Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-30@09:31:05 GMT

کلم بروکلی و خواص سولفورافان

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۳۵۶۶۸

فرارو- سولفورافان یک ترکیب گیاهی طبیعی است که از سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی و جوانه بروکلی به دست می‌آید. این ماده به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد التهابی شناخته شده است و به خاطر فواید سلامتی آن مانند پیشگیری از سرطان، تقویت سلامت قلب و به عنوان درمانی برای اوتیسم مورد مطالعه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سولفورافان موجود در سبزیجات چلیپایی به صورت گلوکورافانین ذخیره شده و غیرفعال است. گلوکورافانین توسط آنزیم میروسیناز به شکل فعال خود به سولفورافان تبدیل می‌شوند. میروسیناز موجود در گیاه با خرد شدن یا جویدن فعال می‌شود، همچنین می‌تواند توسط باکتری‌های خاصی در روده تولید شود.

فواید سولفورافان 
سولفورافان برای اثرات بالقوه مفیدی که دارد در شرایط مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است. با این حال، برای درک کامل میزان این تأثیرات، تحقیقات بالینی بیشتری مورد نیاز است.
۱. سرطان
تحقیقات مزایای بالقوه ضد سرطانی سولفورافان را در مطالعات مختلف نشان داده است. تحقیقات آزمایشگاهی زیادی در مورد حیوانات انجام شده است، و مطالعات بزرگتر بالینی برای درک کامل پتانسیل این موااد غذایی لازم است.

یک مطالعه تصادفی که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، ۴۰ بزرگسال تحت شیمی درمانی مبتلا به سرطان لوزالمعده را بررسی کرد. محققان گزارش دادند - اگرچه تاثیرات سولفورافان از نظر آماری قابل توجه نیست - در مقایسه با افراد گروه دارونما، میزان بقا در گروه درمانی در طی شش ماه اول پس از مصرف مکمل‌ها به شکل جزئی بر مراقبت از خود و توانایی‌های کلی آن‌ها تأثیر گذاشته بود.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، در مورد اثرات مثبت مکمل سولفورافان در ۲۰ فرد مبتلا به سرطان پروستات گزارشاتی را ارائه داده است.

تحقیقی که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، اثرات مکمل سولفورافان را بر پیشرفت سرطان پروستات بررسی کرد.۵۹ نفر در دو گروه، یک گروه کنترل و یک گروه آزمایش قرار گرفتند و به آن‌ها سوپ تهیه شده با کلم یا جوانه بروکلی با غلظت‌های بیشتر گلوکورافانین داده شد. به ترتیب، بعد از ۱۲ ماه مصرف سوپ بروکلی در هر هفته، یک ارتباط وابسته به دوز بین گروه آزمایش و پیشرفت سرطان پروستات مشاهده شد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ ارتباط بین مصرف سبزیجات چلیپایی و برخی از نشانگر‌های زیستی تومور را در بین ۵۴ فرد پس از یافته‌های غیرعادی ماموگرافی برای بیوپسی پستان بررسی کرده است. این مطالعه نشان داد که مصرف سبزیجات چلیپایی با کاهش رشد سلول در بافت پستان همراه است.

۲. اوتیسم
در سال ۲۰۱۴، نتایج یک مطالعه تصادفی کنترل شده منتشر کرد که درمان سولفورافان را در ۴۴ فرد جوان مبتلا به اختلال اوتیسم بررسی کرد.

پس از ۱۸ هفته، شرکت کنندگان دریافت کننده دارونما، در مقایسه با کسانی که سولفورافان دریافت کردند و بهبود‌های قابل توجهی در رفتار داشتند، حداقل تغییر را تجربه کردند. پس از قطع مکمل سولفورافان، امتیازات کل به سطوح نزدیک به قبل از مصرف مکمل بازگشت.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، افراد مبتلا به اوتیسم تحت درمان با سولفورافان حاصل از کلم بروکلی را بررسی کرد. ۱۵ کودک مبتلا به اختلال اوتیسم و اختلالات مربوط به رشد عصبی در این مطالعه ۱۲ هفته‌ای شرکت کردند.

محققان رفتار و پاسخگویی اجتماعی آن‌ها را در رابطه با مکمل سولفورافان ارزیابی کردند. بعد از ۱۲ هفته، هر دو رفتار و پاسخگویی اجتماعی بهبود یافت، اما تنها تغییر در پاسخگویی اجتماعی قابل توجه بود.

محققان همچنین ۷۷ متابولیت ادراری را که با تغییر در علائم مرتبط بودند، شناسایی کردند. این متابولیت‌ها در مسیر‌های مختلف فیزیولوژیکی، از جمله در موارد مربوط به استرس اکسیداتیو، انتقال دهنده‌های عصبی، هورمون‌ها، متابولیسم اسفنگومیلین و میکروبیوم روده یافت شدند.

۳. بیماری قلب و عروقی
در سال ۲۰۱۵ مقاله‌ای منتشر شد که شواهد حاصل از مطالعات بالینی و آزمایشات حیوانی را در مورد روش‌های احتمالی محافظت سولفورافان از قلب در برابر بیماری‌های قلبی عروقی مرور می‌کند.

از آنجا که استرس اکسیداتیو و التهاب هر دو نشانگر بیماری‌های قلبی عروقی هستند، محققان نتیجه گرفتند که خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی سولفورافان‌ها ممکن است نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر بیماری‌های قلبی داشته باشد.

۴. دیابت
یک مطالعه تصادفی ۲۰۱۲ اثر جوانه‌های کلم بروکلی بر مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را بررسی کرد. محققان سطح گلوکز و انسولین را در ۶۳ نفر که به مدت ۴ هفته یا دارونما یا پودر جوانه کلم بروکلی دریافت کردند، تجزیه و تحلیل کردند.

نتایج نشان داد که کاهش قابل توجهی در غلظت انسولین و مقاومت در افرادی که جوانه کلم بروکلی دریافت می‌کنند، پشتیبانی می‌کند و از این تئوری حمایت می‌کند که جوانه کلم بروکلی ممکن است مقاومت به انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بهبود بخشد.

۵. سایر موارد
سولفورافان برای استفاده در سایر شرایط بهداشتی مورد مطالعه قرار گرفته است، اگرچه مطالعات بالینی محدودی در مورد این موضوعات وجود دارد. این موارد شامل:

• درمان یبوست
• محافظت از پوست در برابر آسیب آفتاب
• درمان پوکی استخوان
• کمک به درمان بیماری‌های عصبی
• چاقی

عوارض جانبی احتمالی
سولفورافان در صورت مصرف به صورت گیاهی، مانند کلم بروکلی یا کلم پیچ، بی خطر است. به صورت مکمل نیز سولفورافان عوارض جانبی محدودی دارد. عوارض اصلی مشاهده شده شامل مشکلات گوارشی مانند گاز است.

اگرچه به نظر می‌رسد سولفورافان با حداقل عوارض جانبی همراه است، اما تحقیقات کافی برای دانستن اینکه آیا مصرف دارو خوراکی به خصوص در دوز‌های بالا و برای مدت زمان طولانی بی خطر است، وجود ندارد.

مصرف سولفورافان در دوران بارداری و شیردهی در صورت مصرف کامل غذا، مانند کلم بروکلی، بی خطر است. مشخص نیست که اگر به عنوان مکمل در دوران بارداری و شیردهی مصرف شود بی خطر است یا خیر، بنابراین توصیه نمی‌شود.

مقدار مناسب
مکمل‌های سولفورافان معمولاً به صورت قرص، کپسول یا پودر در دسترس هستند، اما می‌توان آن‌ها را به صورت مایع نیز خریداری کرد. آن‌ها اغلب از کلم بروکلی، دانه‌های کلم بروکلی یا عصاره جوانه‌های کلم بروکلی تهیه می‌شوند.

برخی از مکمل‌های سولفورافان نیز به عنوان ترکیب با آنزیم‌های میروسیناز برای افزایش جذب ویتامین‌ها تبلیغ می‌شوند. هیچ توصیه‌ای برای مصرف روزانه سولفورافان وجود ندارد و مارک‌های مکمل‌های آن در مقدار پیشنهادی بسیار متفاوت است.

اگرچه سولفورافان به صورت مکمل در دسترس است، تحقیقات بیشتری برای تعیین دوز ایده آل، ایمنی و اثربخشی لازم است.

مکمل‌های سولفورافان توسط سازمان غذا و دارو (FDA) یا هر سازمان دولتی دیگر تنظیم نمی‌شوند. به همین دلیل، محصولات مکمل موجود می‌توانند از نظر کیفیت، دوز و اثربخشی بسیار متفاوت باشند.

با مطالعه برچسب درج شده روی محصول ممکن است اطلاعات کافی برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد خرید مکمل‌هایی مانند سولفورافان فراهم نشود. بهتر است از دکتر و داروساز خود در انتخاب مکمل مناسب کمک بگیرید.

سایر پرسش‌ها
آیا پخت غذا‌ها باعث تغییر محتوای سولفورافان می‌شود؟
به نظر می‌رسد پخت غذا میزان سولفورافان را در سبزیجات چلیپا کاهش می‌دهد، در حالی که سبزیجات خام دارای بالاترین سطح سولفورافان هستند. طبق یک مطالعه، کلم بروکلی خام ده برابر سولفورافان کلم بروکلی پخته شده را شامل می‌شود.

اگرچه اکثر افراد ترجیح می‌دهند سبزیجات چلیپایی خود را بپزند، بخارپز شدن ممکن است کمترین تأثیر را روی سطح سولفورافان داشته باشد. یک مطالعه نشان داد کلم بروکلی بخارپز شده به مدت یک تا سه دقیقه ممکن است بهترین روش برای دریافت بیشتر میزان سولفورافان هنگام پخت باشد، در مقایسه با مایکروویو و جوشاندن آن.

به همین دلیل، اگر می‌خواهید از مقدار سولفورافان موجود در سبزیجات چلیپایی خود کاملاً بهره‌مند شوید، بهتر است از جوشاندن یا مایکروویو کردن آن‌ها خودداری کنید. در عوض آن‌ها را به صورت خام یا بخارپز مصرف کنید.

کدام مواد غذایی بیشترین مقدار سولفورافان را دارند؟
همانطور که قبلا گفته شد، سبزیجات چلیپایی به دلیل محتوای سولفورافان، به ویژه جوانه‌های کلم بروکلی و کلم بروکلی، کاملاً مشهور هستند. سایر سبزیجات چلیپایی حاوی سولفورافان عبارتند از:

• کلم برگ
• گل کلم
• جوانه بروکلی
• کلم
• سبزی Bok choy
• آب تره (Watercress)
• کلم سبز

منبع: verywellhealth

منبع: فرارو

کلیدواژه: سولفورافان سبزیجات کلم بروکلی جوانه کلم بروکلی سبزیجات چلیپایی کلم بروکلی بی خطر یک مطالعه منتشر شد مکمل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۳۵۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ

به گزارش مدیسن نت، یک مطالعه تازه نشان می‌دهد که آسپرین چگونه در برابر سرطان روده بزرگ عمل می‌کند.

طبق یافته‌های منتشر شده، به نظر می‌رسد آسپرین جنبه‌های پاسخ ایمنی بدن را در برابر سلول‌های سرطانی تقویت می‌کند.

دکتر «مارکو اسکارپا»، محقق ارشد و جراح عمومی دانشگاه پادووا در ایتالیا، گفت: «مطالعه ما مکانیسم مکمل پیشگیری یا درمان سرطان با آسپرین را در کنار مکانیسم دارویی کلاسیک آن که شامل مهار التهاب است، نشان می‌دهد.»

برای این مطالعه، محققان نمونه‌های بافتی را از ۲۳۸ بیمار که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ تحت عمل جراحی سرطان روده بزرگ قرار گرفته بودند، به‌دست آوردند. از این تعداد، حدود ۱۲ درصد مصرف‌کننده آسپرین بودند.

به گفته محققان، نمونه‌های بافتی از مصرف‌کنندگان آسپرین، گسترش کمتر سرطان به غدد لنفاوی و فعالیت تهاجمی‌تر سلول‌های ایمنی در برابر تومورها را نشان داد.

در آزمایشگاه، آن ها کشف کردند که قرار دادن سلول‌های سرطانی روده بزرگ در معرض آسپرین، توانایی سلول‌های ایمنی را برای هشدار به یکدیگر در مورد وجود تومورها افزایش می‌دهد.

به طور خاص، سلول‌های ایمنی شروع به بیان بیشتر پروتئینی به نام CD۸۰ کردند. به گفته محققان، در بیماران مبتلا به سرطان رکتوم، مصرف‌کنندگان آسپرین بیان CD۸۰ بالاتری در بافت‌های سالم داشتند که نشان می‌دهد آسپرین توانایی سیستم ایمنی را برای جست و جو و از بین بردن سلول‌های سرطانی افزایش می‌دهد.

اسکارپا گفت: «گام بعدی یافتن راهی برای ورود آسپرین به عمق روده و تقویت اثرات ضد سرطانی آن خواهد بود.»

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • از ۱۰ برند رژ لب تا مکمل تقویتی مو ؛ این محصولات را نخرید، تقلبی است 
  • خواص ریواس و فواید آب ریواس برای جوانسازی و لاغری + عوارض
  • ۴ ماده غذایی ضروری برای مردان
  • این میوه از افسردگی جلوگیری می‌کند
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • مواظب مصرف داروهای خواب آور باشید
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید