Web Analytics Made Easy - Statcounter

به  گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «میچ مک‌کانل» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا روز جمعه از دولت این کشور درخواست کرد حملاتی هوایی علیه مواضع طالبان انجام دهد.

به نوشته نشریه «نیوز ویک»، مک‌کانل پس از تماسی تلفنی با سفیر آمریکا در کابل گفت، این حملات هوایی برای جلوگیری از «چیرگی» گروه طالبان بر کابل امری ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سناتور ارشد جمهوری‌خواه افزود:‌ «این سقوط سریع نه‌تنها قابل پیش‌بینی بود، بلکه از قبل دیده شده بود. رئیس جمهور و تیم او عملاً بر خلاف رویکردی مسئولانه‌تر برای محافظت از منافع امنیت ملی و شرکای افغان ما تصمیم گرفتند».

مک‌کانل افزود: «با این وجود هنوز برای ممانعت از چیرگی طالبان بر کابل دیر نشده است. دولت باید با حملات هوایی، پیشروی طالبان را منکوب کند و پشتیبانی حیاتی را برای نیروهای دفاع ملی افغانستان و نیروهای امنیتی که در حال دفاع از کابل هستند، فراهم سازند و از سقوط ظاهراً حتمی این شهر جلوگیری کنند».

در پی پیشروی سریع نیروهای طالبان، آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند سه هزار نیروی نظامی را به فرودگاه کابل می‌فرستند تا امنیت شهروندان آمریکایی و کارکنان سفارت آمریکا را تضمین کنند.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ضمن ابراز نگرانی از سرعت پیشروی طالبان گفت: «اولین مسئولیت ما همواره محافظت از ایمنی و امنیت شهروندانمان در افغانستان و دیگر نقاط جهان است».

او مدعی شد: «قرار نیست [افغانستان] را ترک کنیم. قرار نیست تخلیه‌ای صورت گیرد. این یک خروج تمام‌عیار نیست بلکه کاهش ابعاد حضور غیرنظامی ما است».

با این حال نشریه آمریکایی پالتیکو نوشته، منابعی خبر داده‌اند که با نزدیک شدن طالبان به کابل، آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای تعطیلی کامل سفارت خود است.

این نشریه نوشت، حملات گسترده طالبان باعث به زانو در آمدن دولت افغانستان شده است و پنتاگون در حال برنامه‌ریزی برای خروج کامل هیئت آمریکایی از کابل است.

مک‌کانل پیش‌تر نیز در بیانیه‌ای سیاست بایدن در قبال افغانستان را بی‌ملاحظه و عاری از مسئولیت خواند و افزود اگر دولت برای فرستاندن نیروهای بیشتر در حمایت از نیروهای افغانستانی اقدام نکند، سفارت ایالات متحده در کابل ممکن است به دست گروه‌های شورشی بیفتد. 

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه گفته ۳۰۰۰ نظامی ارتش آمریکا طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده در کابل مستقر خواهند شد.

او  تأکید کرده استقرار این نیروها موقت خواهد بود و مأموریت آنها تنها بر کمک به کاهش نیروهای سفارت و تسریع روند صدور روادید برای مترجمان افغانستانی و دیگران است و واشنگتن قصد ندارد بار دیگر در جنگ مداخله کند.

پیش از این روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» به نقل از مقام‌های آگاه کنونی و پیشین آمریکا گزارش داد دولت بایدن خود را برای سقوط کابل پایتخت افغانستان بسیار زودتر از آنچه چند هفته پیش بیم آن می‌رفت، آماده می‌کند.

واشنگتن پست به نقل از یکی از این مقام‌ها افزود ارتش آمریکا در حال حاضر ارزیابی می‌کند سقوط ممکن است ظرف ۹۰ روز رخ دهد، در حالی که برخی می‌گویند ممکن است ظرف یک ماه این اتفاق بیفتد.

با این حال، جو بایدن تاکید دارد که تصمیمش درباره خروج نظامیان آمریکایی جای بحث ندارد و گفته به رغم عملکرد نظامی ضعیف نیروهای افغانستانی او از تصمیم برای پایان دادن به حضور نظامی ۲۰ ساله در افغانستان پشیمان نیست و با توجه به پیشروی‌های طالبان قصد تجدیدنظر در برنامه خروج ندارد. 

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: سنای آمریکا طالبان حملات هوایی کابل میچ مک کانل رهبر جمهوری خواهان سنای آمریکا مک کانل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۴۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحلیل اندیشکده آمریکایی از توان پهپادی و موشکی ایران

اندیشکده شورای آتلانتیک معتقد است حمله بی‌سابقه ۱۴ آوریل ایران به خاک اسرائیل یک تیر هشدار بود و نشان می‌دهد که تهران به رغم نداشتن نیروی هوایی مدرن توانایی ضربه زدن به اسرائیل را دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اندیشکده شورای آتلانتیک در یکی از تازه‌ترین تحلیل‌های خود در مورد واکنش نظامی هفته گذشته تهران با بیان اینکه روزگاری ایران در عرصه صنعت نظامی هوایی ضعیف بود اما اکنون پیشرفت چشمگیری داشته و در اوج به سر می‌برد نوشت: حمله بی‌سابقه ۱۴ آوریل ایران به اسرائیل یک تیر اخطار بود. این واکنش نشان می‌دهد که تهران به‌رغم نداشتن نیروی هوایی مدرن ظرفیت بالقوه‌ای برای ضربه زدن به اسرائیل و مقابله با برتری هوایی آن را دارد.

این اتاق فکر آمریکایی در ادامه آورده است حمله مستقیم هوایی ایران به خاک اسرائیل نقطه عطفی در شرایط امنیتی رو به وخامت منطقه بود. اگرچه حمله اخیر نکته جدیدی را در مورد توانایی‌های نظامی ایران فاش نکرد اما ظرفیت‌های خطرناک ایران در بهره برداری از فقدان عمق استراتژیک اسرائیل را نشان داد.

این گزارش با بیان اینکه حمله ایران، اسرائیل را به تجدیدنظر در محاسباتش در مورد ایران وادار می‌کند، افزود: برخی تحلیلگران سیاست خارجی، نوع واکنش ایران در پاسخ دادن به حمله اسرائیل به کنسولگری در دمشق را دارای بازخوردهای منفی برای تهران توصیف می‌کردند اما جمهوری اسلامی و رهبر آن آیت الله علی خامنه‌ای این امر را از دیدگاهی متفاوت مشاهده و ارزیابی می‌کردند.

نویسنده گزارش با تکرار ادعاهای رسانه‌های صهیونیست در مورد مقابله و همکاری غرب در کنار اسرائیل با موشک‌ها و پهپادهای ایرانی مدعی شد که حمله ایران آسیب زیرساختی قابل توجهی را به دنبال نداشت. با این حال شورای آتلانتیک با بیان اینکه ممکن است همه این اقدامات از روی برنامه‌ریزی انجام شده باشد، اذعان کرد اگر سه هزار یا ۳۰ هزار موشک و پهپاد بدون اخطار قبلی به سمت اسرائیل پرتاب شوند، مقابله با آن‌ها بسیار سخت خواهد بود.

این در حالی است که بر اساس برخی اطلاعات، گفته می‌شود حزب الله لبنان که اصلی‌ترین متحد ایران است، زرادخانه‌ای متشکل از ۱۵۰ هزار راکت و موشک در اختیار دارد.

این مرکز پژوهشی آمریکا، نیروی هوایی را پاشنه آشیل امنیتی ایران از زمان جنگ هشت ساله ایران و عراق (۱۹۸۰-۱۹۸۸) دانست و اعلام کرد که پس از آن جنگ، ایران برای تقویت توان هوایی خود تلاش کرد و در کنار آن بخش عمده‌ای از منابع خود را در زمینه توسعه برنامه موشکی بالستیک و پهپاد رزمی سرمایه گذاری کرد. ایران به دلیل آنکه سال‌ها با محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل درگیر بود، پیوسته سعی کرد تا برد و دقت موشک و پهپادهای خود را افزایش دهد و در این مسیر موفق شد قابلیت موشکی و پهپادی خود را به این سطح بالا ارتقا دهد.

کد خبر 748161

دیگر خبرها

  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • هشدار صنعا به آمریکا درباره هرگونه حماقت علیه یمن
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • تحلیل اندیشکده آمریکایی از توان پهپادی و موشکی ایران
  • بیانیه ارتش یمن درباره حمله به پهپاد آمریکایی و یک کشتی انگلیسی