Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس ار شهرضا، چهار موج کرونا گذشت و کشور هیچ زمانی به اندازه موج پنجم عادی‌انگاری پیشه نکرده بود، رفتاری که به قول پزشکان بازی با جان خود است. این عادی‌انگاری درست در زمانی اتفاق افتاده که دلتا بی‌رحم‌تر از انواع دیگر ویروس کرونا به دل جمعیت می‌زند و با سرعت دایره شیوع کووید ۱۹ را گسترش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود یکی دو ماه پیش بود که وقتی تصاویر جولان کرونایی موسوم به هندی یا همان دلتا را در هندوستان می‌دیدیم، وحشت می‌کردیم، بیمارانی که نه تخت داشتند، نه دارو و اکسیژن و فیلم‌ها و تصاویر بحران کرونا در هند دست به دست می‌چرخید، ابتلا و مرگ‌های میلیونی رعشه به جان‌مان می‌انداخت و شاید بسیاری از کسانی که حالا جان‌شان جزو آمار شده و در لیست مرگ جای گرفته‌اند، با دیدن این تصاویر خدا را شکر می‌کردند که در ایران وضع کرونا اینطورها هم نیست. از همان زمان بود که کارشناسان بهداشت و درمان بارها و بارها اظهارنظر کردند، هشدار دادند، کادر درمان تمنا کردند، اما گویا گوش شنوایی برای هیچکس وجود نداشت. عادی‌انگاری، سهل‌انگاری، مدیریت ناقص و عدم نظارت قاطع؛ همه و همه بیانگر عملکردهای نامناسبی هستند که در این واژه‌ها حبس شده‌اند. همین بود که هنوز پیک چهارم را با مرگ‌های حدود ۱۰۰ نفر در روز رد نکرده بودیم که گرفتار پیک پنجم شدیم، آن هم با بی‌رحمی به نام دلتا.

پیکی که از استان‌های جنوبی و جنوب شرق کشور شروع شد، سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر را درنوردید و روند بیماری در این استان‌ها را به سرعت صعودی کرد و بعد هم شهر به شهر پیش رفت تا حکمرانی‌اش را در کل کشور تثبیت کند و به ویروس غالب در کشور بدل شود و قربانی بگیرد.

حالا کرونا در کشوری که به گفته وزیر بهداشت قرار بود الگوی مدیریت کرونا برای کشورهای دیگر باشد، چند روزی است که قربانیانش را از مرز ۵۰۰ نفر هم بیشتر کرده است و هر روز زنان و مردان و پیر و جوان به کام مرگ می‌فرستد و رحم و مروتی هم ندارد. با یک گلودرد یا تب یا سرفه؛ مانند یک سرماخوردگی ساده شروع می‌شود و آرام آرام رمق جان‌ها را بیرون می‌کشد و در آخر، آن ضربه مهلک را بر جان‌ها وارد و نفس‌ها را تنگ کرده و به شماره می‌اندازد.

استان اصفهان زیر سایه شوم کرونای هندی

گوشه گوشه استان اصفهان این روز‌ها به سرعت رنگ می‌بازد و زیر سایه شوم قرمز و قرمز تیره می‌رود.

آمار افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در استان اصفهان همچنان ادامه دارد و بر اساس گفته مسؤولان، پروتکل‌های بهداشتی آنگونه که باید توسط مردم رعایت نمی‌شود. بنابراین با این شرایط نباید در کوتاه مدت و یا شاید میان مدت، انتظار کاهش آمار مبتلایان و بستری‌شدگان کرونا در استان را داشت.

آمار بستری در استان اصفهان از ۳ هزار بیمار گذشت و روزانه بیش از ۳۰ نفر از کرونا در این استان فوت می‌کنند، تخت‌های بستری پر شده از بیماران مبتلا به کرونا و ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل شده است و نفس کادر درمان به شماره افتاده است.

آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید: وضعیت استان، شهر اصفهان و شهرستان‌ها فوق بحرانی است، در گذشته زمانی که از ۲ هزار بیمار گذشتیم، هشدار دادیم که این ویروس دلتا از سایر ویروس‌ها متفاوت است و می‌تواند برای اولین بار تعداد بیماران بستری را به ۳ هزار بیمار برساند.

وی با تأکید بر اینکه چندین بار درخواست کردیم کارخانه بیمارزایی و تولید بیمار باید متوقف شود، بیان کرد: شاید رعایت پروتکل‌ها، واکسیناسیون، بالا بردن پایبندی به پروتکل‌ها می‌تواند، برای کنترل کرونا مفید باشد، اما هیچ‌کدام راه حل قطعی نیست، تنها راه حل قطعی که وجود دارد، قرنطینه کامل به معنی محدود کردن همه فعالیت‌ها چه سازمان‌ها، اصناف، آموزشی و تجاری و کاهش ترددهای غیرضروری در شهر اصفهان است، اگر این کار را نکنیم، کارخانه تولید بیمار به هیچ وجه متوقف نمی‌شود و فکر می‌کنم، نتوانیم حتی قله‌ای با این شرایط برای موج پنجم متصور باشیم.

توجه نکردن مسؤولان به هشدارهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

طاهره چنگیز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با انتقاد از توجه نکردن مسؤولان به هشدارهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ما در ستاد استانی مبارزه با بیماری کرونا پیشنهاد دادیم که اصفهان تعطیل شود، اما این مهم انجام نشد، ظاهراً مسؤولان توجهی به هشدارها ندارند.

شیوع ویروس دلتا با چند برابر قدرت سرایت، دورهمی‌های خانوادگی، مراسم عزاداری به خصوص در محیط بسته، رستوران‌ها و تالار‌هایی که در فضای سرپوشیده غذا سرو می‌کنند، حمل و نقل عمومی، کاهش استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی از جدی‌ترین عوامل افزایش مبتلایان است.

دومین بیمارستان شهرضا در حال آماده‌سازی برای بیماران کرونایی

حجت‌اله تنهایی، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان اینکه اصناف باید محدودیت زمانی و رعایت پروتکل‌ها را انجام دهند، اظهار داشت: اصناف، بازاریان و آحاد مختلف مردم باید نسبت به زدن ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمعات دقت ویژه‌ای داشته باشند.

وی بیان کرد: تزریق واکسن کرونا در بین افراد کهنسال آمار مرگ و میر و ابتلا به کرونا را کاهش چشمگیری داده و کرونای دلتا جوانان را گرفتار می‌کند، جوانان در آی سی یو هستند و می‌میرند.

تنهایی با بیان اینکه در پیک پنجم کرونا آمار بستری و ابتلا نسبت به پیک چهارم به مراتب بدتر است، افزود: روند صعودی در استان ادامه دارد و به سمتی است که در شهرضا تا ۱۳۰ نفر در یک روز مبتلا به کرونا شناسایی شدند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰ درصد از تست‌ها در شهرضا مثبت می‌شود، عنوان کرد: مرگ در حوزه بیماری‌های خاص، زمینه‌ای و سالمندان و میانسالان به خاطر واکسیناسیون کمتر بوده است.

وی با بیان اینکه ابتلای این ویروس شدیدتر است و یک نفر می‌تواند 5 نفر را مبتلا کند، بیان کرد: درصد مثبت‌ها و ناقلان مثبت در جامعه بسیار زیاد است، بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) کامل در اختیار بیماران کرونایی است و در حال آماده کردن بیمارستان صاحب الزمان(عج) هستیم.

تنهایی با بیان اینکه مجموعه بیماران بستری بالای ۱۰۰ نفر هستند و زمان بستری طولانی‌تر شده است، افزود: دسترسی و نیاز به دارو مشکلی ایجاد کرده و سبب نارضایتی مردم شده است.

 مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان اینکه بیکار کردن و بستن صنوف سبب شده که دورهمی‌ها افزایش پیدا کند، گفت: بیشترین عامل افزایش کرونا دورهمی‌ها، تماس‌های خانوادگی، مسافرت‌ها و جشن‌های عروسی بوده است، بیشترین ضربه را از دورهمی‌ها می‌خوریم.

فوت جوانان ۲۰ تا ۴۰ ساله از کرونا در شهرضا

وی با اشاره به فوت جوانان ۲۰ تا ۴۰ ساله از کرونا در شهرضا در هفته‌های اخیر افزود: تنها عامل مؤثر در پیشگیری از کرونا فقط واکسیناسیون است که به بهداشت باید اجازه دهند حداکثر تلاش خود را بر بحث واکسیناسیون بگذارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا ادامه داد: آمار واکسن در بهترین روز تزریق هزار و ۶۰۰ واکسن در شهرضا بوده است و این توان وجود دارد که در صورت وجود واکسن حتی شب‌ها را هم به واکسیناسیون اختصاص دهیم.

وی با بیان اینکه نذورات محرم به سمت پشتوانه‌های واکسن هدایت شود افزود: از عموم مردم و عزاداران حسینی در ایام سوگواری امام حسین(ع) می‌خواهیم با هدف هدایت نذورات در مسیر حفظ و ارتقای سلامت، به حمایت از بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی و همچنین مراکز واکسیناسیون، به کمک مجموعه بهداشت و درمان در شهرستان بشتابند.

تنهایی با بیان اینکه  در شهرضا به یخچال واکسن نیاز داریم و از علما و هیأت‌های عزاداری درخواست داریم نذورات را به این سمت هدایت کنند، عنوان کرد: تاکنون بیش از ۳۰ هزار دز واکسن در شهرضا تزریق شده است و تا پایان سال باید ۳۰۰ هزار واکسن دیگر تزریق شود.

 مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان اینکه باید مردم را تشویق به واکسن زدن کنیم گفت: برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم در فضای باز و حداکثر ۲ ساعت باشد و حضور اماکن مقدسه نیز ممنوع است، مواد غذایی خشک و بدون تجمع باید توزیع شود.

مراسم ۴۱ منبری و تعزیه در شهرستان شهرضا برگزار نمی‌شود

ناصر اسدی، فرماندار شهرضا در این باره به خبرنگار فارس گفت: وضعیت بازار سرپوشیده شهرضا واقعاً نگران کننده است به واسطه وضعیت خاص کشور اصناف را تعطیل نکردیم.

وی با اشاره به اینکه هزار واکسن در روز در شهرضا تزریق می‌شود، افزود: انتظار داریم نذورات به سمت شبکه بهداشت و درمان هدایت شود، چون جان انسان‌ها در میان است.

اسدی با تأکید بر اینکه امسال مراسم ۴۱ منبری و تعزیه در شهرستان شهرضا برگزار نمی‌شود، بیان کرد: برپایی ایستگاه صلواتی به دلیل تجمع ممنوع است.

فرماندار شهرضا با تأکید بر اینکه برای اربعین نباید هیچ برنامه‌ریزی انجام شود تا ستاد اربعین در این راستا تصمیم گیری کند، بیان کرد: با همکاری هلال احمر و نیروی انتظامی ورودی‌های شهرستان شهرضا کنترل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه عزاداری هیأت‎‌های مذهبی امسال در تاسوعا و عاشورا در امامزاده شاهرضا ممنوع است، بیان کرد: حرکت هیأت‌های مذهبی را امسال به سمت امامزاده شاهرضا نداریم.

به گزارش فارس، این روزها سیستم بهداشتی و درمانی ایران حال و روز خوبی  ندارد؛ همه تخت‌های بیمارستانی پر از بیماران کرونایی است و جایی برای دیگر بیماران نیست؛ اکنون یکسال و نیم از شیوع این ویروس هزار چهره می‌گذرد و هر چند وقت یکبار با جهشی تازه روی دیگری از خود بروز می‌دهد، امروز سویه دلتا با سرایت بسیار بالاتر و قدرت کشندگی بیشتر در کشور گسترش یافته به طوری که به گفته مسؤولان وزارت بهداشت در هر ۲ دقیقه یک ایرانی بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دهد و در هر ۲ ثانیه یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود.

اکنون  بیمارستان‌های استان اصفهان و شهرستان‌های آن، دیگر ظرفیت پذیرش بیماران جدید ندارد، اگر چه سرعت واکسیناسیون به طور قابل توجهی شتاب گرفته اما علاوه بر زمان بر بودن واکسیناسیون همگانی، بعد از  واکسیناسیون نیز بنا بر گفته کارشناسان بهداشتی همچنان خطر ابتلا به کرونا وجود دارد، اگر چه منجر به مرگ نشود.

سونامی مرگ نقطه به نقطه شهرهای کشور و از جمله استان اصفهان را نشانه گرفته است  و بی‌رحمانه کرونا روزانه بیش از ۵۰۰ نفر را در کشور به کام مرگ می‌فرستد. در حال حاضر دیگر هیچ تخت مراقبت‌های ویژه‌ای برای بستری کردن بیمار جدید در بیمارستان‌ها باقی نمانده و خیلی از بیماران بدحال هم در اورژانس نگهداری می‌شوند تا زمانی که بیماری در بخش مراقبت‌های ویژه جانش را از دست بدهد و یک تخت خالی شود. این شرایط کاملا واقعی است و مردم باید برای حفظ جانشان هم که شده این هشدارها را جدی بگیرند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ج۲۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: کرونای دلتا بیمارستان امیرالمومنین شهرضا وضعیت قرمز کشور ایستگاه صلواتی 41منبری بهداشت و درمان شهرضا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیمارستان ها استان اصفهان دورهمی ها پروتکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۹۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وطن من| سایه خوش

این پهنه بیابانی برعکس بیابان‌های دیگر جایی برای رفاقت میان آب و خاک پهنه‌ای در کناره سواحل نیلگون خلیج فارس.

    

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3075498 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • ◄ جاده گردشگری هونجان اسفرجان به شهرضا؛ پرحادثه و پرتوریست
  • استقلال در جست‌وجوی یک آمار ویژه با دروازه‌بان دوم
  • لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • در جست‌وجوی مزاج معتدل
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • وطن من| سایه خوش
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد