Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: سقوط شهر مزار شریف به دست طالبان، انفجار مهیب در لبنان با بیش از ۱۰۰ کشته و زخمی، آعاز خروج دیپلمات‌های سفارت آمریکا از افغانستان، آغاز دولت جدید سوریه با سوگند در برابر بشار اسد و دعوت رسمی الکاظمی از امیر قطر برای شرکت در اجلاس بغداد، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سقوط شهر مزار شریف به دست طالبان

بر اساس گزارش‌های منتشره گروه طالبان روز شنبه توانسته است شهر مزار شریف در شمال افغانستان را ـ که به شدت از آن محافظت می‌شد ـ به کنترل خود درآورد.

به گزارش "آسوشیتد پرس"، ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در توئیتی اعلام کرد که افراد این گروه، شهر مزارشریف، مرکز استان بلخ را با مقر فرماندهی پلیس، استانداری، لشکر ۲۰۹ شاهین قلعه جنگی را کامل تصرف کردند.

سقوط مزارشریف، چهارمین شهر بزرگ افغانستان، که نیروهای امنیتی افغان متعهد به دفاع از آن شده بودند، کنترل گروه بر تمام شمال افغانستان را تضمین و مناطق تحت کنترل دولت افغانستان را به مرکز و شرق محدود می‌کند.

عباس ابراهیم زاده، یک مقام در ولایت بلخ که این شهر در آن واقع شده است، گفت: ارتش ملی افغانستان ابتدا تسلیم و باعث شد شبه نظامیان حامی دولت و دیگر نیروها روحیه خود را از دست بدهند و در برابر حمله طالبان که از شنبه آغاز شده بود، تسلیم شوند.

ابراهیم زاده گفت: عبدالرشید دوستم و عطامحمد نور، فرماندهان سابق جنگ که رهبری هزاران جنگجو را بر عهده دارند، از این ولایت فرار کرده‌اند و محل کنونی آن‌ها مشخص نیست.

طالبان در روزهای اخیر پیشرفت‌های بزرگی داشته و توانسته هرات و قندهار، دومین و سومین شهرهای بزرگ افغانستان را تصرف کند. این گروه در حال حاضر حدود ۲۰ استان از ۳۴ استان افغانستان را تحت کنترل خود درآورده‌اند و دولت تحت حمایت غرب چند استان در مرکز و شرق و همچنین کابل را در اختیار دارد.

هدی احمدی، یک قانونگذار در ولایت لوگار گفت: طالبان روز شنبه تمام ولایت لوگار، در جنوب کابل را تصرف و مقامات محلی را بازداشت کردند. وی گفت که طالبان به ولسوالی چار آسیاب، در ۱۱ کیلومتری جنوب پایتخت رسیده‌اند.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان روز چهارشنبه برای هدایت دفاع به مزار شریف رفته بود و با چندین فرمانده شبه نظامی از جمله دوستم و نور دیدار کرد.

غنی روز شنبه یک سخنرانی تلویزیونی انجام داد که اولین حضور عمومی وی پس از پیروزی های اخیر طالبان محسوب می‌شود. وی وعده داد از دستاوردهای بیست سال گذشته پس از سرنگونی طالبان توسط آمریکا در حملات پس از وقایع ۱۱ سپتامبر محافظت خواهد کرد.

آمریکا این هفته مذاکرات صلح بین دولت و طالبان را در قطر ادامه داد و چندین کشور اخطار داده‌اند از حکومتی که با زور ایجاد شده است حمایت نخواهد کرد؛ اما به نظر می‌رسد، گروه طالبان علاقه چندانی به امتیازگیری ندارند، زیرا تاکنون در میدان جنگ پیروز بوده‌اند.

انفجار مهیب در لبنان با بیش از ۱۰۰ کشته و زخمی

صبح امروز یکشنبه، صلیب سرخ لبنان اعلام کرد، در انفجار یک تانکر سوخت در منطقه "عکار" در شمال لبنان ۲۰ تن کشته و ۷۹ تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش ایسناف به نقل از العهد، صلیب سرخ لبنان در توییتی نوشت: تلفات اولیه انفجار یک تانکر سوخت در شهرک "التلیل" منطقه عکار در شمال لبنان، به ۲۰ کشته و بیش از ۷۹ زخمی رسیده است.

آمبولانس‌ها بلافاصله در محل انفجار حاضر شده و قربانیان انفجار را به بیمارستان‌های عکار منتقل کردند.

وزیر بهداشت لبنان نیز دستور داد، همه بیمارستان‌ها پذیرای مجروحان این انفجار باشند.

تصاویری از این انفجار در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده؛ اما هیچ گونه توضیحی درباره دلایل و جزئیات آن در دست نیست.

لبنان هفته‌هاست، از بحران سوخت رنج می‌برد و این مساله بر خدمات دهی بیمارستان‌ها و حتی سرویس‌های عمومی و موسسات خصوصی هم تاثیر گذاشته است. همچنین در پی حذف یارانه سوخت اعتراضاتی در سراسر این کشور شکل گرفت.

از سوی دیگر، سعد حریری، رئیس جنبش "المستقبل" لبنان ، انفجارتانکر سوخت در عکار را "قتل عام و جنایتی" دانست که با "کشتار" بندر بیروت تفاوتی ندارد.

حریری در توییتی نوشت: قتل عام عکار با کشتار بندر بیروت تفاوتی ندارد. آنچه در دو جنایت اتفاق افتاد، یکی بود. اگر کشوری بودیم که به مردم احترام می‌گذاشت، مقامات آن استعفا می‌دادند، از رئیس جمهور شروع می‌شد و تا آخرین مسئول این سهل انگاری ادامه داشت. دیگر کافی است!

آعاز خروج دیپلمات‌های سفارت آمریکا از افغانستان

همزمان با انتشار خبرها درباره اعزام نظامیان آمریکایی به پایتخت افغانستان برای تخلیه اتباع این کشور، دو مقام واشنگتن از آغاز خروج دیپلمات‌های سفارت این کشور از کابل خبر دادند.

در حالی که رسانه‌ها از ادامه تسلط طالبان بر تعداد بیشتری از شهرهای افغانستان خبر می‌دهند، یک رسانه غربی از آغاز خروج دیپلمات‌های سفارت آمریکا از کابل پایتخت افغانستان خبر داد.

رویترز گزارش داد، دو مقام ایالات متحده به این خبرگزاری گفتند که ایالات متحده تخلیه و خارج کردن دیپلمات‌های سفارت خودش در کابل را آغاز کرده است.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفت: «ما تعداد کمی از افراد (آمریکایی‌های حاضر در افغانستان) داریم که همین حالا که با شما صحبت می‌کنم، اکثریت کارکنان (سفارت) آماده خارج شدن هستند...سفارت به کار خود ادامه می دهد.»

رویترز در ادامه گزارش خود نوشت: «انتظار می‌رفت که خروج اغلب دیپلمات‌ها از روز یکشنبه (امروز) آغاز شود، چون شورشیان طالبان به پیشروی‌های خود ادامه می‌دهند و پیشروی‌های این گروه اسلام‌گرا را ظرف چند روز به درهای کابل خواهد رساند.»

این در حالی است که پیشتر یک رسانه آمریکایی گزارش داده بود، با نزدیک شدن طالبان به کابل، آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای تعطیلی کامل سفارت خود است.

آغاز دولت جدید سوریه با سوگند در برابر بشار اسد

اعضای کابینه جدید سوریه به ریاست «حسین عرنوس» چهار روز پس از اعلام فرمان تشکیل دولت جدید در حضور «بشار اسد» رئیس جمهور این کشور سوگند یاد کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، در تصاویر منتشر شده توسط حساب‌های کاربری ریاست جمهوری سوریه، همه اعضای کابینه جدید سوگند یاد کردند، حتی وزیرانی که در دولت جدید ابقا شده‌اند.

در کابینه جدید سوریه سه وزیر اطلاع رسانی، کار و امور اجتماعی و تجارت داخلی و دو وزیر مشاور تغییر کرده‌اند.

بر اساس ماده ۱۲۰ قانون اساسی سوریه دولت جدید پس از ادای سوگند کار خود را آغاز می‌کند.

رئیس‌جمهور سوریه، روز سه‌شنبه، دهم آگوست با صدور حکمی، تشکیل کابینه جدید این کشور به نخست‌وزیری حسین عرنوس با عضویت سی وزیر را تایید کرد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز ترکیب کابینه جدید سوریه را منتشر کرد که در ادامه می‌آید؛

- سرلشکر «علی عبدالله ایوب»: معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع

- محمد عبد الستار السید: وزیر اوقاف

- منصور عزام: وزیر امور ریاست‌جمهوری

- حسین مخلوف: وزیر اداره محلی و محیط زیست

- سلام سفاف: وزیر توسعه اداری

- محمد سامر الخلیل: وزیر اقتصاد و تجارت خارجی

- سرتیپ محمد خالد الرحمون: وزیر کشور

- محمد رامی مرتینی: وزیر گردشگری

- بسام إبراهیم : وزیر آموزش عالی و پژوهش علمی

- سهیل عبد اللطیف: وزیر مشاغل عمومی و اسکان

- إیاد الخطیب: وزیر ارتباطات و فنآوری

- لبانة مشوح: وزیر فرهنگ

- ا دارم طباع: وزیر آموزش و پرورش

- أحمد السید: وزیر دادگستری

- تمام رعد : وزیر منابع آبی

- کنان یاغی: وزیر دارایی

- زهیر خزیم: وزیر حمل و نقل

- بسام طعمة: وزیر نفت و منابع معدنی

- حسن الغباش: وزیر بهداشت

- زیاد صباغ : وزیر صنایع

- محمد حسان قطنا: وزیر کشاورزی و اصلاح زراعی

- غسان الزامل: وزیر برق

- محمد فایز البرشة: وزیر مشاور دولت

- فیصل المقداد: وزیر خارجه و امور مهاجران

- عمرو سالم: وزیر بازرگانی داخلی و حمایت از مصرف‌کننده

- عبدالله عبدالله: وزیر مشاور دولت

- محمد سیف الدین: وزیر امور اجتماعی و کار

- بطرس الحلاق: وزیر اطلاع‌رسانی

- دیالا برکات: وزیر مشاور دولت

رئیس‌جمهور سوریه دو هفته پیش، بار دیگر حسین عرنوس را مأمور تشکیل کابینه در این کشور کرد. وی از ژوئن سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) به عنوان نخست‌وزیر سوریه منصوب شده بود.

دعوت رسمی الکاظمی از امیر قطر برای شرکت در اجلاس بغداد

منابع رسمی عراقی، بعدازظهر روز شنبه، گزارش دادند که «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق در سفری رسمی وارد دوحه پایتخت قطر شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، قاسم الاعرجی در این سفر دعوتنامه‌ای برای مشارکت در اجلاس بغداد از جانب «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق به «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر تحویل خواهد داد.

در ادامه این گزارش همچنین آمده است که مشاور امنیت ملی عراق با مقامات قطری درباره توسعه روابط دوجانبه میان بغداد و دوحه در تمام زمینه‌ها بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

قرار است بغداد اواخر ماه آگوست جاری برای نخستین بار از سال ۱۹۹۰ تاکنون یک اجلاس با مشارکت نزدیک به ۱۰ کشور عربی، منطقه‌ای و اروپایی از جمله پنج کشور همسایه عراق یعنی ایران، ترکیه، عربستان، کویت و اردن برگزار کند.

پیشتر در برخی گزارش‌ها اشاره شده بود که مصر، فرانسه، قطر، امارات، نماینده اتحادیه اروپا و نماینده سازمان ملل نیز در این اجلاس مشارکت خواهند کرد؛ هرچند هنوز مشخص نیست آیا از نظام سوریه از «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور برای حضور در این کنفرانس دعوت خواهد شد یا خیر؟!

به تازگی روزنامه «العربی الجدید» به نقل از یک مقام بلندپایه دیپلمات در وزارت خارجه عراق در این خصوص خبر داد که عربستان سعودی، ایران و ترکیه، سه کشور اصلی همسایه عراق، از شرکت در این کنفرانس استقبال کرده‌اند.

برخی منابع آگاه خبر داده‌اند که وزیر خارجه عراق، چند روز پیش، هدف از برگزاری این کنفرانس را، «به حرکت درآوردن آب‌های راکد در منطقه» و نه «گرفتن عکس‌های یادگاری» اعلام کرده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: علیرضا زاکانی محمد مخبر محرم شب های محرم کابینه پیشنهادی رئیسی شب ششم محرم تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین عربستان اسرائیل علیرضا زاکانی محمد مخبر محرم شب های محرم کابینه پیشنهادی رئیسی شب ششم محرم خروج دیپلمات های سفارت آمریکا شهر مزار شریف کابینه جدید رئیس جمهور جدید سوریه وزیر مشاور دولت جدید نخست وزیر بشار اسد روز شنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۲۱۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش‌سوزی مهیب در پی خروج قطار از ریل در آریزونای آمریکا+ فیلم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، به‌دنبال خروج یک دستگاه قطار باری حامل سوخت از ریل در ایالت آریزونای آمریکا و وقوع حریق، شاهراه کلیدی آریزونا-نیومکزیکو مسدود شد.

تصاویر و ویدئوهای اولیه که در فضای مجازی منتشر شده است، واگن‌های له‌شده این قطاری باری را به تصویر می‌کشد که بالای آن دود غلیظی نیز به چشم می‌خورد.

سخنگوی شرکت «خط آهن بی‌ان‌اس‌اف» اعلام کرد که در این حادثه هیچ‌کس مصدوم یا کشته نشده است. به گفته وی، تیم اعزامی به محل در حال پاکسازی بقایای واگن‌های سوخته هستند.

دلیل خروج قطار از ریل هنوز مشخص نشده است. این قطار حامل گاز بی‌بوی «پروپان» بود و ۶ واگن آن طعمه حریق شد.

کد خبر 6089956

دیگر خبرها

  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • طوفان و گردباد در اوکلاهمای آمریکا/ 3 کشته و 30 زخمی / ده‌ها خانه نابود شدند
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
  • وزیر خارجه بحرین با بشار اسد دیدار کرد
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • آتش‌سوزی مهیب در پی خروج قطار از ریل در آریزونای آمریکا
  • آتش‌سوزی مهیب در پی خروج قطار از ریل در آریزونای آمریکا+ فیلم