Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین، دیاکو حسینی در خصوص آینده برجام، وابستگی این توافق به شرایط فعلی با توجه به تغییرات در وزارت خارجه و روابط ایران با روسیه و چین گفت: در خصوص برجام به نظر می رسد دولت آقای رئیسی به دنبال گرفتن تضمین هایی از آمریکا باشد. از آنجایی که دولت آمریکا از برجام خارج شده طبیعی است که ایران به دنبال گرفتن تضمین بر این مبنا باشد که آمریکا همه تعهدات خود را بجا آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برداشتن شبکه ای از تحریم نمی تواند فضا را برای اقتصاد ایران فراهم کند. از همین رو شاهد بودیم که از زمان اوباما نیز ایران نسبت به وضع تحریم هایی چون کاتسا اعتراض داشت و متوجه شد که تحریم های یکجانبه لغو شده قادر به آن نیست که ایران را از مزایای برجام بهره مند کند. از همین رو در دولت رئیسی به نظر می رسد سخت گیری های شدیدی به وجود آید تا مطمئن شود تحریم های تازه ای علیه تهران وضع نخواهد شد. تحریم های ساده ای که ممکن است مانع بهره مندی ایران از برجام شود مساله ای که تهران می خواهد مطمئن شود که دیگر در کار نخواهند بود و مانعی برای ایران ایجاد نمی کند. 

این کارشناس افزود: مساله بعدی به تلاش ایران برای گرفتن تضمین از دولت بایدن برای عدم خروج مجدد از برجام می گردد. تجربه ای که ایران در زمان دونالد ترامپ آن را تجربه کرده است. شوک خروج از توافق بسیار بیشتر از زمانی است که تحریم ها به جای خود باقی می مانند و ایران در این صورت توانسته خود را با  زندگی در شرایط تحریم  انطباق دهد. به همین دلیل برای ایران بسیار اهمیت دارد که دولت بعدی آمریکا از توافق خارج نخواهد شد و شوک اقتصادی دیگری در کار نخواهد بود. به نظر می رسد دولت سیزدهم درصدد افزایش تاب آوری اقتصادی ایران باشد و همچنین روابط با همسایگان را برای کاهش تاثیر تحریم ها افزایش دهد. همچنین دولت سیزدهم به دنبال آن خواهد بود تا با تقویت روابط با روسیه و چین، پشتوانه ژئوپلتیکی ایران را در چانه زنی با غرب در رابطه با برجام را تقویت کند. 

حسینی در پایان تصریح کرد: نکته بعدی به تفاوت نوع نگاه در خصوص برجام در ایران و آمریکا بر می گردد. در ایران شاید هدف بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ باشد. اما هدف دولت بایدن از این مذاکرات مقدمه چینی برای رسیدن به یک توافق طولانی تر و قوی تر است. موضوعی که برای ایران قابل قبول نیست. از همین رو باید در دولت جدید شاهد باشیم که آقای رئیسی با تلاش خود آمریکا را از این جاه طلبی ها منصرف کند. مساله ای بسیار دشوار که به تاب آوری اقتصادی ایران، عدم عجله برای توافق، تسریع در بهبود روابط منطقه ای و تقویت روابط با پکن و مسکو بستگی دارد که همه اینها در حال حاضر در ابهام قرار دارد. به نظر می رسد این مسیری است که ایران در آینده روبروی آن قرار خواهد گرفت و ضمن اینکه دولت سیزدهم عجله ای هم برای رسیدن به توافق نخواهد داشت. ممکن است چنین رویکردی در کوتاه مدت به بالا گرفتن تنش ها بین تهران و واشنگتن منتهی شود.

مشروح این گفتگو را در لینک زیر بخوانید:
اولویت‌های سیاست خارجی در وزارت امیرعبداللهیان چه باید باشد؟

310311

کد خبر 1543269

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سیاست خارجی دولت سیزدهم نظر می رسد دولت سیزدهم تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۳۰۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند

به گزارش قدس آنلاین، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به‌شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تأمین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه به‌خلاف میل تحریم‌کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

کنعانی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیداً انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفاً به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یادشده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیداً محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تأکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام‌زنی به دیگران کنند.

وی تأکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به‌خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

کنعانی اضافه کرد: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به‌دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی بنشانند و به‌گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

وی ادامه داد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضدتروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؟!! مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تأکید کرد: تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • جهش ۴۳درصدی تولید طلای سیاه ایران در دولت سیزدهم
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!