Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اکالا، مربای گل محمدی نوعی مربای بسیار خوش عطر و خوشطعم تبریزی است که اگر آن را امتحان کرده باشید، می‌دانید که چه عطر و طعم بی نظیری دارد. این مربا که یکی از مرباهای پرطرفدار در منطقه آذربایجان است به «قیزیل گول موراباسی» معروف است. مربای گل محمدی را هم با گل محمدی تازه و هم با گل محمدی خشک شده می توان درست کرد که روش هر کدام متفاوت از هم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خواص گل محمدی و روش‌های استفاده از آن مواد لازم مربای گل محمدی

گلبرگ گل محمدی  ۲ لیوان پر و فشرده ( گل محمدی خرد شده و آماده برای مربا)
شکر    ۶ لیوان
آب    ۳ لیوان
جوهر لیمو  یک چهارم قاشق چایخوری
مواد لازم مربای گل محمدی

طریقه انتخاب گلبرگ گل محمدی

قبل از شروع به آموزش مربای گل محمدی لازم به ذکر است که این مربا با گل‌های منطقه آذربایجان تهیه و آموزش داده می‌شود که این گل‌ها هیچ گونه تلخی ندارند و نیازی به گرفتن تلخی نیست. گل‌های محمدی مناطق کویری و خشک تلخ هستن و نمی‌توان با آنها مربا درست کرد و باید چند بار جوشیده شوند تا تلخی‌شان گرفته شود که در آن صورت هم عطری برای مربا باقی نمی‌ماند. اما گل‌های منطقه آذربایجان و در کل مناطق کوهستانی تلخی ندارند بنابراین اگه از تلخی نداشتند گل‌های محمدی‌تان مطمئن هستیند از این روش برای پختن مربا استفاده کنید.

برای تست گل‌ها می‌توانید چند عدد گلبرگ را به صورت خام بجوید اگر هیچ‌گونه تلخی نداشت برای مربا مناسب است. همچنین از گل‌هایی که گلبرگ‌های صورتی دارند استفاده کنید چون گلبرگ‌های رز (کلی شبیه گل محمدی ولی با رنگ تیره‌تر و قرمز) که به رنگ قرمز، تلخ و مسهل هستند. خب حالا اگر گلبرگ‌هایتان مورد تایید است در ادامه طرز تهیه مربا را بخوانید.

طرز آماده شدن گلبرگ گل محمدی

گلبرگ‌ها رو با آب بشویید و روی پارچه پهن کنید تا کاملا خشک بشن و آب اضافیشون بره.

گلبرگ‌های گل محمدی رو میتونید به صورت خرد شده یا درسته استفاده کنید اگه دوست دارید گلبرگ‌ها درسته باشن فقط با قیچی قسمت انتهایی و سفید رنگ گل‌ها رو جدا کنید و برای روش دوم با قیچی قسمت‌های صورتی گل محمدی رو ریز خرد کنید؛ توجه کنید که مربا با گل محمدی تازه کمی زیر دندون میاد برعکس مربا با گل محمدی خشک البته این حالت به صورتی نیست که آزار دهنده باشه اما هر چه اندازه گل محمدی درشت تر باشه زیر دندون حس شدن هم بیشتره پس برای انتخاب سایز خرد کردن گل‌ها به این مورد هم توجه کنید.

طرز تهیه مربا گل محمدی

۱- آب رو داخل قابلمه بریزین و روی حرارت متوسط قرار بدین تا به جوش بیاد و بعد جوهر لیمو رو به آب در حال جوش اضافه کنید (سعی کنید حتما از جوهر لیمو استفاده کنید و اون رو با آبلیمو جایگزین نکنید چون جوهرلیمو علاوه بر اینکه از شکرک زدن مربا جلو گیری میکنه با تجزیه رنگ گل‌ها رنگ طبیعی و زیبایی به مربا میده).

۲- شکر رو به آب اضافه کنید. اجازه بدین روی حرارت متوسط بمونه و دونه های شکر کاملاً حل بشن و شیره شفاف بشه و شروع به جوشیدن بکنه.

۳- حالا حرارت رو کم کنید و اجازه بدین با حرارت ملایم بجوشه تا به قوام برسه و اگه شیره در حال جوشیدن به دیواره‌های ظرف پاشید حتما با قلموی آغشته به آبلیمو دیواره‌های ظرف رو تمیز کنید چون این ذره‌ها باعث ایجاد شکرک در مربا میشن ( اگه قلمو ندارین پارچه نخی تمیزی رو به آبلیمو آغشته کنید و کناره های ظرف رو با پارچه تمیز کنید).

در این فاصله تا شیره به قوام میرسه گلبرگ‌های خرد شده رو داخل تابه‌ای بریزین.

۴- و روی حرارت کم به مدت دو دقیقه تفت بدین (حتما به زمان توجه کنید) تا حجم گلبرگ‌ها کم بشه و بعد از روی حرارت بردارین و یک لیوان آب جوش به گلبرگ‌ها اضافه کنید و در تابه رو بذارین تا عطر گل‌ها بیرون بیاد و حدود بیست دقیقه زمان بدین تا داخل تابه در بسته بمونه (از کم شدن رنگ گلبرگ‌ها نترسین موقع اضافه کردن گلبرگ‌ها به شیره رنگشون برمی‌گرده)

وقتی شیره به قوام رسید (برای چک کردن اینکه به قوام رسیده یا نه چند قطره از شیره رو ما بین دو انگشت تست کنید اگه حالت چسبنده و کشسانی داشت و آبکی نبود یعنی به قوام رسیده و یا اینکه یک قاشق از شیره رو داخل نعلبکی بریزین و داخل یخچال بذارین تا خنک بشه و بعد نعلبکی رو توی دست به حالت مایل کمی بچرخونین و به حرکت شیره نگاه کنید اگه آبکی نبود و آروم حرکت میکرد و غلظت داشت یعنی به قوام رسیده (توجه کنید که اگه مربا بیش از حد به قوام برسه حتما شکرک میزنه پس به میزان قوام رسیدن اون دقت کنید که مناسب باشه)

۵- گلبرگ‌ها رو به شیره اضافه و مخلوط کنید و اجازه بدین حدود شش الی هشت دقیقه روی حرارت بمونه (از زمان اضافه کردن گلبرگ ها حتما زمان بگیرین) چون اگه بیشتر روی حرارت بمونه مربا تلخ میشه در حالت کلی تلخ شدن مربا دو علت داره یکیش تلخ بودن خود گل ها و یکی زیاد جوشوندن گل ها.

بعد از طی این زمان حرارت رو خاموش کنید و در قابلمه رو به همراه دم کنی روی قابلمه قرار بدین.

۶- داخل ظرفی آب سرد و یخ بریزین و بعد از خاموش کردن حرارت و گذاشتن در ظرف، قابلمه رو بلافاصله داخل آب یخ قرار بدین تا شوک حرارتی به مربا وارد بشه حدود پنج دقیقه داخل آب یخ بمونه و بعد خارج کنید و اجازه بدین تا زمان خنک شدن کامل با در بسته به همراه دم کنی بمونه.

استفاده از دم‌کنی باعث میشه عطر مربا حفظ بشه و داخل مربا باقی بمونه و همینطور از عرق کردن و ریختن آب داخل مربا جلوگیری میکنه و رطوبت اضافی رو میگیره. شوک حرارتی باعث میشه مربا خوشرنگ‌تر بشه و رنگ مربا تیره نشه و باعث بیرون اومدن رنگ گل‌ها میشه.

۷- بعد از خنک شدن مربا رو داخل ظرف شیشه ای بریزین و در یخچال یا فریزر نگهداری کنید.

نکات کلیدی تهیه مربای گل محمدی (گل سرخ)

این مربا رو به صورت ساده یا همراه با گردو میتونید سرو کنید. همچنین میتونید از گردوی نگینی داخل خود مربا هم استفاده کنید در این صورت میتونید بعد از شوک دادن به مربا گردوی نگینی رو به مربا اضافه کنید و اجازه بدین با در بسته به همراه دمکنی خنک بشه.

بعضا از گلاب و هل و رنگ خوراکی هم داخل مربا استفاده میکنن اما مربای خوش عطر و خوشرنگ نیازی به استفاده از رنگ دهنده و طعم دهنده نداره و من هم استفاده نکردم.

بهتر است برای خوشرنگ شدن مربااز قابلمه مسی استفاده کنید اما اگه به قابلمه مسی دسترسی نداشتین میتونین از قابلمه معمولی هم استفاده کنید.

کد خبر 620765 برچسب‌ها آشپزی - دستور پخت مربا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آشپزی دستور پخت مربا مربای گل محمدی استفاده کنید گل محمدی اضافه کنید روی حرارت توجه کنید تهیه مربا گلبرگ ها شدن مربا رو داخل رنگ گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۵۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین خبرها از سیلاب زیرکوه/کنکوری ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند

محمدعلی آخوندی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره سیلاب ۲۴ ساعت گذشته در برخی از روستاهای شهرستان زیرکوه اظهار کرد: یکی از نکات بسیار مهم در سیلاب ۲۴ ساعت گذشته به ویژه در روستای نوده تخلیه به موقع این روستا بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: اگر شب گذشته این روستا به موقع تخلیه نمی‌شد جان اعضای حدود ۷۰ خانوار در خطر بود که باید این نکته را مد نظر قرار داد.

آخوندی با اشاره به اینکه ۱۶ تیم امدادی هلال احمر خراسان جنوبی آماده کمک به سیل زدگان هستند، بیان کرد: ماشین آلات مورد نیاز نیز به منطقه آورده شده است و از ارتش و سپاه نیز به میدان آمده‌اند.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که برخی از جوانان منطقه سیل زده امروز کنکور داشته‌اند که با کمک ارتش و با استفاده از ماشین آلان سنگین این عزیزان را به مراکز آزمون کنکور رسانده‌ایم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه نقطه اصلی سیل شهر حاجی آباد بوده است، گفت: روستاهایی چون محمد آباد، نوده، بمرود و کلاته نو تحت تأثیر سیلاب قرار گرفتند.

آخوندی با اشاره به اینکه باران همچنان ادامه دارد، گفت: نکته اصلی این است که تا فروکش نکردن باران‌های شدید نمی‌توانیم ارزیابی دقیقی از خسارت‌ها داشته باشیم.

وی یادآور شد: خوشبختانه با تلاش مستمر امدادگران و توکل به خداوند سیلاب خسارت جانی نداشته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی یادآور شد: تمامی ادارات شهرستان زیرکوه به جز دستگاه‌های خدمات رسان در شهرستان زیرکوه تعطیل است.

کد خبر 6088267

دیگر خبرها

  • بازیگر کلیدی سریال نون خ از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد
  • نقش کلیدی صندوق‌های سرمایه گذاری بازار سرمایه در جمع‌آوری نقدینگی‌های بلاتکلیف
  • مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان بر نقش کلیدی طبقه کارگر در رونق اقتصادی تاکید کرد
  • ۵ نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • بازیگر کلیدی سریال نون خ از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد  + عکس
  • سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی
  • آخرین خبرها از سیلاب زیرکوه/کنکوری ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند
  • طرز تهیه کباب ترش تابه‌ای، یک غذای فوق‌العاده خوشمزه