Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@08:40:00 GMT

تل شیطان به جاذبه توریستی تبدیل می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۱۲۹۶۸

تل شیطان به جاذبه توریستی تبدیل می‌شود

ایسنا/اصفهان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان، گفت: هم‌اکنون با دو شرکت مذاکراتی انجام داده‌ایم تا این شرکت‌ها در ناحیه تل شیطان سرمایه‌گذاری و این محل را به یک جاذبه توریستی تبدیل کنند.

مهدی مشهدی در گفت‌وگو با ایسنا درباره منطقه "تل شیطان" زواره که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، اظهار کرد: تل شیطان در بخش زواره به عنوان سومین اثر طبیعی شهرستان اردستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تل شیطان چون در پهنه کویر "دق سرخ" قرار گرفته است اطراف آن را محیطی باتلاق مانند فراگرفته است و از زواره که حرکت می‌کنید از دوردست این ناحیه بسیار نزدیک تصور می‌شود و حالتی سراب مانند دارد که به همین دلیل تل شیطان نام گرفته است.

وی افزود: تل شیطان حالت مغناطیسی دارد، به طوری که براده‌های آهنی در این ناحیه جمع می‌شود. در کل شهرستان اردستان هیچ اثر طبیعی به ثبت ملی نرسیده بود که از سال گذشته تا کنون سه اثر طبیعی شهرستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که هشت پرونده دیگر را نیز در نوبت ثبت قرار داده‌ایم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اردستان، تصریح کرد: سال گذشته به دلیل باران‌های بهاری بعد از ۶۰ سال در ناحیه تل شیطان یک دریاچه طبیعی تشکیل شد که این موضوع برای محلی‌ها و کسانی که از بیرون به منطقه می‌آمدند جالب و شگفت‌انگیز بود که این امر نشان می‌دهد در گذشته‌های خیلی دور این ناحیه ابتدا دریا بوده و سپس به دریاچه تبدیل شده که به دلیل کمبود بارش به تدریج به یک دریاچه نمکی تبدیل شده است.

مشهدی با بیان اینکه به ثبت رسیدن یک اثر در آثار ملی تأثیر بسیار زیادی در رسیدگی بیشتر به آن اثر دارد، گفت: هم‌اکنون با دو شرکت مذاکراتی انجام داده‌ایم تا این شرکت‌ها در ناحیه تل شیطان سرمایه‌گذاری و این محل را به یک جاذبه توریستی تبدیل کنند، به طوری که گردشگران زیادی را به خود جذب کند.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۱۱ تا سال ۱۳۹۵ نزدیک به ۶۰ اثر اردستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند، اما در پنج سال گذشته ۳۰ پرونده برای ثبت شدن در آثار ملی به مرکز ارسال شده است که از این تعداد ۲۰ اثر شماره ثبت دریافت کرده‌اند. پرونده‌های استان اصفهان به دلیل پهناور بودن زیاد است به همین دلیل سهم کمی به هر شهرستان برای ثبت اثر می‌رسد. هم‌اکنون نیز ۱۶ پرونده آماده در اردستان داریم تا به تدریج شماره ثبت دریافت کنند.

"تل شیطان" کویری است که با مساحت یک‌هزار و ۳۱۱ کیلومتر مربع و طول ۵۷ کیلومتر در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر زواره در شمال اردستان واقع شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها فهرست آثار ملی شهرستان اردستان تل شیطان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۲۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان

سرهنگ فلاحی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: از سال گذشته حوزه هنری و دفاتر حفظ آثار در شهرستان‌ها فعال شده و قرار است زندگینامه شهدای هر شهرستان توسط جوانان داوطلب در همان شهرستان به تحریر درآید.

وی افزود: سال گذشته ۲۰ عنوان کتابچه چاپ شد که هر کدام اختصاص به یک شهید دارد و به صورت جیبی قابل حمل است.

سرهنگ فلاحی بیان کرد: این کتابچه‌ها شامل زندگینامه، خاطرات و با وصیت نامه شهدا به همراه تعدادی عکس است تا دانش آموز با فضای دفاع مقدس آشنا شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: در مدارس هر شهرستان، کتابچه‌ها توزیع می‌شود تا دانش آموز قهرمانان خود را بشناسند.

سرهنگ فلاحی با بیان اینکه در حوزه تولید کتاب قلم و تجربه نویسندگان مهم اند، افزود: در خراسان جنوبی از نظر نویسنده توانمند مشکل داریم، به همین منظور با کمک دستگاه‌های هنری و برگزاری کارگاه در تقویت قلم نویسندگان تلاش خواهیم کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: در حال حاضر ۱۵۶ نویسنده در حوزه دفاع مقدس داریم که ۲۳ نفرشان فعال اند و کتاب‌ها در حوزه‌های کودک، نوجوان، موسیقی، تئاتر، رمان، کتاب شعر، تاریخ شفاهی، خاطره، داستان و کتاب‌های اسنادی تالیف می‌شوند.

سرهنگ فلاحی گفت: در نمایشگاه کتاب که قرار است از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در تهران برگزار شود به صورت حضوری و میدانی شرکت خواهیم کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • یادواره شهدای کارگر مازندران برگزار شد
  • فرمانداری نائین به فرمانداری ویژه تبدیل شد
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان
  • مسوولان در نشر و چاپ کتاب نویسندگان را حمایت کنند
  • رویش دشت شقایق در اردستان
  • پرونده ٢ شهرستان استان یزد در حال پیگیری برای تبدیل به فرمانداری ویژه
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر