Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکنون افغانستان درست همانند روز‌های قبل از حمله آمریکا به صورت یکپارچه زیر پرچم امارت اسلامی طالبان قرار گرفته است.تاریخ به عقب برگشت؛ به همین سادگی!

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ اسفند سال ۱۳۹۸ توافق صلح میان دولت آمریکا و طالبان در دوحه قطر منعقد شد. دولت ترامپ متعهد گشت که نیرو‌های ائتلاف به رهبری ایالات متحده ظرف ۱۴ ماه از افغانستان خارج شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جو بایدن نیز پس از ورود به کاخ سفید در بهمن ۱۳۹۹ خللی در روند اجرای این توافقنامه ایجاد نکرد و در روز ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ به طور رسمی آغاز خروج نظامیان آمریکا از خاک افغانستان و اتمام طولانی‌ترین جنگ تاریخ این کشور را اعلام کرد. طبق توافقنامه‌ای که ترامپ امضاء کرد، آمریکا باید تا اول می ۲۰۲۱ / ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ کلیه نیرو‌های آمریکایی را خارج می‌کرد، امّا این زمان توسط بایدن تا روز ۱۱ سپتامبر مصادف با سالروز حادثه حمله به برج‌های دوقلوی نیویوک به تعویق افتاد.

نیرو‌های طالبان پس از پایان ضرب الاجل آمریکا حملات خود به مناطق مختلف افغانستان را آغاز کرد. این حملات در حالی صورت گرفت که مذاکرات بین طالبان و دولت کابل بر سر تفاهم سیاسی برای دستیابی به صلح با حمایت آمریکا پیشرفت چشمگیری نداشته است. تفاهمی که آمریکا طبق توافقنامه ۲۰۲۰ با طالبان موظف به بسترسازی برای آن بود.

روز ۱۴ اردیبهشت حملات طالبان آغاز شد. هدف این حمله پایگاه‌های نظامی استان هلمند و نیز ۶ استان دیگر در جنوب جنوب افغانستان آن بود. طالبان در روز ۲۱ اردیبهشت شهر نرخ از شهرستان‌های اطراف کابل را به تصرف خود درآورد. با گسترش دامنه درگیری‌ها ۲۶ استان از ۳۴ استان افغانستان تا روز ۱۷ خرداد محل نزاع میان نیرو‌های طالبان و نظامیان دولت کابل شد.

این درگیری‌ها در شرایطی رخ می‌داد که نیروهای آمریکایی هنوز در خاک افغانستان حضور داشتند و طالبان توانست گستره درگیری را به شمال افغانستان برساند، پیشروی‌ها ادامه داشت تا اینکه نیروهای آمریکا بی سر و صدا و در تاریکی شب بزرگترین پایگاه هوایی نیروهای آمریکا در افغانستان را ترک کردند. این عقب نشینی ناگهانی و شبانه که حتی دولت کابل و نظامیان ارتش افغانستان نیز از آن بی اطلاع بودند، ضربه بزرگی به روحیه سمت دولتی این نزاع وارد کرد. 

ژنرال مارک میلی - رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلّح آمریکا در روز ۲۱ جولای/ ۳۰ تیر اعلام کرد که طالبان در ادامه پیشروی‌ها خود توانسته بر نیمی از ۴۱۹ شهر افغانستان مسلط شود و ۶۵ درصد از خاک افغانستان را زیر پرچم خود آورد. همه این پیشروی‌های درحالی اتفاق می‌افتد که نیرو‌های آمریکایی هنوز به طور کامل خاک افغانستان را تخلیه نکردند.

در این میان وجود داشت؛ طالبان تا آن روز هیچ یک از مراکز استان (ولایت) در افغانستان را در اختیار نداشت. امّا در روز ۶ آگوست / ۱۵ مرداد فاز عملیاتی خود را تغییر داد. این گروه اقدام به تصرف مراکز استان در سراسر افغانستان گرفت. «زرنج» از ولایت نیمروز اولین مرکز استانی بود که به دست طالبان افتاد. کمتر از ۲۴ ساعت بعد طالبان اعلام کرد که شبرغان مرکز استان جوزجان در شمال افغانستان به تصرف خود در آورده است! به فاصله یک روز بعد مرکز ولایت سرپل را نیز تحت کنترل خود در آورد.

در ادامه به اختصار پیشروی برق آسای طالبان و سقوط پی در پی مراکز ولایات افغانستان به اختصار آمده است: 

۸ آگوست/ ۱۷ مرداد: نیرو‌های طالبان کنترل شهر قندوز از ولایت کندز را به دست گرفتند. این شهر راهبردی به دلیل وجود زیرساخت‌های ارتباطی دسترسی سهلی به دیگر شهر‌ها نظیر کابل دارد. عصر همین روز برچم طالبان بر فراز شهر تالُقان در مرکز ولایت تَخار (شمال غرب افغانستان) به اهتزاز در آمد. ۹ آگوست/ ۱۸ مرداد: شهر ایبک مرکز ولایت سمنگان در شمال افغانستان به تصرف طالبان درآمد.  ۱۰ آگوست/ ۱۹ مرداد: شهر فراه مرکز ولایتی به همین نام در غرب افغانستان به تصرف طالبان درآمد. طی همین روز شهر پل خمری در ولایت بغلان نیز به دست نیرو‌های طالب افتاد. ۱۱ آگوست/ ۲۰ مرداد: شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان واقع در شمال شرق افغانستان. ۱۲ آگوست/ ۲۱ مرداد: شهر غزنی مرکز ولایت غزنی واقع در جنوب شرق افغانستان | شهر هرات مرکز ولایت هرات واقع در غرب افغانستان | شهر قندهار مرکز ولایت قندهار واقع در جنوب افغانستان ۱۳ آگوست/ ۲۲ مرداد: پنج ولایت در طول این روز به تصرف طالبان در آمد| شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند واقع در جنوب افغانستان| شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس واقع در غرب افغانستان| شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور واقع در غرب افغانستان نیز بدون هیچگونه مقاومتی تسلیم طالبان شد|  شهر ترینکوت مرکز ولایت ارزگان نیز در همین روز بدون هیچگونه مقاومتی به تصرف طالبان در آمد. والی این استان به کابل فرار کرد| شهر قَلات مرکز ولایت زابل در جنوب افغانستان نیز به عنوان هجدهمین مرکز استان به تصرف طالبان در آمد.  نقشه پیشروی طالبان تا روز ۱۳ آگوست/ ۲۲ مرداد ۱۴ آگوست/ ۲۳ مرداد: مَزار شَریف مرکز ولایت بلخ مهترین شهر در شمال افغانستان با کمترین مقاومت تسلیم نیرو‌های طالب شد. شهر پل علم مرکز ولایت لوگر در مرکز افغاستان نیز به دست طالبان افتاد. والی و رئیس اداره اطلاعات شهر در جریان حمله طالبان توسط نیرو‌های این گروه دستگیر شدند. این شهر در ۴۰ کیلومتری جنوب کابل واقع شده است. ۱۵ آگوست/ ۲۴ مرداد: جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار به تصرف طالبان در آمد و کابل تنها نقطه‌ای در افغانستان ماند که در کنترل دولت اشرف غنی بود. طبق آخرین گزارشات، اشرف غنی به همراه سایر مقامات وابسته به او خاک افغانستان را ترک کردند.  نقشه پیشروی طالبان تا روز ۲۴ مرداد | تنها کابل (رنگ آبی) در اختیار دولت است. طالبان بر اساس توافقات در قطر فعلا وارد پایتخت نخواهد شد

به امارت طالبان بر افغانستان سلام کنید!

بیست سال از حمله ۱۱ سپتامبر می‌گذرد. واشتگتن این حمله را به القاعده منتسب کرد. برهمین اساس بوش دستور لشکرکشی به افغانستانِ تحت کنترل طالبان را صادر و آنچه از آن به عنوان «جنگ علیه ترور» یاد می‌شد را آغاز کرد. قدرتمندرین ارتش تاریخ جهان! (به تعبیر اوباما) طی دو دهه اخیر ۲ تریلیون دلار در افغانستان هزینه کرد و بیش از ۶ هزار کشته داد تا ریشه طالبان و تروریسم را بکند. امّا دست آخر مجبور به صلح با همان‌ها شد. اکنون افغانستان درست همانند روز‌های قبل از حمله آمریکا به صورت یکپارچه زیر پرچم امارت اسلامی طالبان قرار گرفته است.تاریخ به عقب برگشت؛ به همین سادگی!  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سیاسی افغانستان طالبان تصرف طالبان در آمد غرب افغانستان جنوب افغانستان شمال افغانستان خاک افغانستان مرکز ولایت تا روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۲۶۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار وقوع سیلاب در افغانستان

ریاست هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان از احتمال بارش برف، بارش شدید باران، رعد‌وبرق و سرازیرشدن سیلاب‌ در ۱۷ ولایت کشور هشدار داده است.

این ریاست بارش برف و باران و سرازیرشدن سیلاب‌ را برای فردا (دوشنبه، ۱۰ ثور) در ولایت‌های بدخشان، تخار، سمنگان، بغلان، نورستان، کنر، لغمان، ننگرهار، پنجشیر، کاپیسا، پروان، بامیان، کابل، میدان وردک، لوگر، پکتیا و خوست پیش‌بینی کرده است.

ریاست هواشناسی افغانستان همچنین میزان بارش باران را در نقاط مختلف این ولایت‌ها بین ۱۵ تا ۳۰ میلی‌متر پیش‌بینی کرده است.

گفتنی است که در روزهای اخیر شمار زیادی از ولایت‌های کشور شاهد بارش شدید باران و سرازیرشدن سیلاب‌ بوده است.

به تازگی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی اعلام کرد که بارندگی و سیلاب در سه روز اخیر در کشور جان هشت نفر را گرفته و سه نفر را زخمی کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • پاسخ خبرگزاری مجلس به گزارش‌ها درباره مرکز پژوهش‌ها
  • دعوای مجلس و دولت بالا گرفت؛ ماجرا چیست؟
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • هشدار وقوع سیلاب در افغانستان
  • تعداد جان‌باختگان سیل در افغانستان افزایش یافت
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است