Web Analytics Made Easy - Statcounter

با گذشت ماه‌ها از انتشار ویروس سارس-کوو-۲ مشخص شده که بسیاری از افرادی که در شیوع بیماری نقش دارند بی‌علامت هستند. تشخیص افراد بی‌علامت از کسانی که هنوز علائم آن‌ها شروع نشده دشوار است و این موضوع به دست‌ آوردن آمار دقیق را سخت می‌کند.

به گزارش قدس آنلاین، ایسنا به نقل از ساینس‌آلرت نوشت:

اکنون گروهی از محققان حوزه پزشکی در ایالات متحده آمریکا با بررسی بیش از ۳۵۰ مطالعه دریافتند که بیش از ۳۵ درصد همه‌ی کسانی که به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند به مرحله‌ی بروز علائم نمی‌رسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برآوردهای اولیه نشان می‌داد که تنها چهار درصد مبتلایان بی نشانه هستند و با گسترش همه‌گیری نیز این عدد کمتر از ۲۰ درصد تخمین زده می‌شد.

به دست آوردن این عدد دشوار است زیرا کسانی که تب، گلودرد، سرفه، بدن درد و از دست رفتن حس بویایی را تجربه نمی‌کنند به ندرت برای انجام آزمایش به آزمایشگاه مراجعه می‌کنند.

یکی از راه‌های بررسی میزان شیوع یک بیماری نمونه برداری تصادفی است یعنی فارغ از بیمار یا سالم بودن یک جمعیت از آن‌ها آزمایش گرفته شود اما این روش یک مشکل دارد. ممکن است افرادی که در روز آزمایش سالم بودند در روزهای بعد مبتلا شوند و مثل کسانی که بیمار هستند و هنوز علائم آن‌ها ظاهر نشده است علامتی نشان ندهند.

علاوه بر آن سارس-کوو-۲ علائم مختلفی در افراد ایجاد می‌کند که ممکن است برخی از آن‌ها هنوز به عنوان عارضه‌ی این بیماری شناخته نشده باشند.

برای حل این مشکلات محققان دو فراتحلیل از مطالعات کووید-۱۹ انجام دادند. در فراتحلیل داده‌های به‌ دست‌ آمده از پژوهش‌های مختلف به صورت یک‌ جا جمع‌آوری شده و به عنوان یک مجموعه تحلیل می‌شود.

داده‌های اول شامل مطالعاتی بود که در آن افراد تحت نظر قرار گرفته بودند تا کسانی که علائم ناشی از ویروس را نشان می‌دهند مشخص شوند. بررسی این مطالعات نشان داد که ۳۵.۱ درصد افرادی که نتیجه‌ی آزمایش کووید-۱۹ آن‌ها مثبت شد علائمی نداشتند.

داده‌های دسته دوم حاوی اطلاعاتی بود که در آن علاوه بر تحت نظر قرار دادن افراد، در زمان انجام آزمایش ناقلان خاموش نیز مشخص شده بودند. بررسی‌های انجام شده روی این داده‌ها نشان می‌داد که ۳۶.۹ درصد افراد مبتلای بی نشانه هستند.

نتایج این بررسی‌ها به یکدیگر بسیار نزدیک بود این موضوع به محققان ثابت کرد که روش‌ آن‌ها مناسب بوده است.

همچنین ۴۰ درصد افراد در روز انجام آزمایش علائمی نداشتند. این میزان بدون در نظر گرفتن بروز یا عدم بروز علائم در روزهای پس از انجام آزمایش اعلام شده است.

تحقیقات بیشتر به درک بیشتر ما از این موضوع کمک می‌کند اما با این حال می‌دانیم که احتمال انتقال بیماری بدون بروز علائم وجود دارد و بنابراین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اهمیت زیادی دارد.

نتایج این تحقیقات در مجله‌ی "PNAS" منتشر شده است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا بدون علامت انجام آزمایش کووید ۱۹ داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۶۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به‌زودی تشخیص سه نوع خطرناک سرطان با یک قطره خون ممکن می‌شود

ایتنا - به‌زودی‌ روزی فرا خواهد رسید که آزمایشی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی بتواند تنها با بررسی یک قطره خون خشک‌شده، سه نوع سرطان مهم را با سرعت و دقت بالا تشخیص دهد.
این ابزار آزمایشگاهی در آزمایش‌های اولیه موفق شد با تجزیه و تحلیلی که تنها چند دقیقه طول ‌کشید، بیماران مبتلا به سرطان پانکراس (لوزالمعده)، معده  و روده بزرگ را تشخیص ‌دهد. محققان می‌گویند این آزمایش با تشخیص برخی مواد شیمیایی خاص در خون، ابتلا به سرطان در افراد را در ۸۲ درصد تا ۱۰۰ درصد موارد، تشخیص می‌دهد.

این ابزار جدید برای تجزیه و تحلیل محصولات جانبی سوخت‌وساز یا متابولیت‌ها در نمونه‌های خون از یادگیری ماشینی، روشی مبتنی بر هوش مصنوعی، استفاده می‌کند. این متابولیت‌ها که در بخش مایع خون به نام سرم یافت می‌شوند، همچون یک نشانگر زیستی (بیومارکر) عمل می‌کنند که احتمال وجود سرطان در بدن را نشان می‌دهد.

در حال حاضر برای سرطان‌های پانکراس، کولورکتال و معده، با وجود آنکه از کشنده‌ترین سرطان‌ها در جهان به شمار می‌روند، هیچ آزمایش خون مستقلی وجود ندارد که به اندازه کافی دقیق باشد و به‌تنهایی بتواند این بیماری‌ها را تشخیص دهد. بنابراین پزشکان برای تشخیص بافت‌های سرطانی معمولا از روش‌هایی چون تصویربرداری یا نمونه‌برداری از طریق جراحی استفاده می‌کنند.

دکتر چائویوان کوانگ، استادیار کالج پزشکی آلبرت انیشتین که در این پژوهش شرکت نداشت، می‌گوید: «‌در مقایسه با خون مایع، سرم خشک‌شده را می‌توان با هزینه بسیار کمتر و با تجهیزات بسیار ساده‌تر جمع، ذخیره و حمل کرد.» کوانگ در ایمیلی به لایوساینس گفت که سهولت نگهداری خون خشک دسترسی به آزمایش‌های تشخیص زودهنگام سرطان را در اختیار همگان در سراسر جهان قرار می‌‌دهد.

دانشمندان متولی این پژوهش جدید می‌گویند که این آزمایش می‌تواند در برنامه‌های غربالگری‌ سرطان هم تفاوت بزرگی ایجاد کند. به گفته آن‌ها، طبق مدلسازی که انجام داده‌اند، در صورت اجرای غربالگری سرطان در جمعیت روستایی چین با این ابزار جدید، می‌توان موارد ابتلا به سرطان‌های پانکراس، معده و روده بزرگ را (که تشخیص داده نشده‌اند) حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش داد.

دیگر خبرها

  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • به‌زودی تشخیص سه نوع خطرناک سرطان با یک قطره خون ممکن می‌شود
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • مشاغل بدون آسیب شناختی کدامند؟
  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری
  • ۶ علامت مهم حمله قبلی را بشناسید
  • تشخیص چند دقیقه‌ای سرطان با یک قطره خون
  • شناسایی ۳ نوع سرطان با یک قطره خون
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد