Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- سخنگوی گروه طالبان اعلام کرد که افراد این گروه شهر "شرنه" مرکز استان پکتیکا را بطور کامل تصرف کرده و اکنون استانداری، فرماندهی پلیس و شهر در کنترل آنها قرار دارد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان، روز شنبه در پیامی توئیتری خاطرنشان کرد که افراد این گروه لحظات پیش توانستند با تصرف شهر "شرنه" مرکز استان پکتیکا، مقر نیروهای امنیت ملی این شهر را پاکسازی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گروه طالبان تا کنون مراکز استان های نیمروز، هرات، فراه، بادغیس، بدخشان، تخار، سمنگان، غور، بغلان، جوزجان، قندوز، سرپل، اورزگان، هلنمد، قندهار، لوگر، غزنی و زابل را تصرف کرده است.
همچنین گفته می‌شود؛ شهرستان‌های «اشترلی» و «خدیر» از توابع استان دایکندی در مرکز افغانستان دیشب و صبح امروز به دست طالبان افتاد.
شهرستان اشترلی زادگاه سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان است.
مرکز استان دایکندی هنوز در دست طالبان است.
همچنین گزارش‌ها از سقوط شهرستان «کران و منجان» آخرین شهرستان تحت کنترل دولت افغانستان در استان بدخشان به دست طالبان حکایت دارد.
هم اکنون طالبان حدود دویست شهرستان و مراکز 19 استان از 34 استان افغانستان را در کنترل خود دارد.
دولت و ارتش افغانستان همچنان تلاش می‌کنند با طالبان مقابله کند، اما نتوانسته اند مانع پیشروی سریع طالبان شوند.
همزمان با پیشروی طالبان در استان‌های شرقی افغانستان، مسئولان محلی از دفع حملات طالبان به شهر‌های مزارشریف و میمنه در شمال این کشور خبرداده و گفته اند در درگیری‌ها در حومه شهر میمنه 27 نفر از طالبان کشته شدند.
همچنین مارشال دوستم مارشال فعلی افغانستان و عطامحمد نور رئیس شاخه حزب جمعیت اسلامی افغانستان به همراه نیرو‌های خود به شدت از شهر مزارشریف دفاع می‌کنند و مسئولیت فرماندهی نیرو‌های مردمی در شمال افغانستان را عطامحمد نور برعهده دارد.
عطامحمدنور تاکید کرد: اجازه نمی‌دهد طالبان بر شهر‌مزار شریف مسلط شوند.
دولت افغانستان درباره ادعای پیشروی‌های طالبان چیزی نمی‌گوید، اما طالبان وارد شدن تلفات بر جنگجویانشان را در شهر میمنه رد می‌کند.

دفع حملات طالبان به شهر‌های شمالی افغانستان
 وزارت دفاع افغانستان امروز (جمعه) اعلام کرد: در عملیات شبانه روز گذشته نظامیان افغان در استان‌های ننگرهار، لوگر، وردک، قندهار و بلخ، 172 نفر از اعضای طالبان کشته و 107 نفر از آن‌ها زخمی شدند.
پلیس بلخ نیز امروز اعلام کرد: دیشب طالبان به کمربند‌های امنیتی شهر مزار شریف مهمترین شهر شمالی افغانستان حمله کردند که این حمله با مقاومت نظامیان و نیرو‌های مردمی مواجه شد و شکست خورد.
همچنین طالبان به شهر «میمنه» مرکز استان فاریاب در شمال افغانستان حمله کردند که این حمله نیز دفع شد و 27 نفر از طالبان کشته شدند.
شهر مزارشریف که مهمترین شهر شمال افغانستان و در کنترل دولت افغانستان است به شدت در روز‌های اخیر هدف حملات طالبان قرار گرفته است.
در تازه‌ترین اقدام، مارشال دوستم و عطامحمد نور رئیس شاخه حزب جمعیت اسلامی افغانستان تصمیم گرفتند که از شهر مزارشریف دفاع کنند؛ مسئولیت فرماندهی نیرو‌های مردمی در شمال افغانستان نیز به عطا محمد نور سپرده شده است و مارشال دوستم نیز بر عملیات نیرو‌های مردمی در برابر طالبان نظارت می‌کند.

ادامه پیشروی‌های طالبان در شرق افغانستان
طالبان بامداد امروز (شنبه) خطوط دفاعی شهر شَرَن مرکز استان پکتیکا را شکست و در حال پیشروی به سوی استانداری این استان هستند.
همچنین منابع نزدیک به طالبان از ورود جنگجویان این گروه به شهر گردیز مرکز استان پکتیا خبر می‌دهند. ادعا شده است طالبان زندان این شهر را هم در اختیار گرفته است.
طالبان در استان کُنَر نیز امروز شلطن و َسمار را در اختیار گرفت. استان‌های کنر و پکتیکا هم مرز با پاکستان است.
شب گذشته نیز طالبان شهرستان سیدکَرَم استان پکتیا را از کنترل دولت خارج کرد. همه این استان‌ها در شرق و جنوب شرق افغانستان موقعیت دارد.

صدور دستور خروج فوری دیپلمات ها از افغانستان
بسیاری از کشورهای غربی به دنبال خروج فوری دیپلمات هایشان از افغانستان هستند.
به گزارش رویترز؛ از آنجا که اوضاع امنیتی افغانستان کم کم با پیشروی طالبان وخیم‌تر شده است، بسیاری از کشور‌های غربی در حال آماده شدن برای اعزام نیرو به این کشور به منظور تخلیه کارمندان سفارتخانه‌های خود از کابل پایتخت افغانستان هستند.
طالبان در روز‌های اخیر تسلط خود بر افغانستان را به سرعت گسترش داده است. تصرف قندهار و هرات، دومین و سومین شهر بزرگ افغانستان در روز جمعه بیانگر این موضوع است. استفان دوژاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد، این سازمان ساعت به ساعت در حال بررسی اوضاع امنیتی در افغانستان است، اما فعلاً برنامه‌ای برای تخلیه پرسنل خود از این کشور ندارد.
یک منبع امنیتی به خبرگزاری رویترز اعلام کرد، نیروهای ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) روز جمعه در خصوص وخامت اوضاع در افغانستان و تخلیه کارمندان دیپلمات خود که در محل حضور دارند، بحث و گفتگو کردند.
آلمان پیش‌تر اعلام کرد، کارکنان سفارت خود را در کابل به کمترین حد ممکن محدود و اقدامات امنیتی در اطراف ساختمان سفارت را نیز تقویت خواهد کرد. وزارت امور خارجه فرانسه نیز بار دیگر از اتباع خود خواست در اسرع وقت افغانستان را ترک کنند. با این حال وزارت امور خارجه فرانسه مشخص نکرد آیا پاریس نیز قصد تخلیه سفارت خود را دارد یا خیر.
بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نیز روز جمعه درباره اوضاع امنیتی افغانستان جلسه اضطراری برگزار کرد. دانمارک و نروژ نیز اعلام کردند، سفارتخانه‌های خود را در کابل تعطیل و تخلیه کارکنان دیپلمات خود را محقق خواهند کرد.

اجلاس دوحه بی‌نتیجه پایان یافت
گزارش‌ها از دوحه حاکی از آن است که در نتیجه برگزاری 3 نشست با حضور نمایندگان دولت افغانستان و طالبان، شرکت‌کنندگان خواستار توقف جنگ شدند، اما طالبان آن را نپذیرفتند.
با پیشروی سریع طالبان در ولایت‌های مختلف، تلاش‌ دولت در راستای پیدا کردن راه‌حل جهت توقف حملات و خشونت طالبان بیش‌تر شده است. در جریان روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته، 3 نشست در دوحه در رابطه به صلح افغانستان برگزار شد.
یک منبع معتبر به روزنامه 8صبح گفت که در این جلسات، طالبان روی مواضع خود اصرار کردند. به گفته وی، هیچ تغییری در موضع این گروه به وجود نیامده است. این منبع افزود: «دنیا خواست که حملات‌شان را به شهرهای افغانستان متوقف کنند، اما طالبان نپذیرفتند. بحث این‌که مذاکرات سریع شود، هم از سوی طالبان پذیرفته نشد.»
پیش‌تر وزارت دولت در امور صلح افغانستان، هدف از برگزاری این نشست‌ها را ایجاد هماهنگی میان کشورهای دخیل در روند صلح افغانستان، تسریع روند مذاکرات و توقف خشونت‌های جاری عنوان کرده بود. با این حال گروه طالبان می‌گوید که قرار نبود در این جلسات تصمیمی گرفته شود.
در این نشست عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه، سید‌سعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح و محمدمعصوم استانکزی رییس هیات مذاکره‌کننده دولت، شماری از اعضای این هیات و نمایندگان آمریکا، قطر، سازمان ملل متحد، روسیه، چین، انگلستان، پاکستان، ترکیه، اوزبکستان و گروه طالبان حضور داشتند.

ابراز نگرانی دبیر کل سازمان ملل از تحولات افغانستان
سازمان ملل متحد هشدار داد اگر عملیات نظامی نیرو‌های طالبان به کابل برسد، پیامد‌های فاجعه باری برای غیرنظامیان خواهد داشت.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در نشست خبری در نیویورک درباره تحولات افغانستان گفت: دبیر کل سازمان ملل عمیقا از تحولات جاری افغانستان نگران است و بر ضرورت دستیابی طرف‌های درگیر در این کشور به توافق سیاسی تأکید دارد. استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش گفت: واضح است که کشیده شدن نبرد به شهری در اندازه کابل تأثیرات فاجعه باری برای غیرنظامیان خواهد داشت و ما بسیار امیدواریم که این اتفاق نیفتد. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین گفت که هرگونه تحقیق درباره مرگ غیرنظامیان باید بی طرفانه و مستقل از طرفین درگیر باشد.
سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کرد که از کشیده شدن جنگ در افغانستان به مناطق شهری نگران است و هشدار داد اگر عملیات نظامی نیرو‌های طالبان به کابل برسد، پیامد‌های فاجعه باری برای غیرنظامیان خواهد داشت. سازمان ملل متحد پیشتر اعلام کرده بود بیش از یک هزار غیرنظامی در یک ماه گذشته کشته شده‌اند. طالبان روز چهارشنبه در بیانیه‌ای کشتن غیرنظامیان را تکذیب کرد و به سازمان ملل متحد پیشنهاد داد که با تیم تحقیق در این زمینه همکاری کنند. پس از آن که آمریکا و دیگر کشور‌های عضو ائتلاف بین المللی اعلام کردند که نیرو‌های خود را افغانستان خارج می‌کنند، طالبان از ماه آوریل عملیات خود را برای سرنگونی دولت مورد حمایت آمریکا در افغانستان تشدید کرد. سازمان ملل می‌گوید در شش ماه نخست سال جاری میلادی پنج هزار و 183 غیرنظامی در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند.

سازمان ملل، طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد
سازمان ملل می‌گوید طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد. فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان گفته جنگ وارد مرحله مهلک‌تر و مخرب تری شده است و حملات مسلحانه طالبان به شهر‌ها و شهرک‌ها منجر به تلفات بیشتر غیرنظامیان می‌شود.
کابل آخرین پناهگاه آوارگان داخلی است. به گفته برنامه جهانی سازمان ملل، یک فاجعه انسانی در پیش است.
شورای امنیت سازمان ملل جلسات متعددی برگزار کرده است. سازمان ملل طالبان را به تحریم تهدید می‌کند. تاکنون همین خروجی این نشست‌ها بوده است و نهایتا یک بیانیه مطبوعاتی.

پیام اشرف غنی به مردم افغانستان
اشرف غنی لحظاتی قبل در پیام تلویزیونی گفت؛ مشورت‌های گسترده با چهره‌های سیاسی افغانستان و همکاران بین المللی برای سرنوشت افغانستان در جریان است که به زودی نتایج آن اعلام خواهد شد.
اشرف غنی خطاب به مردم گفت: از حال و آینده شما نگران هستم تلاش می کنم از گسترش بی ثباتی و آوارگی ناشی از جنگ جلوگیری کنم.
وی افزود: اجازه نمی دهم جنگ تحمیلی بر افغانستان باعث کشتار بیشتر افراد غیرنظامی شود.
وی همچنین بر رسیدگی بر اوضاع آوارگان جنگ تاکید کرد.

احتمال استعفای اشرف غنی
اخبار و گزارش‌ها از استعفای احتمالی اشرف غنی رییس‌جمهور افغانستان خبر می‌دهند.
«اشرف غنی» قرار است امروز ساعت 13:30 به‌وقت کابل درباره شرایط جاری افغانستان سخنرانی کند.
محمدامیری، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت که پیام ویدیویی اشرف غنی تا دقایقی دیگر منتشر می‌شود.
مشخص نیست که با توجه به پیش‌روی گروه طالبان محتوای این صحبت‌ها چیست اما روز گذشته، در نشست امنیتی ارگ ریاست جمهوری به مقابله با طالبان تصمیمی اتخاذ شده بود.
شنیده‌ها حاکی از آن است که اشرف غنی تا ساعات دیگر در یک نشست خبری از طالبان می‌خواهد تا به یک آتش بس چند هفته‌ای در قبال استعفایش تن بدهند.
گفته می‌شود در جریان چند روز آینده یک هیأت با صلاحیت به دوحه خواهد رفت و به هر تصمیم که این هیات در مذاکرات با طالبان برسد، رییس جمهور افغانستان آن را می‌پذیرد.
این در حالی است که روز گذشته یک رسانه افغانستانی مدعی شد آمریکا به‌دنبال ایجاد کودتا در افغانستان است. به گزارش آریانا نیوز طبق این برنامه، نظامیان آمریکایی، اشرف غنی، امرالله صالح و تعداد دیگری از اعضای حلقه ارگ را از ارگ ریاست جمهوری خارج کرده و به سفارت امریکا منتقل خواهند کرد و از آنان خواهند خواست که به بی‌کفایتی خود در اداره کشور اعتراف و کناره‌گیری داوطلبانه‌شان را با هدف توقف جنگ اعلام کنند.



منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: افغانستان طالبان سازمان ملل متحد دولت افغانستان شمال افغانستان نیرو های مردمی طالبان به شهر استان پکتیکا گروه طالبان مرکز استان روز جمعه اشرف غنی استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۶۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار حزب التحریر به طالبان

دفتر مطبوعاتی «حزب التحریر» در افغانستان در بیانیه‌ای ضمن تأیید بازداشت اعضای این گروه در ولایت‌های مختلف توسط طالبان نوشت: چنین فشارهایی حزب التحریر و اعضای آن را از ادامه دعوت و تلاش برای اقامه خلافت منصرف نمی‌کند.

این گروه در ادامه نیز از طالبان انتقاد کرد که اعضایش شامل عفو و آزادسازی زندانیان به‌مناسبت عید فطر قرار نگرفتند.

اواخر فروردین گذشته نیز حزب التحریر در بیانیه‌ای از بازداشت سخنگو و شماری از اعضای این گروه طی دو ماه گذشته به‌جرم دعوت و فعالیت و برپایی خلافت اسلامی خبر داده بود.

اداره اطلاعات طالبان دو سال قبل نیز فعالیت حزب ‌التحریر، جمعیت اصلاح و نهاد النجم را در افغانستان ممنوع اعلام کرده بود.

حزب ‎التحریر سازمانی است که تشکیل خلافت در سراسر جهان اسلام را هدف خود و هر یک از کشورهای اسلامی را ولایتی از این خلافت با مرکزیت سرزمین‌های عربی می‌داند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان
  • مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک
  • امضای قرارداد صادراتی ازبکستان با تجار افغانستانی
  • بیشتر صهیونیست‌ها خواستار استعفای نتانیاهو هستند
  • اکثریت صهیونیست‌ها خواستار استعفای نتانیاهو هستند
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • هشدار حزب التحریر به طالبان