Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: همزمان با ادامه پیشروی‌های طالبان در نقاط مختلف افغانستان، و سقوط 26 ولایت، برخی گزارش‌ها از حضور اعضای این گروه به کابل خبر می‌دهند.

رویترز به نقل از وزارت کشور افغانستان اعلام کرد نیروهای طالبان امروز یکشنبه از هر سو وارد کابل شدند.

به گزارش رویترز، زوارت کشور افغانستان اعلام کرد که نیروهای طالبان در ادامه پیشروی‌های خود وارد اخرین شهر تخت کنترل دولت افغانستان و پایتخت این کشور شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این وزارتخانه اعلام کرد که طالبان از چند محور وارد شهر شده است.

همچنین منابع از کنترل طالبان بر دانشگاه این شهر خبر دادند. تصاویر اولیه حاکی از گشت زنی نیروهای طالبان در خیابان‌های اطراف کابل است.

کاخ ریاست جمهور افغانستان هم در بیانیه‌ای از تیراندازی در مناطق مختلف کابل خبر داده است. این در حالی است که طالبان اعلام کرده به نیروهایش دستور داده در ورودی کابل مانده و وارد شهر نشوند.

این گروه گفته دنبال ورود به زور یا با جنگ به شهر کابل نیست.

یک مقام این گروه به رویترز گفت که طالبان تمایلی به کشته شدن غیرنظامیان بیگناه افغان یا زخمی شدن‌ آن‌ها ندارد اما فعلا آتش بس اعلام نمی‌کند.

تماس‌ها به سختی برقرار می‌شود و مغازه‌ها بسته شده است. مردم شهر کابل مضطرب هستند و تمامی مدارس تعطیل شده است. هم اکنون29 استان از 34استان افغانستان به کنترل طالبان درآمده است.

برخی گزارش‌های تایید نشده از درگیری میان طالبان و نظامیان افغان در شهرستان «پغمان» در غرب استان کابل حکایت دارد.

اوضاع در شهر کابل ملتهب است و شهروندان پایتخت نگران وضعیت این شهر هستند.

فروشگاه‌های بزرگ شهر کابل نیز صبح امروز بسته شد. برخی شاهدان عینی از شنیدن تیراندازی‌ها در غرب شهر کابل می‌گویند.

منابع محلی افغانستان تایید کردند که مرکز استان «بامیان» هم بدون درگیری به طالبان واگذار شده‌ است. «عبدالاحمد بی‌نوا» عضو شورای ولایتی بامیان گفت که طالبان در حال حاضر، تاسیسات دولتی این شهر را تصرف کرده‌اند.

هجوم مردم به بانک‌ها در کابل

با ادامۀ اوضاع نابسامان و پیشروی های طالبان در افغانستان و سقوط ارزش پول افغانی در برابر ارزهای خارجی به‌ویژه دلار، مردم به بانک های کابل هجوم برده اند تا پول های خود را از بانک خارج کنند.

به گزارش طلوع نیوز، ارزش دلار در بازار کابل روز شنبه به 87 افغانی رسید.

داد گل، معاون اتحادیه صرافان گفت: ولایت‌ها و شهرها سقوط می‌کنند و این طبیعی است که این وضعیت حاکم می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

در پی هجوم مردم به بانک‌ها و خودپردازها، سیستم ها غیرفعال شدند و نمایندگی‌های بانک‌ها هم به دلیل نداشتن پول تعطیل شده اند. در بسیاری از این بانک‌ها به مردم گفته می‌شود که ذخیرۀ آنان تمام شده‌ است.

میراحمد که از جنگ‌های بدخشان فرار کرده‌است و اکنون در کابل آواره است، می‌گوید: از دیروز تا حالا سرگردانیم اما در بانک‌ها نوبت نمی‌رسد.

در این میان کسانی هم هستند که از ماه ها به اینسو حقوق شان را دریافت نکرده‌اند.

جنگ در کشور به‌شدت جریان دارد و طالبان بسیاری از مراکز استان های کشور را تصرف کرده‌اند. مردم نگرانند که با کشیده شدن جنگ در کابل، پول‌هایشان را که در بانک دارند، از دست بدهند.

بیانیه طالبان

همزمان با ادامه پیشروی‌های طالبان به کابل، این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد حمله با این شهر را ندارد.

در این بیانیه آمده است: الحمدلله که با یاری خداوند متعال و حمایت گسترده مردم ما، همه نقاط کشور تحت کنترل امارت اسلامی قرار گرفته است. با این حال، از آنجا که پایتخت کابل یک شهر بزرگ و پرجمعیت است، مجاهدین امارت اسلامی قصد ندارند با زور یا جنگ وارد شهر شوند، بلکه قصد دارند از طریق کابل به صورت مسالمت آمیز وارد شوند.

مذاکرات برای اطمینان از روند انتقال با خیال راحت و ایمن، بدون به خطر انداختن جان ، مال و ناموس هیچ کس ، و بدون به خطر انداختن زندگی کابلی ها تکمیل می شود.

امارت اسلامی به همه نیروهای خود دستور می دهد در دروازه های کابل بایستند و سعی نکنند وارد شهر شوند.

همچنین، تا اتمام روند انتقال ، امنیت شهر کابل به طرف دیگر ارجاع داده می شود که باید حفظ شود.

ما مجدداً تأکید می‌کنیم که امارت اسلامی قصد انتقام گرفتن از هیچکس را ندارد، همه کسانی که در بخش‌های نظامی و غیرنظامی در دولت کابل خدمت کرده اند بخشیده شده و در امان هستند، هیچ کس انتقام نخواهد گرفت.

همه باید در کشور خود بمانند ، در محل و خانه خودشان ، و سعی نکنند کشور را ترک کنند.
ما می خواهیم همه افغان ها ، از هر قشری که هستند ، خود را در یک سیستم اسلامی آینده با دولتی مسئول و در خدمت همه و قابل قبول برای همه ببینند. به خواست خدا

این گروه همچنین در بیانیه ای به شهروندان کابل اطمینان داده است که اموال تاجران، پول صرافان و بانک‌ها در شهر کابل در امان خواهد بود و امنیت آنها حفظ خواهد شد.

هشدار آمریکا به طالبان

رئیس جمهو آمریکا به طالبان هشدار داد تا مانع این ماموریت نشود و گفت: به نمایندگان طالبان در دوحه گفته‌ایم هر گونه اقدامی که ماموریت و نیروهای ما را در خطر قرار دهد با واکنش "سریع و شدید" آمریکا روبرو خواهد شد.

لندن به حضور دیپلماتیک در افغانستان پایان می دهد

ساندی تایمز به نقل از منابع ناشناس نوشت: انگلیس سفیر خود را از افغانستان خارج کرده و به حضور دیپلماتیک خود در این کشور پایان خواهد داد.

تخلیه سفارت در حال انجام است زیرا لندن بیم آن دارد که طالبان ظرف چند روز آینده کابل را تصرف کنند.

طالبان: اغلب شهرها بدون جنگ تسلیم ما شدند

سخنگوی طالبان در سخنانی گفت که بیشتر شهرهای افغانستان بدون جنگ و درگیری تسلیم این گروه شده‌اند.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در گفت وگو با عربی۲۱ اظهار کرد که گسترش نفوذ این گروه طی چند روز گذشته در افغانستان عمدتاً بدون جنگ صورت گرفت.

وی اخبار منتشر شده درباره کشته شدن شمار زیادی از نیروهای طالبان در جریان تسلط بر شهرهای مختلف و مراکز ولایت‌ها را تکذیب کرد.

سی بی اس: سفارت آمریکا در کابل در ۳۶ ساعت آینده تخلیه می‌شود

منابع امنیتی و دیپلماتیک به سی بی اس نیوز گفته اند، سفارت آمریکا طی ۳۶ ساعت آینده به طور کامل تخلیه خواهد شد و پرسنل آن به جز چند نیروی کلید از افغانستان خارج می شوند. این در حالی است که یک مقام دفاعی آمریکا گفت که طالبان در چند روز آینده کنترل شهر چهار میلیون نفری کابل را در اختیار خواهند گرفت.

ارتش آمریکا هزاران سرباز را برای تامین امنیت انتقال کارکنان وزارت خارجه آن کشور در سفارت ایالات متحده، به کابل فرستاده است.

کسانی که در سفارت آمریکا می‌مانند، ماموران ویژه‌ دایره خدمات دیپلماتیک و امنیتی وزارت خارجه آمریکا و تصمیم‌گیرندگان ارشد، از جمله سفیر هستند. مهندسان امنیتی نیز برای تداوم امر معدوم‌سازی کامپیوترهای حاوی اطلاعات حساس، پایین کشیدن دوربین‌ها، و نیز برچیدن سیستم آژیر خطر از سفارت در آنجا باقی می‌مانند.

بقیه کارکنان سفارت و نیز پیمانکاران محلی و خانواده‌هاشان که در انتظار ویزای ویژه مهاجرت آمریکا هستند، به فرودگاه کابل منتقل می‌شوند. قرار است در هواپیمایی در فرودگاه کابل، یک دفتر موقت اضطراری برای صدور ویزا و هماهنگی فرایند تخلیه برپا شود.

آمریکا از طالبان خواسته به سفارتش در کابل کاری نداشته باشد

سه مقام آمریکایی گفتند، مذاکره‌کنندگان واشنگتن در تلاش هستند تا از طالبان تضمین بگیرند که اگر این گروه شبه‌نظامی دولت افغانستان را گرفت و اگر می‌خواهد که بعدا کمک خارجی دریافت کند، نباید به سفارت آمریکا در کابل حمله‌ور شود.

هدف از این مذاکرات به رهبری زلمای خلیلزاد، نماینده ارشد آمریکا در امور افغانستان این است که تخلیه کامل سفارتخانه آمریکا همزمان با سقوط سریع شهرها در افغانستان به تاخیر بیفتد.

گذرگاه مرزی تورخم به دست طالبان افتاد

ذرگاه مرزی تورخم بین افغانستان و پاکستان به دست طالبان افتاد و بسته شد.

پس از تسلط و کنترل گذرگاه مرزی چمن یا دروازه دوستی، اکنون طالبان کنترل مرز تورخم را به طور کامل به دست گرفته و پلیس می گوید طالبان پس از کنترل مرز، آن را بسته اند.

متعاقب این موضوع، پاکستان نیز این مرز را بسته و نیروهای امنیتی بیشتری مستقر شده اند.

ماه گذشته طالبان پس از تصرف اکثر مناطق افغانستان، دروازه دوستی مجاور چمن را تحت کنترل خود درآورده پرچم خود را بر روی دروازه دوستی به اهتزاز در آوردند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: علیرضا زاکانی محمد مخبر محرم شب های محرم کابینه پیشنهادی رئیسی شب ششم محرم افغانستان طالبان کابل علیرضا زاکانی محمد مخبر محرم شب های محرم کابینه پیشنهادی رئیسی شب ششم محرم نیروهای طالبان مردم به بانک ها سفارت آمریکا امارت اسلامی وارد شهر شهر کابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۲۳۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

والی هرات در دیدار با هیئت وزارت خارجه کشور مالزیا از کمک این کشور به زلزله زدگان هرات قدرانی نموده و بر گسترش همکاری‌ها بین دو کشور تاکید نمود.

در این دیدار شیخ نور احمد اسلام جار والی هرات، از کشور مالزی به عنوان کشور دوست و مسلمان یاد کرد که در بخش های مختلف بخصوص در حادثه زلزله هرات به کمک مردم آسیب دیده این ولایت شتافته و در این زمینه همکاری لازم را داشته است.

در ادامه، مولوی مهاجر فراهی، معاون والی هرات از فعالیت‌های اخیر کشور مالزی در افغانستان به نیکویی یاد کرده و بر لزوم سفر های بیشتر این هئیت جهت گسترش همکاری‌ها بین دو کشور تاکید نمود.

همچنین، نماینده هیئت وزارت خارجه مالزی هدف از سفر شان به ولایت هرات را ارزیابی کمک‌های انجام شده به زلزله زدگان این ولایت عنوان نموده و از ادامه همکاری این کشور در بخش‌های مختلف به خصوص ارسال کمک‌های بیشتر به زلزله‌زدگان خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان
  • اظهارنظر مجاهد درباره سفرهای مقامات متعدد سیاسی به کابل
  • بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل