Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: درخواست ترامپ از بایدن برای استعفا به خاطر افتضاح افغانستان، نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات افغانستان، روایت الجزیره از ورود اشرف غنی به ازبکستان، مذاکرات ایران و عربستان برای بازگشایی سفارتخانه ها و حمله ترکیه به مواضع تروریست‌های «پ‌ک‌ک» در سوریه و عراق از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درخواست ترامپ از بایدن برای استعفا به خاطر افتضاح افغانستان

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا که طرح خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان در دولت وی تهیه و تدوین شده بود در بیانیه‌ای جو بایدن رئیس جمهور فعلی این کشور را در زمینه نحوه اجرای آن به باد انتقاد گرفت.

براساس گزارش اسکای نیوز، ترامپ در بیانیه خود تاکید کرده، «آنچه بایدن با افغانستان کرد افسانه‌ای بود و یکی از بزرگترین شکستهای تاریخ آمریکا را رقم زد..»

وی در ادامه از جو بایدن خواسته است به خاطر این افتضاح از سمت خود کناره گیری کند.

ترامپ گفته، «زمان آن رسیده است که جو بایدن با شرمندگی استعفا کند. این نباید اتفاق بزرگی باشد چرا که از اول هم به طور قانونی انتخاب نشده بود..»

همزمان شبکه سی ان ان گزارش داده که بایدن قصد دارد برای توضیح درباره تصمیمش برای خروج نظامیان این کشور از افغانستان طی روزهای آینده با مردم آمریکا صحبت کند.

خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان که منجر به کنترل کامل این کشور به دست نیروهای طالبان شده است انتقادات زیادی را از دولت بایدن و تیم امنیت ملی وی برانگیخته است.

ترامپ پیش از این نیز از بایدن انتقاد کرده و گفته بود، جانشینش به‌جای پیروی از برنامه‌ای که دولت او برایش به جا گذاشته بود، از افغانستان فرار کرده است.

بایدن در بیانیه‌ای در توجیه تصمیمش درباره افغانستان گفته، باید انتخاب می‌کرده و این جنگ را به پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا (از زمان حمله آمریکا به افغانستان) واگذار نخواهد کرد.

رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا گفت: وقتی رئیس‌جمهور شدم، با یک انتخاب روبرو بودم، توافق (آمریکا با طالبان) را با تمدید کوتاه مدت برای خروج ایمن نیروهای خود و نیروهای متحدانمان دنبال کنم، یا حضورمان را افزایش دهم و سربازان آمریکایی بیشتری را برای جنگ مجدد در درگیری داخلی یک کشور دیگر بفرستم.

بایدن افزود: اگر ارتش افغانستان نتواند یا نمی‌تواند کشور خود را حفظ کند، حضور نظامی ایالات متحده یک سال دیگر یا پنج سال دیگر تغییری ایجاد نمی‌کند و حضور بی‌پایان آمریکا در بحبوحه درگیری داخلی یک کشور دیگر برای من قابل‌قبول نبود.

نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات افغانستان

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز دوشنبه به وقت محلی نشستی اضطراری در پی تحولات افغانستان، بدست گرفتن زمام کاخ ریاست جمهوری این کشور از سوی طالبان و فرار اشرف غنی و کناره گیری او از قدرت برگزار می کنند.

این نشست با حضور آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد ابتدا علنی و سپس بصورت غیر علنی برگزار خواهد شد.

پیش از این، کشورهای نروژ و استونی در حال بحث و رایزنی درباره پیش‌نویس بیانیه‌ای بودند که حملات طالبان را به شهرها و شهرک‌هایی که منجر به تلفات بالای غیرنظامیان می‌شود، محکوم کنند.

روایت الجزیره از ورود اشرف غنی به ازبکستان

به گزارش شبکه خبری الجزیره، محافظ شخصی غنی که به گفته خود به علت جلوگیری از خشونت بیشتر از کشور خارج شده، تایید کرد که رییس جمهوری افغانستان به تاشکند پایتخت ازبکستان گریخته است.

محافظ شخصی رییس جمهوری فراری افغانستان توضیح داد که غنی، همسرش، رییس دفترش و مشاور امنیت ملی وی به تاشکند رفتند.
همچنین یک منبع آگاه در عمان نیز گزارش رسانه‌های افغانی مبنی بر ورود اشرف غنی به عمان را رد کرد.

غنی امروز در حساب رسمی فیس بوک خود در مورد ماندن بر سر دو راهی برای اتخاذ یک تصمیم نوشت: یا باید با نیروهای مسلح طالبان که می‌خواستند وارد کاخ (ریاست جمهوری) شوند روبه رو می‌شدم یا کشور عزیزی که زندگیم را برای حفظ آن وقف کردم، ترک می‌نمودم.

وی ادامه دادکه اگر هنوز تعداد بیشماری از هموطنان شهید می شدند و با نابودی و ویرانی شهر کابل روبه رو می شدند، نتیجه آن یک فاجعه بزرگ انسانی در این شهر شش میلیون نفری بود.

اشرف غنی در مورد حضور طالبان در کابل نوشت: طالبان به دنبال حذف من بود، آنها اینجا هستند تا به سراسر کابل و مردم این شهر حمله کنند. برای جلوگیری از به راه افتادن سیلاب خون، فکر کردم بهترین راه خارج شدن است.

مذاکرات ایران و عربستان برای بازگشایی سفارتخانه ها

ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق در گفت و گویی مطبوعاتی به مذاکرات بین ایران و عربستان به میزبانی بغداد با محورهایی چون بازگشایی سفارتخانه ها در دو کشور اشاره کرد و گفت که امیدواریم این گفت و گوها در مراحل بعدی نیز ادامه یابد.

مسجدی در برنامه «ضیف و حوار» (مهمان و گفت و گو) در شبکه العالم افزود: چند دور از گفت و گوها بین ایران و عربستان در عراق برگزار شد و این گفت و گوها موقتا به علت انتقال دولت در ایران متوقف شده است.

ایرج مسجدی گفت: مذاکرات شامل بازگشایی سفارتخانه های دو کشور شد و امیدواریم در دورهای بعدی گفت و گو به نتایج مثبتی برسد.

سفیر ایران در بغداد ادامه داد: پس از خروج نیروهای آمریکایی در بعد امنیتی، کشورهای منطقه باید آماده باشند که مسئولیت تامین حمایت لازم از امنیت منطقه ای را به عهده بگیرند.

مسجدی تاکید کرد که تهران صریحا هر گونه حضور آمریکا در منطقه و به ویژه عراق را رد می کند.

سفیر ایران به این موضوع اشاره کرد که هر تعرضی به نمایندگی های دیپلماتیک در عراق را محکوم می کنیم زیرا حضور طولانی تر بیگانگان را توجیه می کند.

سفیر ایران در بغداد اعلام کرد که تهران از هیچ شخص یا حزب عراقی در مقابل حزبی دیگر در انتخابات پارلمانی آتی حمایت نخواهد کرد.

مسجدی تصریح کرد: ایران مناسبات گسترده‌ای با همه جریان‌ها و احزاب داشته و دارد و این امر را در سفرهای متعدد مسئولان عراقی به ایران مشاهده می‌کنید.

وی مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری جدید ایران با حضور شخصیت های عراقی از دولت عراق، احزاب و نمایندگان ائتلاف های این کشور را نمونه این مناسبات گسترده بین ایران و عراق توصیف کرد و توضیح داد: روابط سیاسی بین ایران و شخصیت های عراقی امری بسیار طبیعی است اما این به معنای حمایت ایران از برخی افراد یا احزاب نیست. اینکه ایران از مجموعه مشخصی علیه مجموعه دیگری حمایت می‌کند، تهمت است و به هیچ عنوان صحت ندارد.

حمله ترکیه به مواضع تروریست‌های «پ‌ک‌ک» در سوریه و عراق

وزیر دفاع ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای امنیتی ترکیه در ۲۴ ساعت گذشته ۲۲ تروریست «پ‌ک‌ک» و وابستگان آن‌ها را در عملیات ضد تروریستی در سوریه و عراق از بین بردند.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح» «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه گفت که ۱۴ تروریست در تلاش برای نفوذ به منطقه‌ای که به تازگی از دست تروریست‌ها آزاد شده بود، کشته شدند.

وزیر دفاع ترکیه در ادامه گفت که نیروی هوایی ترکیه ۶ تروریست را در منطقه «گارا» در شمال عراق و ۲ تروریست دیگر در «هاورک» از بین برد. وزیر دفاع ترکیه تاکید کرد که مبارزه ترکیه با تروریسم تا نابودی آخرین تروریست و رهایی مردم ترکیه از طاعون تروریسم ادامه خواهد داشت.

ارتش ترکیه به طور مرتب عملیات مرزی در شمال عراق انجام می‌دهد. ترکیه عملیاتی موسوم به «چشمه صلح» را در ۹ اکتبر ۲۰۱۹ برای از بین بردن تروریست‌ها از شمال سوریه در شرق فرات به منظور تامین امنیت مرزهای ترکیه آغاز کرد.

ترکیه مدت‌هاست به بهانه مقابله با پ‌ک‌ک در حال نقض تمامیت ارضی شمال عراق است. پ‌ک‌ک که در ۳۵ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود. ترکیه می‌گوید که شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان، مسئول مرگ بیش از ۴۰ هزار نفر از شهروندان ترکیه از جمله زنان و کودکان هستند.

پیشتر «ریوینگ هروری» رئیس کمیسیون پیشمرگه کردستان عراق اخیرا گفت که ساکنان مناطق شمالی عراق در پی حملات زمینی و هوایی ارتش ترکیه در وضعیت بسیار بدی قرار گرفته‌ و مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

«عبدالخالق العزاوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز اخیرا گفت که یورش ترکیه به شمال عراق باب دخالت‌های منطقه‌ای در امور داخلی این کشور را می‌گشاید. العزاوی در مصاحبه با وبگاه «بغداد الیوم» تصریح کرد که یورش ترکیه به شمال عراق صرف نظر از علل آن، مایه نگرانی است و دخالتی غیرقابل قبول است که به حاکمیت ملی لطمه می‌زند.

او گفت که وضعیت عراق و چالش‌های آن ایجاب می‌کند که با استفاده از مسیر دیپلماسی از طریق سازمان‌های بین‌المللی بر ترکیه برای توقف یورش به شمال عراق تلاش شود.

این عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق تأکید کرد که یورش ترکیه به شمال عراق باب دخالت‌های منطقه‌ای در امور داخلی عراق را می‌گشاید و این امر غیرقابل قبول است.

وی اتخاذ موضع قاطع دولت و وزارت خارجه عراق در قبال دخالت‌های خارجی را ضروری خواند و گفت که اینگونه دخالت‌ها به پیآمدهای منفی در تمامی زمینه‌ها از جمله در زمینه امنیتی منجر خواهد شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: علیرضا زاکانی محمد مخبر محرم شب های محرم کابینه پیشنهادی رئیسی طالبان شب هفتم محرم تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین عربستان اسرائیل افغانستان علیرضا زاکانی محمد مخبر محرم شب های محرم کابینه پیشنهادی رئیسی طالبان شب هفتم محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۳۰۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جمعه نجف اشرف: اوضاع جهان به نفع اسلام پیش می رود

حجت الاسلام و المسلمین سید صدر الدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف در خطبه های نماز جمعه که در حسینیه اعظم نجف اشرف ایراد شد، گفت: کمپینی در بغداد و استان های عراق برای مبارزه با فساد اخلاقی و مواد مخدر راه اندازی شد و تعداد زیادی دستگیر شدند.

وی افزود: علاوه بر طرح آبادانی، باید با فساد اخلاقی مبارزه شود و این موضوعی است که به دلیل پیگیری این موضوع از سوی دولت و استانداری شهر نجف اشرف، جای تشکر دارد.

امام جمعه نجف اشرف اشاره کرد: پروژه‌هایی که در نجف اشرف در حال انجام است، پروژه‌هایی هستند که در خور قدردانی هستند، زیرا کار در سه مرحله برای آبادانی خیابان‌های شهر نجف‌ اشرف و همچنین کمپین کاشت یک میلیون درخت در نجف‌ اشرف به منظور سر سبز کردن شهر در حال انجام است.

وی در همین راستا گفت: عراق شاهد ثبات امنیتی، سیاسی و اقتصادی است که آن را به ستاره درخشان در منطقه تبدیل می کند.

حجت الاسلام و المسلمین قبانچی در خصوص اوضاع جهانی بیان داشت: بیش از ۲۰۰ روز از جنگ غزه می گذرد و غزه همچنان در حال مقاومت است و این ماجرا از غزه به سطح جهان گسترش یافته، به گونه ای که آمریکا شاهد تظاهرات در دانشگاه های خود در حمایت از توقف جنگ غزه است؛ زیرا اوضاع جهان به نفع و سمت اسلام و تشیع پیش می رود.

خطیب جمعه نجف اشرف در خطبه دینی ضمن گرامیداشت روز جهانی کارگر، در خصوص کار و کارگر در اسلام گفت: اسلام بر کار تأکید کرده است و حدیث شریف می‌فرماید، کسی که برای افراد تحت تکفل خود زحمت می‌کشد مانند مجاهد فی سبیل الله است.

وی افزود: پیامبرانی هستند که کارگر بودند تا به مردم ثابت کنند که کار امری محبوب نزد خداوند متعال است، به شرطی که کار با اخلاص و به صورت درست و کامل انجام شود.

دیگر خبرها

  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • امام جمعه نجف اشرف: اوضاع جهان به نفع اسلام پیش می رود
  • کاخ سفید مدعی شتاب تازه ای در مذاکرات غزه شد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • نشست شورای امنیت سازمان ملل برای تحولات افغانستان