Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - با شدت گرفتن بیماری کرونا در استان فارس و افزایش شمار مبتلایان رئیس دانشگاه علوم پزشکی  شیراز از معضل کمبود تخت‌های مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  شیراز، حدود یک‌سال و نیم از شیوع بیماری کرونا در ایران و به‌تبع آن استان فارس می‌گذرد، روزهای زیادی گذشته، سختی‌های زیادی پشت سر گذاشته شده، خانواده‌های بسیاری داغدار شدند، بسیاری از کادر درمان در راه شهید شدند اما هنوز کرونا ادامه دارد و عده‌ای که هر شرایطی را ساده می‌انگارند و بیخیال کرونا، دورهمی و مهمانی‌های خانوادگی دارند، یا به سفر می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

همین دست رفتارها در کنار برخی بی‌تدبیری‌های دولت و روند ناقص و کند واکسیناسیون سبب شده تا امروز کرونا ادامه پیدا کرده و این روزها که اوج موج پنجم را می‌گذراند، سهمگین‌تر از همیشه باشد به‌گونه‌ای که اعلام جدید وضعیت رنگ‌بندی در استان‌های مختلف نشان از یک بحران فراگیر دارد، اغلب استان‌های کشور یکپارچه قرمز شده‌اند که نشانگر خوبی به لحاظ وضعیت گسترش بیماری نیست. 

در حال حاضر 33 شهرستان استان فارس در وضعیت پرخطر یا قرمز قرار گرفته که این موضوع در کنار افزایش مبتلایان و جان‌باختگان به ویژه کاهش سن فوتی‌ها وضعیت را در یک حالت اضطرار قرار داده است و دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز این موضوع را بارها بیان کرده است.

براساس گزارش‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز روزانه بیش از 600 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری در بیمارستان‌های استان بستری می‌شوند که سبب شده نه تنها ظرفیت بیمارستان‌های مرجع کرونا بلکه ظرفیت بیمارستان‌های پشتیبان هم تکمیل شود.

کار در استان فارس تا جایی پیش رفته که حتی یکی از سالن‌های تئاتر شهر شیراز نیز برای امر درمان بیماران کرونایی اختصاص یافته است که در این یک سال و اندی که از شیوع کرونا می‌گذرد امری عجیب بوده است. 

در همین راستا مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی  شیراز در نشست ستاد مدیریت بیماری کووید 19 در این دانشگاه از معضل کمبود تخت‌های مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها خبر داد. به گفته وی این در حالی است که از آغاز موج پنجم کرونا تاکنون، بیش از 1400 تخت جدید شامل 1239 تخت عادی و 167 تخت مراقبت‌های ویژه به بخش‌های کرونا اختصاص یافته است. 

این موضوع در کنار بستری روزانه بیش از 600 نفر در بیمارستان‌های استان به دلیل کرونا امری عجیب نیست و نشان از یک وضعیت فوق بحرانی در استان فارس خبر می‌دهد که تنها چاره آن رعایت بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی و پرهیز از حضور در تجمعات از سوی مردم است. 

البته لطفی از پیگیری برای اختصاص تخت از بیمارستان‌های خصوصی و غیردولتی استان به پذیرش بیماران کرونایی خبر داده که طی هفته‌های اخیر به صورت جدی دنبال شده و می‌شود. 

باز هم تعطیلات کرونایی؛ ممنوعیت تردد واقعا اجرا می‌شود؟فرمانده سپاه استان کرمان: ترک فعل در اجرای طرح شهید سلیمانی مقابله با کرونا از هیچ کسی پذیرفته نیستاستاندار کرمان: استان کرمان در آستانه وضعیت فوق بحرانی کرونا قرار دارد

این وضعیت در جنوب فارس با وضعیت به مراتب شدیدتر روبه‌رو است به گونه‌ای که حامد هاشمی، معاون دانشکده علوم پزشکی لارستان از وجود  18 منطقه فوق‌قرمز، 5 منطقه قرمز و 6 منطقه نارنجی در این شهرستان خبر داده که به معنای یک فاجعه در جنوب استان است. 

به گفته وی موارد کشف شده، کمتر از نیمی از موارد واقعی ابتلا در جامعه است و بسیاری از موارد جهت نمونه گیری و بیماریابی قطعی مراجعه نکرده‌اند بنابراین تخمین زده می‌شود که بیش از 2000 مورد ابتلای جدید درهفته پیش بروز کرده است.

در این میان تسریع در امر واکسیناسیون می‌تواند تا حدود زیادی این شرایط را کنترل کند که عبدالرسول همتی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با تسنیم در این باره اظهار داشت: در حال حاضر کسانی که دوز اول واکسن را دریافت کردند، باید برای تزریق دوز دوم مراجعه کنند. 

وی در پاسخ به این سوال که بسیاری از افراد برای دریافت واکسن ثبت نام کرده اما یا پیامکی دریافت نکردند یا اینکه بعد از مراجعه اعلام شده که دوز اول تزریق نمی‌شود، گفت: در روزهای آتی محموله جدید واکسن وارد شده و دوز نخست گروه‌های باقی مانده و هدف انجام می‌شود. 

همتی همچنین درباره واکسن گروه‌هایی مانند سیستم حمل‌ونقل و مشکلاتی که پرسنل این سیستم برای ثبت نام داشتند، افزود: کسانی که در فهرست گروه‌های هدف قرار دارند و از سوی وزارتخانه لیست آنها اعلام شده نیاز به ثبت نام در سامانه ندارند و براساس نوبت به آنها واکسن تزریق می‌شود. 

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز فردا ادامه واکسیناسیون رانندگان تاکسی انجام می‌شود و دیگر افراد این سیستم نیز به همین نحو و به ترتیب واکسینه می‌شوند. 

با توجه به شیوع موج پنجم کرونا موسوم به دلتا، این موضوع لزوم اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شست و شوی مرتب دست‌ها و به ویژه پرهیز از حضور در تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی و سفرهای غیرضروری را بیشتر می‌کند.

همچنین تاکید همه مسئولان بر خودداری از سفرهای غیرضروری به ویژه سفر به شهرستان‌های با وضعیت قرمز است که البته از سوی بخش زیادی از مردم رعایت می‌شود اما باید همه در این زمینه مشارکت کنند.

انتهای پیام/424/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی شیراز مراقبت های ویژه بیمارستان ها استان فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۵۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسمومیت ۲۹ پزشک با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز | یک پزشک زن فوت کرد و یک پزشک دیگر در کما

به گزارش همشهری آنلاین،‌اخبار غیررسمی حاکی از آن است که چند پزشک دچار نارسایی کلیوی شده‌اند. یک پزشک زن تاکنون فوت شده و یک پزشک دیگر به کما رفته است.

دو منبع آگاه در گفت‌وگو با فارس صحت این خبر را تایید کرده و گفتند: عامل فروش این مشروبات الکلی دست‌ساز دستگیر شده است.

کد خبر 847908 منبع: فارس برچسب‌ها خبر مهم مسمومیت پزشکی

دیگر خبرها

  • مسمومیت ۲۹ پزشک با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز | یک پزشک زن فوت کرد و یک پزشک دیگر در کما
  • پیگیری ویژه شورای شهر مشهد برای رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم رضوی
  • استمرار روند کاهشی تورم و قیمت ارز نیازمند مراقبت جدی است
  • تلاش برای اتمام خط ۲ مترو شیراز تا ۲ سال آینده / مشکل اصلی، کمبود واگن است
  • مزایای بیمارستان سیار در موقعیت های بحرانی و اضطراری
  • بارش‌های رگباری و بهاری از بعد از ظهر امروز در فارس
  • شهر صدرا کمبود مدرسه دارد/ آماده استقرار ادارات مختلف هستیم
  • نیویورک‌تایمز: سیستم پزشکی غزه در آستانه فروپاشی است
  • وضعیت سرخ صلیب سرخ در غزه
  • بدون همکاری شهروندان معضل سگ‌های ولگرد حل نمی‌شود