Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@10:31:53 GMT

سنگ اندازی‌های استاندارد برای تولیدات صنعت بلور

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۲۲۴۱۲

سنگ اندازی‌های استاندارد برای تولیدات صنعت بلور

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، در حالی که واحدهای کوچک و متوسط بلور فاقد استاندارد در کشور محصولاتشان را به راحتی در بازار عرضه می‌کنند، استاندارد تهران به بهانه‌های گوناگون سعی در تعطیلی کارخانه بزرگی از این صنعت دارد که نه تنها خود این مجموعه یکی از پیشنهاد دهندگان اجباری شدن استاندارد صنعت بلور در کشور برای نخستین بار بوده که حتی ۵۰ درصد از تولیدات آن نیز با وجود شرایط تحریم به ۳۵ کشور جهان صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اولین بار نیست که بخش خصوصی مورد ناملایمات و بی مهری آشکار قرار می‌گیرد، آخرین بار نیز نخواهد بود. اما آنچه که این درد را دوچندان می‌کند شرایطی است که تولیدکنندگان ایرانی را به دلیل قرارگیری در شرایط تحریم‌های ظالمانه آمریکا در موقعیت حساس برای صادرات و ارزآوری قرار داده و بخش خصوصی به عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور مجبور است در این شرایط در هر دو جبهه داخلی و خارجی بجنگد؛ چرا که برخی از سازمان‌ها و ادارات دولتی به جای حمایت از تولید داخل و ایفای نقش مشورتی در موارد خاص، بیشتر بر سر راه بخش خصوصی سنگ اندازی می‌کنند و این مشکل در حالی است که مقام معظم رهبری سال جاری را به نام «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری کرده‌اند.

نمونه‌ای از این سنگ اندازی ها نیز برمی‌گردد به اظهارات اخیر مدیرکل استاندارد تهران که گفته است: نشانه‌گذاری‌های روی کالاهای مشمول استاندارد اجباری باید به زبان فارسی باشد و واحدهای دارای نقص، حق تولید و عرضه کالا به بازار و همچنین استفاده از علامت استاندارد را تا رفع تمامی نواقص و تأمین شرایط استاندارد ندارد و لذا پروانه کاربرد علامت استاندارد واحد تولیدی نوری تازه، تولیدکننده ظروف غذاخوری شیشه‌ای به دلیل تأمین نکردن الزام‌های این استاندارد تعلیق و به دلیل اقدام نکردن در جهت رفع نواقص و انطباق‌های موجود با استاندارد در مهلت مقرر، ابطال می‌شود.

"محمودرضا طاهری" گفته است: واحد مذکور حق تولید، انبار و عرضه کالا و همچنین استفاده از علامت استاندارد را تا رفع نواقص و تأمین شرایط استاندارد ندارد. طاهری در جلسه‌ای با تولیدکننده مذکور با اشاره به اینکه تولیدات کالاهای مشمول استاندارد اجباری باید مطابق الزامات بندهای استاندارد ملی شماره ۵۴۳۵ از جمله بند ۷ (نشانه گذاری) این استاندارد باشد، ادامه داده است: به منظور جلوگیری از سوءاستفاده تولیدکنندگان، نشانه گذاری مطابق استاندارد ملی مربوطه باید به زبان فارسی و در صورت لزوم به صورت دو زبانه فارسی و انگلیسی بر روی بسته‌بندی محصول درج شود.

این در شرایطی است که به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم، نام برند نوری تازه بر روی محصولات به فارسی درج نمی‌شود تا فروش محصولات این شرکت که اکنون به ۳۵ کشور دنیا صادر می‌شود با مشکلات تحریم مواجه نشود.

محمدمهدی رئیس‌زاده، مشاور اقتصادی و بانکی اتاق بازرگانی ایران در نشستی خبری که با موضوع «چالش‌های استاندارد و محدودیت‌های تولید در صنعت بلور» برگزار شد، در این رابطه اظهار کرد: مطابق با مصوبات و آئین‌نامه‌ها، هیچ یک از واحدهای تولیدی فعال نباید به دلیل مشکلات ناشی از سیستم بانکی، سازمان امور مالیاتی و غیره تعطیل شوند و اقدامات استاندارد تهران برای توقف فعالیت تولیدی «نوری تازه» در حالی صورت گرفته که شرکت مذکور نقش مهمی در اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم در کشور داشته و سهم مناسبی از بازار صادراتی را نیز به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: هیچ شکی در مورد ماهیت اعمال استاندارد برای واحدهای تولیدی وجود ندارد و اتفاقاً از ابتدا اعمال استاندارد اجباری در این واحد تولیدی نیز با درخواست خود این مجموعه صورت گرفته است اما در شرایطی که اکنون محصولات واحدهای کوچک و متوسط بلور فاقد استاندارد در بازار کشور در حال عرضه هستند، تعطیلی واحد بزرگی با این حجم از اشتغالزایی که همه استانداردها را رعایت کرده و تنها به دلیل مشکلات ناشی از تحریم امکان درج برخی از بندهای نشانه گذاری مانند نام فارسی بر روی محصولات خود را ندارد، جای تعجب است.

وی افزود: نوری تازه حدود ۵۰ درصد از محصولات خود را با وجود شرایط کنونی به ۳۵ کشور دنیا صادر می‌کند و در حالی که در شرایط فعلی بازگشت ارز توسط بانک مرکزی و بانک‌ها به کشور بسیار مشکل شده است، اما این مجموعه موفق به ایفای تعهدات بازگشت ارز حاصل از صادرات خود شده و به عنوان یک واحد خوش حساب و شناخته شده عمل کرده است.

مشاور اقتصادی و بانکی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: دید بسیاری از مسئولان و مدیران بالایی سازمان استاندارد به تولیدات این شرکت مثبت است اما متأسفانه مدیران میانی عملاً از سیاست‌های حمایت از واحدهای تولیدی تمکین نمی‌کنند.

رئیس‌زاده خاطرنشان کرد: پس از پیگیری‌های مستمر، جلسه‌ای با حضور مقامات استاندارد تهران برگزار و مقرر شد که این واحد تولیدی در سفارشات جدید خود کد رهگیری ۱۰ رقمی استاندارد را بر روی جعبه‌ها درج کند تا در هنگام صادرات، مشکل تحریم باعث برگشت کالا نشود اما پس از آن، نامه‌ای از سوی استاندارد صادر شد که مفاد آن در عمل به طور کامل قابل اجرا نیست.

مشاور اقتصادی و بانکی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: به نظر می‌رسد، واژه مانع‌زدایی در شعار امسال در عمل به مانع‌زایی بدل شده و به جای حل مشکلات تولیدکنندگان به مشکلات و مسائل آنها افزوده می‌شود.

احمد رضا قائدی، مدیر اجرایی شرکت بلور نوری تازه نیز در این نشست با اشاره به نامه اخیر اداره کل استاندارد تهران، بیان کرد: استاندارد، دارای دو جنبه ماهوی و شکلی است. جنبه ماهوی برای بلور به معنای آن است که آزمون‌های متعدد کیفی نظیر تست‌های شیمیایی و عیوب ظاهری نظیر برندگی و حباب و غیره بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی انجام و مورد تأیید قرار گیرد و جنبه شکلی آن نیز به استانداردهای نشانه گذاری بر روی محصول و جعبه آن باز می‌گردد.

وی افزود: جنبه ماهوی استاندارد، همواره در بالاترین سطح در این شرکت رعایت شده و تست‌های مرتبط نیز توسط آزمایشگاه کنترل کیفیت انجام گرفته است. اداره کل استاندارد استان تهران نیز به صورت دوره‌ای اقدام به نمونه گیری و انجام تست‌های مربوطه می‌کند. چالش جدی ما با استاندارد، ایراد شکلی است اما باید به این نکته توجه داشت که کشور در شرایط تحریم است و کالایی که قرار است صادر شود با کمترین ارتباط با ایران در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

وی اضافه کرد: برای گذر از این مشکل، نوری تازه مجبور است که محدودیت‌هایی را رعایت کند و نمی‌تواند بر روی کالا درج کند که محصول، تولید ایران است. در واقع، نام فارسی و آدرس کارخانه و یا برخی موارد دیگری که استاندارد از ما خواسته بر روی کالا و جعبه درج شود، به دلیل محدودیت‌های تحریمی ممکن نیست.

وی با اشاره به ارائه راهکارهای جایگزین به سازمان استاندارد برای رفع این مشکل، خاطرنشان کرد: یکی از این راهکارها این است که به جای درج مشخصات بر روی جعبه، کیوآرکد ( ( QR CODE بر روی کالا درج شود که با اسکن آن می‌توان تمامی اطلاعات را در اختیار مشتری قرار داد اما با اینکه اکنون از این امکان بر روی جعبه‌های تولیدات این شرکت بهره‌گیری می‌شود، ولی اداره کل استاندارد تهران این راهکار را هنوز تأیید نکرده است.

قائدی با اشاره به اینکه استاندارد تهران پیشنهاد داده که اگر درج نام و آدرس به زبان فارسی بر روی محصولات موانع صادراتی ایجاد می‌کند، این الزامات بر روی محصولاتی که در بازار داخل توزیع می‌شود رعایت شود، گفت: با توجه به نحوه تولید و فروش محصول بلور، نمی‌توان در زمان بسته بندی، محصولات را از نظر بازار هدف تفکیک کرد. این کار هزینه‌های تولید و انبارش را به شدت افزایش می‌دهد و عملاً برای یک تولیدکننده با این حجم از تولید در سال مقدور نیست. البته ما برای تعامل بیشتر با استاندارد تهران، برخی از الزامات را بر روی کارتن‌های مادر پیاده می‌کنیم اما امکان ایجاد آن بر روی جعبه‌های محصولات وجود ندارد.

در ادامه، دکتر مریم کارگر راضی، استاد دانشگاه و متخصص صنعت شیشه اظهار کرد: ایراد مطرح شده به تولیدات این شرکت، مربوط به بسته‌بندی است در حالی که برای بسته‌بندی محصولات شیشه و بلور، هیچ استاندارد بین‌المللی وجود ندارد و برای آن صرفاً استاندارد داخلی تصویب شده است.

وی عنوان کرد: اگر به لحاظ سلامتی، عدم رعایت استانداردها به سلامت مردم آسیب بزند یا حتی از نظر کیفی و ظاهری نامناسب باشد، سازمان ملی استاندارد موظف است که به تولیدکننده تذکرات لازم را ارائه دهد و تولیدکننده هم موظف است که خود را به سطح استاندارد برساند اما مطابق با گزارش آزمایشگاه‌های همکار استاندارد، کیفیت تولید محصولات این شرکت با انطباق اعلام شده است.

قائدی در پایان تصریح کرد: نه تنها هیچ تصمیمی برای توقف تولید نداشته و نداریم، بلکه به زودی خط جدید دیگری نیز به بهره برداری می‌رسد. امیدوار هستیم که مشکل پیش آمده نیز با تعامل درست و سازنده اداره کل استاندارد استان تهران با این واحد تولیدی به زودی برطرف شود و آمادگی داریم تا در نشست‌های تخصصی دو جانبه راهکارهای خود را چنانچه قبلاً نیز پیشنهاد کرده ایم، ارائه کنیم. در نهایت درخواست می‌کنیم تا در تدوین چنین الزاماتی برای صنایع، شرایط و اقتضائات آن صنعت و شرایط کشور نیز مورد توجه قرار گیرد تا در آینده نیز شاهد بروز چنین مشکلاتی برای واحدهای تولیدی نباشیم.

کد خبر 5281634

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری استانداردسازی صنعت ایران واحد صنعتی کسب و کار موسیقی پاپ گروه خودروسازی سایپا گروه صنعتی ایران خودرو لوازم خانگی تولید نرم افزار تولید داخلی موسیقی ایرانی صنعت خودروسازی اسنپ کسب و کارهای اینترنتی استارت آپ نرم افزار حسابداری ارتودنسی اداره کل استاندارد استاندارد تهران واحدهای تولیدی بر روی محصولات بر روی محصول واحد تولیدی نشانه گذاری بر روی جعبه نوری تازه بسته بندی روی کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۲۲۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان

از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون ۱۹۷۵ گلخانه کوچک مقیاس خانگی در راستای ایجاد اشتغال برای روستاییان سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، سعید نارویی اظهار داشت: با توجه به مشارکت مردم استان سیستان و بلوچستان در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای بخش کشاورزی و در راستای ارتقای تولید، احداث و توسعه گلخانه‌های خانگی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: از سال 1402 تا امروز پنج هزار و 329 پرونده گلخانه خانگی یا کوچک مقیاس از طریق سامانه سماک در سطح استان مورد بررسی قرار گرفته  که منجر به صدور سه هزار و 354 مورد پروانه تاسیس گلخانه خانگی در سطح 98 هکتار شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد یک هزار و 975 گلخانه‌ خانگی در سطح 57 هکتار موفق به کسب پروانه بهره‌برداری شده و به چرخه تولید پیوسته‌اند. 

نارویی بیان کرد: کشت در محیط‌های بسته یا گلخانه، به دلیل مصرف آب کم و تولید بالا در واحد سطح، امروزه مورد توجه بوده و نقش بسزایی در اشتغال روستائیان دارد. گلخانه های خانگی یا کوچک مقیاس در سطح 90 تا 299 مترمربع احداث می‌شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خط سوم تولید کمپوست در تبریز راه‌اندازی می‌شود
  • رشد ۱۰۴ درصدی تولیدات پتروشیمی شیراز
  • راه‌های تشخیص کالای تقلبی از اصلی در بازار لوازم یدکی خودرو | علامت استاندارد تقلبی یا اصل؟
  • راه اندازی نخستین موزه برق و روشنایی تبریز
  • یک برگ دیگر از ناکارآمدی های دولت سیزدهم/ تولیدات خودروسازان داخلی کجاست؟
  • راه اندازی نخستین موزه برق و روشنایی در تبریز
  • کشف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته‌بندی غیراستاندارد
  • اوقاف با افتخار خود را پیشرو در مسیر انقلاب می‌داند/ تولیدات جوانان ایرانی می‌تواند سود فراوانی برای صنعت و کشاورزی داشته باشد
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان