Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-03@04:57:23 GMT

ایجاد حمل و نقل پایدار رکن مهم توسعه کلانشهرها است

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۲۳۴۳۷

ایجاد حمل و نقل پایدار رکن مهم توسعه کلانشهرها است

یک کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری گفت: ایجاد حمل و نقل پایدار در کلانشهرها مهمترین رکن هدایت توسعه شهری و ارتقای کیفیت زندگی شهری است.

محسن تندیسه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مدیریت در حوزه حمل و نقل پایدار شهرها همواره چالشی پایان ناپذیر برای مدیران شهری در کشور ما بوده است.

وی افزود: آشفتگی و تغییرات پرشتاب و مداوم در مؤلفه‌های اساسی حمل و نقل در کنار مسائلی همچون سیاست‌های متغیر دولت‌ها، تعدد مؤلفه‌های تأثیرگذار بر حوزه حمل و نقل، جایگاه اساسی حمل و نقل در روند توسعه و نقش تأثیرگذار حمل و نقل در زندگی مردم باعث شده مدیریت حمل و نقل یکی از مهمترین و پیچیده‌ترین حوزه‌های مدیریت لقب بگیرد و همواره نیازمند توجه ویژه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری تصریح کرد: برای حل مشکلات حمل و نقل در شهرها مدیران و برنامه‌ریزان این حوزه باید جلوتر از زمان حال حرکت کنند، زیرا در این حوزه سرشار از بی‌ثباتی و آکنده از نبود قطعیت‌ها، تنها رویکرد و سیاستی که احتمال موفقیت و کامروایی دارد، تلاش برای شناخت آینده و مؤلفه‌های تأثیرگذار بر آن است.

وی با بیان اینکه پایداری در یک دیدگاه جامع از سه بخش اقتصاد، اجتماع و محیط زیست تشکیل شده و بر این اساس دستیابی به پایداری در حمل و نقل به معنای ایجاد تعادل بین سه بخش است، ادامه داد: حمل و نقل پایدار سامانه‌ای در دسترس، دوستدار محیط زیست و قابل استطاعت است که در این مورد شهرهایی همچون سنگاپور، سئول، کوریتیبا، منهتن و ردیچ تجربیات ارزنده‌ای دارند.

تندیسه با تاکید بر اینکه بررسی سیر تحول تدریجی تفکرات برنامه‌ریزی حمل و نقل در مقیاس جهانی نشان دهنده تغییر رویکرد کشورها از تاکید بر احداث شبکه‌های بزرگراهی به سمت تمرکز بر ارتقای سیستم حمل و نقل عمومی، مدیریت تقاضای سفر، مدیریت سامانه‌ای و ترافیکی است، گفت: این فرایند در کشور ما متناسب با فرآیند جهانی دنبال نشده و شاهد ضعف جدی در زمینه برنامه‌ریزی حمل و نقل در کشور هستیم؛ هر چند در سال‌های اخیر اقدامات مثبتی نیز صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: راهکارهای دستیابی به حمل و نقل شهری پایدار با ترجمه ادبیات جهانی شامل تغییر دیدگاه مردم و مدیران در ارتباط با مفهوم و کارکرد پایدار در حمل و نقل همچنین تغییر در ساختار شهری و کاربری اراضی با افزایش تراکم و اختلاط کاربری‌ها، ترویج پیاده روی و دوچرخه سواری، گسترش حمل و نقل عمومی، ارتقای سطح فرهنگ ترافیک و ترویج استفاده کمتر از خودروهای شخصی و مدیریت تقاضای سفر است.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه ایجاد حمل و نقل پایدار در کلانشهرها می‌تواند مؤثرترین ابزار هدایت توسعه شهری و ارتقای کیفیت زندگی شهری شود، اظهار کرد: تحقیقات کارشناسان نشان می‌دهد که زیرساخت‌های بخش حمل و نقل به طور محسوس با ضعف‌هایی مواجه است که در صورت برنامه‌ریزی صحیح می‌توان از شدت ضعف‌ها و تهدیدها کاسته و نقاط قوت و تثبیت و از فرصت‌های موجود بیشترین بهره‌برداری را به عمل آورد.

وی ادامه داد: راهبرد نهایی توسعه حمل و نقل پایدار شهری کلانشهرها یک راهبرد تهاجمی بر پایه تقویت نقاط قوت و استفاده از فرصت‌های موجود است و بهترین راهبرد استفاده صحیح و بهینه از بودجه تخصیصی در خصوص توسعه سامانه‌های حمل و نقل و استفاده از سایر روش‌های تأمین مالی همچون جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

کد خبر 514700

منبع: ایمنا

کلیدواژه: حمل و نقل عمومي حمل و نقل شهري شهر کلانشهر مدیریت شهری مشارکت شهروندان برنامه ریزی توسعه شهری توسعه شهری کیفیت زندگی در شهر بهبود کیفیت زندگی شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق حمل و نقل پایدار برنامه ریزی حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۲۳۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت 21 هزار کرمانی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش

به گزارش جام جم آنلاین کرمان؛ محمدرضا وحیدی،افزود: این آزمون صبح روز جمعه 14 اردیبهشت همزمان با سراسر کشور در 57 حوزه امتحانی معرفی شده در استان کرمان برگزار می‌شود.   رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی استان کرمان گفت: آزمون استخدامی آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی مشاغل کیفیت بخشی درحوزه های امتحانی 7 شهرستان(کرمان-بم-جیرفت-رودبارجنوب-زرند-سیرجان-کهنوج) برگزار خواهد شد.   وحیدی، تصریح کرد: در این آزمون که توسط سازمان جهاد دانشگاهی و با نظارت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار خواهد شد در مجموع  21169 نفر نام نویسی کرده و به رقابت خواهند پرداخت.  

دیگر خبرها

  • فرصت‌های از دست رفته برای کردستان با کار جهادی جبران شود
  • لزوم ایجاد بسترهای مناسب برای کسب درآمد پایدار در کردستان
  • رقابت 21 هزار کرمانی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش
  • خلاقیت؛ موتور رشد شهرها
  • انتخاب شورای شهر محمدیه به‌عنوان شورای برتر استان قزوین
  • پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان شرقی
  • مدیریت شهری شانس گرفته شده از مردم برای دوچرخه ها را دوباره به آنها برگرداند
  • ۵۰ پروژه جدید به ارزش ۲۵ میلیارد دلار برای ایجاد ارزش افزوده در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • ۵۰ پروژه جدید برای ایجاد ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • حضور سفیران و مقامات بین المللی در همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک