رویداد کربلا در ید قدرت ولیّ خدا به سرانجام مطلوب رسید / پیادهروی اربعین در امتداد برنامههای حسینی است
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۱۴۹۸۲
کارشناس مذهبی میگوید دینی که حیاتگر بود، دینی که از عرب جاهلیت در طول عمر شریف پیامبر و بعد از آن، فرهنگ بسیار زیبایی ساخته بود، در زمان اباعبدالله به همان دوران جاهلیت بازگشت. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، امام، خلیفه و مجرای خداییِ خداوند و برنامههای الهی در بستر کل عالم و آدم است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با این مقدمه درمییابیم کل ماجرای کربلا و عاشورا توسط امام حسین علیهالسلام مدیریت شد و از این منظر قیام حسینی نه یک رویداد صرفاً تاریخی بلکه رویدادی فراتر از تاریخ و برنامهای هدفمند برای پیشبرد اهداف الهی است؛ ماجرای تلخی که به دنبال سدّ سقیفه رقم خورد و بنا شد با ریخته شدن خون امام حسین یا «ثار الله»، نَقب و شکافی در دیوارۀ این سد ایجاد شود تا نور ولایت مجدداً بر قلوب پاکطینتان و محبان عترت بتابد. پس از ماجرای سقیفه بود که امت اسلام به دنبال سیاستهای حاکمان دستنشانده، از سنتهای نبوی بازگشتند و امت را بهسوی انحطاط سوق دادند. این انحطاط تا جایی پیش رفت که از همان آغازین لحظات رحلت رسول خدا، اهانت بر خلیفۀ بر حق پیامبر را بر خود روا دانستند و با سناریوهایی مثل منع کتابت و نقل حدیث، فضائل عترت را پوشاندند تا حدی که تا زمان امام حسین علیهالسلام عمدۀ امت اسلام با خاندان پیامبر و امامان بر حق، آشنایی نداشتند. معاویه در رأس افراد خبیثی بود که با تبلیغات رسانهای خود و جعل حدیث علیه امیرالمؤمنین و خاندان عترت، بر آتش این فتنه میدمید تا اینکه مقدمات واقعۀ عاشورا فراهم شد.
حال، امتی که به واسطۀ مکر برخی زمامداران، از ارزشهای دینی و عترت پیامبر و ائمۀ خویش فاصله گرفتند، نیاز به تلنگر دارد تا بار دیگر در مسیر برنامههای الهی قرار گیرد. این برنامه جز با مدیریت امام منسوب از جانب خدا که واجد علم لدنّی است، امکانپذیر نیست.
حجتالاسلام سعیدیآریا، کارشناس مذهبی در گفتوگو با تسنیم دربارۀ عملکرد امام حسین در احیای دین میگوید: اینکه امام حسین درصدد احیای دین پیامبر برآمد، یعنی قصد داشت بار دیگر اثرگذاری آن را احیا کند. زمامداران، به واسطۀ تغییر دادن ارزشهای دینی، چیزی از آن باقی نگذاشتند؛ دینی که حیاتگر بود؛ دینی که از عرب جاهلیت در طول عمر شریف پیامبر و بعد از آن، فرهنگ بسیار زیبایی ساخته بود، در زمان اباعبدالله به همان دوران جاهلیت بازگشت و کار را به جایی رساندند که دین نبوی دستخوش تغییر و تحریف قرار گرفت. امام حسین علیهالسلام قیام کرد تا به این دین دوباره حیات ببخشد و آن را احیاء کند.
وی افزود: احیاء جایی معنا میدهد که اِماته وجود داشته باشد، حیات و موت در مقابل هم هستند؛ یعنی اماتهای در دین رسولالله ایجاد شده بود؛ لذا امام حسین علیهالسلام هیچگاه نفرمود دین جدیدی میخواهم ارائه دهم بلکه قصد احیای دوبارۀ آن را دارم. از این منظر کل ماجرای قیام و رویداد کربلا تحت اشراف و مدیریت ولیّ خدا بود. این اتفاق، عملاً در طول تاریخ پس از کربلا رخ داد و تا اکنون ادامه دارد و اربعین حسینی بزرگترین دلیل پیروزی این قیام و در امتداد کاروان حسینی است.
تکیه تسنیم| حائریزاده از سه رکن اساسی تربیت عبدالله بن حسن میگویدانتهایپیام/منبع: تسنیم
کلیدواژه: حسینیه تسنیم امام حسین ع حسینیه تسنیم امام حسین ع امام حسین علیه السلام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۴۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین نواب در بازدید از نمایشگاه «درآستان بقیع» در حرم مطهر رضوی، با اشاره به مظلومیت بقیع و شناخت ناکافی جامعه از این گنجینه بزرگ جهان اسلام، گفت: مظلومیت بقیع در این است که نگذاشتهاند بقیع به درستی به جامعه معرفی شود و ما باید بقیع را آنگونهکه هست به جامعه بشناسانیم..
وی افزود: تخریب قبور بقیع ظلمی بزرگتر از نشناختن شخصیتهای مدفون در آن است.
تماینده ولی فقیه در حج و زیارت با بیان اینکه شخصیتهای بزرگی در بقیع مدفون هستند که در هیچ جای دیگر عالم یافت نمیشوند، افزود: «چهار امام معصوم، فاطمه بنت اسد، دختران پیامبر، همسران پیامبر، مادر علی علیه السلام، مادر جناب عباس، اصحاب ائمه، فرزندان امامان و همسران ائمه همگی در بقیع آرمیدهاند.»
حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به برخی از شخصیتهای برجسته مدفون در بقیع گفت: «حسین اصغر، یکی از فرزندان امام سجاد (ع)، محمد حنفیه، اسماعیل عباس عموی پیامبر، اسماعیل فرزند امام صادق (ع) و تعدادی از شهدای احد در بقیع مدفون هستند.»
وی در ادامه با اشاره به نمایشگاه «در آستان بقیع» در حرم مطهر رضوی گفت: «این نمایشگاه در نوع خود کار بسیار خوبی است و باید در کارهایی که انجام میدهیم، جنبهها و تاثیر واقعی مدنظر باشد.»
رئیس بعثه مقام معظم رهبری با بیان اینکه هدف از برگزاری این نمایشگاه مظلومنمایی نیست، افزود: «ما به دنبال این هستیم که شخصیتهای بزرگ مدفون در بقیع را به جامعه بشناسانیم و از آنها الهام بگیریم.»
حجت الاسلام نواب از آستان قدس رضوی، بعثه خراسان، روایتگران، و همه کسانی که در برگزاری این نمایشگاه نقش داشتند، قدردانی کرد.
این نمایشگاه تا پایان ماه شوال مصادف با بیستم اردیبهشت در صحن غدیر حرم مطهر رضوی برپا خواهد بود.