Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-29@18:43:28 GMT

رویترز: طالبان خواهان تمام قدرت

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۲۷۹۷۰

خبرگزاری رویترز به نقل از فرماندهان طالبان گزارش داد که مبارزان طالبان وارد کاخ ریاست جمهوری افغانستان شدند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  خبرگزاری رویترز به نقل از فرماندهان طالبان گزارش داد که مبارزان طالبان وارد کاخ ریاست جمهوری افغانستان شدند.

خبرگزاری رویترز همچنین به نقل از دو منبع آگاه طالبان گزارش داد که دولت انتقالی در افغانستان وجود نخواهد داشت و طالبان انتظار انتقال قدرت کامل را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  همچنین بسیاری از رسانه‌ها اعلام کردند که به دنبال رسیدن گروه طالبان به ورودی‌های شهر کابل، اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان تا ساعاتی دیگر استعفای خود را اعلام خواهد کرد.

وزیر امور داخلی افغانستان هم گفته است که انتقال قدرت به شکل آرام و صلح آمیز اتفاق خواهد افتاد.

رویترز به نقل از سه دیپلمات آگاه گزارش داد که احتمالا جلالی استاد دانشگاهی ساکن آمریکا، مامور تشکیل دولت موقت افغانستان بشود.

عبدالستار میرزاکوال سرپرست وزارت کشور افغانستان پیش از این بدون ذکر جزئیات گفته بود که انتقال قدرت به صورت مسالمت آمیز در کابل صورت خواهد گرفت.

این منابع دیپلماتیک افزودند: هنوز موافقت نهایی و پذیرش طالبان با انتصاب جلالی به عنوان رئیس دولت موقت، مشخص نشده، اما او شخصیت بالقوه پذیرفتنی برای انتقال قدرت به شمار می‌رود.   خروج اشرف غنی از افغانستان
 شبکه خبری طلوع افغانستان اعلام کرد که اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور، افغانستان را ترک کرده است.

گفته می‌شود که غنی همراه با حمدالله محب مشاور امنیت ملی و دکتر فضل محمود فضلی رئیس عمومی اداره امور ریاست جمهوری کشور را ترک کرده اند.
یک رسانه‌ی تاجیکستان گزارش داده که این افراد به دوشنبه رسیده اند و در تلاش سفر برای کشور سومی هستند.   درخواست عبدالله از نیرو‌های طالبان
عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی درپیامی از مردم افغانستان خواست که آرامش خود را حفظ کنند.

او ابراز امیدواری کرد: این"شب و روز سخت"به زودی سپری شود و مردم روز‌های صلح و آرامش را ببیند.   ** المیادین:شرایط طالبان از سوی دولت کابل پذیرفته شده است

به گزارش المیادین، شرایط طالبان از سوی دولت کابل پذیرفته شده و ملا برادر با وساطت حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه، وارد کابل شده است.   زندانیان بگرام توسط طالبان آزاد شدند
 ویدئوی منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که در زندان فرودگاه بگرام باز گذاشته شده و تمام زندانیان از زندان خارج شدند.

به گزارش ایرنا، ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان اعلام کرد که زندان بزرگ بگرام به دست گروه طالبان افتاد و این گروه تمام زندانیان را به منطقه‌ای امن انتقال داده اند.

مجاهد اعلام کرد که شهر محمودراقی مرکز استان کاپیسا نیز بدست گروه طالبان افتاده است و اکنون طالبان در تمام این استان حاکم شده اند. امروز استان‌های ننگرهار، بامیان، دایکندی و میدان وردک بدست طالبان افتاده است.

هرچند ویدئوی منتشر شده در فضای مجازی حاکی رهایی زندانیان پلچرخی نیز می‌باشد، اما تاکنون هیچ منبعی معتبر در باره زندان پلچرخی چیزی نگفته اند و درست و یا نادرست بودن ویدئو هم تائید نشده است.

بگرام یکی بزرگترین زندان‌های افغانستان است که طی ۲۰ سال گذشته توسط نظامیان آمریکایی در بگرام ایجاد شده بود و تمام زندانیان طالبان که توسط نظامیان آمریکایی گرفته می‌شد در این زندان نگهداری می‌شدند.

بدرفتاری و شکنجه بی رویه زندانیان با روش‌های نادرست باعث شد که حامدکرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان زندان بگرام را کارخانه طالب سازی عنوان کند.
**لغو برخی پرواز‌های هوایی به کابل
در پی تحولات امروز افغانستان و رسیدن طالبان به کابل، شرکت هواپیمایی اماراتی "فلای دوبی" اعلام کرد از فردا دوشنبه پروازهایش به مقصد کابل را به حالت تعلیق درخواهد آورد

**ورود طالبان به بخش‌هایی از شهر کابل

برخی رسانه‌ها گزارش داده اند که طالبان وارد برخی مناطق شهر کابل شده‌اند. طالبان به نیرو‌های خود دستور داده در دروازه‌های کابل منتظر بمانند. در بیانیه‌ای از سوی طالبان آمده است که مسئولیت امنیت شهر در حال حاضر بر عهده دولت است و مذاکرات برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت ادامه دارد.

**همزمان گزارش‌ها حاکی است که محمد اشرف غنی دیدار اضطراری با زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در صلح افغانستان و نمایندگان ناتو داشته است.

**در همین حال، گزارش‌های تایید نشده از ورود هیاتی از طرف طالبان به ارگ ریاست جمهوری وجود دارد. مقامات رسمی دولت افغانستان و یا نمایندگان طالبان هنوز در این مورد واکنشی نشان نداده‌اند.   سفارت آلمان در کابل بسته شد

به گزارش رویترز، آلمان روز یکشنبه در پی ورود نیرو‌های طالبان به پایتخت افغانستان، سفارت خود در کابل را تعطیل کرد.
 وزارت امور خارجه آلمان در برلین اعلام کرد: شرایط امنیتی به شدت وخیم شده و سفارت آلمان در کابل از ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) بسته شده است.

وزارت امور خارجه آلمان همچنین از شهروندان آلمانی مستقر در افغانستان خواست این کشور را ترک کنند.
**اظهار نگرانی پاپ از تحولات افغانستان

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان روز یکشنبه با ابراز نگرانی از تحولات افغانستان، خواستار گفتگو میان طرف‌های درگیر در این کشور شد.

**راشا تودی: روسیه خواستار نشست فوری شورای امنیت شد

در خبری دیگر، شبکه تلویزیونی راشا تودی گزارش داد که روسیه خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت افغانستان شده است.

**آسوشیتدپرس: طالبان تمامی گذرگاه‌های مرزی زمینی افغانستان را در اختیار دارند

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که طالبان همه معابر مرزی زمینی افغانستان را تحت کنترل خود قرار داده است.

** رویترز: زنان به شرط حجاب اجازه کار و آموزش دارند

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام طالبان گزارش داد: فعالیت بیمارستان‌ها و فوریت‌های پزشکی در کابل متوقف نخواهد شد.

این خبرگزاری از قول یک مقام آمریکایی هم نوشت: کردار سفارت آمریکا در کابل در حال حاضر در فرودگاه کابل فعالیت می‌کند.

وی افزود: محاسبات نظامی آمریکا در افغانستان تغییر نخواهد کرد مگر اینکه طالبان مانع عملیات تخلیه شود.

خبرگزاری رویترز همچنین به نقل از سخنگوی طالبان نوشت: در صورتی که زنان حجاب را رعایت کنند اجازه آموزش و کار خواهند داشت.

وی گفت که تلاش خواهیم کرد دولتی تشکیل دهیم که همه افغان‌ها در آن حضور داشته باشند.

**طلوع نیوز: اشرف غنی تا ساعاتی دیگر استعفا می‌دهد

خبرگزاری طلوع نیوز افغانستان اعلام کرد، تا ساعاتی دیگر "محمداشرف غنی" رییس جمهوری این کشور استعفا می‌دهد و سه هزار نیروی نظامی آمریکا برای انتقال وی و اطرافیانش به کابل خواهند آمد.
گفتنی است نیرو‌های دولتی افغانستان امروز -یکشنبه ۲۴ مرداد- تایید کردند که نیرو‌های طالبان شهر جلال آباد مرکز ولایت (استان) ننگرهار را هم تصرف کردند.

خبرگزاری آوا افغانستان: غنی در ارگ با هیاتی از طالبان در حال گفتگو است

برخی منابع خبری اعلام کردند که اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان در حال حاضر در کاخ ریاست جمهوری مشغول مذاکره با هیاتی از طالبان است.

به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا)، بنابر برخی از گزارش‌های رسانه‌ها هیاتی از طرف طالبان وارد ارگ ریاست جمهوری افغانستان برای انتقال قدرت شده است.

مقامات رسمی دولت، هنوز در مورد این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده‌اند.   مقام روس: شکست آمریکا در افغانستان نشانگر پایان نظام تک قطبی است

«الکسی پوشکوف» سیاستمدار و سناتور مشهور روسیه گفت: شکست آمریکا در افغانستان نشانگر ناتوانی واشنگتن برای حفظ نظام تک قطبی جهانی ادعایی این کشور است.

به گزارش ایرنا، پوشکوف رئیس کمیسیون امور سیاستگذاری اطلاعاتی شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) روز یکشنبه در کانال تلگرام خود در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا که جو بایدن رئیس جمهوری این کشور را متهم کرد که استراتژی نادرستی در افغانستان اتخاذ کرده است، گفت: فقط متهم کردن بایدن در مساله افغانستان درست نیست.

وی افزود: بایدن صرفا شکست آمریکا را ثبت کرد. اسلاف بایدن ازجمله ترامپ در بروز وضعیت کنونی در افغانستان سهم داشتند.   سفر رئیس مجلس و سیاستمداران افغان با یک پرواز ویژه به پاکستان

 منابع خبری افغانستان اعلام کردند که رئیس مجلس و شماری از سیاستمداران افغان امروز با یک پرواز ویژه شرکت هوایی پاکستان (پی آی ای) به اسلام آباد انتقال داده شدند.
 خبرگزاری پژواک افغانستان امروز یکشنبه نوشت که رحمان رحمانی، صلاح الدین ربانی، محمدکریم خلیلی، محمد محقق در یک پرواز ویژه از کابل به اسلام آباد انتقال داده شدند.

تاکنون در باره هدف این سفر به رسانه‌ها چیزی گفته نشده است، اما این روز‌ها بحث ایجاد دولت موقت یا انتقالی برای جایگزینی دولت محمد اشرف غنی مطرح است و گروه طالبان نیز گفته است که به کابل حمله نظامی نمی‌کنند و منتظر انتقال مسالمت آمیز قدرت هستند.   تصرف گذرگاه مرزی تورخم توسط طالبان

گذرگاه مرزی تورخم میان افغانستان و پاکستان به دست نیروی طالبان افتاد و بسته شد.

خروج کارکنان سفارت دانمارک

دانمارک کارکنان سفارتش در کابل پایتخت افغانستان را به فرودگاه این شهر منتقل کرد. در همین حال آمریکا به دیگر سفارتخانه‌ها در کابل توصیه کرده است که از مکانی مناسب با شمار محدودی از کارکنان فعالیت کنند.   خانه ژنرال دوستم به دست طالبان افتاد
با پیشروی‌های طالبان خانه ژنرال دوستم از فرماندهان معروف ارتش افغانستان به دست طالبان افتاد، عبدالرشید دوستم شب گذشته به ازبکستان پناهنده شد. برچسب ها: افغانستان ، کابل ، علی احمد جلالی ، رئیس دولت انتقالی ، سفیر افغانستان در آلمان

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: افغانستان کابل علی احمد جلالی رئیس دولت انتقالی سفیر افغانستان در آلمان جمهوری افغانستان طالبان گزارش خبرگزاری رویترز رویترز به نقل طالبان افتاد ریاست جمهوری انتقال قدرت گروه طالبان برای انتقال رئیس جمهوری طالبان وارد روز یکشنبه رسانه ها داده اند اشرف غنی گزارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۲۷۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ کشته براثر ریزش کوه و صاعقه در افغانستان

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از کابل، دفتر مطبوعاتی استانداری ننگرهار امروز اعلام کرد: چهار نفر براثر ریزش کوه در منطقه «درونته» از توابع استان لغمان در شرق افغانستان جان خود را ازدست دادند. این حادثه زمانی بوقوع پیوست که سنگ‌های سرازیر شده از کوه بر سر خودرو‌های سواری در این مسیر فرود آمد، جان باختگان این حادثه سرنشینان دو خودرو سواری بودند. درپی این حادثه جاده پرتردد کابل- جلال آباد نیز به روی رفت و آمد بسته شد.
خبر دیگر اینکه براثر صاعقه در استان‌های پنجشیر و بدخشان افغانستان نیز دو نفر از جمله یک زن و یک مرد جان خود را از دست دادند.
باران‌های شدید و حوادث ناشی از آن از جمله جاری شدن سیل در کمتر از بیست روز گذشته در افغانستان بیش از صد کشته برجای گذاشت.
افغانستان در سال دو هزار و بیست و سه میلادی چهارمین کشور آسیب پذیر جهان از وقوع حوادث طبیعی شناخته شد.
فردا یکشنبه نیز باران‌های شدید و احتمال جاری شدن سیل در بیست و هشت استان افغانستان پیش بینی شده است.

 

دیگر خبرها

  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • ۶ کشته براثر ریزش کوه و صاعقه در افغانستان
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است
  • پایان نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل