Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-06@15:09:42 GMT

آمار کشفیات داروی قاچاق در کردستان چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۳۵۰۱۵

آمار کشفیات داروی قاچاق در کردستان چقدر است؟

گروه استان‌ها - مسئولان استانی در فاصله زمانی کمتر از یک ماه اخیر اظهار نظرهای متناقضی درباره آمار قاچاق دارو در کردستان کرده که در نوع خود قابل تأمل و سؤال‌برانگیز است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، در قانون اساسی کشور، برخورداری از سلامت به عنوان حق اساسی مردم به رسمیت شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاچاق دارو که از سوی مسئولان و متولیان امر در حوزه بهداشت و درمان کشور نیز تایید می‌شود، معضلی است که در صورت عدم برخورد و مقابله با آن، آثار ناگواری به دنبال خواهد داشت که مهم‌ترین آنها، تهدید سلامت مردم است که از دست دادن آن هرگز قابل جبران نخواهد بود.

در استان کردستان داروهای قاچاق و تقلبی از مرزهای استان، وارد می‌شود، معظی که خود مسئولان متولی به آن اذعان کرده‌اند، جلسه کارگروه پیشگیری و مقابله با قاچاق محصولات سلامت‌محور 28تیرماه امسال در حالی در سالن جلسات معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی در این شهر برگزار شد، که عطاء‌الله حیدری، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان مدعی شد که در سال گذشته و در سه ماهه نخست سال‌جاری هیچ گونه داروی قاچاقی در استان کشف نشده که خود بیانگر پایین بودن آمار قاچاق دارو در استان است.

در همین راستا، علی خداویسی؛ دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز  استان کردستان در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان که در سالن شهدای گمنام استانداری کردستان برگزار شد، در پاسخ به سؤال استاندار کردستان مبنی بر اینکه آیا قاچاق دارو داریم یا خیر، در اظهارنظری متناقض و با رد آن ادعا قبلی (صفرشدن آمار قاچاق دارو) که در نوع قابل تأمل و سؤال‌برانگیز است، اذعان کرد: در 4 ماهه نخست سال جاری 700 هزار قلم دارو در محوطه گمرگ مرز باشماق مریوان کشف شده که بیشتر آن توسط مرزبانی استان بوده است اما نسبت به کشفیات سال گذشته با یک میلیون و 200 هزار قلم حدود 40 درصد کاهش داشته است. 

وی راه‌اندازی پایگاه آتش‌نشانی در گمرک مرز باشماق مریوان را ضروری دانست و گفت: برای پیشگیری از وقوع هر گونه حوادثی، باید این امر سریعا اجرایی شود.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز  استان کردستان با بیان اینکه کردستان در اجرای طرح پلاک‌گذاری ادوات کشاورزی جزو استان‌های برتر است، تصریح کرد: براساس مصوبه سهمیه سوخت یارانه‌ای ادوات کشاورزی تنها به دارندگان ماشین‌آلات دارای پلاک تعلق می‌گیرد.

خداویسی اعلام کرد: در 4ماهه نخست سال‌جاری کشفیات قاچاق در استان کردستان در بخش موبایل 64 درصد کاهش، سوخت 166 درصد افزایش، احشام 8 درصد افزایش و لوازم یدکی 44 درصد کاهش یافته است.

1674 دستگاه تراکتور و کمباین در کردستان هنوز شماره‌گذاری نشده است 

شهریار حنیفی، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز در این جلسه به تشریح آخرین وضعیت پلاک‌گذاری ادوات کشاورزی اشاره و اظهار داشت: در مجموع 31 هزار و 61 دستگاه تراکتور و کمپاین در استان داریم که از این میزان 7 هزار و 11 دستگاه در کارخانه پلاک‌گذاری شده است. 

وی با بیان اینکه 24 هزار و 50 دستگاه در استان پلاک‌گذاری نشده است افزود: اکنون از این تعداد 22 هزار و 376 دستگاه پلاک‌گذاری شده و در کل یک‌هزار و 674 دستگاه تراکتور و کمباین برای پلاک‌گذاری مانده که یا خود مالکان مراجعه نکرده یا مشکلات فنی داشته است. 

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان مدعی شد: در پلاک‌گذاری  تراکتور و کمپاین در استان با  مشکلاتی همچون عدم همکاری پلیس آگاهی در انجام ندادن استعلام این دستگاه‌ها در شهرستان‌های قروه، بیجار، دهگلان و سقز روبه‌رو هستیم و 138دستگاه تراکتور نیز علی‌رغم پرداخت بیمه توسط مالکان به دلیل تعطیلی شماره‌گذاری، بلاتکلیف و عدم بارگذاری اطلاعات این دستگاه‌ها در سامانه سوخت موجب بی‌رغبتی مالکان شده است.

مشکلی برای شماره‌گذاری وسایل نقلیه کشاورزی در کردستان نداریم 

سرهنگ برزو مرادی، رئیس پلیس راهور استان کردستان نیز در این جلسه به مشکلات پلاک‌گذاری ادوات کشاورزی اشاره کرد و افزود: استان کردستان به دلیل رفع موانع موجود، خوشبختانه جزو استان‌های برتر از نظر شماره‌گذاری پلاک دستگاه‌های تراکتور، دروگر و کمپاین در کشور بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه پلاک‌گذاری ادوات کشاورزی مستلزم رعایت شرایط قانونی است، افزود: در یک بازه زمانی 2 هفته‌ای  هرگونه پرونده‌ای که برای شماره‌گذاری وجود داشته باشد، با مسئولیت خود بیمه و پلاک‌گذاری انجام خواهیم داد.

رئیس پلیس راهور استان کردستان تصریح کرد: اگر اطلاعاتی در سامانه ما با مشکل روبه‌رو است، بارگذاری و ثبت اطلاعات پایه تراکتورهای قدیمی توسط راهور ناجا انجام می‌شود اما با تشکیل پرونده، بیمه آنها نیز قطعا انجام و مراکز تعویض پلاک آمادگی همکاری خواهند داشت.

قاچاق دارو در استان کردستان صفر شدکمبود داروی حیاتی «اکتمرا» در گلستان پذیرفتنی نیست/دانشگاه علوم پزشکی شفاف‌سازی کند

زیرساخت و تجهیزات تشخیص کالاهای قاچاق در پست کردستان فراهم نیست 

طاهر محمدی، مدیرکل پست استان کردستان نیز در این جلسه به مشکلات توقیف مرسولات پستی قاچاق اشاره و اظهار داشت: اقتصاد امروز دنیا یک اقتصاد دیجیتالی و سیستمی شده، ارتباط بین تولیدکننده و مصرف‌کننده را بسیار راحت  کرده و پست نیز واسطه‌ای در کل دنیا بوده که در این شرایط شیوع کرونا نیز عملکرد مثبتی در تسریع در ارائه خدمات، کاهش ترددها جلوگیری از حضور شهروندان داشته است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های پستی در قالب فروشگاه‌های خرید اینترنتی به صورت اخذ تعهد و اخذ مجوز از سوی مراجع قانونی انجام خواهد شد، افزود: سفارشات کالا بسیاری از هزینه‌های حمل و نقل و تردد را کاهش می‌دهد، در استان کردستان 111فروشگاه مجوزدار از طریق پست کالاها را جابه‌جا می‌کنند، تعدادی نیز فعالیت داشته که تعهدی نسبت به ما ندارند.

مدیرکل پست استان کردستان با اشاره به اینکه 98 درصد مرسولات پست از طریق دفاتر پیشخوان انجام می‌شود، اذعان کرد: در ارسال مرسولات، کالای قاچاق و نوع آن در اداره پست مشخص نیست و زیرساخت و تجهیزات ما نیز در حد تشخیص این نوع کالاها نیست اما با عقد قرارداد دفترخانه‌ای با فروشگاها، هیچ کالای قاچاقی صورت نمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: طبق آمار تعداد کل ترافیک مرسولات صادره در سال گذشته از استان یک میلیون و 745 هزار و 575 مرسوله بوده که این ترافیک در سال‌جاری به 759 هزار و 798 مورد رسیده که نسبت به اوایل کرونا حدود 70 درصد افزایش داشته است.

محمدی با اشاره به اینکه کل مرسولات وارده در سال‌جاری 840 هزار و 733 مرسوله بوده که حدود 65 درصد افزایش داشته است، یادآور شد: مرسولات وارده حدود 18 درصد از مرسولات صادره در پست کردستان بیشتر است.

دفاتر پیشخوان دولت در کردستان کالای خارجی را به‌عنوان مرسوله پستی قبول نکنند 

سید نجیم حسینی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کردستان نیز در این جلسه بیان کرد: در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز هر یک از دستگاه‌ها وظایف مشخصی داشته و متولی امر مبارزه با قاچاق هستند، اما متاسفانه با وظایف خود آشنایی ندارند در حالی‌که هر دستگاه باید کارشناس حقوقی داشته و قانون را اجرا کنند.

وی با اشاره به نارضایتی مردمی در بلاتکلیفی پرونده‌های کشفیات گوشی تلفن همراه افزود: اداره پست حق ندارد کالایی که توقیف می‌شود به عقب بیندازد و طبق ماده 53 باید بلافاصله پس از کشف، تحویل ضابطان داده تا املاک تملیکی نیز در اسرع وقت به تعزیرات واگذار کند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کردستان با تأکید بر اینکه دفاتر خدمات ارتباطی و پیشخوان دولت حق ندارند کالای خارجی را به عنوان مرسوله پستی قبول کنند،  تصریح کرد: یک نفر در بانه یا مریوان دستگاه‌ دریل برای 200 نفر در شهرهای دیگر پست  و قانون را دور زده‌اند که باید سریعاً پرونده تخلف برای آنان تشکیل شود.

حسینی با بیان اینکه کالاهای کشف شده در شهرستان‌ها برای ارزیابی و تحویل به اموال تملیکی با تأخیر 2ماهه به مرکز استان می‌رسد، اذعان کرد: هر کدام از دستگاه‌ها دلایل غیرقابل توجیهی دارند که قابل قبول نیست، دو هفته گذشته یک محموله دام کوچک توقیف شد که 15 رأس آن تلف شد، سؤال اینجاست چه کسی پاسخ‌گوی ضرر مردم و تلف شدن آن زبان بسته‌ها است.

انتهای پیام/481/484/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلاک گذاری ادوات کشاورزی استان کردستان دستگاه تراکتور درصد افزایش شماره گذاری قاچاق دارو دستگاه ها سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۳۵۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف ۱۲ لیفتراک قاچاق به ارزش ۱۸۰ میلیارد ریال

فرمانده انتظامی استان اصفهان از توقیف دو دستگاه کشنده حامل ۱۲ دستگاه لیفتراک قاچاق به ارزش ۱۸۰ میلیارد ریال در عملیات مأموران انتظامی شهرستان سمیرم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سردار حمید علینقیان پور اظهار کرد: مأموران انتظامی مستقر در ایست و بازرسی شهید رئیسیان شهرستان سمیرم در راستای اجرای طرح تشدید مقابله با قاچاق کالا و ارز حین کنترل خودروهای عبوری در این محور به دو دستگاه خودروی کشنده ۴۰ فوت حامل بار مشکوک می‌شوند و برای بررسی دقیق‌تر هر دو خودرو را متوقف می‌کنند.

وی افزود: مأموران پلیس پس از هماهنگی با مرجع قضائی به بازرسی از خودروهای متوقف شده پرداختند که در این عملیات، ۱۲ دستگاه لیفتراک خارجی قاچاق که بدون هرگونه مدارک معتبر گمرکی و قانونی بودند را کشف شد.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه کارشناسان ارزش لیفتراک‌های قاچاق کشف شده را ۱۸۰ میلیارد ریال برآورد کردند، خاطرنشان کرد: در این رابطه پرونده تشکیل و به همراه هر دو متخلف برای انجام اقدامات قانونی به مرجع قضائی معرفی شدند.

کد خبر 750789

دیگر خبرها

  • کشف ۱۳۰ میلیاردی دستگاه‌های آزمایشگاهی قاچاق
  • جک‌های قاچاق در توقیف پلیس بستک
  • آمار طلاق در دو سال اخیر کاهش یافته است
  • کشف ۳۷ دستگاه گاز صفحه‌ای قاچاق در لرستان
  • توقیف بیل مکانیکی میلیاردی در هرمزگان
  • توقیف ۱۲ لیفتراک قاچاق به ارزش ۱۸۰ میلیارد ریال
  • توقیف ۱۲ لیفتراک قاچاق به ارزش ۱۸۰ میلیارد
  • ۱۲ لیفتراک قاچاق در سمیرم کشف شد
  • کولر‌های قاچاق در توقیف پلیس رودبار
  • کشف محموله های قاچاق در سمنان و میامی