل صید در این منطقه از اواخر مهر آغاز می شود و تا اواخر فروردین سال بعد ادامه دارد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: تور نباید در آفتاب بماند، زیرا مثل خاکستر پودر می‌شود و بلافاصله بعد از هر بار صید جمع‌آوری شده و به انبار منتقل و در سایه نگهداری می‌شود.

داور، با بیان اینکه این روزها واردات سخت است، گفت: قبلا کارت بازرگانی پنج ساله بود، اما اکنون این کارت‌ها یک ساله شده و برای تمدید مجدد آن باید مفاصاحساب دارایی بگیرم و بیمه و شهرداری بروم و با وجود کرونا، پیدا کردن مسئولان و انجام این کارها واقعا زمان‌بر شده است. قبلا در صورت اتمام کارت بازرگانی امکان استفاده از کارت سایر تجار و همکارانمان وجود داشت که اکنون این امکان نیز وجود ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی دام صید تور بندر انزلي فعال اقتصادی برای بافت دام بافی دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۲۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیابت نوع یک و دو چه تفاوتی با هم دارند؟

دریافت 10 MB

به گزارش همشهری آنلاین، برای درک تفاوت دیابت نوع یک و دو لازم است به چند فاکتور مهم توجه داشت، زیرا آگاهی داشتن از تفاوت دیابت نوع یک و دو به افراد کمک می‌کند تا بهتر و بیشتر بیماری‌شان را کنترل کنند. دیابت نوع یک دیابتی است که فرد در کودکی مبتلا می شود و تا آخر عمر همراه بیمار هست و وابسته به مصرف انسولین است اما دیابت نوع دو که بیشتر در میانسالی اتفاق می افتاد در اثر سبک زندگی نادرست پیش می آید.

کد خبر 849351 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها سلامت قند انسولين خبر مهم بیماری - دیابت

دیگر خبرها

  • ۷۰۰ نفر بیمه شده قالی بافی در سرپل ذهاب فعالیت دارد
  • درخشش زیر نظر مسعود: این مرادی مهارناپذیر
  • فدراسیون فوتبال ۳۵۰ میلیون تومان دیگر به جیب زد!
  • فستیوال بزرگ آرش مال: جشن افتتاحیه‌ای با شکوه در قلب منطقه آزاد انزلی
  • (ویدئو) تفاوت بین بادکش و حجامت
  • دیابت نوع یک و دو چه تفاوتی با هم دارند؟
  • اقدام بشردوستانه سرمربی ملوان در انزلی
  • (ویدئو) تفاوت ورزش ۱۵ دقیقه‌ای با ورزش ۳۰ دقیقه‌ای روی بدن
  • تصادف در جاده رشت - انزلی ۱ کشته و ۳ مصدوم برجای گذاشت
  • عیدی: حیف شد 3 امتیاز از دستمان رفت