Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@04:25:23 GMT

«روایت تهران، قصه عودلاجان» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۳۵۹۳۷

«روایت تهران، قصه عودلاجان» منتشر شد

به گزارش ایرنا از اعلام روز دوشنبه روابط عمومی ستاد گردشگری شهرداری تهران، در این شماره از نشریه روایت تهران، «قصه عودلاجان»، به عنوان نگین انگشتری شهر تهران، تاریخ باغ نگارستان، دومین موزه نقاشی پشت شیشه دنیا، موزه هنرهای ملی، خانه موزه هسته مرکزی تهران، خانه موزه‌های چمران، رجایی، مدرس، آیت‌الله کاشانی، آیت‌الله طالقانی و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در بخش موزه‌ها و خانه موزه‌ها معرفی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخش گذرهای گردشگری به معرفی گذر میرزا محمود، بازارچه نواب، میدان بهارستان و دروازه غار به عنوان خاستگاه هنرهای آیینی پرداخته شده است.

همچنین در بخش گردشگری، معماری مساجدی همچون سپهسالار، سراج‌الملک، معمارباشی، حکیم باشی، حاج قنبر علی خان و خانقاه صفی علی شاه، بقعه محله پامنار، خانه شیخ رجبعلی خیاط و کنیسه صدساله معرفی شده است.

بخش گردشگری بازار این شماره از روایت تهران نیز به معرفی تیمچه اکبریان، کاروانسرای خانات، بستنی اکبر مشتی، محله عودلاجان و تاریخ ۴۰۰ ساله آن اختصاص دارد.

علاقه‌مندان در بخش عمارت‌های تاریخی نیز قصه عمارت مسعودیه، خانه امام جمعه، عمارت دبیرالملک، خانه فخرالدوله، عمارت مهرانگیز کامبیز، خانه معتمدالسلطنه، عمارت وثوق، خانه اردیبهشت، خانه تاریخی موتمن الاطبا، خانه پروین، حمام نواب و گرمابه کشور خانوم را می‌خوانند.

ستاد گردشگری شهرداری تهران پیش از این، نشریه‌ روایت تهران را با هدف معرفی هویت و گذرهای تاریخی پایتخت درباره ری، شمیران، سنگلج، مناطق ۱۱، ۲۲- چیتگر و موضوع‌هایی همچون رمضان(گردشگری مذهبی)، طبیعت و شهرداری(سه دهه فعالیت شهرداری تهران در حوزه گردشگری) در سایت این ستاد به نشانی https://visit.tehran.ir/ منتشر کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

برچسب‌ها گردشگری شهرداری تهران شهر تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری شهرداری تهران شهر تهران گردشگری شهرداری تهران شهر تهران شهرداری تهران روایت تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۳۵۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدیمی ترین بنای کاخ گلستان اینجاست

دریافت 12 MB

صدای طوطی ها و شر شر فواره ها سمفونی رایج تمام کاخ موزه های تهران است. از در ارگ که وارد شوید چشمانتان بر روی استخری پر از فواره سر می‌خورد و به ایوانی مرتفع می‌رسد که پارچه هایی بلند مثل گوشواره هایی از جنس الیاف طبیعی از دو طرفش آویزان است و بر روی تخت مرمرین بزرگی سایه افکنده.

می‌گویند فتحعلی شاه با الهام گرفتن از تخت حضرت سلیمان که بر روی دوش دیوان و پریان قرار داشته دستور می‌دهد این تخت را از مرغوبترین سنگ مرمر معادن یزد در اصفهان حجاری و به شکل سکویی دیواره دار بلند در وسط ایوان قرار دهند. تا بر روی آن جلوس کنند و دیوان و پریان از او محافظت کنند.

ایوان تخت مرمر محل برگزاری مراسم بارعام (تشریفات، سلام و سایر مراسم رسمی) و تاجگذاری بوده و پادشاهان قاجار در این مکان به مراسم سلام می نشستند و طبقات مختلف مردم را در مواقع خاص بار عام می دادند. سابقه این رسم چند هزار ساله را می توان در دوره های مختلف تاریخی ایران دید.

از پلکان کنار عمارت که بالا بروید دو ستون مرمری مانند دختران خجالتی در پشت پارچه ها پنهان شده اند که از شگفتی‌های این عمارت هستند. بر اساس روایت‌ها آغا محمد خان قاجار پس از تصرف شیراز و ویران کردن قصر وکیل آن‌ها را به تهران منتقل می‌کند. اما کسی نمیداند این دو ستون یکپارچه ۶ متری با این وزن سنگین چگونه در آن دوران از شیراز به تهران رسیده اند!؟کسی چه می داند!

کد خبر 847607 برچسب‌ها وزارت میراث فرهنگی و گردشگری سفر - گردشگری

دیگر خبرها

  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • موزه قجری در کاخ مخصوص
  • قدیمی ترین بنای کاخ گلستان اینجاست
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران
  • نمایشگاه صنایع‌دستی در عمارت خسروآباد سنندج برپا شد
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • توضیحات شهرداری منطقه ۷ تهران درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر