Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@05:28:04 GMT

تقویت زیرساخت‌های مرز ماهیرود در دستور کار است

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۲۱۷۸۵

تقویت زیرساخت‌های مرز ماهیرود در دستور کار است

حسن رحیمی‌زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: برای تامین و راه‌اندازی دستگاه ایکس‌ری (تونل تصویربرداری) در مرز ماهیرود امسال قراردادی با بخش خصوصی به امضا رسید و عملیات اجرایی این دستگاه نیز با حضور استاندار خراسان جنوبی آغاز شد.

وی بیان کرد: این طرح با اعتبار ۷۰ میلیارد تومان در دست اجراست که طی ۶ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و با راه‌اندازی آن حجم مبادلات تجاری در مرز ماهیرود افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: با نصب دستگاه ایکس‌ری در مرز ماهیرود، کامیون‌های حمل کالاهای صادراتی در محل اسکن می‌شوند و تاثیر خوبی در تسهیل و روان‌سازی فرایند صادرات خواهد داشت.

وی اظهار داشت: اسکن کالا در گمرک مبدا مانند شهید رجایی و سایر گمرکات انجام و به صورت سیستمی در سامانه گمرک بارگذاری می‌شود که بعد از اسکن کالا در مرز ماهیرود این تصاویر با هم مقایسه می‌شود لذا کاملا می‌توان جلوی هرگونه کالای قاچاق را در مرز گرفت.

رحیمی‌زاده افزود: در سال جاری تاکنون هیچ اختلالی در وضعیت صادرات استان ایجاد نشده است و مبادلات تجاری در مرز ماهیرود به روال عادی انجام می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر به صورت میانگین ۶۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه کامیون حامل کالا به کشور افغانستان از مرز ماهیرود ارسال می‌شود و نسبت به گذشته از نظر تعداد تفاوتی نداشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی درخصوص صادرات کالا از مرز ماهیرود از ابتدای امسال هم اظهار داشت: مجموع کالاهای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان در چهار ماه نخست امسال از نظر ارزشی ۲۶۲ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۲۳۲ دلار و از نظر وزنی ۸۴۸ هزار و ۲۰۰ تن بوده است.

وی افزود: صادرات خروجی استان در چهار ماه نخست امسال از لحاظ ارزش ۴۱ درصد افزایش و از لحاظ وزن ۱۹ درصد کاهش داشته است.

رحیمی‌زاده گفت: از این میزان در حوزه صادرات قطعی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود ۲ هزار و ۱۲۳ فقره اظهارنامه به ارزش ۴۸ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۳۵۳ دلار و وزن ۷۳۱ هزار و ۳۱۴ تن صادر شده است.

وی افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۳۵ درصد و به لحاظ ارزش ۳۶ درصد افزایش و از نظر وزن ۲۲ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه عمده اقلام به کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان و پاکستان صادر شده است گفت: اقلام صادراتی از گمرک استان شامل صیفی‌جات، روغن سوخت تقطیری، سیمان، کاشی و سرامیک، گازوئیل، هیدروکربن سبک، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک‌های مستعمل رنگ‌بر، میلگرد، قیر و خرما بوده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی اشاره به وضعیت واردات کالا به خراسان جنوبی افزود: از ابتدای امسال ۱۶ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۶ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۲۲۸ دلار و وزن ۴۹۵ تن تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۱۲۹ درصد، از نظر ارزش سه هزار و ۷۳۱ درصد و از نظر وزن ۴۰۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: عمده اقلام وارداتی به استان خط تولید کاشی، کائوچو، کلروبوتیل، ترنجبین، شاهدانه بو داده، تخم ریحان فرآوری نشده، گلپر فرآوری نشده و تخم اسپند فرآوری نشده بوده است.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مرز مشترک دارد و با ولایت فراه افغانستان همجوار است.

این استان چهار بازارچه مرزی دارد که فعال‌ترین آنها مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه و مجاور گمرک ابونصر فراهی در ولایت فراه است.

گمرک و بازارچه مرزی ماهیرود یا میل ۷۸ واقع در شهرستان سربیشه و بخش درح با بیرجند ۱۷۵ کیلومتر و با ولایت فراه در کشور افغانستان ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد و در حال حاضر ۳۷ درصد سهم صادراتی کل کشور به افغانستان از لحاظ ارزش و ۴۸ درصد به لحاظ وزنی مربوط به خراسان جنوبی است.

برچسب‌ها اداره کل گمرک جمهوری اسلامی ایران مبادلات تجاری توسعه صادرات افغانستان سربیشه خراسان جنوبی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مبادلات تجاری توسعه صادرات مبادلات تجاری توسعه صادرات افغانستان سربیشه خراسان جنوبی مرز ماهیرود خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۲۱۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی ۱۱۶ درصد افزایش یافت

شرفی گفت: کمک های مردمی برای تامین معیشت خانوار‌های زیر پوشش و نیازمندان، خرید وسایل کمک توانبخشی، خرید جهیزیه، تامین وسایل ضروری زندگی، هزینه درمان و تجهیز مراکز بوده است.

وی استفاده از ظرفیت خیران و جلب مشارکت‌های مردمی را از اولویت‌های سازمان بهزیستی برشمرد و گفت: بهزیستی استان در راستای ارتقای سطح زندگی و بهبود معیشت مددجویان با روش‌های گوناگون نسبت به جذب مشارکت‌های مردمی اقدام کرده و هر سال به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت نیکوکاری جامعه برنامه‌ها، طرح‌ها و پویش‌های مختلف در زمان‌ها و مناسبت‌های گوناگون اجرا شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: ماه رمضان امسال نیز هفت پویش برگزار شد که از جمله پویش افطاری ساده در حضور ولی نعمتان، خانوار‌های دارای سه معلول، ضیافت خانه خدا، میز خدمت در مساجد و پویش افطاری ساده در مراکز بوده است.

وی گفت: ۳۷ مرکز مثبت زندگی در استان خراسان جنوبی وجود دارد که طرح پویش جلب مشارکت‌های مردمی در این مراکز برگزار شد و خیران از نزدیک با خدمات آن آشنا شدند.

شرفی تصریح کرد: مراکز مثبت زندگی همچون یک اداره کل بهزیستی کوچک است که در مناطق و محله‌های استان تشکیل شده و خانوار‌های زیر پوشش بهزیستی از این مراکز خدمت دریافت می‌کنند.

وی گفت: کمک‌ها با حفظ شأن و کرامت انسانی در سریع‌ترین زمان ممکن برای رفع مشکلات معیشتی، درمان، ازدواج و اشتغال افراد تحت پوشش از سوی این نهاد بین نیازمندان تحت پوشش توزیع می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: سازمان بهزیستی براساس وظایف قانونی، شبکه وسیع از خدمات متنوع حمایتی، مراقبتی و توانمندسازی را به طیف گسترده‌ای از افراد دارای معلولیت، نیازمندان و فرزندان آنان همچنین اقشار آسیب‌پذیر استان ارایه می‌دهد، از همین رو انجام و استمرار این کار حمایت و همراهی مردم خیراندیش، متعهد و نیکوکار را می‌طلبد.

وی با اشاره به حدود ۲۰ هزار معلول در خراسان جنوبی گفت: ۱۰ درصد معلولان استان در مراکز شبانه روزی و ۹۰ درصد در خانواده نگهداری می‌شوند که معیشت، توانبخشی، درمان، اشتغال و مسکن از نیاز‌های اصلی معلولان است.

شرفی عنوان کرد: معیشت از مطالبات اصلی جامعه هدف بوده لذا با پیگیری‌های انجام شده، آمار پشت نوبتی دریافت مستمری صفر شده، اما زمینه برای توانمندشدن مددجویان نیز فراهم است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی ۱۱۶ درصد افزایش یافت
  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • زیرساخت های کشتی اردبیل تقویت می شود
  • بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور
  • تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید
  • زیرساخت‌های بندر دیلم تقویت می‌شود
  • دستور تخلیه روستای نوده شهرستان زیرکوه صادر شد
  • فروش ۷ هزار میلیارد ریالی فرآورده‌های نفتی در خراسان جنوبی
  • زیرساخت‌های فرهنگی در مناطق ساحلی استان بوشهر تقویت شود