Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل شبه قاره گفت: پس از خروج آمریکایی‌ها از افغانستان طالبان فضا را مناسب دیدند وقتی مشاهده کردند که اشرف غنی به خواسته آمریکایی‌ها تن نمی‌دهد، مراکز استان‌ها حمله کردند و تا به حال ۱۳ - ۱۴ مرکز استان را تصرف کردند که هرات و قندهار نیز شامل آن می‌شود.

پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به تحولات افغانستان و تصرف هرات و قندهار به دست طالبان، گفت: واقعیت این است که آنچه در افغانستان اتفاق می‌افتد قسمت اصلی آن در ارتباط با توافق دوحه بین آمریکا و طالبان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش‌هایی از آن توافق به طور کامل عملیاتی نشد و در بخش‌های خلاء‌هایی به وجود آمد که نتیجه آن حرکت نظامی طالبان است.

این کارشناس مسائل شبه قاره اضافه کرد: به نظر می‌رسد دو اتفاق در این فاصله رخ داده است که طالبان را مقداری برای حمله به مراکز استان‌ها مصمم‌تر کرده است؛ بخشی از توافق این بود که دولت اشرف غنی کنار برود و یک دولت موقت به وجود بیاید که در آن دولت موقت، طالبان نقش اصلی را داشته باشد. بعد دولت موقت ۱۸ ماهه روی کار باشد و بعد تصمیم گیری شود. این بخشی از آن توافق بود که عملیاتی نشد.

وی ادام داد: آقای اشرف غنی در مقابل نظر آمریکایی‌ها ایستادگی کرد. در نتیجه طالبان این را بهانه قرار دادند و خارج از آن توافق حرکت کردند. بر اساس این توافق قرار بود که گمرک‌ها، مرزها، بزرگراه‌ها و شهر‌های کوچک را بگیرند، ولی به مراکز استان‌ها نروند.

ملازهی تصریح کرد: پس از خروج آمریکایی‌ها از افغانستان طالبان فضا را مناسب دیدند وقتی مشاهده کردند که اشرف غنی به خواسته آمریکایی‌ها تن نمی‌دهد، مراکز استان‌ها حمله کردند و تا به حال ۱۳ - ۱۴ مرکز استان را تصرف کردند که هرات و قندهار نیز شامل آن می‌شود.

وی با بیان اینکه الان این تردید وجود دارد که تا طالبان ممکن است در ادامه این عملیات‌ها به طرف کابل بروند، افزود: ظاهراً با همین برنامه آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها تصمیم جدیدی گرفتند که به بهانه این که قصد کنترل فرودگاه را دارند و می‌خواهند دیپلمات‌ها خود را از افغانستان خارج کنند، نیرو‌های نظامی خود را به افغانستان وارد کردند. هم در واقع این هشداری به طالبان است که ما اجازه نمی‌دهیم دست شما به کابل برسد؛ بنابراین احتمال که طالبان الان در این فضا به سمت کابل حرکت کنند، بعد از تصمیم آمریکا و انگلیس، مقداری از دیشب ضعیف‌تر شده است.

این کارشناس مسائل شبه قاره با بیان اینکه ولی همچنان این احتمال وجود دارد که طالبان قدرت را در افغانستان به دست بگیرد، تصریح کرد: چه بر اساس توافق دوحه و چه خارج از آن، به نظر می‌رسد تصمیم طالبان بازگشت به کابل است.

ملازهی بیان داشت: مگر اینکه یک توازن قدرتی به وجود بیاید و مانند حرکتی که در مزارشریف اتفاق افتاده است، گروه‌های سیاسی نیرویی را به وجود آوردند و ارتش هم کمک می‌کند تا مردم را مسلح کنند و مقاومت مردمی شکل بگیرد که شاید از این طریق بتوانند جلوی پیشروی طالبان را بگیرند.

این کارشناس مسائل شبه قاره خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد احتمالاً فشار امریکایی‌ها افزایش پیدا خواهد کرد که اشرف غنی کنار برود و پروژه دوحه اجرا شود و دولت موقت تشکیل شود و طالبان نیز در آن موقع دولت موقت نقش اصلی را بگیرد.

 

بیشتر بخوانید: سد پیشروی طالبان با جنبش مقاومت و نیرو‌های مردمی در برخی مناطق/ فشار آمریکا به دولت برای برداشتن حمایت از نیرو‌های مردمی!

 

انتهای پیام/

برچسب ها: طالبان افغانستان

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: طالبان افغانستان کارشناس مسائل شبه قاره مراکز استان ها آمریکایی ها دولت موقت اشرف غنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۶۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کابل: به کسی اجازه تخریب وحدت ملی در افغانستان را نمی‌دهیم

معاون وزارت اقتصاد حکومت طالبان در نشستی با افغان‌های مقیم اروپا اظهار داشت به دشمن اجازه نمی‌دهیم که وحدت ملی مردم افغانستان را خدشه دار کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «عبداللطیف نظری»، معاون وزارت اقتصاد طالبان در صفحه اجتماعی «ایکس» تأکید کرد: اجازه تخریب وحدت ملی در افغانستان را به کسی نمی‌دهیم.
نظری افزود: در نشست با افغان های مقیم اروپا درباره موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی، آموزشی و تجاری گفت و گو کردیم.

وی همچنین نوشت: دیدگاه و نظر همه ما این بود که یک افغانستان آزاد، آباد، مستقل، متحد، مقتدر، مرفه و توسعه یافته باید دفاع و صیانت شود. به دشمن اجازه نمی دهیم که وحدت ملی افغان ها را خدشه دار سازد.

عبداللطیف نظری پیش‌تر در نشست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفته بود: دشمنان مردم افغانستان می‌خواهند یک افغانستان ضعیف و چندپارچه وجود داشته باشد؛ ما وظیفه داریم یک افغانستان متحد و قوی را برای نسل‌های آینده خود به میراث بگذاریم، این مهمترین رسالت همه ماست.

نظری: دشمنان به دنبال تضعیف و تجزیه افغانستان هستندحقانی: دشمنان سعی در تجزیه افغانستان داشتندکارشناس افغان: آمریکا به دنبال تجزیه افغانستان است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار احمد مسعود درباره احتمال حمله تروریستی از خاک افغانستان به آمریکا و اروپا
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • کابل: به کسی اجازه تخریب وحدت ملی در افغانستان را نمی‌دهیم
  • سفیر چین: روابط پکن و کابل در بهترین حالت قرار دارد
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • ادعاها درباره اجرای توافق مهم میان ایران و طالبان
  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند