Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-04@10:47:44 GMT

ممنوعیت 2 ماهه صید ماهی شیر در شمال غرب خلیج فارس

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۲۲۳۹۷

مدیر کل شیلات خوزستان گفت: صید ماهی "شیر" با روش صید گوشگیر از روز دوشنبه ۲۵ مرداد در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس ممنوع شد.

فتح اله ابوعلی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:با توجه به عضویت ایران در کمیسیون منطقه‌ای شیلاتی (Recofi) و بر اساس مصوبه‌های دهمین اجلاس این کمیسیون، صید انواع ماهیان شیر به روش گوشگیر با هدف حفظ ذخایر این گونه ارزشمند و آغاز فصل تخم‌ریزی آن به مدت ۲ ماه در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس ممنوع خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت:جامعه صیادان و تشکل‌های صیادی خوزستان به منظور اجرای هرچه بهتر این تصمیم ملی و منطقه‌ای، از صید این نوع ماهی با تور گوشگیر در بازه زمانی تعیین شده خودداری کنند.

ابوعلی ادامه داد: در زمان ممنوعیت صید، نظارت کامل بر روند اجرا توسط دفاتر صدور مجوز صید و یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات خوزستان انجام می‌شود.

کمیسیون منطقه ای شیلاتی (Recofi) یکی از سازمان‌های مدیریت شیلاتی منطقه‌ای است که از سال ۲۰۰۱ میلادی با هدف حفاظت، مدیریت و بهره‌برداری صحیح و اصولی از ذخایر آبزیان منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان براساس ماده ۱۴ اساسنامه سازمان فائو تاسیس و کشورهای منطقه از جمله ایران از همان ابتدا به عضویت رسمی آن در آمد.

ماهی شیر یا شیرماهی، در رده تن ماهیان و جزو ماهی‌های مرغوب و خوش طعم جنوب ایران است که در خلیج فارس و دریای عمان زیست می‌کند.

صید ماهی حلواسفید نیز از اول مرداد ۱۴۰۰ به مدت ۵۰ روز با هدف حفظ ذخایر این آبزیان در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس ممنوع شده بود.

ممنوعیت صید انواع آّبزیان بر اساس اعلام پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور و تصمیم کمیته صید شیلات خوزستان به صورت دوره‌ای با هدف حفاظت از منابع و ذخایر آبزیان دریایی در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس ممنوع می‌شود.

به گزارش ایرنا صید بی‌رویه و خارج از فصل ممنوعیت ، فشار بیش از حد به ذخایر آبزیان ، استفاده از روش‌های غیرقانونی و مخرب در صید دریایی همچون صید ترال، نگاه سودجویانه برخی فعالان حوزه صید، قاچاق صید به کشورهای همسایه از جمله کویت، ورود شناورهای کشورهای بیگانه به صیدگاه‌های منطقه ، سنگینی ناوگان صید و صیادی و  صید غیرمجاز توسط قایق‌ها و شناورهای فاقد پروانه از چالش های صید و صیادی در خوزستان است.

پارسال حدود ۴۵هزار تن انواع ماهی و میگوی دریایی در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس و آب‌های ساحلی خوزستان صید شد.

میزان صید سالانه در صیدگاه‌های خوزستان و محدوده شمال غرب خلیج فارس به دلیل چالش‌های موجود رو به کاهش است.

۶۲۰ فروند شناور لنج صیادی و یک هزار و ۷۰ فروند قایق صیادی در ۱۰ بندر و هفت صیدگاه خوزستان، به فعالیت صیادی مشغول هستند و معیشت ۴۰ هزار نفر در استان از این طریق تامین می‌شود.

خوزستان از نظر صید دریایی پس از سیستان و بلوچستان ، هرمزگان و بوشهر در رده چهارم کشوری قرار دارد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۲۲۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاریکاتور/ خلیج فارس بخشی‌ از هویت تاریخی و فرهنگی ایران

ملت ایران در برابر تحریف خلیج‌ فارس کوتاه نخواهد آمد. ما به خلیج فارس تنها به عنوان بخشی از سرزمینمان نگاه نمی‌کنیم، بلکه خلیج فارس بخشی‌ از هویت تاریخی و فرهنگی ماست به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3079052 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • اعراب می‌توانند از جنگ تهران و تل آویو جلوگیری کنند؟
  • وضعیت بلوار خلیج فارس شهر ایلام بر اثر شدت بارش باران
  • (ویدیو) ظریف تحلیل کرد؛ مهمترین کاری که باید پس از بحران غزه انجام می‌دادیم
  • کاریکاتور/ خلیج فارس بخشی‌ از هویت تاریخی و فرهنگی ایران
  • داستان نامگذاری خلیج فارس + فیلم
  • فیلم| رونمایی از ۴۰۰هزار سند خلیج فارس در آرشیو ملی هند
  • رونمایی از ۴۰۰ هزار سند خلیج فارس در آرشیو ملی هند
  • ظریف: اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها هم لگد زدند | اسرائیل به هیچ کس رحم نکرد | آنانکه دل‌شان برای آمریکا لک می‌زند باید بدانند آمریکا چه کرد
  • طرح بلینکن برای احیای ناتوی عربی
  • (تصاویر) ظریف و مسجدجامعی در نشست ژئوپلیتیک خلیج فارس