Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-30@16:54:33 GMT

چاقی، میزان ماده خاکستری مغز را کاهش می‌دهد

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۲۹۵۵۱

چاقی، میزان ماده خاکستری مغز را کاهش می‌دهد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از سلامت ، این مطالعه ارتباط بین برخی از انواع چربی بدن و کاهش ماده خاکستری را پیدا کرد، بخشی از مغز که بیشتر سلول‌های عصبی آن را در بر می‌گیرد و برای عملکرد شناختی حیاتی است.

 

ماده خاکستری و عملکرد شناختی

ماده خاکستری جزء ضروری مغز است که غنی از سلول‌های عصبی، سلولهای گلیال و مویرگ‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجا که در مناطق مختلف مغز قرار دارد، ماده خاکستری نقش‌های متعددی از جمله یادگیری، حافظه، عملکرد شناختی، توجه و کنترل ماهیچه‌ها دارد. افت شناختی مربوط به سن و زوال عقل اغلب با کاهش ماده خاکستری همراه است که آتروفی نامیده می‌شود. 

زوال عقل بیماری آلزایمر به طور خاص با آتروفی هیپوکامپ یا کاهش ماده خاکستری در هیپوکامپ همراه است، که با پیشرفت بیماری به مناطق دیگر گسترش می‌یابد. 

 

اپیدمی چاقی

چاقی در سراسر جهان رو به افزایش است. به گفته سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر نزدیک به 2 میلیارد نفر از افراد دارای اضافه وزن هستند و 650 میلیون نفر از آنها دارای چاقی هستند. بین اضافه وزن یا چاقی و طیف وسیعی از مشکلات سلامتی ارتباط وجود دارد.

 

انواع مختلف چاقی

افرادی که بار ژنتیکی بالایی برای چاقی نامطلوب دارند با تجمع چربی در اطراف شکم و اندام‌های داخلی، کلسترول بالا و افزایش خطر دیابت نوع 2 و بیماری عروق کرونر قلب مشخص می‌شوند. 

افرادی که دارای چربی مطلوب هستند، بیشتر چربی در ناحیه لگن دارند و اندام‌های داخلی چربی کمتری با احتمال کمتر برای ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی دارند.

 افرادی که دارای چربی خنثی هستند هیچ ارتباطی با دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی ندارند. 

حتی در افراد با وزن نسبتاً طبیعی، وزن اضافی در ناحیه شکم می‌تواند باعث نگرانی شود. به طور فزاینده‌ای درک می‌شود که چاقی یک وضعیت پیچیده است و به ویژه چربی اضافی که در اطراف اندام‌های داخلی قرار دارد.

 

این مطالعه پیوندی پیدا کرد

محققان بیش از 336،000 پرونده پزشکی را تجزیه و تحلیل کردند و تجربیات نزدیک به 28000 فرد را ثبت کردند. آنها سپس این سوابق را به پرونده‌های بیمارستانی و مرگ وصل کردند تا ارتباطات مربوط به موارد زوال عقل و سکته مغزی را ردیابی کنند.

این مطالعه نشان داد که به ازای هر 3 کیلوگرم اضافه وزن در فردی با قد متوسط، میزان ماده خاکستری 0.3 درصد کاهش می‌یابد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: مغز ماده خاکستری چربی ماده خاکستری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۲۹۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ ماده غذایی ضروری برای مردان

به گزارش خبرآنلاین، مردان در مقایسه با زنان در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، سرطان پروستات و سکته مغزی قرار دارند؛ که این موارد از علل اصلی مرگ و میر در میان مردان به شمار می‌آید. مصرف چهار ماده غذایی زیر برای مردان بسیار مفید است؛ این موارد حاوی مواد مغذی خاصی هستند که به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های رایج برای آقایان، مانند برخی سرطان‌های مردانه، کمک می‌کنند.

۱) کلم بروکلی

این گیاه سبزرنگ سرشار از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌های C، K و A و فیبر است و محتوای بالای سولفورافان در کلم بروکلی، پتانسیل مبارزه با سرطان را دارد و مصرف آن در مردان بسیار حائز اهمیت است.

۲) گوجه فرنگی

لیکوپن، یکی از آنتی اکسیدان‎های موجود در گوجه فرنگی، با محافظت در برابر سرطان پروستات و بیماری‌های قلبی عروقی، به سلامت مردان کمک می‌کند.

۳) ماست

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد، مردانی که به طور مداوم محصولات لبنی تخمیرشده (مثلاً ماست و پنیر) مصرف می‌کردند، در معرض خطر کمتری برای بیماری عروق کرونر قرار دارند.

۴) آجیل

مصرف آجیل به سلامت قلب و کاهش عوارض ناشی از افزایش سن در مردان کمک می‌کند. آجیل‌ها مملو از پروتئین، فیبر و چربی‌های ضروری هستند که همین ویژگی آنها را به یک میان‌وعده بسیار مغذی تبدیل می‌کند.

بیشتر بخوانید:

مردان بالای ۴۰ سال این خوراکی‌ها را نخورند

منبع: eatthis

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900511

دیگر خبرها

  • چه کنیم آلزایمر نگیریم؟
  • برنامه کنترل پوکی استخوان برای بانوان زاهدانی آغاز شد
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است
  • خوراکی‌هایی که افسردگی شدید می‌آورند
  • خوردنی هایی که افسردگی می‌آورند
  • ۴ ماده غذایی ضروری برای مردان
  • این میوه از افسردگی جلوگیری می‌کند
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • فواید و مضرات روغن حیوانی
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند!