Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا، با پیشروی‌های طالبان و تسلط آنها بر قسمت اعظم کابل، پایتخت، تنها ولایت افغانستان که هنوز تحت کنترل "امارت اسلامی" در نیامده، پنجشیر است. احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان به پنجشیر رفته است و می‌گوید حاضر است به خاطر صلح در افغانستان خون پدرش را فراموش کند و در مقابل، ثبات و امنیت را در کشورش ببیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی در گفت‌وگو با شورای آتلانتیک تاکید می‌کند که افغان‌ها نمی‌خواهند خود را تسلیم خواست تروریسم کنند اما آماده‌اند تا دولتی همه‌جانبه با طالبان از طریق مذاکرات سیاسی داشته باشند.

در دیگر خبرها خبرنگار الجزیره از توافق سه جانبه اشرف غنی، رئیس جمهوری مستعفی افغانستان، گروه طالبان و آمریکا برای واگذاری قدرت به این گروه خبر داد. نیوز 24 مدعی شد، خبرنگار الجزیره که سران و افراد مسلح طالبان را در کاخ ریاست جمهوری در کابل همراهی می‌کرد، اعلام کرده است: بر اساس آنچه یک مقام دولتی در افغانستان و منابعی در طالبان گفته‌اند، تصرف استان‌ها به دست طالبان، تصرف ارگ ریاست جمهوری، استیلاء بر تجهیزات نظامی و... همه و همه بر اساس توافقی بود که از شش ماه پیش میان دولت آمریکا، دولت افغانستان و طالبان انجام شده است. رئیس جمهوری مستعفی افغانستان هم بر تمامی اتفاقات در ولایت‌ها (استان‌ها) اشراف داشت و از آنها آگاه بود.

در همین حال عمران خان می‌گوید با تسلط طالبان بر افغانستان، افغان‌ها "قید و بند بردگی را شکسته‌اند." عمران خان، نخست وزیر پاکستان می‌گوید افغان‌ها با به دست گرفتن قدرت از سوی طالبان "قید و بند بردگی را شکستند."نخست وزیر پاکستان که کشورش به عنوان اصلی‌ترین حامی طالبان شناخته می‌شود، گفت که چگونه تحمیل فرهنگی معادل "بردگی ذهنی" است.او هم‌چنین از راه اندازی یک برنامه آموزشی دولتی، از وجود "مدارس ​​انگلیسی" انتقاد کرد که به گفته وی منجر به پذیرش "فرهنگ دیگران" در پاکستان شده است.

به گزارش ایرنا، "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان که با فشار اصحاب رسانه این کشور برای حفاظت از جان روزنامه نگاران و خبرنگاران مستقر در افغانستان مواجه است ،خروج نیروهای خارجی از افغانستان را به دلیل سیاست های داخلی آمریکا دانست. این مقام آلمانی گفت:سیاست های داخلی آمریکا در خارج کردن نیروهای غربی از افغانستان موثر بوده است.

همچنین ضمیر کابولوف نماینده رئیس جمهوری روسیه در افغانستان اعلام کرد که این کشور بخشی از کارکنان سفارت خود در افغانستان را تخلیه می کند.کابولوف رئیس اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه به رادیو اکومسکو گفت: در زمان حاضر حدود ۱۰۰ نفر در سفارت روسیه در کابل کار می کنند که شماری از آنها به مرخصی اعزام و شماری نیز از این کشور تخلیه خواهند شد.وی افزود: به این ترتیب سعی خواهد شد تا در ساختمان سفارت روسیه، شمار زیادی حضور نداشته باشند.

از طرفی «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی اعلام کرد، جو بایدن روی تصمیم خود برای خروج آمریکا از افغانستان ایستاده است. سالیوان در این مصاحبه ابتدا به وضعیت جاری در پایتخت افغانستان اشاره و اعلام کرد: «مشاهده آنچه در کابل در حال اتفاق افتادن است، دردناک است».سالیوان با رد انتقادها در آمریکا و در دفاع از عملکرد دولت جو بایدن گفت، خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان بهترین گزینه برای اجتناب از ادامه جنگ آمریکا در این کشور برای سه دهه بود. به رغم این حقیقت که ما ۲۰ سال و ده‌ها میلیارد دلار (در افغانستان برای ارتش این کشور) هزینه کردیم، ما نمی‌توانستیم به آنها برای جنگیدن اراده بدهیم و آنها هم تصمیم گرفتند که چنین کاری (جنگ برای مقابله با طالبان) نکنند.

اظهارات سالیوان در حالی مطرح می شود که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بارها در کنفرانس های خبری در پاسخ به سوال خبرنگاران تاکید کرد که ارتش افغانستان با برخورداری از تجهیزات تسلیم طالبان نخواهد شد و دولت این کشور نیز سقوط نخواهد کرد.

311311

کد خبر 1545751

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۳۵۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود

واشنگتن‌تایمز به نقل از منابع خود گزارش داد آمریکا عامل انتحاری حمله به فرودگاه کابل را از هند به افغانستان منتقل کرده بود. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، چند روز پس از انتشار گزارش تازه فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا(سنتکام) در مورد حمله به فرودگاه کابل در جریان روند تخلیه، واشنگتن‌تایمز به نقل از منابع خود گزارش داد «عبدالرحمان اللوگری» که از او به‌عنوان عامل انتحاری حمله به فرودگاه کابل یاد می‌شود،  توسط آمریکا از هند وارد افغانستان شده بود.

این نشریه آمریکایی به نقل از برخی اعضای جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گزارش داد اللوگری در سال 2017 هنگام تلاش برای انجام یک حمله در هند بازداشت و سپس توسط آمریکا به افغانستان انتقال داده شده بود.

بر اساس این گزارش، وی از زندانی به زندان دیگر منتقل شد تا اینکه در ژانویه 2021 به زندان بگرام، بزرگترین پایگاه هوایی نظامیان آمریکایی، انتقال داده شد.

بر اساس گزارش سنتکام، طالبان 11 روز پیش از حمله انتحاری فرودگاه کابل، در حین تصرف قدرت این زندانی را به‌همراه دیگر زندانیان آزاد کرده بود.

طالبان:حکومت سابق افغانستان زمینه فرار داعشی‌ها را فراهم کردجزئیات حادثه فرودگاه کابل؛ آمریکایی‌ها مردم را به گلوله بستندپنتاگون: طالبان طراح حمله به فرودگاه کابل را کشته است

سنتکام درحالی مدعی است که در حین سقوط جمهوریت، اعضای داعش توسط طالبان از زندان آزاد شدند که طالبان می‌گویند مقامات دولت سابق افغانستان در زمان به قدرت رسیدن آنها زمینه فرار داعش‌های زندانی را فراهم کرده بودند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • نشست خبری معاونت علمی ریاست جمهوری
  • افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است
  • ایران تنها کشوری است که با تمام قدرت علیه اسرائیل ایستاده است
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • علت انتقال ۶ نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • آخرین تحولات اوکراین| تصمیم برلین برای عدم ارسال موشک‌های تاروس به کی‌یف تغییر نکرده است