Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@19:49:23 GMT

هنر قلم‌زنی و جایگاه آن در بین مردم و مسئولان

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۲۱۶۰۹

هنر قلم‌زنی و جایگاه آن در بین مردم و مسئولان

ایسنا/اردبیل احیاگر هنر قلم‌زنی اردبیل گفت: هنر قلم‌زنی در  دل مردم اردبیل ارزشمند بوده و جایگاه بالایی دارد.

 مهسا قنبرزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هنر قلم‌زنی با خاطرات گذشته و سنتی این مردم عجین است بنابراین موجب استقبال بسیاری قرارگرفته و باعث رونق بیشتر این هنر شده است.


وی اضافه کرد: تمام دست‌ساخته‌های مسی قدیمی که به‌واسطه ظروف صنعتی به انباری‌ها منتقل‌شده بودند اینک به‌واسطه هنر قلم‌زنی روح و جان دوباره‌ای یافته و به ویترین‌های مردم به‌عنوان اشیا ارزشمند هنری راه‌یافته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قنبرزاده بابیان اینکه روزبه‌روز بر تعداد تقاضای اشیای قلم‌زنی شده افزوده می‌شود، ادامه داد: امروز شاهد هستیم که مردم تمایل بسیاری دارند تا هدایای خود به دوستان در مناسبت‌ها از آثار قلم‌زنی باشد.


این هنرمند اردبیلی با اشاره به اینکه هنر قلم‌زنی دارای پیشینه کهن در اردبیل است، تصریح کرد: آثار کشف‌شده از دوره تاریخی چون جام سیمین مکشوفه از شال خلخال و جام احمد بیگلو از مشکین‌شهر گواه بر این مدعا است. 


به گفته قنبرزاده، درهای بقعه شیخ صفی بر روی نقره قلم‌زنی شده و در نوع خود بی‌نظیر و دارای شهرت جهانی است و در ادوار دیگر نیز هنرمندان توانایی چون نقی اردبیلی از دوره قاجار و یدالله سیف چی  از هنرمندان قلم‌زنی اردبیل بودند. 


احیاگر هنر قلم‌زنی اردبیل بابیان اینکه چند دهه‌ای بود که این هنر رو به فراموشی رفته بود، اضافه کرد:  از سال 85 این هنر را در یک کارگاه کوچک احیا کرده و آن را زنده سازی کردیم.
وی افزود: در کنار علاقه مردم و افزایش تقاضا جهت خرید بسیاری از جوانان مستعد و جویای کار که عموماً از تحصیل‌کرده‌های جویای کار و خانم‌های خانه‌دار می‌باشند به سمت آموختن این هنر روی آورده‌اند.


نیاز به حمایت برای شتاب بخشی به تولید

به گفته قنبرزاده، از مزایای آموزشی این هنر آن است که با کمترین هزینه می‌توانند یک کارگاه کوچک و درآمدزا در محل زندگی خود ایجاد کنند و تاکنون نزدیک به ۱۵۰ کارگاه خانگی و ۳۲ کارگاه و فروشگاه در سطح شهر تأسیس‌شده است که شغل اصلی و درآمدزا محسوب می‌شود .


به گفته این فعال هنر قلم‌زنی، پیشرفت این هنر بیشتر از جهت اراده و علاقه هنرمندان این رشته است اما همیشه مسئولین وقت به جهت بهتر شدن روند پیشرفت در امر آموزش فضای آموزشی در اختیار گذاشته‌اند.


وی گفت: در سال ۹۸ به جهت کمک به تأسیس کارگاه خانگی به آموزش‌دیده‌های این هنر تسهیلات بانکی اعطا شد و بسیاری از این هنرمندان را جهت تأمین آینده طبق تفاهم‌نامه به صندوق عشایر و روستایی جهت بیمه معرفی شدند.


قنبرزاده تصریح کرد: به دلیل تورم و گرانی مواد اولیه ظرفیت تولید و خرید مواد اولیه پایین آمده است و اگر علاقه و شور مردم به این هنر نبود فعالان این هنر ناگزیر مجبور به تعطیلی کارگاه‌های خود می‌شدند.


احیاگر هنر قلم‌زنی اردبیل ادامه داد: با حمایت مردم چرخ تولید در این هنر به‌آرامی درحرکت است و امیدوارم با حمایت‌های ویژه مسئولین بتوان با خرید مواد اولیه چرخ حرکت تولید را شتاب بخشید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری صنایع دستی و هنرهای سنتی قلم زنی اردبیل هنر قلم زنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۲۱۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد

تجمع گسترده تانک ها و ادوات نظامی رژیم صهیونیستی در نزدیکی رفح، حاکی از حمله قریب الوقوع این رژیم سفاک و خونخوار به مردم مظلوم غزه است. 

بیش از ۷ ماه از تجاوز رژیم صهیونیستی به پهنة کوچک غزه می گذرد و حدود چهل هزار نفر از کودکان و زنان و مردم بی پناه غزه در مظلومانه ترین صحنه ها به شهادت رسیدند و حدود هشتاد هزار نفر هم زخمی و مجروح و نقص عضو شده اند و بخش اعظم غزه هم با بمبارانهای وسیع به اندازه حجم چندین بمب اتمی طوری تخریب شده است که بر اذعان کارشناسان سازمان ملل بیش از ۱۴ سال آوار برداری آنها بطول می انجامد. 

در این مدت تنها نقطه ای که تقریباً مصون مانده و بیش از ۵/۱ میلیون آواره فلسطینی را در خود جای داده شهر مرزی رفح است و در محاصرة غذایی و دارویی هم هستند و بسیاری از قحطی آب و مواد غذایی خبر می دهند که اگر این وضعیت همچنان ادامه یابد با فاجعه بزرگ انسانی در این شهر روبرو هستیم و لیکن رژیم صهیونیستی ظاهراً تعجیل در نسل کشی مردم باقیمانده غزه دارد و با تجهیزات سنگین نظامی در حال آماده سازی برای حمله ور شدن به رفح با این تراکم جمعیت عظیم است که حتی کوچه ها و خیابانهایش هم محل چادر آوارگان است و هرگونه حمله ای هزاران نفر را به کشتن می دهد. 

متأسفانه در چنین شرایطی کشورهای عربی و همسایگان اسرائیل نه تنها کمکی به ملت مظلوم غزه نمی کنند حتی بی شرمانه در رهگیری موشک ها و پهبادهای ایرانی به سوی اسرائیل با آمریکا و انگلیس و فرانسه سعی در ساقط کردن آنها داشتند گرچه عملیات غرور آفرین دلاور مردان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دلهای ملت های مسلمان و مخصوصاً مردم فلسطین در کرانه باختری و غزه را شاد کرد و درس بزرگی را به صهیونیستها و حامیانش داد. 

عدم اجرای مصوبه شورای امنیت سازمان ملل برای آتش بس در غزه بیش از پیش بی اعتباری این نهاد بین المللی را ثابت کرد و نشان داد که آمریکا و اسرائیل تابع شورای امنیت هم نیستند و تنها اهرمی که برای متوقف کردن جنگ غزه باقی می ماند، همین اعتراضات و مخالفت های میلیونی و گسترده مردمی در سرتاسر دنیا و مخصوصاً کشورهای غربی است. 

خوشبختانه خیزش عجیبی تمامی دانشگاههای آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی را در بر گرفته و هزاران دانشجوی دختر و پسر به همراه استادانشان به تحصن ها و تجمع هایی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و غزه پرداخته و علیرغم خشونت شدید پلیس و ضرب و شتم دانشجویان و دستگیری آنها همچنان برخواسته خود که توقف نسل کشی مردم غزه و فلسطین است تأکید دارند و لیکن مسئولان آمریکایی و بعضی دول اروپایی که سرسپردة صهیونیستهای وحشی هستند، دانشجویان را به یهودی ستیزی متهم می کنند‍! معلوم نیست چند هزار نفر دیگر از مردم غزه کشته شوند تا شاید مسئولان آمریکایی به نسل کشی مردم فلسطین اعتراف کنند!‍ 

عجیب است که مسئولان آمریکایی حاضرند در دفاع از صهیونیستها دانشجویان نخبه شان را هم بکشند چرا که در بام این دانشگاهها تیربار و تک تیرانداز مستقر کرده اند یعنی در حقیقت این صهیونیستها هستند که مسئولان آمریکایی را در چنگ خود دارند و مسئولان آمریکا حاضرند حتی ملت خود را هم فدای اسرائیل کنند‍! 

در چنین شرایطی وظیفه کشورها و ملت های اسلامی بسیار سنگین است و دولت و ملت ایران هم همیشه در دفاع از ملت مظلوم فلسطین آمادگی خود را عملاً ابزار کرده است و عملیات «وعدة صادق» نیز جلوه ای از همین حمایت بود. 

در این وضعیت، حرکت مسئولان داخل کشور باید هماهنگ با سیاست خارجی کشور بوده و توجه اصلی به سوی جنایات رژیم صهیونیستی، معطوف باشد و از سوژه آفرینی در داخل پرهیز شود چرا که دشمنان با ابزارهای تبلیغاتی شان مترصدند تا با کمترین رخدادها و سوء‌ عملکردها اذهان جهانیان را به سوی جمهوری اسلامی ایران بچرخانند. 

مرتضی نجفی قدسی

دیگر خبرها

  • مسئولان جریان‌های اثرگذار بر حوزه کاری خود را بشناسند
  • جایگاه شورا به درستی در جامعه نهادینه نشده است
  • شوراها به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند
  • دفاع از مردم حق و وظیفه شوراها است
  • توجه اصلی به جنایات صهیونیست‌ها معطوف باشد
  • میمند همچون نگینی در فیروزآباد، فارس و در سطح کشور می‌درخشد
  • مسئولان، صدای مردم میمند درخصوص موقوفه میمند باشند
  • مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک ار امکانات کافی برخوردار نیست
  • توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد
  • جایگاه شایسته اردبیل در کشتی فرنگی احیا شود