Web Analytics Made Easy - Statcounter

همایش«جلوه‌های عاشورایی از عالم وحیانی مسیحیت» با حضور رایزن فرهنگی کشورمان در بیروت و نیز نویسندگان و اندیشمندان مسیحی در لبنان برگزار شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم الحرام و به منظور گرامیداشت مراسم عاشورای حسینی کلیسای ارتدکس سریانی جبل عامل با همکاری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران همایشی تحت عنوان «جلوه‌های عاشورایی از عالم وحیانی مسیحیت» برگزار کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شمار زیادی از نخبگان فرهنگی و نویسندگان و اندیشمندان در این همایش حضور یافتند.

این همایش در تالار «مار یعقوب السروجی» کلیسای ارتدکس سریانی جبل عامل با حضور حجت الاسلام «محمد حسین مهدوی مهر»، رئیس نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در لبنان و شمار دیگری از مقامات کلیسای مذکور و مشارکت گروهی از روحانیون و نویسندگان و اندیشمندان و شخصیت‌های فکری و ادبی و مذهبی مسیحی برگزار شد و علاقمندان به شکل مجازی این همایش را دنبال کردند.

«جرج صلیبا» اسقف اعظم کلیسای ارتدکس سریانی در منطقه جبل لبنان و طرابلس در ابتدای همایش به سخنرانی پرداخت و گفت، این روزها در آستانه مراسم سوگواری عاشورا هستیم که مسلمانان و به ویژه شیعیان شهادت امام حسین (ع) را که ناجوانمردانه و توسط حاسدان و منافقان به شهادت رسیده و به آسمان عروج کرد گرامی می‌دارند.

وی افزود، شخصیت امام حسین (ع) 4 فضیلت دارد که او را از دیگران متمایز کرده و همچنین در رده بزرگمردان جهان قرار داده است. اولین فضیلت امام حسین علیه السلام، عفت است؛ چرا که ایشان ایمان را بر مقام و موقعیت و همه مادیات دنیا ترجیح داد. فضیلت دوم سخاوتمندی و بخشندگی ایشان است. این فضیلت امام حسین علیه السلام مرا به یاد سخنان مسیح می‌اندازد که گفت «هیچ عشقی بالاتر از این نیست که انسان جان خودش را برای نزدیکانش فدا کند». امام حسین علیه السلام در راه دفاع از ارزش‌ها و عقاید خود شهادت را به مقام و موقعیت ترجیح داد و همین شهادت و فداکاری او را نه تنها در اسلام بلکه در همه ادیان الهی و همه ملت‌ها تبدیل به شخصیتی ممتاز و بی‌نظیر کرد.

مسئله توجه به«حق الناس» یکی از درس‌های روز عاشورا‌ست«شیر نشو» ادای دین من به سنت تعزیه است/ دست‌ خالی ادبیات داستانی در پیوند عاشورا و زیست امروز

«عباس خامه یار» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان نیز در این همایش طی سخنانی تاکید کرد که همه مردم این روزها برای بزرگداشت مراسم عاشورای حسینی آماده می‌شوند و سوگوار هستند. امام حسین علیه السلام برای بشریت قیام کرد و شعله قیام ایشان هرگز خاموش نخواهد شد نه به این دلیل که خون‌های بی گناهی در این مسیر ریخته شدند بلکه به آن علت که قیام امام حسین علیه السلام نقطه عطفی برای روشن کردن مرز میان حق و باطل بود.

وی افزود، قیام امام حسین علیه السلام قیامی بی نظیر بود که قلب‌ها را منقلب کرد. امروز همه مردم ، همه مسلمانان و مسیحیان و پیروان ادیان آسمانی که بر اساس اصول و آموزه‌های یکسان هستند، سوگوارند. هیچ تفاوتی میان بی عدالتی و ظلم در حق یک مسلمان یا مسیحی وجود ندارد و هیچ فرقی میان ظلم علیه امام حسین علیه السلام و حضرت مسیح نیست. آنها پیامبر و اولیای خداوند هستند که دردها و رنج‌های بزرگی متحمل شدند تا کتاب خداوند- چه قرآن و چه انجیل و چه تورات میان ما باقی بماند.

رایزن فرهنگی کشورمان تاکید کرد، امروز گفتمان حسینی وجدان‌های آگاه و آزاد اندیشمندان و نویسندگان مسیحی را تحت تاثیر قرار داده و جلوه‌های تجلی قیام عاشورا در اثار این ادبا به خوبی آشکار است.

کاردینال «عصام یوحنا درویش»؛ اسقف اعظم روم کاتولیک شهرهای فرزل، زحله و منطقه بقاع لبنان نیز از جمله کسانی بود که در همایش مذکور به سخنرانی پرداخته و گفت من به عنوان یک مسیحی عرب معتقدم که باید به این حادثه تاریخی و دینی مهم پایبند باشنم و به خوبی درک می‌کنم که عاشورا هرچند یک تراژدی به شمار می‌رود اما در واقع یک پیروزی بزرگ و آشکار علیه رنج و درد و خیانت بود.

وی افزود، واقعه عاشورا مرا به یاد داستان مسیحیت می‌اندازد؛ چرا که حضرت مسیح نیز بعد از قیام علیه خیانت و ظلم به صلیب کشیده شد.

«میشل کعدی»، نویسنده، پژوهشگر، اندیشمند و ادیب مسیحی از جمله دیگر حاضران در این همایش عاشورایی بود که گفت، قیام امام حسین (ع) نتایج و آثار زیادی برای انسان‌های آزاده دارد. امام حسین (ع) به همه نسل‌ها آموخت که زندگی پایدار بر پایه جوانمردی و آزادگی و دلیری بنا می‌شود و نه ابتذال و بی‌بندوباری. جایگاه امام حسین (ع) از هر مقامی بالاتر است.

«جان قسیس» رئیس سابق انجمن بازیگران لبنان، نیز در این همایش سخنرانی کرده و اظهار داشت، باید بگوییم که بدون مبالغه، اشتراکات زیادی در شخصیت امان حسین (ع) و حضرت مسیح وجود دارد. هردوی آنها داستان زندگیشان بر اساس دفاع از حق و شخصیت هردو جلوه‌ای از تواضع و فداکاری و تلاش برای برقراری صلح بود و داستان تراژدیکی دارند. امام حسین (ع) به ما یاد داد که شهادت در راه حق به معنای بی تدبیری نیست؛ بلکه یک اعتقاد ثابت و مقدس است که از قلب و عقل ناشی می‌شود.

«الیاس زغیب» رئیس انجمن نویسندگان لبنان و «آنتوان بارا» نویسنده و پژوهشگر مسیحی از کشور سوریه نیز از جمله مشارکت‌کنندگان در همایش «جلوه‌های عاشورایی از عالم وحیانی مسیحیت» بودند که به توصیف ویژگی‌ها و فضایل بی‌نظیر امام حسین (ع) پرداختند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام حسین علیه السلام رایزن فرهنگی امام حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۳۳۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مریم خمینی نوه امام در خارج از کشور چه کاره است؟

به گزارش تابناک به نقل از عصر ایران، خانم معصومه حائری یزدی همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی و دختر آیت‌الله شیخ مرتضی حایری یزدی صبح روز ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ خورشیدی در تهران درگذشت.

وی مادر سید حسین و مریم خمینی بود. حجت‌الاسلام سید حسین خمینی از اوایل دهه ۶۰ عملا از عرصه های رسمی و رسانه‌ای کنار است و خواهر او (نوه امام خمینی) هم در خارج از کشور زندگی می‌کند و به طبابت و کارهای علمی اشتغال دارد و خانواده برای دفن مادر منتظر بازگشت اوست. (دو فرزند دیگر در کودکی درگذشته بودند).

 
 

از نکات شگفت‌آور زندگی خانم حایری این که به رغم آن که عروس ارشد امام خمینی و منتسب به یک خاندان بزرگ و مشهور روحانی دیگر هم بود زندگی بسیار عادی و گاه توام با سختی و رنج داشته است.

او شیفته سید مصطفی خمینی بود و خاطرات هجران او را با اشک بیان می‌کرد و همچون اعضای خانواده امام که آقا مصطفی را «داداش» خطاب می‌کردند او هم عادت کرده بود همسرش را این گونه خطاب و حتی بعد از فقدان چنین یاد کند.

با این که عروس ارشد امام اهل مصاحبه با رسانه‌ها نبود اما برای اولین بار اول آبان ۱۴۰۰ و به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد درگذشت مشکوک سید مصطفی خمینی گفت‌وگویی با او منتشر شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت خصوصا جاهایی که حکایت از نگاه امروزین آقا مصطفی خمینی داشت و تصویر متفاوتی از فرزند فقید امام ترسیم می‌کرد.

درباره فرزندان چنین گفته بود: «خدا چهار فرزند به من داد که دو تا از آن‌ها از دنیا رفتند و الان تنها حسین و مریم برای من باقی مانده‌اند. هر دو دختر بودند و یکی در ایران و یکی در نجف از دنیا رفت. اولی چند روز بعد از به دنیا آمدن از دنیا رفت و علتش هم این که اوضاع ما در آن ایام به خاطر مسائل انقلاب خیلی ناجور و نامناسب و دگرگون بود و در همان ایامی که تازه این دختر به دنیا آمده بود، نیروهای دولتی وارد منزل ما ‌شدند و هول و هراس ایجاد ‌کردند و حال خود من خیلی بد و خراب بود و شاید این بچه بر اثر همان مسائل مُرد و از دنیا رفت.

دومی هم بلافاصله بعد از تولد و بر اثر یک بیماری کشنده از دست رفت؛ البته برخی به من می‌گفتند که این فرزندم، پسر بوده ...»

دیگر خبرها

  • تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • پاسداران خود را در راه امنیت مردم فدا می‌کنند
  • برگزاری همایش حکمت مطهر در مراغه
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • برگزاری همایش جهش تولید در دیم زار‌های روستای امام قیس شهرستان بروجن
  • برپایی بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ایران و کشور‌های جهان
  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • مریم خمینی نوه امام در خارج از کشور چه کاره است؟