Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-27@20:24:12 GMT

تسلط طالبان بر ننگرهار و دایکندی

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۲۰۲۹۱

طالبان، پس از تسلط بر شهر مهم جلال آباد مرکز استان ننگرهار شهر نیلی مرکز استان دایکندی هم را به کنترل خود درآورد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، استان ننگرهار هم مرز با پاکستان است و گمرک مهم مرزی تورخم در مرز افغانستان با پاکستان در این استان موقعیت دارد.   در ادامه پیشروی‌های طالبان شهر نیلی مرکز استان دایکندی نیز به مناطق تحت حاکمیت طالبان افزوده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استان دایکندی در مرکز افغانستان قرار دارد.   طالبان دیروز هم بر شهر مزارشریف، چهارمین شهر مهم افغانستان مسلط شد.   تنها پایتخت و چند ولایت در اختیار نیرو‌های دولتی باقی مانده.   اسکای نیوز گزارش داد: حومه شهر کابل هم هدف حملات هوایی قرار گرفته و برق کابل به‌طور کامل قطع شده است.   به گزارش اسکای نیوز طالبان بر ۲۶ مرکز ولایت از ۳۴ ولایت در افغانستان مسلط شده است.   ولایت‌های بلخ، کنر، وردک، لوگر، لغمان، فاریاب، دایکندی، پکتیکا و پکتیا آخرین ولایاتی است که کنترل‌شان به دست طالبان افتاده. نیرو‌های دولتی افغانستان به طرف مرز حیرتان در مرز ازبکستان عقب‌نشینی کرده‌اند.

انگلیس، آلمان، سوئیس، دانمارک، نروژ و کانادا از آغاز عملیات خروج اتباع خود از افغانستان خبر دادند.   آمریکا هم نظامیانی را که به افغانستان می‌فرستد تا خروج اتباع آمریکایی را تسهیل کنند به پنج هزار تن افزایش داد.   همزمان با نزدیک شدن طالبان به پایتخت افغانستان، انتقال کارکنان سفارت آمریکا در کابل به فرودگاه این شهر انجام شد.   سی‌بی‌اس گزارش داد اغلب کارکنان سفارت آمریکا در کابل تا ۷۲ ساعت آینده از افغانستان خارج می‌شوند.   سی ان ان اعلام کرد: به کارکنان سفارت آمریکا در کابل دستور داده شده اسناد و مدارک حساس را از بین ببرند. انگلیس، آلمان و تعدادی دیگر از کشور‌های غربی دیپلمات‌های خود را به حداقل رسانده‌اند، نیرو‌های محلی را اخراج و یا سفارتخانه‌های خود را کاملا تعطیل کرده‌اند. برچسب ها: افغانستان ، درگیری ، طالبان

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: افغانستان درگیری طالبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۲۰۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم های آمریکا ظالمانه است

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان محدودیت‌‌های وضع‌شده بانکی از سوی آمریکا را یک عمل انتقام‌جویانه و ظالمانه خواند و گفت این عمل توجیه اخلاقی و قانونی ندارد.

وی همچنین افزود برخی کشورها به پناهگاه، آموزش‌گاه و تمویل‌گاه داعشیان تبدیل شده است.

‏متقی افزود: «در یک کشور به داعش نیروی انسانی زمینه‌سازی می‌شود، کشور دیگر مسیری شده که داعشیان از آنجا عبور می‌کنند و کشور سومی هم پناه‌گاه، مراکز تمویل‌ و محلات برنامه‌ریزی در اختیار داعشیان قرار داده است.»

وی تأکید کرد درصورتی که این سه کشور مسئولیت خود را ادا کنند، در افغانستان و منطقه هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

وزیر خارجه کشور همچنین گفت که در نتیجه سیاست خارجی متوازن و اقتصادمحور طالبان، افغانستان در ۳۸ کشور جهان نمایندگی سیاسی دارد.

وی با تأکید بر اینکه افغانستان به‌عنوان یک کشور امن و پیشرفته، در حال مبدل شدن به مرکز اقتصاد و ترانزیت است؛ از کشورهای منطقه و جهان خواست تا از این فرصت‌ها در افغانستان استفاده خوب کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • اظهارنظر مجاهد درباره سفرهای مقامات متعدد سیاسی به کابل
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • به صورت گسترده در جهان پذیرفته شده ایم
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید