Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-28@03:07:10 GMT

مدارس دشتیاری، نیازمند یاری

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۳۲۳۸۱

مدارس دشتیاری، نیازمند یاری

به گزارش همشهری آنلاین، ‌ سیستان‌وبلوچستان به‌عنوان جوان‌ترین استان کشور، به‌شدت از کمبود فضای آموزشی رنج می‌برد و براساس گزارش‌های وزارت آموزش و پرورش، شهرستان دشتیاری این استان محروم‌ترین نقطه کشور در این زمینه به‌حساب می‌آید؛ موضوعی که توجه بیش‌ازپیش مسئولان را ‌می‌طلبد.

‌مردادماه که از راه می‌رسد، خانواده‌ها به تب و تاب این می‌افتند که فرزندان‌شان را در کدام مدرسه ثبت‌نام کنند؛ در برخی نقاط کشورکه رنگ محرومیت به خود ندیده یا کمتر دیده، برخی خانواده‌ها گزینه‌های متفاوتی برای نام‌نویسی فرزندان‌شان به‌ویژه در مدارس غیرانتفاعی با شهریه‌های بسیار بالا دارند و حتی برای این ‌کار مشاوره می‌کنند، اما در سوی دیگر و در دورترین نقطه کشور، یعنی در سیستان‌وبلوچستان و به‌ویژه منطقه دشتیاری، امکان تحصیل برای همه دانش‌آموزان روستایی وجود ندارد و کمبودها بیش‌از نقاط دیگر به‌چشم می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

‌سال‌گذشته، یعنی در ۱۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، رئیس آموزش و پرورش شهرستان دشتیاری در مراسم کلنگ‌زنی ساخت مدرسه سه‌کلاسه در شهرستان‌ دشتیاری  که ازسوی یک نهاد نیکوکار در دست ساخت است، اظهار کرده بود که «بیشتر روستاهای شهرستان دشتیاری فاقد مدارس متوسطه برای دختران هستند که گاهی موجب ترک تحصیل دانش‌آموزان دختر شده‌است». انوربادپا در ادامه گفته بود که «در سال‌های اخیر خیران ورود خوبی برای ساخت و استانداردسازی مدارس در منطقه دشتیاری داشته‌اند و با ادامه این روند، باید با ارتقای سرانه فضای آموزشی این منطقه از ۳ مترمربع به ۸ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز، به سرانه استاندارد کشوری نزدیک شویم.» براساس این اظهارات معلوم می‌شود که دشتیاری ۵ مترمربع از سرانه میانگین فضای آموزشی کشور عقب‌تر
‌ است.

‌محرومیت‌های آموزشی

‌دشتیاری از توابع چابهار در جنوب استان سیستان‌وبلوچستان، از محروم‌ترین مناطق کشور در همه زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، بهداشتی، آموزشی، ورزشی و... است که دراین رابطه کمبودها سبب شده تا دشتیاری به‌عنوان محروم‌ترین منطقه آموزشی ازسوی وزارت آموزش و پرورش و زیرمجموعه آن اعلام شود.
‌وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌های زیرمجموعه آن در برآوردهای خود تأکید و تصریح می‌کنند که سیستان‌وبلوچستان محروم‌ترین استان آموزشی ایران است؛ سازمان توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس ایران که بازوی عمرانی وزارت آموزش و پرورش است، برآورد کرده میانگین سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز که مهم‌ترین شاخص آموزشی‌ است و از آن به‌عنوان معلم دوم یاد می‌شود، در کشور حدود ۵ مترمربع و در سیستان‌وبلوچستان با احتساب مدارس تخریبی و نا ایمن، کمتر از ۳ مترمربع است.

‌آمارها سخن می‌گویند

‌معمولا افکارعمومی برداشتی عرفی از مفهوم سرانه دارد و به‌دنبال آمار و ارقام نیست. وقتی مردم کمبودی را احساس می‌کنند، از وضعیت نامطلوب گلایه‌مند می‌شوند و زبان به انتقاد می‌گشایند، اما از نظر کارشناسانی، آمارها و نمودارها نشان می‌دهد که چه شرایطی حکمفرماست.

‌بیشتر شهروندان در دوره‌های مختلف کمبود فضای آموزشی را هنگام تحصیل تجربه کرده‌اند. به‌عنوان مثال ممکن است خیلی‌ها به‌همراه ۵۰ دانش‌آموز دیگر در کلاس درسی که طبق استانداردهای آموزشی ظرفیت ۲۰ دانش‌آموز را داشت، درس خوانده باشند. با این وجود، این کمبود ۵ مترمربع نیست. ۵ مترمربع عقب‌ماندگی یعنی هیچ، یعنی تحصیل زیر سقفی صددرصد نا ایمن، یعنی تحصیل در کپرها، یعنی تحصیل در مکانی بدون آب و برق و سامانه گرمایشی و سرمایشی مناسب.

‌براساس برآوردهای وزارت آموزش و پرورش، محروم‌ترین منطقه آموزشی سیستان‌وبلوچستان که محروم‌ترین منطقه آموزشی ایران هم به‌حساب می‌آید، بخش دشتیاری چابهار است؛ براساس برآورد سازمان توسعه و نوسازی مدارس ایران، عمده دانش‌آموزان دشتیاری در کلاس‌های مخروبه، کپری، گلی و عمدتا بدون انشعاب آب و برق درس می‌خوانند.

‌حال کم‌کم خانواده‌های سیستان‌وبلوچستانی، به‌ویژه در دشتیاری، مانند دیگر خانواده‌های ایرانی به فکر ثبت‌نام فرزندان خود برای سال تحصیلی جدید هستند. هرچند که همه‌گیری ویروس کرونا سبب شده دانش‌آموزان کار تحصیل را از راه دور دنبال کنند و دراین مدت ضرورتی برای حضور در فضاهای آموزشی نداشته‌اند؛ مسأله‌ای که برای برخی دانش‌آموزان منطقه دشتیاری صدق نکرد، زیرا فقر مالی و نبود زیرساخت‌های لازم، باعث شده برخی دانش‌آموزان نتوانند تبلت و موبایل تهیه کنند و در برخی مناطق هم اینترنت وجود ندارد. ‌به همین دلیل دانش‌آموزان مناطق روستایی این شهرستان با وجود برگزاری کلاس‌های از راه دور، تحصیل را حضوری و در فضایی ۵ مترمربع کمتر از سرانه کشوری دنبال کردند. حالا اما باید دید با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید، زنگ مدرسه برای دانش‌آموزان این منطقه چگونه به‌صدا درخواهد آمد؟

‌ثبت‌نام از دانش‌آموزان ادامه دارد

‌رئیس اداره آموزش و پرورش دشتیاری در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری دراین باره اظهار می‌کند: از ابتدای تیرماه، ثبت‌نام از دانش‌آموزان برای سال تحصیلی جدید در سراسر کشور، استان سیستان‌وبلوچستان و بالتبع در دشتیاری آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

‌ «انور بادپا» می‌گوید: بیشتر مدارس دشتیاری روستایی است و برهمین اساس، بیشترین دانش‌آموزان ما در مناطق روستایی حضور دارند که براساس آخرین آمارها، اکنون بیش از ۲۲ هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف در این شهر به تحصیل می‌پردازند.

‌۴۴ پروژه آموزشی در دست ساخت

‌رئیس اداره آموزش و پرورش دشتیاری همچنین از ساخت ۴۴ پروژه آموزشی دراین منطقه خبر می‌دهد و می‌افزاید: این طرح‌ها بیشتر ازسوی خیران و زیرنظر سازمان نوسازی و تجهیز مدارس در دست ساخت است. خیران هم تابع شرایط مالی و زمانی خود هستند که همین موضوع سبب شده زمان دقیق تحویل این مدارس نوساز مشخص نباشد.

‌بادپا ادامه می‌دهد: با این وجود اکنون ۱۶ پروژه از مجموع ۴۴ پروژه یاد شده با بیش‌از ۹۰ درصد پیشرفت درحال ساخت است و پیش‌بینی می‌شود ۲۲۵ کلاس درس در سال تحصیلی جدید پذیرای دانش‌آموزان دشتیاری باشد.

‌آموزش حضوری

‌رئیس اداره آموزش و پرورش دشتیاری همچنین از آموزش حضوری بیش‌از ۶۰ درصد دانش‌آموزان دشتیاری در زمان همه‌گیری ویروس کرونا خبر می‌دهد و می‌گوید: از زمان همه‌گیری این ویروس، همه مدارس کشور تعطیل و تدریس از طریق شبکه «شاد» و فضای مجازی به‌صورت آموزش از راه دور انجام شد؛ شیوه‌ای که برای دانش‌آموزان دشتیاری امکان‌پذیر نبود.

‌بادپا بیان می‌کند: بیش‌از ۶۰ درصد از دانش‌آموزان دشتیاری به اینترنت، تلفن‌همراه و تبلت دسترسی ندارند. به همین دلیل آموزش در مدارس به‌صورت حضوری و زوج و فرد اجرا شد.

‌وی اضافه می‌کند: بنا بر دستور وزیر آموزش و پرورش، همه معلمان تا آغاز سال تحصیلی باید واکسن کرونا را دریافت کنند تا آموزش به‌صورت حضوری در مدارس آغاز شود. البته همانطورکه گفته شد، تاکنون بیشتر مدارس دشتیاری به‌دلیل نبود اینترنت، آموزش را به‌صورت حضوری برگزار کردند؛ با این وجود ارتقای آموزش دشتیاری نیازمند دست یاری همه است.

کد خبر 621098 برچسب‌ها وزارت آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان مدرسه و مدارس

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: وزارت آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان مدرسه و مدارس دانش آموزان دشتیاری وزارت آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان سال تحصیلی جدید فضای آموزشی محروم ترین خانواده ها ۵ مترمربع دانش آموز ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۳۲۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی کردستان

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان در نشست خبری با خبرنگاران در سنندج گفت: تولیدات دستی و کشاورزی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی کردستان در قالب یکصد غرفه در محل نمایشگاه‌های دائمی سنندج در معرض دید عموم قرار گرفته است.

حجت‌اله موسوی افزود: این نمایشگاه از امروز تا دهم اردیبهشت ماه جاری در محل نمایشگاه‌های دائمی سنندج از ساعت ۱۵  ظهر تا ۲۲ در معرض بازید مردم خواهد بود.

وی یادآور شد: ترویج روحیه کارآفرینی بین دانش‌آموزان، آشنایی دانش‌آموزان با مهارت‌های بومی محلی، تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم را از اهداف برپایی این نمایشگاه دانست.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان تصریح کرد: در حاشیه این نمایشگاه دو غرفه به منظور هدایت تحصیلی دانش‌آموزان برپا می‌شود تا دانش‌آموزان به سمت رشته‌های هنرستان‌ها سوق پیدا کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • برپایی نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی کردستان
  • ظرفیت گروه‌های جهادی در نوسازی مدارس استفاده شود
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • جشنواره نوآوری و فناوری دانش آموزی در تبریز برگزار می شود
  • چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟
  • نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد
  • هوشمند سازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت