Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه: از اوایل امسال بحث ورود واکسن توسط بخش خصوصی و تهیه واکسن در مناطق آزاد مطرح شد. نظرها به این سمت رفت که می‌توان جزایری مانند قشم و کیش را که زیرساخت‌های مناسبی دارند به عنوان مناطق امن گردشگری در نظر گرفت و با تزریق واکسن به مردم آن این جزایر را به حالت جزایر گردشگری درآورد درست مانند کشورهای دیگر که مناطق گردشگری امنی را به خصوص در جزایر خود ایجاد کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اواخر اردیبهشت، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از تمایل این سازمان برای واردات یک میلیون دوز واکسن و تزریق آن به گردشگران و کیش‌وندان خبر داده بود. جعفر آهنگران گفته بود این اقدام برای رونق گردشگری و جلوگیری از خروج ارز و برای کمک به وزارت بهداشت و توزیع واکسن در قالب سند ملی واکسیناسیون کشور انجام می‌شود و قرار نیست فروخته شود.

هدف واکسیناسیون رایگان ساکنان و معرفی شهر سالم بود

محسن قریب، دبیر کل انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش، گفته بود: پس از فراخوان رئیس‌جمهور در فروردین امسال مبنی بر دعوت بخش خصوصی برای واردات واکسن، ما هم در کیش این مسئله را پیگیری کردیم و مجوز گرفتیم. قرار شد یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا وارد کنیم. هدف ما واکسیناسیون رایگان ساکنان جزیره و معرفی کیش به عنوان شهر سالم بود. پس از آن هم تزریق رایگان واکسن به توریست‌ها و گردشگران واکسن با هدف رونق گردشگری منطقه در دستور کار قرار داشت که قرار بود به عنوان تورهای واکسن برگزار شود.

قریب درباره منتفی‌شدن واردات واکسن از سوی این بخش گفت: وزارت بهداشت در ابتدا با کلیات این موضوع موافقت کرد اما بعد از تکمیل پروفرم‌ها برای تأمین یک میلیون دوز واکسن آنها به ما اعلام کردند که باید کل محموله تحویل وزارتخانه شود و امکان استفاده از این واکسن‌ها صرفاً برای جزیره کیش میسر نیست. آنها گفتند واکسن‌های وارداتی بر اساس سند ملی واکسیناسیون در سراسر کشور مصرف خواهد شد. این مسئله به نوعی برای ما نقض غرض بود؛ چراکه از ابتدا عنوان کرده بودیم این واکسن‌ها با منابع مالی بخش خصوصی و برای جزیره کیش وارد شود و در غیر این صورت هدف ما برآورده نمی‌شود. به همین دلیل این طرح متوقف شد.

موضوع واردات واکسن وارد فاز دیگری شد و خیلی‌ها این مجوز را نتوانستند بگیرند از جمله بخش خصوصی گردشگری که خواهان واردات واکسن برای تزریق اهالی گردشگری بود.

وقتی این مسائل مطرح شد عده‌ای با آن موافق و عده‌ای مخالف بودند موافقان پس از آنکه ایرانیان زیادی برای تزریق واکسن به ارمنستان سفر کردند، گفتند که چطور می‌توان ارز از کشور خارج کرد و مردم را به کشور دیگری برای تزریق واکسن فرستاد اما برای جایی مانند کیش و قشم نمی‌توان واکسن وارد کرد تا این هزینه در ایران انجام شود و ارز به خارج از کشور نرود.

آرش انیسیان عضو هیئت مدیره انجمن خدمات بین المللی گردشگری سلامت ایران گفت: با مذاکراتی که با سازمان غذا و دارو انجام داده‌ایم قرار شده اگر صنفی توانست از ستاد کرونا و وزارت بهداشت بگیرد بتواند با ارز آزاد یا ارز نیمایی واکسن را وارد کند مشروط به اینکه رایگان تزریق شود. ما با نظام مهندسی و مجموعه‌های گردشگری قدم‌هایی برداشته‌ایم اما هنوز وزارت بهداشت مجوز تزریق صادر نکرده است. اگر بخواهیم گردشگری را در کشور راه بیندازیم و به عنوان کشور ایمن مطرح شویم باید بتوانیم حداقل ۷۰ درصد مردم را ایمن کنیم یعنی به ۱۰۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم هیچ کشوری هنوز به این درصد ایمنی نرسیده اما کشورها با ۳۰ درصد ایمنی شروع به راه اندازی صنعت گردشگری کرده‌اند. واکسیناسیون می‌توانست برای ما عامل و جاذبه گردشگری باشد اما الان به عامل گردشگری معکوس تبدیل شده است و افراد به خارج از کشور برای تزریق واکسن می‌روند.

اخلاق پزشکی در عدالت سلامت

رئیس بیمارستان ابن سینا گفت: ما در اخلاق پزشکی موضوع عدالت در سلامت را داریم. کشورها و سازمان‌های بهداشتی و درمانی موظف هستند که بر این اساس دسترسی همه مردم را به خدمات سلامت به صورت یکسان برقرار کنند پس هیچ جای دنیا بابت تزریق واکسن پولی دریافت نمی‌کنند. یک چالش جدی هست در اینکه هر کسی پول دارد واکسن بزند و هر کسی ندارد صبر کند تا سهمیه کوواکس بیاید. چنین چیزی در اخلاق پزشکی جایی ندارد. تا زمانی که ۷۰ درصد مردم واکسن نزده باشند عملاً زنجیره انتقال بیماری نمی‌شکند.

مخالفان بحث بهداشت عمومی را مطرح کرده و می‌گفتند که موضوع تزریق واکسن باید به صورت عادلانه برای همه مردم انجام شود. اگر قرار بر این باشد که عده‌ای به عنوان فعال گردشگری واکسن به مسافران جزایر لوکس ایرانی بیاورند موضوع سرمایه داری مطرح خواهد شد و آنها که تنها توان مالی دارند می‌توانند به این جزایر سفر کرده و واکسن دریافت کنند.

درخواست واردات ۵۰۰ هزار دوز واکسن را به معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت و درمان داده‌ایم که متأسفانه هنوز موافقت آن را دریافت نکرده‌ایم

این درحالی بود که خیلی‌ها از کشور خارج می‌شدند و هزینه زیادی برای سفرشان به ارمنستان می‌پرداختند. در این میان فعالان بخش خصوصی در ایران گفتند که هر چه تلاش کردند نتوانستند واکسن وارد ایران کنند. به تازگی نیز علی درویش‌پور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ۲۲ مردادماه در جلسه ستاد کرونای شهرستان قشم بیان کرد: برای کمک به عبور از بحران کرونا، درخواست واردات ۵۰۰ هزار دوز واکسن را به معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت و درمان داده‌ایم که متأسفانه هنوز موافقت آن را دریافت نکرده‌ایم.

محدودیتی برای واردات واکسن نداریم

بنابراین تلاش‌های مدیران جزیره قشم هم مانند مدیران جزیره کیش به موفقیت نرسید. اما حالا خبرهای دیگری به گوش می‌رسد. رئیسی رئیس جمهور کشور به تازگی با حضور در داروخانه ۲۹ فروردین نیروی زمینی ارتش، گفت: همه توان دولت برای مقابله با کرونا بسیج شده است و هیچ محدودیت ارزی برای واردات واکسن نداریم.

پیرو پیگیری‌های صورت گرفته از سوی ستاد مدیریت کرونای استان هرمزگان نیز وزیر بهداشت دستور واکسیناسیون عمومی افراد بالای ۱۸ سال ویژه ساکنین جزایر قشم و کیش را صادر کرد.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در ایران، نیز گفته است: فرآیند بررسی مدارک واکسن‌های خارجی کرونا در سازمان غذا و دارو ادامه دارد. مهم این است که از مبدا انگلیس و آمریکا نباشد، در این صورت پس از بررسی و تأیید آن قابل خرید و واردات است.

چند روز پیش برای اولین بار فعالان گردشگری یزد در مرحله واکسیناسیون قرار گرفته و حدود ۶۰۰ فعال گردشگری استان در این رابطه واکسینه خواهند شد. این اولین باری است که فعالان گردشگری واکسینه می‌شوند اتفاقی که در کشورهای دیگر خیلی زودتر افتاد و فعالان گردشگری جزو اولین گروههای دارای اولویت بودند. اما در ایران هنوز حتی این گروه جزو اولویت‌ها قرار نگرفته‌اند. با این وجود جزیره کیش قرار است در فعالان گردشگری خود را واکسینه کند.

کد خبر 5281158 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: واکسن کرونا جزیره کیش قشم شورای شهر تهران ویروس کرونا ستاد ملی مقابله با کرونا شهرداری تهران محرم 1400 واکسن کرونا هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وزارت آموزش و پرورش ماه محرم محدودیت های کرونایی دولت سیزدهم کیفیت هوای تهران پیش بینی وضعیت هوا سازمان میادین میوه و تره بار میلیون دوز واکسن فعالان گردشگری وزارت بهداشت واردات واکسن برای واردات تزریق واکسن برای تزریق غذا و دارو جزیره کیش بخش خصوصی واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۳۰۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«خالی فروشی» حواله خودرو

یک مقام مسوول در بنیاد شهید و امورایثارگران اخبار معامله حواله خودرو وارداتی ایثارگران را تکذیب و تاکید کرد که نه حواله‌ای صادر شده و نه خودرویی از این مسیر وارد کشور شده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، در اسفندماه سال گذشته آگهی مربوط به خرید و فروش حواله جانبازان و ایثارگران با قیمت‌های میلیاردی در بسیاری از پلتفرم‌های معاملات خودرو، حاشیه ساز شد.

خودرو‌هایی که واردات آن‌ها برای جانبازان و ایثارگران مجاز اعلام شده بود شامل بنز، بی ام و، تویوتا، نیسان و ... می‌شد.

محصولات خارجی که ورود آن برای وارد کنندگان عادی غیرمجاز اعلام شده بود.

طبق آیین نامه ابلاغ شده، جانبازان ۵۰ تا ۶۹ درصد مجاز به واردات تا سقف قیمت ۲۵ هزار یورو و جانبازان ۷۰ درصد تا سقف قیمت ۳۰ هزار یورو می‌توانند خودرو وارد کنند.

جانبازان ۷۰ درصد ویژه (دو پا یا دو دست قطع از مچ و یا قطع نخاع) نیز تا سقف قیمت ۳۵ هزار یورو مجاز به واردات هستند.

در لیست جانبازان ۷۰ درصد خودرو‌های بنز و بی ام و و دیگر محصولات لوکس دیده می‌شود.

حواله واردات خودرو به جانبازان در اصل استفاده از امتیازی است که فروش آن برای صاحب حواله با سود زیادی همراه است.

بدین ترتیب در اواخر اسفندماه حواله جانبازان با قیمت‌های میلیاردی آگهی می‌شد این در شرایطی است که حالا به نظر می‌رسد در پلتفرم‌های آگهی خودرو "خالی فروشی" شده است

چرا که به گفته یک مقام مسول در بنیاد شهید اصلا حواله‌ای صادر نشده که بخواهد مورد معامله قرار گیرد.

بر این اساس تمام آگهی‌های معامله حواله نیز در سال جاری از پلتفرم‌های آگهی دهنده حذف شده است.

دیگر خبرها

  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • «خالی فروشی» حواله خودرو
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور