Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@03:40:55 GMT

مهمانی‌های دسته‌جمعی تا بستری‌های دورهمی

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۱۹۰۹۵

مهمانی‌های دسته‌جمعی تا بستری‌های دورهمی

این در حالی است که تداوم نزدیک به دو سال رویارویی مستمر کادر درمان، با رسیدن به ایستگاه پنجم طغیان ویروس کرونا، خستگی و فرسودگی این قشر فداکار را دوچندان و تحمل رنج هموطنان را برای یکایک درمانگران دشوارتر از هر زمانی کرده است.

لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیشگیرانه این روزها با حضور و تجمع شهروندان در عروسی، عزا و دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه، برخلاف نخستین ماههای شیوع ویروس کرونا که شدت و رنگ بیشتری داشت، به عادی‌انگاری عجیب و سهل‌اندیشی دور از عقل و منطقی نسبت به موجود میکروسکپی، اما هزارچهره کرونا مبدل کرده که با گذشت زمان ویروسی خطرناکتر، مهاجم‌تر و مرگبارتر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال و هوای این روزهای قوچان به همین خاطر اصلا خوب نیست به طوری که وضعیت بحرانی در بیمارستان موسی‌بن‌جعفر(ع) این شهر رو به وخامتی هراس‌آور گذاشته است زیرا نه تنها بخشهای متعدد این مرکز درمانی، بلکه راهروها و حتی محوطه بیرونی ساختمان آن مملو از شهروندان مبتلا به بیماری کووید ۱۹ و همراهانشان شده که در انتظار معاینه پزشک و بستری برای درمان خود و عزیزانشان هستند.

جمعیت بستری در بیمارستان موسی‌بن‌جعفر(ع) قوچان با اشغال همه تختهای آن توسط بیماران کرونایی، حتی با تعبیه تخت بیمارستانی در راهروها و فضاهای عبوری، از سقف پذیرش هم فراتر رفته است و دیگر جایی حتی اندک نیز برای خواباندن بیماران در این مرکز درمانی و مداوای آنها باقی نمانده است.  

وخامت ناشی از این وضعیت، همزمان با کمبود پزشک و پرستار و تنهایی کادر درمانی که نزدیک به ۲۰ ماه فعالیت بی‌وقفه و فرساینده را پشت سرگذاشته ولی در ادامه مسیر، افقی روشن از فروکش بحران را نمی‌بیند، مضاعف و دوچندان شده است. اما همین درمانگران خسته و از نفس‌افتاده آنچنان مصمم و متعهد به انجام وظیفه ملی و انسانی خود هستند که غیرتمندانه، بی‌تامل و هرگونه اما و اگر، هم‌اینک درصدد تمهید شرایط لازم برای ایجاد تختهای جدید با برپایی بیمارستان‌ صحرایی برآمده‌اند.  

واکسیناسیون گسترده از یک‌طرف و استفاده مداوم از ماسک، رعایت شدید پروتکل‌های بهداشتی در این خیز سنگین می‌تواند تنها راه کاهش میزان ابتلا در حال حاضر باشد تا کمی از فشارهای وارده بر کادر درمان، که قریب به ۲ سال بی‌وقفه سختی‌ها را تحمل کرده‌اند بکاهد. این روند کاهشی با راه‌حل‌های موجود تنها با کمک و همراهی مردم در کنار مسوولان امکان‌پذیر خواهد بود.

در این روزهای بحرانی اگر مردم و مسوولان به کمک کادر درمانی و خط‌شکنان کرونایی نشتابند،  باید در روزهای آتی منتظر اتفاقاتی دردناک در بیمارستان و شهر قوچان باشیم.

طی یک هفته بیش از هزار بیمار در قوچان شناسایی‌ شده است

مدیر شبکه بهداشت و درمان قوچان با گلایه از کاهش شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قوچان گفت: متأسفانه در هفت روز گذشته هزار و ۳۲۰ بیمار جدید در این شهرستان شناسایی‌ شده اند که این میزان در طول ۱۸ ماه گذشته بی‌سابقه بوده و نگرانی جدی‌ای را به وجود آورده است.

دکتر فرشید فتحی‌مقدم با اشاره به اینکه آمار پذیرش بیماران کرونایی در مقایسه با موج های قبلی آن بسیار بالا رفته است، افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۳۳۳ نفر در این شهرستان بر اثر بیماری کووید ۱۹ جان باخته اند که ۱۱ مورد آن مربوط به هفته اخیر بوده است.

وی از انجام بیش از ۳۰ هزار نمونه‌گیری کرونا در قوچان خبر داد و تصریح کرد: حدود چهار هزار و ۵۰۰ نمونه از این تعداد مربوط به موارد بستری و مابقی نمونه‌های تهیه‌شده از موارد سرپایی بوده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان قوچان تأکید کرد: تعداد کل بیماران مبتلابه کرونا در این شهرستان به مرز ۱۰ هزار نفر رسیده و متأسفانه در موج پنجم ظرفیت بیمارستان در حال تکمیل است.

فتحی مقدم،  وضعیت کرونا در این شهرستان را بسیار حاد و بحرانی خواند و خاطرنشان کرد: ویروس به شدت وحشی شده و نیاز است پروتکل‌های بهداشتی با وسواس رعایت شود، امروز همکاران من جور عروسی‌ و مسافرت‌ رفتن همشهریان در روزهای گذشته را می‌کشند.

وی بابیان اینکه متأسفانه مردم نسبت به گذشته سهل‌انگارتر شده‌اند، گفت: هر روز تست چند نفر از کادر درمان مثبت می‌شود، که البته واکسینه شدن آنان می تواند تا حدی از شدت ابتلا به بیماری بکاهد اما اگر خانواده‌های آن‌ها درگیر این بیماری شوند، ممکن است با شدت بیشتری این اتفاق برایشان رقم بخورد و در شرایط کنونی این موضوع می‌تواند یک پرستار را بیشتر آزار دهد.

نخستین رکورد ۳ رقمی بستری‌های کرونایی در قوچان

رییس بیمارستان موسی بن جعفر قوچان نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا با ابراز نگرانی از وضعیت بیماری در این شهرستان بیان کرد: قبلاً ۲۴ تخت بیمارستان به بیماران کرونایی تعلق داشت اما افزایش شمار بیماران موجب شده است تا بخش‌های دیگر هم به این بیماران اختصاص یابد و عملاً تخت خالی در بیمارستان نمانده است.

دکتر حسنا حسینی مقدم بابیان اینکه متأسفانه از پنجشنبه گذشته، آمار بستری در قوچان سه رقمی‌ شده است، افزود: در حال حاضر ۱۰۹ بیمار مثبت کرونایی در بیمارستان موسی بن جعفر (ع) بستری هستند که حال ۱۷ تن آنان چندان رضایتبخش نیست.

وی با اشاره به ذخیره نیاز اقلام دارویی چند ماه آینده این شهرستان، گفت: با افزایش روند این بیماری در هفته گذشته با کمبود سرم و دارو مواجه شده‌ایم و از سویی چون برای بستری بیماران کرونایی، بخش‌های دیگر بیمارستان را به این بیماران اختصاص می‌دهیم، بالتبع نیازمند تامین تجهیزات جدید هم هستیم که امیدواریم خیرین در این زمینه به کادر درمان کمک کنند.

رییس بیمارستان موسی بن جعفر (ع) قوچان با بیان اینکه بعضا مردم بر این باورند که سرم، بهترین راه برای درمان و تجدید قوای بدنی است، خاطرنشان کرد: در طول ۲ هفته اخیر، هزار سرم برای بیماران بستری در بیمارستان مصرف‌ شده است، که با توجه به کمبود دارو و سرم در مراکز درمانی، بهتر است شهروندان اجازه دهند این داروها برای بیماران بدحال‌تر استفاده شود و اگر پزشک به آن‌ها سرم تجویز نکرد به نظر او اعتماد کرده و از روش‌هایی همچون تغذیه مناسب و مصرف مایعات، ضعف قوای بدنی خود را جبران کنند.

حسینی مقدم تأکید کرد: تشخیص و درمان زودرس، مهم‌ترین مساله در جلوگیری از مرگ‌ومیر بیماران است که باید در این زمینه آموزش‌های لازم به مردم و نیز پزشکان داده شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲ دستگاه اکسیژن ساز در بیمارستان قوچان وجود دارد که بسیاری از مشکلات را حل کرده است، تصریح کرد: اگر تعداد بیماران بستری بیشتر از حد کنونی باشد در تأمین اکسیژن مورد نیاز بیماران نیز دچار مشکل خواهیم شد.

رییس بیمارستان موسی بن جعفر (ع) وضعیت استفاده از سیتی اسکن بیمارستان را بیشتر از حد استاندارد خواند و بیان کرد:سی‌تی‌اسکن بیمارستان وضعیت خوبی ندارد در شرایط فعلی مدت زمان کارکرد این دستگاه از میزان تعریف شده استاندارد گذشته است و اگر این دستگاه دچار مشکل شود ضایعه ای برای بیمارستان و به دنبال آن سلامت و درمان شهروندان به وجود خواهد آمد.

وی بابیان اینکه در موج چهارم کرونا حداکثر سی تی اسکن انجام‌شده در این بیمارستان ۱۱۰ مورد در روز بود اما در حال حاضر این آمار به ۱۵۰ تا ۱۶۰ مورد در روز رسیده است، ادامه داد: در صورت ایجاد مشکلی برای این دستگاه، باید بیماران اورژانسی را به مشهد اعزام کنیم که در شرایط امروز کرونا امکان‌پذیر نیست.

آنان که ماسک نمی‌زنند نیازمند ونتیلاتور خواهند شد

مدیر پرستاری بیمارستان موسی بن جعفر (ع) قوچان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به وضعیت اسفناک کرونا در این شهرستان گفت: کادر درمان به‌ویژه نیروهای پرستار خسته‌تر از گذشته‌ شده اند و هنگام مواجهه با هر فوتی کرونایی، پشتشان می‌لرزد.

رقیه آزادگان با تأکید بر اینکه مردم در شرایط بدی گرفتار شده‌اند اما اوضاع پرستاران بدتر از دیگران است، افزود: کادر درمان ۱۸ ماه است با همه فراز و نشیب‌های این ویروس در بیمارستان دست‌وپنجه نرم می‌کند، کاش مردم می‌فهمیدند که ما هم ‌خانواده داریم و باید نگران آن‌ها نیز باشیم.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در این ماه ۲۰ پرستار این بیمارستان، علیرغم تزریق واکسن، به کرونا مبتلا شده‌اند، تصریح کرد: با توجه به اینکه هر پرستار و کادر درمان، در صورت ابتلای به این بیماری، باید برای بهبود ۲ هفته‌ به مرخصی برود، این مساله منجر به کمبود نیرو در این مرکز درمانی می شود که با توجه به افزایش روزافزون بیماران، مشکل‌آفرین خواهد بود.

مدیر پرستاری بیمارستان موسی بن جعفر (ع) قوچان اضافه کرد: برخی از نیروهای خدماتی بیمارستان نیز پس از ابتلا و بهبود نسبی، تنها با ۵۰ درصد ریه خود به خدمت‌رسانی بازگشته اند که این می‌طلبد مسوولان حداقل در تأمین نیروی خدماتی به کادر درمان بیشتر کمک کنند.

آزادگان با بیان اینکه باید همچنان در انتظار هفته‌ای با اوضاع وخیم تر کرونایی باشیم، تصریح کرد: تعداد بیماران در موج پنجم بیش‌ازحد معمول بوده است و امروز ظرفیت بیمارستان قوچان در حال تکمیل شدن است و دیگر تخت خالی نداریم.

مدیر پرستاری بیمارستان موس بن جعفر(ع)  قوچان، برپایی اجتماعات بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی را علت اصلی اوج‌گیری موج پنجم کرونا در این شهرستان دانست و خاطرنشان کرد: مردم باید ماسک بزنند، اگر بدون ماسک باشند و به پروتکل‌های بهداشتی توجه نکنند، شاید در آینده ای نزدیک مجبور شوند برای تنفس به دستگاه ونتیلاتور پناه ببرند که به‌ مراتب برایشان دردناک‌تر خواهد بود.

افسوس که تخت های بیمارستان خالی نمی شود

یکی از پرستاران بخش کرونا در بیمارستان موسی بن جعفر (ع) قوچان نیز با بیان اینکه در این روزها به دلیل نبود جا و تخت، حیاط بیمارستان مملو از بیمار شده است، گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند بالاجبار باید بیماران بر روی زمین و یا در راهروها پذیرش شوند.

فاطمه اسلامی یادآور شد: همین حالا خانواده ما هم درگیر این ویروس شده‌اند اما به دلیل شلوغی بیمارستان و نیاز به خدمات ما در این خیز ویروس، حتی فرصت نداریم که از اعضای خانواده خود پرستاری کنیم.

وی از مردم خواست که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و حتماً ماسک بزنند، زیرا این وضعیت نفسگیر، کادر درمان را به امان آورده است و ما هر روز تنها به امید ترخیص بیماران و خالی شدن تخت ها به بیمارستان می‌آییم اما متأسفانه وضعیت هر روز بدتر از دیروز می شود.

شهرستان ۱۸۰ هزار نفری قوچان در ۱۳۷ کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد.  

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند. دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام بقیه جمعیت این استان را زیر پوشش خدمات‌ بهداشتی و درمانی دارند.  

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۴۶۶ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست داده اند و شمار قربانیان این ویروس در کشور تاکنون به ۹۷ هزار و ۲۰۸ نفر رسیده است.

در این مدت  ۲۹ هزار و ۷۰۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۱۵۴ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۸۵ نفر رسید.

تا کنون سه میلیون ۷۰۰ هزار و ۸۲۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

برچسب‌ها ویروس کرونا فاصله اجتماعی پروتکلهای بهداشتی واکسن کووید 19 قوچان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ویروس دلتا محدودیت های کرونا پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا فاصله اجتماعی پروتکلهای بهداشتی ویروس کرونا فاصله اجتماعی پروتکلهای بهداشتی واکسن کووید 19 قوچان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ویروس دلتا محدودیت های کرونا بیمارستان موسی بن جعفر کرونا در این شهرستان پروتکل های بهداشتی بیماران کرونایی حال حاضر کادر درمان شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۹۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ سفید و سازمان ملل خواستار تحقیقات درباره گورهای دسته جمعی در غزه شدند

سخنگویان سازمان ملل و آمریکا در پی کشف گورهای دسته جمعی در غزه خواستار تحقیقات درباره این گورهای دسته جمعی شدند.

به گزارش ایرنا، «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنج ‌شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا شفاف ‌سازی ای درباره گورهای دسته جمعی در نوار غزه دریافت کرده است، گفت: این موضوع به همتایان اسرائیلی ما مرتبط است. ما خواستار تحقیقات در این زمینه هستیم.

کربی با بیان اینکه به تعامل با اسرائیل در این زمینه ادامه می دهیم، گفت: عنوان کرد: ما خواستار دریافت اطلاعات بیشتری در این زمینه هستیم.

«استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل متحد نیز گفت که سازمان ملل خواستار تحقیقات بین المللی درباره کشف گورهای دسته جمعی در غزه است.

سخنگوی سازمان ملل درباره عملیات نظامی اسرائیل برای حمله زمینی به رفح نیز گفت: اگر اسرائیل در رفح عملیات نظامی انجام دهد، می توانیم تصور کنیم چه فاجعه‌ای رخ خواهد داد.

شبکه الجزیره قطر هفته گذشته گزارش داد مقامات فلسطینی یک گور دسته‌جمعی با ۱۸۰ جسد را داخل بیمارستان ناصر در خان یونس کشف کرده‌اند. شبکه سی‌ان‌ان آمریکا نیز به نقل از کارکنان دفاع مدنی غزه گزارش داد که بیش از ۳۰۰ جسد در این محل کشف شده است.

 دیده بان حقوق بشر اروپا - مدیترانه نیز  در گزارشی اعلام کرد که بیش از ۱۴۰ گور دسته جمعی ایجاد شده توسط نظامیان اسرائیلی در نوار غزه شناسایی شده است.

به گزارش رسانه‌های فلسطینی، این نهاد حقوق بشری در این گزارش، افزود: نظامیان اسرائیلی، فلسطینی‌هایی را که به صورت میدانی اعدام کرده‌اند را در این گورها دفن کرده‌اند.

 رسانه‌های فلسطینی پیش تر اعلام کردند که با خروج شماری دیگر از اجساد شهدای فلسطینی از گورهای دسته جمعی در محوطه بیمارستان «ناصر» خان یونس، شمار اجساد خارج شده به ۳۱۰ جسد رسیده است.

این رسانه‌ها به نقل از مسئولان فلسطینی اعلام کردند که پیش بینی می‌شود صدها جنازه دیگر از افراد مفقود، در این گورها باشد.

پیش تر جمعیت هلال احمر فلسطین نیز اعلام کرده بود که در پی عقب‌نشینی ارتش اسرائیل، تعداد پیکرهای یافت شده در گور دسته‌جمعی که شنبه گذشته در مجتمع پزشکی ناصر در شهر خان‌ یونس در جنوب نوار غزه کشف شد، به ۲۸۳ نفر افزایش یافت.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • شادی دسته‌جمعی برای گل انفرادی ارونوف (عکس)
  • دشمن صهیونیستی بیمارستان‌های نوار غزه را به گورهای دسته جمعی تبدیل کرده است
  • حماس: تیم‌های تخصصی برای شناسایی اجساد مفقودین اعزام شود
  • کاخ سفید و سازمان ملل خواستار تحقیقات درباره گورهای دسته جمعی در غزه شدند
  • اجساد فلسطینیان شواهدی از اعدام و شکنجه را نشان می‌دهد
  • کشف پیکر صدها فلسطینی در گورهای دسته‌جمعی، فرانسه را نگران کرد!
  • آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر
  • فیلم| آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر
  • صهیونیست‌ها ده‌ها نفر را در بیمارستان ناصر زنده به گور کردند
  • آیت‌الله شیرازی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد