Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس اقتصادی گفت: ان‌شاءالله دولت جدید با شناخت و ریشه‌یابی مشکلات اقتصادی برای حل آنها و بهبود اوضاع اقتصادی کشور مبارزه خواهد کرد. مهدی کماسی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص وجود تورم در کشور و مشکلات ناشی از آن، گفت: تورم بر تمام مسائل اقتصادی کشور خواسته یا ناخواسته تأثیر می‌گذارد به نسبت بالا رفتن یک درصد تورم افزایش قیمت‌ها در خوراک، مسکن و دیگر مسائل اقتصادی جامعه نمود پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تمامی کشورها تورم با مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ارتباط مستقیمی دارد، و هرچه تورم بیشتر باشد بیکاری و رکود اقتصادی در جامعه قابل‌مشاهده‌تر خواهد شد.   وی در خصوص شرایط تورمی کشور و درصد حقیقی آن گفت: در بعضی گزینه‌ها ما در کشور بعضاً تورم صد درصدی هم داریم، اما تورم باید طبقه‌بندی شود تا بتوانیم درصد دقیق آن را محاسبه کنیم و اگر بگوییم در کشور هم تورم ۵۰ درصدی و هم ۱۰۰ درصدی بوده است، بیراه نگفته‌ایم.   کماسی افزود: به دلیل نوسانات دلار و موضوعات سیاسی در یک برهه از زمان تورم ۵۰ درصدی است و در برهه زمانی دیگر تورم ۱۰۰ درصدی هم داشته‌ایم، اما تورم در کشور ما و در شرایط فعلی بالای ۵۰ درصد است و این درصد از تورم به دلیل نبود ثبات قیمت‌ها و بالا رفتن همه هزینه‌های جاری مردم کاملاً قابل‌مشاهده است.   کارشناس اقتصادی در خصوص تأثیر تورم بر اشتغال و تولید در کشور گفت: وقتی تورم بالا باشد قاعدتاً بهای تمام‌شده محصولات تولیدی کشور بالا می‌رود و عرضه و تقاضا هم کم می‌شود،و وقتی تقاضا نباشد بنگاه های تولیدی مجبور به کم شدن تولید یا حتی در مواردی متوقف شدن تولید می‌کنند، که این موارد  کم شدن نیروی کاری و بیکاری را به دنبال خود دارند.

وی در خصوص این که دولت قبلی برای جلوگیری از ازدیاد تورم در کشور تابه حال چه برنامه‌هایی داشته است، گفت: اگر دولت برای این موضوع برنامه‌ای داشت، قاعدتاً اثرات آن قابل مشاهده بود، چون وقتی برنامه‌هایی را تداعی می‌کنیم تا به کاهش تورم کمک کند باید تورم کم شود نه بیشتر! در نتیجه اگر برنامه‌ای هم بوده مطمئناً غلط بوده است. من نمی‌خواهم کسی را زیر سوال ببرم، اما اگر تصمیمی در رابطه با این موضوع توسط دولت قبلی گرفته شده حتما اشتباه بوده است.

وی در خصوص ارائه راهکار برای کنترل یا کم شدن تورم در کشور گفت: راهکار‌های زیادی وجود دارد به شرط اینکه اجرا شود. در بحث ایجاد اشتغال و افزایش بنگاه‌های اقتصادی زود بازده و... می‌توانیم مانور دهیم، اما این که دولت چه خواهد کرد مهم است، امیدواریم دولت جدید با داشتن یک تیم اقتصادی قوی و اقدامات موثر به بهبود وضعیت اقتصادی و کنترل تورم در کشور کمک کند.

کماسی ادامه داد:، اما راهکار مشخصی نمی‌توان ارائه داد، زیرا ما در بخش اقتصاد هنوز نمی‌دانیم مشکلات ما از کجا نشأت گرفته است و هر یک از مسئولین دامنه مشکلات را از جایی می‌دانند یکی شرایط بد اقتصادی در غرب آسیا را مطرح می‌کند و دیگری علت اصلی را از برجام و تحریم‌ها می‌داند و ما هنوز تشخیص موضوع را که چرا به اینجا رسیده‌ایم فراموش کرده‌ایم تا بشود راهکاری برای بهبود اوضاع داشته باشیم. ما در دولت‌های قبل با وعده و وعید مواجه بوده‌ایم، ان شاءالله دولت جدیدبا شناخت و ریشه یابی مشکلات اقتصادی برای حل آنها و بهبود اوضاع اقتصادی کشور مبارزه خواهد کرد.

 

بیشتر بخوانید: کارشناس مسائل اقتصادی: دولت جدید باید قدرت پول ملی را افزایش و تورم را کاهش دهد   انتهای پیام/ برچسب ها: اخبار اقتصادی تولید تورم

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی تولید تورم تورم در کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۶۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنایه روحانی به رئیسی: گفتند اینها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم

حسن روحانی اظهار داشت: آن‌ها مدعی بودند همه با هم و یکدست هستند، به همدیگر کمک می‌کنند تا مشکلات حل شود. گفتند این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم.

به گزارش سایت حسن روحانی، حسن روحانی در جلسه دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با یادآوری وعده‌های مسئولان فعلی به مردم برای حل مشکلات اقتصادی و مقابله با فساد و راه‌اندازی سریع همه کارگاه‌های تعطیل‌شده اظهار داشت: امروز حتماً آن شرایط ویژه وجود ندارد؛ شرایط فروش نفت هم خیلی فرق کرده است. آن‌ها مدعی بودند همه با هم و یکدست هستند، به همدیگر کمک می‌کنند تا مشکلات حل شود. گفتند این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم.

وی گفت: «در این ۳۰ ماه دولت سیزدهم، ارزش بورس ۴۶ میلیارد دلار تنزل پیدا کرده در حالیکه در ۳۰ ماهه اول دولت یازدهم، ۸٫۵ میلیارد دلار رشد داشت. در ۳۲ ماه دولت یازدهم، قیمت سکه ۱۱ درصد تنزل کرد، نرخ دلار هم در طول ۳ سال اول دولت یازدهم فقط ۹٫۸ درصد افزایش پیدا کرد. در سه سال اول دولت یازدهم رشد پایه پولی ۵۲ درصد بود، اما در این ۳۰ ماه اخیر، ۱۰۰ درصد شده است. تورم ۴۳ درصدی در مرداد ۹۲، در انتهای سال ۹۴ به ۸ درصد رسید و تا فصل اول سال ۹۷ هم تک‌رقمی ماند. بدانید که در تاریخ ایران فقط یک بار تورم ۴۰ درصدی در سه سال پشت سر هم را تجربه کردیم؛ آن هم زمان جنگ جهانی دوم از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۲ بود. شاید سال‌هایی تورم ۴۰ تا ۴۹ درصد هم تجربه کردیم، اما اینکه سه سال متوالی از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ تورم بالای ۴۰ درصدی باشد را هرگز در ۸۰ سال اخیر تجربه نکرده بودیم.»

دیگر خبرها

  • دولت روحانی چگونه سفره مردم را کوچک کرد؟
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد
  • تورم در ترکیه به ۷۰ درصد رسید
  • کنایه روحانی به رئیسی: گفتند اینها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم
  • تورم آلمان دوباره افزایش یافت
  • خلجی: بانی اصلی تورم ۶۰ درصدی مدعی تورم شده است
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین
  • نرخ بیکاری در کشور به ۸.۱ درصد کاهش یافت
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین/ تراز تجاری مثبت ماند