Web Analytics Made Easy - Statcounter

ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان اعلام کرد که زندان بزرگ بگرام به دست گروه طالبان افتاد و این گروه تمام زندانیان را به منطقه ای امن انتقال داده اند.

مجاهد اعلام کرد که شهر محمودراقی مرکز استان کاپیسا نیز بدست گروه طالبان افتاده است و اکنون طالبان در تمام این استان حاکم شده اند. امروز استان های ننگرهار، بامیان، دایکندی و میدان وردک بدست طالبان افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند ویدئوی منتشر شده در فضای مجازی حاکی رهایی زندانیان پلچرخی نیز می باشد اما تاکنون هیچ منبعی معتبر در باره زندان پلچرخی چیزی نگفته اند و درست و یا نادرست بودن ویدئو هم تائید نشده است.

بگرام یکی بزرگترین زندان های افغانستان است که طی ۲۰ سال گذشته توسط نظامیان آمریکایی در بگرام ایجاد شده بود و تمام زندانیان طالبان که توسط نظامیان آمریکایی گرفته می شد در این زندان نگهداری می شدند.

بدرفتاری و شکنجه بی رویه زندانیان با روش های نادرست باعث شد که حامدکرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان زندان بگرام را کارخانه طالب سازی عنوان کند.

قبول شرایط طالبان از سوی دولت

شبکه تلویزیونی المیادین روز یکشنبه گزارش داد که اوضاع کابل آرام است و به نظر می رسد که دولت افغانستان شروط طالبان برای پذیرش قدرت را پذیرفته است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از المیادین، ملا برادر از رهبران طالبان وارد کابل شده است و احتمالا علی احمد جلالی به عنوان رئیس دولت موقت افغانستان تعیین خواهد شد.

بر اساس این گزارش ملا برادر با وساطت حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه، وارد کابل شده است.

لغو برخی پروازهای هوایی به کابل

در پی تحولات امروز افغانستان و رسیدن طالبان به کابل، شرکت هواپیمایی اماراتی "فلای دوبی" اعلام کرد از فردا دوشنبه پروازهایش به مقصد کابل را به حالت تعلیق درخواهد آورد

آسوشیتدپرس: طالبان تمامی گذرگاههای مرزی زمینی افغانستان را در اختیار دارند

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که طالبان همه معابر مرزی زمینی افغانستان را تحت کنترل خود قرار داده است.

رویترز: زنان به شرط حجاب اجازه کار و آموزش دارند

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام طالبان گزارش داد : فعالیت بیمارستان ها و فوریت های پزشکی در کابل متوقف نخواهد شد.

این خبرگزاری از قول یک مقام آمریکایی هم نوشت : کردار سفارت آمریکا در کابل در حال حاضر در فرودگاه کابل فعالیت می کند.

وی افزود: محاسبات نظامی آمریکا در افغانستان تغییر نخواهد کرد مگر اینکه طالبان مانع عملیات تخلیه شود.

خبرگزاری رویترز همچنین به نقل از سخنگوی طالبان نوشت : در صورتی که زنان حجاب را رعایت کنند اجازه آموزش و کار خواهند داشت .

وی گفت که تلاش خواهیم کرد دولتی تشکیل دهیم که همه افغان ها در آن حضور داشته باشند.

الجزیره: فرار اشرف غنی تکذیب شد

شبکه الجزیره به نقل از منابع نزدیک به اشرف غنی ، برخی گزارش ها مبنی بر فرار وی از افغانستان را تکذیب و اعلام کردند که غنی همراه همسرش بیشتر ساعات امروز را در ارگ کاخ ریاست جمهوری سپری کرده است.

طلوع نیوز: اشرف غنی تا ساعاتی دیگر استعفا می دهد

خبرگزاری طلوع نیوز افغانستان اعلام کرد، تا ساعاتی دیگر "محمداشرف غنی" رییس جمهوری این کشور استعفا می دهد و سه هزار نیروی نظامی آمریکا برای انتقال وی و اطرافیانش به کابل خواهند آمد.
گفتنی است نیروهای دولتی افغانستان امروز -یکشنبه ۲۴ مرداد- تایید کردند که نیروهای طالبان شهر جلال آباد مرکز ولایت (استان) ننگرهار را هم تصرف کردند.

رویترز: علی احمد جلالی احتمالا به عنوان رئیس دولت انتقالی افغانستان معرفی می‌شود

خبرگزاری رویترز به نقل از سه دیپلمات اعلام کرد که علی احمد جلالی، چهره دانشگاهی تحصیل کرده در  آمریکا که پیشتر سمت‌های وزیر داخله و سفیر افغانستان در آلمان را بر عهده داشته است، به عنوان رئیس دولت انتقالی معرفی می‌شود.
این منابع دیپلماتیک همچنین به رویترز گفته‌اند، هنوز مشخص نیست طالبان موافقت نهایی خود را با انتصاب علی احمد جلالی اعلام می‌کنند یا خیر.

310 310

کد خبر 1545464

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: افغانستان طالبان علی احمد جلالی اشرف غنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۲۵۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سد طالبان بر مسیر «دوستی»

به گزارش «تابناک»، روزنامه خراسان در مطلبی نوشت: شاید وقتی سال ۷۹ دولت ایران با ترکمنستان برای احداث سد دوستی که ۸۰ درصد آب ورودی آن از هریرود افغانستان تأمین می‌شود توافق کردند و بدون حضور یا تعیین یا ضمانت حقابه آن از سوی کشور افغانستان این سد ۱.۵ میلیارد مکعبی را احداث کردند و سال ۱۳۸۴ به بهره برداری رساندند، تصور نمی‌کردند روزی برسد که دولت افغانستان در بالادست این سد سه سد «سلما»، «کبکان» و «پاشدان» را روی هریرود احداث کند.

شاید این مهلک‌ترین اشتباه دستگاه متولی آب و دیپلماسی کشور باشد که بدون تضمین حقابه بالادست سدی احداث کنند و آب ۶ میلیون جمعیت را به آن وابسته کنند، اما سال ۹۵ دولت افغانستان به کمک هندوستان سد سلما را به بهره برداری رساند و حقابه سد دوستی کاهش جدی پیدا کرد، ولی دستگاه دیپلماسی ایران بازهم قادر نشد مانع احداث سد‌های بعدی شود و سد‌های کبکان و پاشدان هم پا روی گلوی حقابه ایران از هریرود گذاشتند.

امروز بحران آب در کلان شهر مشهد و استان خراسان رضوی به نقطه جوش رسیده و همه کاسه چه کنم دست گرفته اند که از کجا آب مشهد را تأمین کنند؛ از آبخوان بی آب فرونشسته یا دریای عمان و هزار مسجد که هیچ کدام افق خوشبینانه‌ای در کوتاه مدت ندارند.

اما بحران به این جا ختم نمی‌شود و سد دوستی که ۱.۵ میلیارد مترمکعب ظرفیت دارد و تا همین چند سال پیش حدود ۶۵ درصد آب مشهد را تأمین می‌کرد الان تنها ۵ درصد آب دارد و با تجهیزات خاص آب از این سد برداشت می‌شود، زیرا کفگیر سد به ته مخزن رسیده است؛ و بنا بر اذعان مدیرعامل آبفای مشهد از ابتدای سال آبی تا پایان سال گذشته هیچ آبی از بالادست وارد سد دوستی نشده است؛ و این پایان ماجرا نیست. زیرا دو روز پیش یعنی روز یکشنبه ۹ اردیبهشتماه رسانه‌های محلی افغانستان از آغاز فاز جدید احداث «پاشدان» در ولایت هرات و روی سد دوستی با حضور ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان و عبدالطیف منصور، سرپرست وزارت آب و انرژی طالبان، خبر دادند و این تیر آخر افغانستان به حقابه سد دوستی نخواهد بود. ساختمان این سد چند سالی مسکوت مانده بود، اما اخیراً دولت افغانستان به فکر بهره برداری از این سد افتاده و دستگاه دیپلماسی ما نیز همچنان بدون تحرک است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان نیز روز گذشته در گفتگو با خبرنگار ما ضمن اظهار بی اطلاعی از این اقدام دولت افغانستان گفت: تا پایان سال گذشته ما آب ورودی به سد دوستی نداشتیم و بعد از دو سیل اخیر در بالادست حدود ۴۰ میلیون مترمکعب آب وارد سد دوستی شد و با این اقدام دولت افغانستان حقابه سد دوستی به مخاطره خواهد افتاد و قطعاً آن را پیگیری خواهیم کرد.

نعمت نژاد با اشاره به این که دولت جمهوری اسلامی ایران هیچ توافقنامه‌ای در خصوص تأمین حقابه سد دوستی با کشور افغانستان ندارد ابراز امیدواری کرد موضوع احداث پاشدان از مجاری دیپلماسی و تهران پیگیری خواهد شد

دیگر خبرها

  • طالبان خواستار افزایش همکاری‌های تجاری با ازبکستان شد
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • کابل: به کسی اجازه تخریب وحدت ملی در افغانستان را نمی‌دهیم
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • طالبان خطاب به روسیه: حکومت افغانستان فراگیر است | دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند